Declaratia teologica de la Barmen


Karl Barth (1886-1968)

Având în vedere erorile „Creştinilor germani” şi ale administraţiei bisericii din prezentul Reich, care distrug biserica şi în acelaşi timp sfarmă unitatea Bisericii Evanghelice Germane, noi mărturisim următoarele adevăruri:

1. Eu sunt calea, adevărul şi viaţa; nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine (Ioan 14:6).

Adevărat, adevărat vă spun că cine nu intră pe uşă în staulul oilor ci, sare pe altă parte, este un hoţ şi un tâlhar. Eu sunt uşa. Dacă intră cineva prin mine va fi mântuit (Ioan 10:1,9).

Isus Christos, aşa cum ne este el mărturisit în Sfânta Scriptură este unicul Cuvânt al lui Dumnezeu pe care noi trebuie să îl auzim, în care trebuie să ne încredem şi pe care trebuie să îl ascultăm în viaţă şi în moarte.

Noi respingem doctrina falsă că biserica poate şi trebuie să recunoască „dincolo de” sau „pe lângă” acest unic Cuvânt al lui Dumnezeu, alte evenimente, puteri, figuri istorice şi adevăruri, ca revelaţii a lui Dumnezeu.

2. Isus Hristos a fost făcut de Dumnezeu pentru noi înţelepciune, neprihănire, sfinţire şi răscumpărare (I Corinteni 1:30).

Aşa cum Isus Hristos este promisiunea lui Dumnezeu pentru iertarea tuturor păcatelor noastre, în acelaşi mod şi cu aceeaşi seriozitate el este pretenţie puternică prin care Dumnezeu cere întreaga noastră viaţă. Prin el primim noi bucuria eliberării din legăturile fără de Dumnezeu ale acestei lumi pentru o slujire liberă, cu mulţumire a creaturilor sale.

Noi respingem doctrina falsă că ar putea exista domenii ale vieţilor noastre în care noi nu am aparţine lui Isus Christos ci altor domni, domenii în care nu am avea nevoie de îndreptăţire şi sfinţire prin el.

3. Ci credincioşi adevărului în dragoste, să creştem în toate privinţele, ca să ajungem ca cel ce este capul, Hristos. Din el tot trupul bine încheat şi strâns legat primeşte creşterea (Efeseni 4:15,16).

Biserica Creştină este comunitatea de fraţi în care, în Cuvânt şi sacrament, prin Duhul Sfânt, Isus Hristos acţionează astăzi ca Domn. Cu credinţa şi ascultarea sa, cu mesajul şi porunca sa, trebuie să mărturisească în mijlocul lumii păcătoase, ca biserica păcătoşilor iertaţi, că-i aparţine numai lui şi că trăieşte şi poate să trăiască prin mângăierea sa şi numai sub direcţia sa, în aşteptarea apariţiei sale.

Noi respingem doctrina falsă că biserica ar avea permisiunea de a ceda mesajul încredinţa ei şi ordinea sa, unei dorinţe ale sale sau vicisitudinilor convingerilor ideologice sau politice ce domină în acea zi.

4. Ştiţi că domnitorii neamurilor domnesc peste ele şi mai marii lor le poruncesc cu stăpânire. Între voi să nu fie aşa. Ci oricare va vrea să fie mare intre voi să fie slujitorul vostru (Matei 20:25, 26).

Diferitele încredinţări din cadrul bisericii nu pot fi temeiul ca cineva să exercite autoritate peste alţii în afară de slujirea cu care întreaga comunitate a fost încredinţată şi împuternicită.

Noi respingem doctrina falsă că, în afara slujirii sale, biserica ar putea, sau ar putea să îngăduiască, să-şi dea sau să permită să-i fie daţi, lideri speciali (Führer) investiţi cu autoritate de a conduce.

