Afecte și apetențe nesănătoase în blogosfera evanghelică. Ecourile surprinzătoare ale unei întâlniri neașteptate.

Manu Contac scrie eliptic despre intilnirea sa cu Cristian Ionescu, autorul moral (impreuna cu un colaborator baptist de frunte) al recentelor decapitari de la ITP.
Dramoleta continua, iar beneficiarii, de sorginte deloc nobila, sunt cunoscuti. A mai murit un vis.

NOTA: Intre timp, Manu a retras postarea cu pricina. QED

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

29 thoughts on “Afecte și apetențe nesănătoase în blogosfera evanghelică. Ecourile surprinzătoare ale unei întâlniri neașteptate.”

  1. …un alt rezultat al acestui ,,no man land,,este si neacceptare idei de ecumenism sau mai grav intelegerea total gresita a idei de unitate in trupul lui Cristos…bruma de teologie romaneasca duce lupte strict locale si se pare ca nu intelege ce se intimpla la nivel global…si asta nu numai din ignoranta ci si din neputinta…

    Like

  2. Din pacate, intre bisericile istorice, ortodoxa, greco-catolica, romano-catolica si cele evanghelice, nascute din Reforma radicala, nu exista nimic. Spatiul median ar fi trebuit sa fie acoperit de diversele expresii ale Reformei magisteriale – lutherani, reformati, anglicani, prezbiterieni, metodisti, dar acestea nu exista inca la noi decit incidental.
    Rezultatul este radicalizarea discursului religios si izolarea, la ambele capete.

    Like

  3. …cel mai mare dusman al evanghelismului romanesc este mentalitatea de turma de tip comunist care nu are nimic dec a face cu crestinismul authentic si care ,mai ales face imposibila asimilarea unor idei ce tin de protestantismul authentic…in Romania protestantismul s a nascut odata cu partidul comunist roman si ,se pare,sau influentat reciproc…am avut un comunism ca la noi la nimenea…avem o democratie ,,originara,, si un crestinism care se potriveste doar comunitatilor romanesti de aiurea…generatia de crestini crescuta la umbra comunismului nu are nici o sansa pentru evolutie spirituala..parerea mea!

    Like

  4. …cel mai mare dusman al evanghelismului romanesc este mentalitatea de turma de tip comunist care nu are nimic dec a face cu crestinismul authentic si care ,mai ales face imposibila asimilarea unor idei ce tin de protestantismul authentic…in Romania protestantismul s a nascut odata cu partidul comunist roman si ,se pare,sau influentat reciproc…am avut un communism ca la noi la nimenea…avem o democratie ,,originara,, si un crestinism care se potriveste doar comunitatilor romanesti de aiurea…generatia de crestini crescuta la umbra comunismului nu are nici o sansa pentru evolutie spiritual…parerea mea!

    Like

  5. Asa cum spuneam din pricina unor experiente anterioare, si eu am temeri in ce-l priveste pe Manu. Dar sper numai in bine.
    Manu nu ste doar un bun critic. El a facut citeva traduceri absolut exceptionale. Faptul ca Humanitas traduce cu el CS Lewis este o garantie. La fel traducerile li de la Logos sunt excelente. Dovedeste acribie, si seriozitate, si atentie la detalii, dar si organ teologic, care este esential pentru un traducator de Biblie. Dar astazi nu se mai fac traduceri de catre o singura persoana. teologii si filologii clasici au ajuns, in sfirsit, la smerenia realizarii ca inyreprinderea este prea complicata pentru expertiza unei singur persoane.
    Nu intru cu dvs. in discutia legata de misogonismul multora dintre traducerilor clasice ale Bibliei. E mult prea complicat pentru un comentariu de blog.
    Se poate foarte bine ca Ionescu sa fie sincer (ultra)conservator. Si este dreptul lui. Felul extrem de agresiv in care insa scrie pe blog ma face sa cred ca dincolo de asta mai sunt si alte resorturi, nu atit de nobile.
    Si eu fac efortul de a ma tempera, si am multe de temperat, dar de multe ori nu reusesc. Multumesc pentru atentionarile pe care mi le faceti uneori. Insistati. Vorba ceia, ‘God is not over with me yet.’

