Mircea Cioata – Marturie despre condamnarea pentru distribuirea ilegala de Biblii in perioada comunista

Unchiul meu, Costel Georgescu, este cel care a condus operatiunea de distribuire ilegala a Bibliilor la inceputul anilor ’80, la Ploiesti, grup din care au facut parte si fratii Cioata. In adolescenta si in tinerete am vizitat adesea Ploiestiul, fiind apropiat de unchiul meu, si am avut sansa de a-0i cunoaste pe fratii Cioata, dar mai ales pe Silviu, Dumnezeu sa-l odihneasca.

Aceasta este o marturie importanta, care merita sa fie coroborata cu alte marturii ale celor care au suferit in perioada comunista.

Multumesc lui Marius Silvesan, care mi-a semnalat acest link.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

8 thoughts on “Mircea Cioata – Marturie despre condamnarea pentru distribuirea ilegala de Biblii in perioada comunista”

  1. Reblogged this on Istoria Bisericii and commented:
    O mărturie interesantă despre „transportul ilegal” de Biblii în perioada comunistă. Un subiect interesant care sper să fie abordat și la Conferința de la Institutul Teologic Baptist din 31 martie 2015. Subiectul este unul complex fiind abordat și de Cătălin Dupu în ultimul sa carte, Ambasadorul. Voi posta curând și mărturia unui frate de la noi din Biserică despre implicarea sa în distribuirea ilegală a Bibliilor primite din străinătate și relația lui cu Constantin Caraman care a fost arestat pe peronul Gării de Nord din București când avea asupra sa material religios.

    Like

  2. Impresionanta nu doar marturia/viata ci si spiritualitatea d-lui Cioata. Oare mai avem astazi o astfel de spiritualitate profunda? Sau e o chestiue trecuta?
    Pe dinsul nu l-am intilnit ci doar pe fratele sau, Silviu. Mi-a facut o impresie foate buna. Eram la nunta lui Eduard, fratele mai mare al lui Valentin Teodorescu. Tatal lor era si el o marturie buna in Pascani; inginer sef la cea mai mare intreprindere din oras si activ in biserica crestinilor dupa Evanghelie era fara indoiala o situatie dificila.
    Citeva remarci din marturia d-lui Cioata:
    -seriozitatea in trairea crestina. Nu vroia sa minta nici macar in privinta distribuirii de Biblii (eu as fi facut-o)
    -Importanta studierii Scripturii, a rugaciunii in trairea zilnica si prezenta permanenta a Domnului in activitatea de distribuire a Bibliilor/inchisoare.
    -Dl. Cioata era sef la proiectare fara a fi membru de partid. Era o tehnica a supravietuirii noastre. Trebuia sa fim cei mai buni. Asa eram in scolile (unde erau multi pocaiti). Chiar daca nu-L cunosteai pe Domnul, accentual se punea acasa/biserica pe a fi o marturie/lumina. La locul de munca crestinii erau recunoscuti pt etica de munca si personala. Astazi se pune mai mult accent pe teologie; e si mai multa cunostina dar caracterul crestinilor lasa de dorit. Ambele sunt importante. La dl. Cioata erau ambele prezente. La fel ca si la Daniel, in afara de credinta nu trebuia sa li se poata reporsa nimic. O fi si astazi o tactica buna sa fii cel mai bun pt a fi o martuire crestina?
    -Era si o tehnica de supravietuire ca minoritar: sa fii cel mai bun! Pina pe la sfirsitul anilor ’70, comunistii n-aveau specialisti buni. Asa se face aca au fost tolerati pocaitii in functii de raspundere (cum a fost si tatal meu) dar pe linga ei erau pusi informatori care le controlau caietele de notite, le raportau discutiile particulare. Partidul n-avea incredere in ei dar n-avea ce face…
    -Asa se face ca dl Cioata e scos din beciul Securitatii si trimsi in URSS sa termine proiectul; n-aveau alt specialist. Msicarea s-a aranjat la nivel de ministri… Superba in acest context experienta cu crestinii rusi deportati!!! Ei se indentificau (nu dupa sarutul triplu pe obraz) ci dupa… rugaciuni pt ca rugaciunea nu putea trisa; “daca erai KGB-ist nu puteai sa te rogi, dar puteai sa predici”.
    -Multe invataminte/concluzii…. Prea multe de pomenit!. Am primit Biblii fara sa ne batem capul cine risca pt noi.
    -In reteaua de distribuire erau implicati oameni seriosi si de valoare (cunosc personal si alti credinciosi implcati)…si nu doar persoane dornice de aventura. Dl. Cioata si fratele sau nu s-au dat inapoi pt a-si proteja o cariera privilegiata obtinuta prin munca si competenta. Si-au pus pielea la bataie “pt Domnul” lor. (Silviu Cioata fusese anchetat si batut ca si co-autor al Memoriului impreuna cu Popescu, Niculescu, Tzon, et) si cu toate astea dupa ce-a scapat de-acolo in ’77 fara puscarie, a continuat cu distribuirea de Biblii pina ce a a fost prins si condamnat. (wow!)
    -Multumim de evocare. Multumim lui Dumnezeu pt astfel de oameni!
    PS- Se spune in interviu ca Bibliile veneau pe Dunare cu vaporul. La un moment dat, un capitan de vas a fost prins si condamnat la moarte pt asta; i s-a comutat sentinta si a ajuns in celula cu dl. Alex Pop. Nu, nu era crestin ci o facuse pt bani…. La dl. Cioata et co. era vorba de convingeri….