5. Temeţi-vă de Dumnezeu, daţi cinste împăratului (I Petru 2:17).

Scriptura ne spune că prin „ordinare” (rânduială) divină statul are sarcina, atât cât abilităţile şi discernământul omenesc permit, de a menţine dreptatea şi pacea, în această lume încă nerăscumpărată în care se află şi biserica, cu ajutorul ameninţării şi prin folosirea forţei. Biserica recunoaşte cu mulţumire şi reverenţă faţă de Dumnezeu beneficiile acestei „ordinări” a sale. Ea atrage atenţia asupra Împărăţiei lui Dumnezeu (Reich), poruncii şi dreptăţii lui Dumnezeu şi prin aceasta supra responsabilităţii celor care conduc şi sunt conduşi. Ea se încrede şi ascultă puterea Cuvântului prin care Dumnezeu susţine toate lucrurile.

Noi respingem doctrina falsă că, pe lângă încredinţarea sa deosebită, statul ar trebui şi ar putea deveni ordinea unică şi totală a vieţii umane, şi să împlinească astfel şi vocaţia bisericii.

Noi respingem doctrina falsă că, pe lângă încredinţarea sa deosebită, biserica ar trebui şi ar putea să preia natura, sarcina şi demnitatea care aparţin statului şi să devină astfel ea însăşi un organ al statului.

6. Şi iată că eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârşitul veacului (Matei 28:20).

Cuvântul lui Dumnezeu nu este legat (2 Timotei 2:9).

Încredinţarea bisericii, care este temeiul libertăţii sale, este ca, în locul lui Hristos şi deci în slujba Cuvântului şi lucrării sale, să transmită tuturor oamenilor prin predicare şi sacrament mesajul harului fără plată a lui Dumnezeu.

Noi respingem doctrina falsă că, prin căutare oamenească a gloriei vanitoase, Biserica ar putea pune Cuvântul şi lucrarea Domnului în slujba unor dorinţe,scopuri sau planuri proprii.

Sinodul Confesional al Bisericii Evanghelice Germane declară că vede în recunoaşterea acestor adevăruri şi în respingerea acestor erori baza teologică indispensabilă a Bisericii Evanghelice Germane ca o confederaţie de „Biserici Confesionale (mărturisitoare)”. Îi cheamă pe toţi cei care se solidarizează cu această Declaraţie să cugete asupra acestor descoperiri teologice în faţa tuturor deciziilor care privesc statul şi biserica. Apelează la cei implicaţi să se reîntoarcă la unitate, speranţă şi dragoste.

Verbum Dei manet in aeternum

(Preluat, cu permisiune, de pe situl lui Oti Bunaciu. Traducerea ii apartine. Detalii despre Declaratia de la Barmen, puteti citi AICI. Textul integral al documentului in limba germana, din care face parte declaratia tradusa, poate fi citit AICI, iar AICI poate fi citita traducerea documentului in limba engleza.)

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

28 thoughts on “Declaratia teologica de la Barmen”

  1. @ Gabriel Borlean,va multumesc pentru comentariul scris si inteleg linistea pe care a ti ajuns sa o gasiti in locul descris cu puterea de inchinare pe care a ti descris-o!Chit despre rugamintea pe care a ti facut-o in comenteriu:”Can you clarify the matter a little more, not thru anectodal evidence, but by trying to SUMMARIZE the trends or characteristics you have observed in the Church where the State has/is currupting the Bride of Christ.”Sincer sa fiu ,cred ca este mai intelept sa inchidem subiectul ,fiinca se vede ca si dorinta lui;M.Daunut este;” My impression is that the subject is exhausted in what he is concerned.”Oricum intr-o zi o sa meditati l-a ce am scris si o sa realizati ca am avut dreptate in comentariu!!!!Insa am observat in aceasta viata ,ca sint lucruri care e bine sa nu ajungem sa le cunoastem,sa le expermentam in viata,sa le expunem si daca este posibil sa le evitam!!!Iar daca o sa ajungem sa ne concentram mai mult pe parte spirituala sa nu uitam de ce spune psalmistul in psalmul unu si sa luam bine aminte in ce este scris in psalmul 46 cu 1 la 10.

    Like

  2. Thanks for the link on the canon page.
    I have a number of links to Lutheran churches on my blog, including the Missouri Synod one. It was under Protestantism. I added the link also under Churches.
    I have resisted the suggestion to some Lutheran pages because of their polemic stance against other denominations. This is something I try to discourage.