    Like

  6. Cu E. Contac am purtat un dialog privat. I-am spus ca nu-mi place cum dialogheaza. De-atunci s-a mai schimbat; nu, nu pt ca I-am zis eu. I-or fi spus altii si s-o fi fript el insusi, s-a mai maturizat etc. Rabufneste insa mult prea arrogant si acid dupa mine (nu i-a scapat la data respectiva alianta Negrut-Ionescu) . Nu ma preocupa persoana sa in special. Cred ca e un tinar valoros si ii doresc succes. Ma tem insa c-o s-o incurce. Revenind la traduceri. Astept alte traduceri, inclusiv una Contac. El e foarte bun reviewer: gaseste bine greselile altora si e sharp. Asta nu e destul pt a scrie tu insuti ceva. Sper ca conceptia sa despre Scriptura e una inalta desi ma tem ca este cam dezorientat la faza asta.
    Nu apar traducerea Cornilescu. Stiti bine ca in America lumea se imparte in King James only si restul lumii… Mai nou, s-au apuca descreierati -Doamne iarta-ma- ca sa adaoge pe la Scriptura el/ea si tot felul de chestii dupa bunul plac…. Nu jubliez pt plecarea d-lui Constantineanu. Nu-i treaba mea ce se-ntimpla acolo. Va cred ca se poate sa fie masinatii si imi pare sincer rau, crestineste. Nu cred insa ca Ionescu a conspirat. De ce n-ati crede ca e sincer conservator?
    PS- I-am spus vindecatorului ca nu-mi plac pamfletel cu porecle. Desigur, e dreptul lui sa scrie fara a tine seama de mine. Multumesc pt atentie.
    PS 2 -Da, am pacate destule. Tocmai de aceea im calibrez criticile. Desigur am mai sarit si calul dar fac efortul sa ma temperez.

    Like

  7. Da, Manu nu are scuze cind apeleaza la asemenea solutii ieftine si, asa cum spuneai neeficiente. De la el asteptam mai mult. Si pe buna dreptate. Sunt insa si limitari de sogrinte institutionala care te obliga uneori sa faci asta, chiar daca nu este recomandabil.
    Dar omul a lipsit de acasa cind a inceput circul, si informatiile pe care le-a primit la distanta provin mai ales din unele surse toxice. Nu este, deci, de mirare, ca omul e derutat. Ma tem insa sa nu ramina in starea asta si dupa ce revine in tara.
    Am mai avut deja o experienta cu el cind mi s-a parut ca, din motive pe care nu mi le-a dezvaluit, si nici nu vreau sa speculez, de si am anumite banuieli, s-a plasat pe pozitii cel putin ambigue. Anumite aspecte ale acelei situatii se repeta astazi, si experienta de atunci ma face sa fiu ingrijocat. Dar sa aperam ca a invatat cite ceva, intre timp. Numai ca prieteniile rele strica obiceiurile bune. In asta pina si oamenii cei mai inteligenti ajung sa fie inselati.

    Like

  8. Ma tem ca cei mai mari dusmani ai evangheliei si ai evanghelismului suntem noi insine. Armanentul greu din diotare ar trebui folosiut mai ales impotriva noastra insine.

    Like

  9. …d le Manastireanu,poate ca ar trebui sa folositi armamentul greu din dotarea Apache ului cit mai e timp…si asta impotriva adevaratilor dusmani ai evangheliei …pentru evanghelicii din Romania se anunta timpuri mai dificile decit cele manipulate de ideologia comunista cu iz dimbovitean…eu aici caut sa pun la punct ceea ce Dumnezeu m ia pus pe inima…multa pace sfinta!

