Exerciţii de înţelegere III – Despre evanghelici-2

Dorin Popa: Dar ce va deosebeste pe dumneavoastra, baptistii de penticostali, de adventisti, de crestinii dupa Evanghelie?
Danut Manastireanu: Deosebirile sunt minore. Nu sunt atat deosebiri dogmatice, cat deosebiri de practica religioasa. Exista insa si anumite nuante. Pe scurt vorbind, numele baptistilor – de la grecescul “baptizo”, care inseamna “a boteza” – vine din accentul pe care-l punem pe importanta botezului adultilor. Potrivit confesiunii noastre, botezul trebuie sa fie un act constient, facut la varsta maturitatii, la varsta constiintei rationale.
Dorin Popa: La ce varsta? Exista o varsta anume?
Danut Manastireanu: Nu exista o varsta standard. In general perioada adolescentei este perioada minima acceptabila. Sub 14 ani acordarea botezului este o exceptie, dar nu exista o varsta standard. Crestinii dupa Evanghelie se deosebesc de baptisti prin doua trasaturi principale. As spune ca prima tine de forma de organizare a bisericii. Biserica Baptista este condusa in general de clerici, numiti pastori. Bisericile crestine dupa Evanghelie sunt conduse de presbiteri, care sunt laici. Aceasta este prima deosebire. A doua este legata de aceasta si tine de faptul ca organizarea este mult mai redusa. Bisericile baptiste sunt organizate in structuri zonale interdependente, numite comunitati, coordonate in mod centralizat, pe cand bisericile crestine dupa Evanghelie sunt, daca vreti, parteneriate de biserici independente.
Dorin Popa: Dar ce deosebiri sunt intre penticostali si adventisti?
Danut Manastireanu: Biserica Penticostala se deosebeste prin accentul pe care-l pune pe harisme, fata de Biserica Baptista si de Biserica Crestina dupa Evanghelie, mai apropiate intre ele, din punctul de vedere al doctrinei si al practicii bisericesti. Acestea, impreuna cu adventistii, formeaza cultele neoprotestante sau evanghelice. Cei doi termeni sunt sinonimi. Deci, penticostalii se deosebesc de ceilalti evanghelici prin accentul pus pe darurile spirituale si, mai ales, pe anumite daruri pe care, in mod tehnic, in teologie, le numim daruri-semne – darul vorbirii in limbi, darul vindecarii, si alte lucruri de genul acesta – care in alte traditii crestine sunt considerate ca fiind depasite sau nemaiexistand in biserica. Adventistii au ca element specific principal, care-i deosebeste de celelalte confesiuni evanghelice, ziua speciala de sarbatoare, care nu este duminica, asa cum se intimpla in cazul celorlalte biserici evanghelice, ci sambata, numita si Sabat.
Dorin Popa: Ca si la evrei…
Danut Manastireanu: Da, ca si la evrei…
Dorin Popa: Exista o apropiere intre adventisti si evrei?
Danut Manastireanu: Exista intr-adevar o apropiere in acest sens, cit si in sensul utilizarii anumitor reguli de alimentatie cu caracter religios. De exemplu neacceptarea carnii de porc sau a anumitor tipuri de hrana. In rest, Biserica Adventista este o biserica crestina, care accepta dumnezeirea lui Hristos si celelalte dogme centrale ale crestinismului.
Dorin Popa: Dar toate cele pe care le-am enumerat pana acum accepta dogmele bisericii crestine si invierea lui Hristos.
Danut Manastireanu: Fara discutie! Spre deosebire de celelalte biserici istorice insa, evanghelicii considera ca doar Sfanta Scriptura este o baza de credinta – nu si traditia, desi este necesar, probabil, ca teologia evanghelica sa reconsidere cindva locul traditiei. Acesta este insa un subiect prea vast si complex ca sa-l abordam acum.
Danut Manastireanu: In bisericile evanghelice, spre deosebire de cele istorice, accentul cade pe necesitatea angajarii personale, pe necesitatea convertirii, a intoarcerii la Dumnezeu si a semnificarii acestei intoarceri printr-un act vizibil, care este, de cele mai multe ori, botezul adultilor. Spun in cele mai multe cazuri, pentru ca Biserica Evanghelica Romana, tudoristii, asa cum se numeau pe vremuri, sunt singura biserica neoprotestanta care practica botezul copiilor.