    Like

  3. boy … wordpress has a bug … when you try using TWICE … it ate up my text …

    the late LCMS New Testament scholar Dr. Martin Franzmann summarized well the LCMS position on the question of the limits of the Biblical canon: “The question of the limits of the canon may be theoretically open; but the history of the church indicates that it is for practical purposes closed.”

    Like

  4. I doubt Mr. Chis wants to really engage with the substance of this text.
    My impression is that the subject is exhausted in what he is concerned.

    Like

  5. @Maria,

    Nice to read Roumanian. I agree with you on canonicity (my def. was rushed and overly simplistic …

    An excellent WebSite chockful of Info on the NT CANON DEVELOPMENT is http://www.ntcanon.org/

    Please read at my denominations (LCMS) definition or answer: http://www.lcms.org/pages/internal.asp?NavID=6633

    <>

    @Danut,

    That reminds me, why do you not have any links to the LCMS.org, or LCMS / WELS / ELS / Confessional Lutheran blogs (like Issues Etc., Worldview Everlasting, Cyberbrethren, On the Wittenberg Trail, Godwhisperers.org, Five (5) Pint Lutheran)

    Some of the best blogs, video podcasts, and confessional biblical lutheran teaching and expositions and humor is found on the websites and blogs listed above. Enjoy.

    Like

  6. @Viorel Chis

    Thank you for your understanding and non-judgemental tone Viorel. But your last post, left me as CLUELESS as the previous one. Can you clarify the matter a little more, not thru anectodal evidence, but by trying to SUMMARIZE the trends or characteristics you have observed in the Church where the State has/is currupting the Bride of Christ.

    From where I am sitting (little kingdom of Denmark) the problem is that true Christianity is a minority. While the majority (83%) of Danes are members of the national evangelical lutheran church and thus pay an extra tax (not that we are not the highest taxed country in the world), only 3 % attend church weekly and only 10% attend at least once a month.

    The Christian Faith has been reduced to relativism, to ignorance, to simple cliches or stereotypes and Jesus Christ is NOT LONGER in the foreground. It is how the average Dane feels, even though there are plenty of conservative, moderate, and evanghelical lutheran pastors who call people to the truths of the Gospel of Jesus Christ and to repentance. Since a Dane only sets foot in church on Christmas day, and 4 occasions in his/her life (holy Baptism, Confirmation, Wedding, Funeral) … we call the DANISH CHRISIANITY … a 4 WHEEL Christianity.

    THE POSITIVE or ADVANTAGE of a national church is that all average citizens will have at least 4 CHANCES to hear the saving Gospel of our Lord and Savior.

    Epistle of JUDE vv. 20-21

    Like

  7. Salut Gabe, si eu ma bucur tare mult sa te gasesc pe spatiul acesta si uite ca iti scriu romaneste, tu inca poti citi bine limba romana asa ca de ce nu. Chiar ma bucur.

    De fapt noi doi spunem acelasi lucur despre canon doar cu cuvinte putin diferite. La intrebarea daca a fost o discutie pe spatiul acesta despre canon trebuie sa raspund ca nu a fost necesarmente una dar ca s-a amintit despre canon in canon, si despre canonul lui Marcion atunci cind s-a mentionat ca ar fi bine sa nu facem o ruptura intre scrierile lui Pavel si Evanghelii, s-a mai scris apoi, nu Danut, a scris ca Dumnezeu ne vorbeste in Cuvint nu obiectez vreau sa metionez doar ca noi Crestinii nu ne inchinam unei carti, chiar daca cartea este Biblia, ci lui Dumnezeu si folosim Biblia pentru ca ea ni-l descopera. Sunt unii care risca sa se lege mai mult de carte, asta fac deja musulmanii cu Coranul lor, fara sa stie ca de fapt sunt diferente intre ce a fost inainte de Reforma, ce au protestantii si ce au catolicii sau ortodocsi. Acum daca noi evanghelicii ne consideram ca singuri care detin adevarul e altceva, dar eu una nu ma numar printre ei. Cred ca Dumnezeu e mai mare decit diviziunile pe care le-a creat omul si de un lucur sunt sigura. Isus nu era baptist, nici penticostal, nici…..