    Like

  10. Oamenii nu sint la fel, au grade diferite de maturitate si diferite responsabilitati.

    NU este normal ca TOTI oamenii sa fie derutati si sa actioneze impulsiv.

    Si nu este normal ca sa procedeze astfel de mai multe ori, mai ales cind li se atrage atentia.

    Destinul fiecaruia e unic si normalul pur si simplu nu exista, ci il determinam, il negociem, il redefinim.

    Ba chiar uneori e benefic pentru noi sa fim derutati, tulburati, mutati de pe plaiurile normalului pe coordonatele miraculosului.

    Like

  11. Nu, criticarea, chiar vehementa, a oponentilor nu este dovada de lipsa de caracter. Acesta este un drept al oricarui purtator de opinie, de care si eu ma folosesc din plin, si sunt gata sa apar acest drept, inclusiv pentru domnul Ionescu. Cind insa el devine, cu buna stiinta, fiindca asa ii cer interesele ideologice, pion otravit intr-un scenariu pervers pus la punct de un papusarmult mai versat si mai hirsit in rele ca el, aceasta nu mai este acceptabil si nici scuzabil. Dar aceasta va fi evident mai tirziu, in toamna, cind aceasta dramoleta de vodevil se va fi transat definitiv, intr-un fel sau in altul.
    In alta ordine de idei, cred ca atunci cind vorbiti de criticile la adresa versiunii Cornilescu faceti aluzie la Contac. Ma tem ca iarasi, din neatentie, au din ignoranta, sunteti nedrept. Nu-mi pot inchipui ca un om cinstit ca dvs. ar face-o intentionat.
    Manu Contac, cu care am destule dispute, in alt domeniu decit cel academic, este un om cu o conceptie inalta despre Scriptura. Scopul lui, in analizele filologice la traducerea Cpornilescu nu este, niciddecum, subminarea autoritatii Scripturii, ci, dimpotriva, intarirea ei. Va propun sa initiati un dialog cu el – il pot mijloci daca doriti, si sunt sigur ca va veti convingem, chiar daca nu veti ajunge neaparat la aceeasi idee in toate lucruile. Nu are rost sa va adunati si pacatul acesta. Imi imchupui ca, chiar daca in mai mica masura ca mine, aveti deja si asa destule adunate.
    Dar poate ar trebui sa incetez a-l lauda in public pe acesta, poate, cel mai dotat academic al penticostalilor romani, pentruca vad ca nu-i face bine. Asa ca probabil voi incepe sa-l critic public. Poate ii mai creste cota la unii (pseudo)vindecatori cu pana otravita.

    Like

  12. Dar chiar asa cin eii opreste pe teologii romani sa scrie/sa apara in domeniul public? Tot ce fac ei e ca ne dau noua lectii de ortografie/gramatica, si fac pulbere traducerea lui Cornilescu. Nu ma pricep la limbi moarte deci nu comentez traducerile. Ramine de vazut ce opera monumentala va ramine dupa aceasta generatie (cei ce-om mai trai). Mai constat o contestare a evanghelicalismului din interiorul acestuia. Nu ma surprinde; si noi i-am contestat pe cei dinaintea noastra. Cu privire la vizita lui Volf; sa fim seriosi! De nu-l chemau penticostalii nu se osteneau cei de la Biblioteca Nationlala.
    E trist ceea ce se spune despre lipsa de loialitate a celor de la ITP fata de fostul rector. Se pare ca e tipic la romani; n-ar trebui sa fie la insa la crestini. Mi-a venit in minte un banc din comunism: “prometre c’est noble, tennir c’est bourgeois mais nous somme … proletaires”… (whatever the spelling). Pacat! Fara sa fiu prooroc, m-am asteptat la asta; ma astepta sa se supere lumea si sa “mature aluatul” cel … nou de la ITP.
    Dl. Ionescu este un pastor de succes si un blogger cu public. Este ultraconservator fidel doctrinei penticostale. Nu cred ca trebuie descris ca un personaj malefic. Nu-l cunosc si nici nu ma potrivesc la teologie cu el (sunt Baptist relaxat) dar criticarea vehementa a oponentilor nu e neaparat dovada de lipsa de caracter. Spre deosebire de cei de la ITP, dinsul e consecvent!