    Like

    1. Ma bucur ca v-a facut bine aceasta evocare. Voi pune imediat inca una.
      Sunt si lucruri pe care domnul Cioata nu le spune sau care sunt rostite doar aluziv. Povestea e mut mai complicata. Va veni vremea ca ea sa fie spusa in intregime.
      Eu, care am fost mult mai aproape ca dvs de aceste lucruri, nu sunt neaparat la fel de entuziast nici cu privire la spiritualitate – crestinii dupa Evanghelie au stagnat in perioada lui de mandat, tocmai din pricina ultra-conservatorismului lui, si cu atit mai putin a teologiei. Un lider de confesiune care nu pricepe ca modelul convertirii traumatice, promovat de avocatul (NU teologul, Torrey) este unul minoritar, si indoielnic, in istoria bisericii, isi vadeste prin asta limitarile in ceea ce priveste cunoasterea teologica. Dar fiecare dintre noi avem orbirile noastre.
      Aud ca domnul Modoran, istoricul care a scris despre colaborationismul adventistilor, cerceteaza acum ‘Operatiunea Canal 81’ care a fost numele de cod al acestei operatii. Abia astept sa citesc un raport care foarte probabil va fi unul aproape de adevarul istoric, cu luminile si umbrele ei, nu o istorie romantata, pe placul placerilor pietiste ale evanghelicilor, care adesea nu au taria de a sta in fata adevrarului gol-golut.

      Like

      1. Va multumesc de amplul raspuns; desigur stit mai multe decit mine despre astea. AStept si eu “Operatiunea Canal ’81”. Dar cele spuse de dvs nu anuleaza cele spuse de mine. Se poate ca M. Cioata sa nu fi fost un conducator bun; nimeni n-are toate darurile. De ce-au stagnat c. d. ev? Habar n-am! Iata o intrebare importanta. Pe Torrey il sdminram si noi; exista printre noi oameni care au avut convertiri [aproape] traumatice si care au ramas constanti; nu uitati ca c. d. ev. pun mare accent pe studierea Scripturii deci oamenii aceia au ocazia sa creasca dupa convertire. Faptul ca Torrey (ca si colaboratorul Moody) n-a avut o educatie teologica nu-l impiedica sa fie bun evanghelist. Noi avem nevoie de teologi ca sa intelegem lucrurile si chiar Scriptura dar ei nu sunt cei mai buni la evanghelizare, chiar daca Schaeffer bunaoara a facut mari eforturi pt asta (mult mai mult succes au avut Torrey and/or Moody). Nici teologii n-au toate darurile…
        Dl. Cioata ramine un om spiritual chiar daca la nivel pietist (cum ziceti dvs). Cei ce ajung la nivel mai inalt de cunoastere teologica dau si-ntr-un fel de scepticism intelectual atotstiutor care-i duce adesea la declin spiritual.
        PS 1 Si la catolci (nu tocmai pliati pe teologia mea) sunt convertiri traumatice; de ex. Frossard, Pierre Emanuel, etc
        PS 2- Nu cred ca “Operatiunea Canal ’81” il va dovedi pe M. Cioata ca informator. Stiu, stiu, ca nu la asta v-ati referit. Vreau sa spun insa ca nu vad cum ii va diminua credibilitateea relatarilor….

        Like

      2. Cred ca m-ati inteles gresit. Nu ma indoiesc nci de realitatea convertirilor traumatice – si a mea a fost asa, ci doar de faptul ca ele ar trebui sa fie norma, cum crede Mircea Cioata, si nici de legitimitatea pietismului, cu toate limitele lui. El e mult mai abordabil decit ortodoxia goala a protestantismului scolastic, la care a si reactional Spener. Pacat ca pietismul holist al lui Spenner a fost inlocuit curind de subiectivism si individualism. Dar asta e alta discutie.
        Problema lui Torrey nu este ca nu e teolog. Nici eu nu sunt (cel putin nu in sensul plenar al cuvintului), ci in faptul ca a trtansformat trezirile intr-un circ al manipularilor psihologive gretoase. Cu cele mai bune intentii si pentru slava Domnului, desigur. Aici putin teologie l-ar fi putut ajuta sa distinga intre smecheriile lui retorice avocatesti si puterea reala a Duhului.
        Nici eu nu cred ca Mircea a fost informator. Altii au fost in acel dosar. Dar povestea este mult mai complicata decit apare la prima vedere. Ceea ce, asa cum spuneti, nu stirbeste cu nimic veridicitatea si credibilitatea acestei relatari. Tocmai de aceea am si afisat-o.
        Sa aveti un weekend binecuvintat.

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s