    Like

  8. @Gabriel Borlean ,un mic raspuns la intrebarea ridicata;”How is today’s Church in a similar predicament ?!? (in Romania, or any other place)”Unii poate stiu mai bine dechit mine ,daca sint involvati in mod direct in anumite departamente!!!Surpriza poate fi mare ,in momentul chind implicarea ajunge sa fie directa!Si sa nu uitam ca;The Church today faces a similar predicment in many contexts in the world .Insa acum partea de incercare a problemelor este sub o forma foarte complexsa si moderna!!Greu de conceput pentru foarte multi!!Si pentru multi este si benefica !!!Dar subiectul este foarte complex si greu de perceput pentru un membru simplu!!Si riscul foarte mare pentru a descoperi si expune lucruri greu de inteles…

    Like

  9. @Viorel, I think I also agree with you, but in the context of the Barmen Declaration, it has nothing to do with it. The Barmen Declaration was during WWII when the church was corrupted by the Nazi German State. It was calling the Church and its members to a true “confessional” life and practice.

    How is today’s Church in a similar predicament ?!? (in Romania, or any other place)

    Like

  10. Desigur, o legatura indirecta exista. Dar despre asta putem discuta separat de o chestiune macro, asa cum este pozitionarea bisericii fata de opresiunea politica. Insa, vorba ceia, fiecare cu ce-l doare.

    Like

  11. Citind comentariile expuse de fiecare am observat chit de aproape sint de subiect si sincer sa fiu subiectul stiu cum apare in perspectiva dumneavoastra!Dar sa nu credem ca distrugerea Biserici crestine vine doar din o parte .Si partea tragica ca acum distrugerea vine din partea pe care cu dovezi de accesare ,eu am expus-o si fiecare in comunitatea sa trebuie sa inteleaga toti factorii prin care Biserica Crestina ajunge sa fie distrusa!!!Si chind distrugerea incepe din interior este si mai dureros !!Si eu la experienta vietii dumneavoastra cred ca a-ti realizat acest lucru!!Sint ,insa multe persoane care nu realizeaza si astfel capcanele apar si pe urma rezultatul este cel pe care i-l traim !!!!

    Like

  12. Inteleg si sunt de acord cu ceea ce scrieti, dar to cred ca nu acesta este textul cel mai potrivit pentru aceasta discutie. Dar, fie.

    Like

  13. Ouch! You are getting touch Danut!

    Good way to keep apples with apples, and oranges with oranges 🙂

    Like

  14. Hi Maria, good to see you on this eclectic and ecumenical Christian blog.

    Question 1. Where on this blog was canonicity discussed ?

    Question 2. A little correction on Council of Trent. The council did AFFIRM the deuterocanonical books, but it did not “repus” them in the OT. The books have been used by the Ancient (Early) Church as part of the LLX (Septuagint Bible). It was St. Jerome, the translator of the Vulgate who realized that there has to be a differentiation between these OT books. So, from my knowledge Trent just followed the tradition existant in the past 1500 years of the Church (Western/Latin-speaking and Eastern/Greek-speaking have slight differences in their OT canons).

    The NT canon has been “closed” ever since the local synods of Carthage and Hippo from the 393 and 397.

    For many/most Lutherans the canon is not “closed” but it is neither “open.”

    Like

  15. Citind cu atentie mesajul subiectului gasim scris;”3. Ci credincioşi adevărului în dragoste, să creştem în toate privinţele, ca să ajungem ca cel ce este capul, Hristos. Din el tot trupul bine încheat şi strâns legat primeşte creşterea (Efeseni 4:15,16).