    Like

  13. Cu parere de rau religia a ajuns ca si politica, sunt niste cutume care nu trebuie sa le calci (si in politica par toti morali,ca nu se spune pe fata: fura minte ,insala etc cand de fapt lucrurile astea se fac)cand calci pe bec esti taxat,odata ce era permis acum nu mai e si invers,religia are si ea politica ei,noi doar suntem niste pioni(depinde cat ne lasam noi folositi).Azi poti sa fii in gratiile cuiva ,maine nu.Trebuie sa ne pastram verticalitatea si sa fim oamenii cum spune Sf.Scriptura.Mare lucru e sa poti pune capul linistit pe perna seara.Asa ca ei se cearta ,ei se impaca(daca intereele de “partid ” o cer).

    Like

  14. Intrebare: Ce legatura exista intre invitatia facuta de Paul Negrut lui Cristian Ionescu de a vizita universitatea lui particulara in Oradea, si primirea in triumf oferita lui acolo, urmata de campania lui Ionescu de adunare de fonduri pentru Emanual, NU pentru ITP, pe de o parte, si campania murdara de discreditare initiata de pastorul din Chicago, care a dus la mazilirea rectorului ITP, pe de alta?
    Cine ghiceste legatura, primeste un premiu. O carte in format electronic.

    Like

  15. Alin, lucrurile sunt deja foarte complicate si inca se vor mai complica. In asemenea conditii, este normal ca oamenii sa fie derutati si sa actioneze impulsiv.

    Like

  16. Nimic de adaugat la cele de mai sus. Decit ca, asa cum spui, dovedim inca odata ca ne ocupam de nimicuri si lasam neatinse lucrurile esentiale.
    Adaug totusi o informatie extrem importanta la ‘dosarul ITP’. Invitatia facuta profesorului Volf, desi sugerata de fostul rector, demisionar acum, Corneliu Constantineanu, a fost facuta de Senatul ITP, cel care a acceptat acum demisia rectorului, fara sa sufle o vorba despre semnaturile depuse pe hotarire. Nici vorba de constiinta si asumarea raspunderii.
    Eminenta din umbra a acestei masinatiuni murdare (NU, nu este faimosul Cristian Ionescu, acest Savonarola al penticostasilor romani), malversatiune la care au fost siluiti sa participe si viitorii pastori in formare in scoala – o adevarata calire etica a acestora pentru viitoarea lor misiune evanghelica, sub bagheta aceluiasi meserias cu experienta bogata in scrierea de misive demascatoare semnate de studenti, va iesi la lumina atunci cind acesta se va cocota in toate gloria pe scaunul rectoral mult rivnit, proaspat eliberat de cel care a primit in spate proverbialul pumnal fratesc, ‘a la Brutus’. Pina una alta, scaunelul respectiv este pastrat caldut pentru sibi…linicul conspirator, cu ajutorul unui alt vajnic complotist. Nu spui cine. Persoana (aparent) importanta.
    Ce urmeaza va fi o piatra de incercare si, vai! de poticnire, pentru caracterul multora. Dumnezeu cu mila!

    Like

  17. Doru Radu: “Cind discutiile erau in toi despre venirea profesorului Volf la ITP…”

    E important de precizat ca “discutiile” NU erau despre venirea profesorului Volf la ITP.

    Venirea profesorului Volf la ITP a fost folosita ca PRETEXT pentru cu totul alte “discutii” decit evenimentul in sine.

