Grupul Batrinilor – doi ani de activitate

The Elders1

La 17 iulie s-au împlinit doi ani de la formarea grupului independent numit The Elders [Bătrânii], despre care am mai scris pe acest blog (vezi AICI). Formarea grupului a fost anunţată de Nelson Mandela la Johannesburg, cu ocazia sărbătoririi celei de a 89-a zile de naştere. Mandela a declarat atunci despre această iniţiativă:

The Elders can speak freely and boldly, working both publicly and behind the scenes. They will reach out to those who most need their help. They will support courage where there is fear, foster agreement where there is conflict and inspire hope where there is despair.

Iată cum este descris acest organism pe site-ul oficial al grupului:

The Elders are an independent group of eminent global leaders, brought together by Nelson Mandela, who offer their collective influence and experience to support peace building, help address major causes of human suffering and promote the shared interests of humanity.

Ideea organizării grupului s-a născut într-o discuţie între omul de afaceri britanic Richard Branson şi cântăreţul Peter Gabriel, care continuă să susţină financiar această iniţiativă, alături de alţii, care li s-au alăturat între timp.

Grupul cuprinde, alături de Nelson Mandela, personalităţi internaţionale de prim rang, precum Kofi Annan, Ela Bhatt, Lakhdar Brahimi, Gro Brundtland, Fernando Cardoso, Jimmy Carter, Graca Machel, Mary Robinson, Desmond Tutu, Mohammad Yunus şi Aung San Suu Kyi (deoarece această apărătoare a drepturilor omului din Myanmar se afla în arest la domiciliu, aşa cum este şi astăzi, în mod simbolic, scaunul ei a fost lăsat gol la ceremonia de lansare a grupului, aşa cum se poate vedea în fotografia de mai jos).

The Elders

Membrii grupului au fost selectaţi conform următoarelor criterii:

  • să fie independenţi
  • să se bucure de încredere internaţională
  • să fi demonstrat integritate
  • să aibă reputaţia  unor lideri progresişti

În cei doi ani de existenţă, grupul a fost implicaţi în iniţiative pentru pace şi drepturile omului în Zimbabwe, Cipru, Myanmar, Sudan.

* * *

Citiţi AICI un text al lui Martin Marty despre grupul Bătrânilor. Iată şi un citat din acest text, pentru a vă ispiti să-l citiţi:

All of the Elders […] have seen too much injustice and just enough reformation to resist giving up and failing to provide whatever leadership they can.  If they only had to battle on secular lines, it would be one story.  Having to take on the snippers-of-holy-books is another.  The Elders have much to learn-and to teach.  While they pursue this cause we picture them not settling for the rocking chair or the souvenir books, but finding other themes.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

12 thoughts on “Grupul Batrinilor – doi ani de activitate”

  1. Domnul artzar e pus pe artzag se pare.
    M-a facut curios si i-am facut o vizita. Spune la el acasa printre altele ca e vizitat de idei marete. Nu spune daca e vorba de o vizita de rutina sau pentru studentii de la medicina.
    Sigur nu va fi vizitat de actori de mana a doua cum ar fi domnu’ Cohen pe care-l face praf in analiza (sic) pe care o face unui film pe care nu l-a vazut. And so on.
    Imi cer scuze anticipat daca si-a facut mea culpa intre timp pe privat.
    PS. Daca am sarit calu’ imi cer scuze.
    De la Danut

    Like

  2. Domnul meu,
    Am avut impresia ca putem discuta cit de cit serios pe aceasta tema. Observ insa ca insistati sa cadem in derizoriu. De ce altfel ati reveni cu aceasta ridicola sugestie a sexificarii Trinitatii, la care am raspuns deja.
    Daca aceasta doriti, atunci este mai bine sa ne oprim aici.
    S-ar putea sa nu aveti nici o simpatie pentru hermeneutica normala a textelor biclice si sa preferati literalismul desuet. Este dreptul dvs. Dar nu ma puteti obliga si pe mine sa ma implic in asemenea pertractari penibile.
    Pentru a discuta nu trebuie să fim de acord. Dar este absolut esenţial să ne respectăm.

    Like

  3. va multumesc pentru caricaturi da’ vorba lu’ nena Iancu: “sunt vechi domnule”.
    revenind la genuri intr-o structura de autoritate(1 Cor. 11.3); ma gandeam ca urmand trendul nou de interpretare ar trebui sa rescriem portiuni importante din Scripturi; nu sa ne modificam intereptarile ci sa rescriem Scripturile. poate asta se si doreste, nu?
    Cum ar suna rugaciunea domneasca ” Mama noastra”? ar fi O Culta Interpretare postmoderna a Bibliei, nu?
    uppsss…ce repede apare “oculta intereptare a Bibliei”. trebuie sa ai doar “o” mai aproape…

    Like

  4. Neabsolutizarea genului nu înseamnă nicidecum obliterarea lui.
    Dumnezeu nu are gen. Fiul cel întrupat a fost însă bărbat. Putea totuşi să fie şi femeie? Iată o întrebare la care nu m-am gândit până acum. Dar, în definitiv, de ce nu?

    Like

  5. raspunsul formulat imi ridica alte intrebari;sunt de acord ca totul este o problema de interpetare(de ce oare cele noi sunt “valabile”?) dar sa intelg ca cine nu e in pas cu ultimele crosetari intelectual-socio-religioase a ramas in epoca primitiva? dar matriarhatul parca tot cu epoca de piatra rezoneaza, nu? termenul “incomapatibil” poate e cam mult spus, daca ne gandim si la intelegerea contextual-istorica a Bibliei? derivand(la stanga) ajungem la ceva foarte placut la auz pentru luptatorii emanciparii religioase: e timpul ca sa intelgem ca Dumnezeu e o ea? si poate si Duhul Sfant e la fel, ca lui Isus nu prea mai avem cum sa-i schimbam genul.

    Like

  6. Fundamentarea autoritatii pe criterii de gen mi se pare primitiva si incompatibila cu intelegerea biblica a acestui concept.

    Like

  7. da, corectia este buna insa asa cum apare in unele comunicate care ii preiau vorbele exista expresia ” Losing my religion for equality…”
    dincolo de misoginismul impardonabil al unor lideri bisericesti(unii chiar la sanctifica pe celebrul mester Manole pentru ca a avut curajul sa punea femeia la locul ei), cum ramane cu ideea de autoritate despre care apare Dumnezeu vorbeste in Biblie?

    Like

  8. O mica corecţie. Jimmy Carter a părăsit doar “vehiculul Southern Baptist” (din pricinile pe care le menţionaţi), ramânând însă între baptiştii moderaţi.
    Explicaţia la întrebarea dvs. este simplă. Femeile au un acut simţ al realităţii şi nu găsesc că este înţelept să se certe cu Dumnezeu pentru că bărbaţii lor sau liderii bisericilor sunt misogini.

    Like

  9. unul din batrani – Jimmy Carter – invocand motive de injustete religioasa, tocmai a coborat din vehicolul baptist, accentuand “finutz” ca, pentru el agenda sociala este mai importanta decat cea religioasa. misandrinele si misoginii ridica privirea dupa redute in timp ce crestinismul e devalizat din nou. daca biserica nu trateaza corect femeia, cum se face ca in biserici, numarul femeilor este mai mare decat cel al barbatilor?

    Like

Leave a comment