Din Foișor – Cum produce mintea opere?

In acest text, un artist trage cortina, incercind sa ne faca sa intelegem, cit de cit este omeneste posibil, taina din spatele operei artistice.
Artistii sunt, in general, niste orgoliosi – ei macar au motiv, atunci cind au, dessigur, dar la marii artisti, in mod numai aparent paradoxal, orgoliul este dublat de o mare smerenie, aceea a omului care stie bine, ca datoreaza enorm celor dinainte sa, caci, asa cum spune domnul Antonesei, citindu-i pe latini, “ex nihilo nihil”.
Aceasta s-ar putea sa fie, pina la urma, proba artistului autentic.

@ntonesei's blog

 DSC00182

E o întrebare pe care mi-au pus mereu, probabil din adolescență, vîrsta la care am conștientizat – sau poate doar mi s-a părut! – că sînt un creator, un om care inventează lucruri, gînduri, imagini, idei care n-au mai existat, cel puțin nu sub înfățișarea pe care încercam să le-o dau eu. Am dat și felurite răspunsuri, cele mai din tinerețe apăsînd pe forța de invenție, de zămislire personală, care ar fi produs noul cumva din nimic. Cu timpul, mi-am dat seama că vorba ex nihilo nihil nu este una goală. Studiile de psihologie nu m-au ajutat prea mult, pentru că explicația pe care o am acum, nu e foarte diferită de cea la care ajunsesem la sfîrșitul adolescenței, deci înaintea studiilor cu pricina. Și nici ceea ce am citit între timp nu mi-a schimbat radical „teoria”, care este mai degrabă o teorie practică, pentru că am formulat-o mai…

View original post 1,004 more words

3 thoughts on “Din Foișor – Cum produce mintea opere?

Leave a Reply