    Venirea profesorului Volf nu a fost DOAR la ITP, ci a avut loc si o lansare de carte la Biblioteca Nationala, unde a vorbit Mihail Neamtu, care face parte dintr-un segment confesional, politic si cultural DIFERIT de cel al penticostalilor sau al evanghelicilor.

    Ori tocmai despre ACEASTA descalecare volfiana in cultura romana NU s-a vorbit.

    Zilele trecute i-am facut cadou cartea lui Volf unui amic, care a predat filozofie la nivel universitar. Ne-am intilnit la Libraria Humanitas din Oradea, unde mi-a semnalat cartea Chipurile lui Iisus, pe care am comandat-o apoi pe Internet.

    Nu prea sint astfel de carti cu totul remarcabile cu care evanghelicii sa se poata prezenta in cadrul culturii romane.

    Evanghelicii romani nu scriu articole in presa nationala, ba nici in cea locala. Imi aduc acum aminte doar de articolul lui Iosif Ton, despre Catedrala Mintuirii Neamului, din România Liberă, din 13 iunie 2013.

    Evanghelicii romani nu participa la fluxul IDEILOR in cultura romana, în media și nici pe Internet.

    In schimb, palavragesc la fel de mult precum cinta fara sa… incinte.

    Like

  18. Nu neg rolul spatiul virtual. Acesta este o realitate incontestabila si a facut mult mai dificila secretomania pe care au cultivat-o liderii evanghelici de la noi. Aceasta nu inseamna insa ca acesta este un spatiu neutru si cu atit mai putin unul in mod invariabiol pozitiv. El a marit de asemenea influenta unor oameni absolut toxici pentru evanghelici. Dvs. ati mentionat doi dintre ei, dar, din pacate, lista poate continua la infinit.

    Like

  19. Daca cineva avut intentia sa se razbune/darime pe cineva aceasta e o atitudine josnica, un pacat. Exista insa oameni (precum Ionescu, Paul Dan) care atrag de mult pe blogurile lor atentia asupra pericolelor actuale si nu de azi de ieri. Se parea ca crestinii virtuali -de obicei aceiasi- sunt ignorati de mai marii cultelor. Se pare insa ca acestia vor trebui sa ia in considere acest segment al bisericii universal de necontrolat. Social media, cum zic americanii, bate de multe ori mass media clasica. E-o realitate pe care pina si conducatorii religiosi vor trebui sa tina seama.
    Multumesc pt atentie.
    PS- Desi numarul comentatorilor pare mare, el cuprinde un numar redus de oameni (unii folosesc mai multe pseudonime). Se pare insa ca numarul cetitorului precum, Ion Penticostalul de la VIcovu de Sus, e mult mai mare si daca acestia pot fi senzibilizati sa ationeze te trezesti ca trebuie sa tii seama de “martori nevazuti” (ca de lumea spiritual nu ne prea pasa).
    PS- Si mie mi-e rusine cind mi se spune ca numele meu apare peste tot. As scrie cu pseudonym dar mi se pare las.

    Like

  20. E complicat, asa cum spuneti, maie atunci cind ‘chestiile pastorale devin munitie pentru intentiile perverse ale unora; dar despre asta, la momentul potrivit.
    In acest caz, chestiile pastorale au fost create in mod absolut artificial, de oameni interesati – sa nu-mi spuneti ca badea Ion Penticostalul de la Vicuvu de Sus murea de grija lui Volf cind mergea la staruintele lui.