    Biserica Creştină este comunitatea de fraţi în care, în Cuvânt şi sacrament, prin Duhul Sfânt, Isus Hristos acţionează astăzi ca Domn. Cu credinţa şi ascultarea sa, cu mesajul şi porunca sa, trebuie să mărturisească în mijlocul lumii păcătoase, ca biserica păcătoşilor iertaţi, că-i aparţine numai lui şi că trăieşte şi poate să trăiască prin mângăierea sa şi numai sub direcţia sa, în aşteptarea apariţiei sale.”
    Azi vedem ca multi expun astfel de lucruri si doresc sa se expuna sub puterea “Bisericii Crestine”,insa oare ajungem sa intelegem ca de la o afirmare pina la o traire este o diferenta si multi ajung sa fie manipulati si inshelati !!Si nu cu adevarat ar trebui sa cunoastem ce timpuri traim si intradevar pe linga faptul ca “Noi respingem doctrina falsă”nu trebuie sa cunoastem si comportamentul si personalitatile care in pretentii ajung sa predice la anvoane?Eu cred ca pentru a ajunge la o traire si Biserica adevarata trebuie sa intelegem in ce consta mesajul din:”Temeţi-vă de Dumnezeu, daţi cinste împăratului (I Petru 2:17).”nu numai prin o expunere si afirmare ,dar si prin traire!!!!Cu toata stima si tot respectul.

    Like

  16. Si care este legatura dintre cele de mai sus si Declaratia de la Barmen?
    As vrea sa ma ajutati sa inteleg daca credeti ca exista vreuna, altfel voi sterge acest comentariu.

    Like

  17. Provocarile sint foarte mari ,fiinca noi dorim sa filozofam starea de pacat!Noua se vede ca ne place mai bine in puterea firii si a pacatului ,dar dorim sa ne expunem IN PRETENTIE cu puterea sfintirii si a predicarii fiinca sintem inconjurati de multe persoane sincere care in viata se sacrifica ,ne acorda timp de predicare fiinca astfel predicile stim sa le expunem si despre constiinta predicam si ajungem sa evanghelizam;
    http://www.pasi.ro/stiri-si-evenimente/turneul-evanghelistic-impact.html
    Dar chiar daca AJUNGEM DE EVANGHELIZAM SI PREDICI REDAM in care despre CONSTIINTA SI CUGET PREDICAM ,oare in viata cum ne comportam?

    SI CE FEL DE VIATA DORIM SA NE ADAPTAM? PE CHITE CAI SA UMBLAM?
    http://filipsinvestigation.blogspot.com/2010/08/stefan-tohatan-trece-de-la-rugaciuni-de.html
    Deci nu ar trebui sa ne autoinshelam si de cei sinceri sa profitam!Ci ar trebui ca exemplu sa ne dam si de sfatul domnului Isus sa ascultam !!!

    Like

  18. Sa nu scapam din vedere afirmatia lui Barth ca Isus Christos este sigurul Cuvint al lui Dumnezeu. S-a vorbit pe neturi despre canon si canon in canon, dar pina la urma de care canon vorbim de cel dinainte de Reforma sau de cel dupa, fara sa mai mentionam consilul de la Trent care a repus in Biblia Catolica cartile scoase de reformatori. Scriu asta doar ca sa ne amintim ca, credinta Credinta Crestina este credinnta Cuvintului facut trup, a Logosului devenit om si asta depaseste canoanele, dinainte sau dupa.

    Like

  19. Când citesc și aud cine sunt numiți teologi prin România, mă pufnește râsul. Unii cred că, dacă au terminat o școală teologică, sunt și pot fi numiți teologi. Alții îi numesc cu o generozitate total interesată pe cei din gașca lor teologi.
    Cazul ar fi să nu mai aștepte teologii care pe drept pot fi numiți în acest fel, ci să formuleze afirmații teologice cu valoare de clarificare și edificare pentru credincioșii români, pentru că altfel, cei despre care spuneți că se ocupă de găinării (și care nu sunt teologi) umplu tot spațiul real și virtual cu găinațul lor.

    Like

  20. Thank you for posting this important declaration and confession.

    Dietrich Bonhoeffer was an instrumental leader in the Confessional Church, that also called the pastors and signers of this declaration to also stand up for the persecuted Jews and take their defense. I do not have my Bonhoeffer resources with me here in DK, but he said something like, paraphrasing, if we do not take the defense of the Jews, we do not take the defense of Jesus and His holy name. After all, Jesus was born of a Jewish virgin woman.

    Like

Leave a comment