Exerciţii de înţelegere II – Despre evanghelici-1

Dorin Popa: Domnule Danut Manastireanu, din cate stiu dumneavoastra sunteti de formatie economist, initial, dar acum nu mai practicati aceasta profesie.

Danut Manastireanu: Este adevarat.

Dorin Popa: Vreti sa ne marturisiti pe scurt care a fost traseul formarii dumneavoastra? Sunteti nascut in Iasi?

Danut Manastireanu: Da, m-am nascut in Iasi, in 1954. Iasul este, nu numai locul meu de bastina, ci, si locul meu de suflet. Sper sa mor aici; nu am de gand sa plec nicaieri in alta parte.

Dorin Popa: Desi ati vizitat foarte multe tari.

Danut Manastireanu: Da. Dupa ’89.

Dorin Popa: Ce tari ati vizitat?

Danut Manastireanu: Nu am vizitat chiar foarte multe tari. Am fost in Germania, Austria, Anglia, Franta, Luxemburg, Statele Unite, si, desigur Moldova, Ungaria, Slovacia.

Dorin Popa: Spuneati candva ca va place Anglia, dar fara englezi. De ce?

Danut Manastireanu: Probabil din acelasi motiv pentru care imi place la fel Romania. Daca nu ar locui romani in ea, probabil ca ar fi o tara mult mai buna…

Dorin Popa: Asta a spus-o Iorga. Si in acelasi timp vreti sa traiti pana la capat aici in Romania.

Danut Manastireanu: Cu siguranta.

Dorin Popa: Sunteti masochist?

Danut Manastireanu: Nu stiu. Asta ar trebui sa decideti dumneavoastra. Fara sa fac caz de patriotism, eu simt ca am o responsabilitate pentru tara asta, incepand de la respectul pentru limba, pana la pretuirea pentru spiritul romanesc, pentru oamenii mari ai acestui popor, pentru credinta acestui neam, daca vreti. Sunt roman! Nu cred ca la intamplare m-am nascut in locul acesta si de asemenea socotesc ca este un privilegiu faptul ca am ramas in tara aceasta, desi am fost in cateva ocazii in situatia de pleca.

Dorin Popa: Ce confesiune impartasiti dumneavoastra?

Danut Manastireanu: Sunt membru al comunitatii baptiste din Romania. Fac parte dintr-o biserica mica, biserica “Betania”.

Dorin Popa: Ce inseamna Betania?

Danut Manastireanu: Betania este numele unei mici localitati din Palestina, in care Hristos Se simtea foarte bine. In saptamana dinainte de crucificare El a petrecut cea mai mare parte a timpului, serile in mod special, in Betania, acolo unde locuia Maria si Marta, cele doua surori si cu fratele lor Lazar, care fusese inviat din morti.

Dorin Popa: Deci v-ati exprimat metaforic.

Danut Manastireanu: Nu. Este chiar numele pe care il poarta biserica aceasta. Biserica Baptista, asa cum bisericile ortodoxe sau cele catolice poarta un nume de sfant, in general, bisericile baptiste nu au patroni drept sfinti, aleg nume de rezonanta biblica pentru a le defini. Inainte de revolutie, bisericile obisnuiau sa se numeroteze. S-a ajuns la concluzia ca este o abordare stupida, si atunci identitatea fiecarei biserici a incercat sa fie formulata sau prezentata prin nume simbolice, biblice. Cred ca acest nume reprezinta destul de bine ethosul bisericii din care fac parte. Biserica Baptista “Betania”.

Dorin Popa: Haideti sa le luam pe rand. Putini dintre ascultatorii nostri stiu… De exemplu auzim de baptisti, evanghelici, penticostali, adventisti – tot Betania se numesc sau…

Danut Manastireanu: Nu, Betania este numele unei biserici.

Dorin Popa: Numai baptista?

Danut Manastireanu: Numai numele acestei biserici baptiste. S-ar putea sa existe o biserica penticostala ori adeventista ori crestina dupa evanghelie care sa poarte acest nume: Betania. Pentru ca Betania este un nume biblic – nu este monopolul cuiva.

Dorin Popa: Din cate stiu Biserica Baptista face parte din randul bisericilor neoprotestante.

Danut Manastireanu: Desigur.

Dorin Popa: Bisericile evanghelice, penticostale, tot din randul bisericilor neoprotestante fac parte?

Danut Manastireanu: Da. In Romania, dintre bisericile recunoscute oficial, cu statut de cult exista patru biserici evanghelice sau neoprotestante: Biserica Baptista, Biserica Penticostala, Biserica Crestina dupa Evanghelie si Biserica Adventista. Cred ca ar trebui sa mai adaugam o a cincea confesiune la ora actuala pentru ca Cultul Crestin dupa Evanghelie cuprindea in sanul sau doua biserici, doua ramuri: biserica clasica a crestinilor dupa Evanghelie si ceea ce se numeste astazi Biserica Evanghelica Romana, mostenitoarea unei miscari de reinviere spirituala care a inceput prin anii ’20 in Romania, condusa de preotul Tudor Popescu. Acesta este si motivul pentru care ei se mai numesc “Tudoristi”. Deci am putea spune ca in Romania sunt cinci confesiuni evanghelice sau neoprotestante, dar ultima dintre acestea nu este reprezentata in Iasi.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a comment