    Like

  21. de accord cu dvs ca “machiavelismul si manipularile politice nu zidesc imparatia.
    Nu cred ca libertatea academica deplina face bine scolilor crestine. In anumite privinte, e mai mare decit la cele laice. Incercati dvs sa tineti un curs creationist la Yale sau Harvard! In ce-l priveste pe Volf, am acceptat “garantiile” lui Eugen Matei (n-am de unde sa-l cunosc pe V.). Dar am facut-o cu rezerva mare: 20 de ani de Yale… isi vor fi pus amprenta pe dinsul.
    Cu mindria… am luat-o doar din cele scrise si nu din cunoasterea celor de la ITP.
    Oricita independenta ar vrea “academicii” si ei sunt doar oameni supusi greselilor. Stiti bine ca exista mai multe feluri de inteligenta cognitive, relationala, etc…. Nimeni nu devine infailibil. Cred ca puteau evita anumite probleme daca faceau anumite “vizite” ante factum. Pupatul pietii independentei post factum e inutil.
    Sper sa nu hiperbolizati exempul de mai jos. E graitor. Un prof. de filozofie texan s-a convertit de la ateism la crestinism. “Pacatul meu” a spus filozoful studentilor “n-a fost nici curvia si nici betia asa cum spun prejudecatile voastre despre atei. Pacatul meu a fost prostia. Nu rideti” -le-a spus prof-ul “pt a face anumite prostii e nevoie de o anumita sofisticare intelectuala”. Domnului acestuia i-a venit mintea la cap dupa convetire… cam astea au au fost impresiile mele vazind aroganta aproape dispretul cu care domnii de la ITP au resprins ingrijorarile oamenilor nu toti rau intentionati… iar acum unele apar justificate chestii pastorale, bla, bla, bla.

    Like

  22. Domnul meu,
    Este evident ca nu suntem de acord asupra acestui subiect. Ca unul care il cunosc mult mai bine pe Volf, sunt convins – desi este posibil sa ma insel, ca ii faceti o mare nedreptate. Dar nu este surprinzator, data fiind pozitia exclusivista pe care va aflati.
    Ca si dvs. inteleg, si, intr-o anumita masura accept, limitarile scolilor confesionale. Cred ca suntem de acord in principiu cu faptul ca desprinderea unor teologi de angajarea lor confesionala in perioada iluminista a facut mult rau atit bisericii cit si teologiei. Ma tem insa ca nu sunteti constient in egala masura de raul pe care il face, teologiei si bisericii, lipsa completa de libertate academica prezenta in cele mai multe scoli evanghelice, din Romania si de aiurea. Ori tocmai aceasta este problema aici.
    Lucrurile la ITP nu sunt inca incheiate si prefer sa ma abtin deocamdata de la alte comentarii, dar va veni vremea sa spun ce cred despre aceasta poveste urita, care seamana din ce in ce mai mult cu lovitura de stat fundamentalista din Southern Baptist acum citeva decenii.
    Nu am nicio problema cu faptul ca sunt intre noi oameni care au convingeri fundamentaliste – faptul ca noi doi putem discuta civilizat despre asta este o dovada. Dar nu pot sa cred ca machiavelismul si manipularile politice zidesc imparatia.
    In final, ma tem ca va plasati in pozitia lui Dumnezeu, taxind mindria celor de la ITP, si o treceti cu vederea pe aceea a celorlalti. Ma bucur de faptul ca si unii si altii, si eu si dvs., vom da judecata unui Dumnezeu drept, nu, slava Domnului, unii altora.
    Cu sincera pretuire in Cristos,
    Danut.

    Like

  23. Cind discutiile erau in toi despre venirea profesorului Volf la ITP, am scris aici ca replica taioasa a celor de la ITP mi se pare o greseala. Dvs ati gasit-o potrivita; desigur pareri. AM spus atunci ca exista riscul sa nu se termine bine; ca la sfirsit ei vor cintari ce-au cistigat si ce-au pierdut de pe urma acestei vizite. Spre deosebire de dvs, profii respectivi se misca intr-un spatiu confessional strict unde nu pot fluiera in biserica in largul lor (din fericire). Nu stiu ce se intimpla aolo si nu-I treaba mea; nu stiu cine pe cine decapiteaza si imi pare rau. Mindria insa… stim cu totii unde duce….

    Like

Leave a comment