Dorin Popa: Acum suntem in saptamana Craciunului. Si dumneavoastra il sarbatoriti tot odata cu noi ortodocsii?
Danut Manastireanu: Desigur. Toate bisericile crestine, inclusiv Biserica Romano-Catolica, sarbatoresc Craciunul in aceasta perioada.
Dorin Popa: Dar Pastele?
Danut Manastireanu: Pastele este sarbatorit la date diferite de catre diverse biserici. In marea majoritate, in Vest, bisericile neoprotestante sarbatoresc Pastele impreuna cu Biserica Romano-Catolica. In Romania, printr-o decizie al carei istoric nu-l cunosc, dar pe care o salut ca pe un act de inteligenta, evanghelicii sarbatoresc Pastele impreuna cu biserica majoritara, care este Biserica Ortodoxa.
Dorin Popa: Deci aveti Pastele ca si noi ortodocsii.
Danut Manastireanu: Exact. In aceeasi data.
Dorin Popa: Dar, cum este organizata biserica dumneavoastra? Aveti pastor?
Danut Manastireanu: Bisericile baptiste sunt conduse de pastori. Bisericile dintr-o anumita arie geografica sunt asociate in mod liber intr-o comunitate zonala de biserici, care este condusa de un presedinte.
Dorin Popa: Aveti un sef la Bucuresti?
Danut Manastireanu: Da. Toate aceste comunitati se afla sub autoritatea unui organ de conducere a confesiunii, respectiv Uniunea Baptista, care are in fruntea ei un presedinte. Acesta este ales de un congres care se intruneste o data la citiva ani.
Dorin Popa: Are aceasta persoana vreun rang religios?
Danut Manastireanu: Nu. Nu este strict necesar ca persoana care conduce cultul sa fie un cleric. Persoana respectiva este aleasa in mod democratic, pe o perioada de patru ani.
Dorin Popa: Presedinte de cult, de confesiune religioasa…
Danut Manastireanu: Da. Presedinte de cult. Presedintele poate sa fie cleric sau poate sa fie un laic reprezentativ pentru biserica respectiva.
Danut Manastireanu: Exista trei biserici baptiste in Iasi.
Dorin Popa: Unde sunt ele localizate?
Danut Manastireanu: Una dintre ele, cea mai veche, este pe strada Sarariei, a doua este plasata la capatul dinspre Hala Centrala al strazii Smardan, iar a treia este plasata in zona Combinatului de Utilaj Greu.
Dorin Popa: Dar cea care se construieste langa redactia cotidianului “Monitorul”?
Danut Manastireanu: Aceea este o biserica crestina dupa Evanghelie.
Dorin Popa: Si bisericile dumneavoastra au cruci, nu-i asa?
Danut Manastireanu: Unele biserici au semnul crucii distinctiv pe ele, altele nu. Depinde de decizia bisericii. Intr-o anumita perioada baptistii, evanghelicii in general, au fost rezervati fata de folosirea acestor semne; in ultima vreme se vadeste o binevenita tendinta de relaxare cu privire la aceste lucruri.
Dorin Popa: Dumneavoastra nu aveti nici un rang bisericesc?
Danut Manastireanu: Nu. Eu sunt laic prin alegere si sunt mandru de lucrul acesta.
Dorin Popa: Dar aveti importante studii teologice…
Danut Manastireanu: Da este adevarat, dar aceasta nu inseamna neaparat ca un teolog trebuie sa fie si un cleric. In istoria bisericii sunt persoane importante – amintesc aici doar de Nicolae Cabasila – care n-au fost niciodata clerici, si exista nenumarati altii care sunt teologi si sunt laici. Eu cred ca este extrem de important ca uneori teologia sa fie privita din afara institutiei, din afara unor legaturi profesionale care uneori pot fi de mare folos, dar alteori pot vicia sau influenta negativ gandirea teologica.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

2 thoughts on “Exerciţii de înţelegere III – Despre evanghelici-2”

  1. Draga Dant,am obs k te pricepi kt de kt la religii,cu precadere la evanghelici.mi-ar placea sa avem o discutie despre tema asta…. ma intereseaza in mod special… cu drag Andreea

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s