Comunicat cu privire la retragerea din Consiliul stiintific al revistei Pleroma a ITP

Ca urmare a publicarii pe situl ITP – http://itpbucuresti.ro/noutati/comunicat-al-senatului-institutului-teologic-penticostal-din-bucure–ti_1 – a celui de al doilea comunicat al Senatului acestei institutii de invatamint superior cu privire la evenimentele ocazionate de vizita in Romania, la invitatia conducerii ITP a ProfesoruluiMiroslav Volf de la Yale University, care au culminat cu demisia rectorului, Dr. Corneliu Constantineanu, va anunt in mod oficial si public despre retragerea mea din Consiliul stiintfic al Revistei Pleroma a ITP.

Ca semnatar si sustinator al documentului de la Yale, nu pot accepta modul superficial, lipsit de profesionism si batjocoritor in care este ‘discutat’ acest document in Comunicatul Senatului. Folosirea unor argumente ieftine si indoielnice, imprumutate de la promotorii agresivi ai fundamentalismului neoreformat, precum PIper si Mohler – o decizie stranie pentru niste teologi penticostali – vadeste lipsa de consistenta, si in cele din urma expedientele prin care s-a dorit musmalizarea rapida a acestei crze. Asupra acestor lucruri voi reveni in alt context. In mod evident, unicul obiectiv al acestei serii de decizii este linistirea campaniei agresive de discreditare si subminare a ITP lansata de pastorul fundamentalist Cristian Ionescu din Chicago.

Obsesia psihanalizabila a pastorului Ionescu cu privire la o pretinsa amenintare liberala la cadrul ITP, a fost in anii din urma vinturata in lupta impotriva unor institutii concurente baptiste de un alt vajnic aparator al conservatorismului, pastorul baptist Paul Negrut. Ambii se folosesc in campania lor violenta de acelasi mijloace imorale ale manipularii, santajului si ale minciunii sfruntate. Nu este de mirare ca cei doi si-au dat mina in acesta intreprindre diabolica. Ar trebui, poate, sa va intrebati, qui prodest? Care este oare interesul lui Negrut in tot acest scenariu, in contextul in care el este cel ce l-a invitat pe Ionescu la Emanuel in Oradea, dind nastere acestei ‘monstruoase coalitii’. Ma tem ca legatura este undeva la Floresti. ‘Cine citeste, sa inteleaga’.

In actualele conditii, nu doresc ca numele meu sa mai fie asociat cu o institutie a carei conducere academica a vadit serioase carente morale si de caracter – inclusiv prin lasitatea acelor membri ai Senatului care au refuzat sa-si asume responsabilitatea pentru semnatura depusa pe decizia invitarii la ITP a lui MIroslav Volf. Stiu bine ca prietenul meu Corneliu Constantineanu nu este un om desavirsit, si nu ma indoiesc de faptul ca facut si el destule greseli din postura de conducator al acestei institutii, chiar daca, poate, cu cele mai bune intentii. Evanghelia in care cred imi cere insa sa fiu de partea celui oprimat, si in acest caz acesta este, dincolo de orice indoiala, fostul rector al ITP. In aceste conditii, Dr. Contantineanu, a carui demisie o consider si eu alaturi de altii, ca fiind pripita, si cu a carui retragere a semnaturii de pe documentul de la Yale nu sunt de acord, desi, omeneste vorbind, o inteleg, in contextul iresponsabilitatii si a santajului exercitat de colegii sai, a devenit un simplu tap ispasitor, conform mecanismului ancestral teoretizat de Rene Girard.

Ca atare, va rog ca numele meu sa fie sters imediat din lista membrilor Consiliului stiintific al Revistei Pleroma a ITP. Ar fi de asteptat, de asemenea, ca ceilalti membri ai Consiliului sa fie informati de decizia mea si de motivatia acesteia. Cum insa cele expuse mai sus ma fac sa ma indoiesc de faptul membrii Senatului ITP au demnitatea si probitatea morala ceruta de o asemenea actiune, voi incerca sa-i informez eu pe colegii mei cu privire la aceasta decizie.

Cred ca, asa cum spune Domnul in Scriptura, despre un alt context, ‘Satana a cerut ITP-ul ca sa-l cearna ca pe griu’. Aceasta incercare, care este in cele din urma o lupta spirituala, nu una ‘impotriva carnii si a singelui’, va fi o pricina de cadere pentru multi, si o ocazie de a dovedire a tariei de caracter a doar citiva. Povestea se afla abia la inceputul desfasurarii ei. La final vom afla si cine trage de fapt sforile in spatele acesteia – cu alte cuvinte, cine sunt beneficiarii ei. In acel moment intentiile inimii multora vor fi date pe fata.
Dumnezeu cu mila!

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

37 thoughts on “Comunicat cu privire la retragerea din Consiliul stiintific al revistei Pleroma a ITP”

      1. da? este dreptul dvs sa credeti ca ei. si eu nu am de gind sa va impiedic. ce creed eu despre cei ce cred astfel, stiti deja si n-am sa repet.

        Like

  1. Dănuț, nu pot accesa link-ul care trimite la comunicatul senatului ITP. De ce nu ai ales totuși să rămâi în Consiliu pentru a putea oferi o critică sau pentru a influența din interior? Nimeni nu te-ar fi făcut solidar cu textul senatului…

    Like

    1. Domnul meu, va inselati. Teremii folosit sunt din domeniul psihologii analitice si au cu totul alt sens, mai grav decit credeti dvs.
      In plus, presupunind ca aveti dreptate, ceea ce nu este cazul, ce credeti ca este mai grav, calificativul de ‘prost’ aplicat unui pastor violent si fara scrupule, sau aplicarea fara discriminare si justificare de catre acesta a termenului de ‘crislamist’ tuturor celor pe care i se pune lui pata?
      Nu e nevoie sa raspundeti. Intrebarea este retorica.

      Like

  2. Daca este retorica, retorica sa ramana.
    In alta ordine de idei… vin cu o intrebare careia, daca se poate, sa ii dati curs.
    In viziunea dvs., Eugen Contac a facut bine sau rau atunci cand a ales sa nu plece din Chicago mai inainte ca sa se vada si sa reconcilieze relatia frateasca cu pastorul Cristian Ionescu? Multumesc.

    Like

    1. Mai intii, il cheama Emanuel si, desigur, cum xice Scriptura, este bine sa incerc a trai in pace cu toti oamenii. Daca a reusit sau nu, asta e alta poveste. Caci nu depinde numai de el.

      Like

      1. 1, Mea culpa si scuze publice lui Emanuel pentru incurcarea prenumelui.
        2, Multumesc pentru raspuns.
        3, Hotararea dvs. de a va retrage din boardul revistei cu pricina, doar pentru ca Senatul ITP a venit cu o scrisoare lamuritoare, nu este un pic cam fortata? Nu cunosc contributia dvs. la publicatia respectiva insa decizia dvs. are mai multe puncte slabe.
        – este pripita, luata prea in scurt (de aceea pare “nesustenabila”);
        – este semn de slabiciune (daca vreau sa imi sustin cauza… pai o sustin, nu fug);
        – este neziditoare (cititorii dvs. si posibilii sustinatori au nevoie de argumente sanatoase – fuga in cazul dvs. e nasanatoasa).
        Ce ziceti?

        Like

      2. Domnul meu, decizia mea de a parasi Consiliul nu este determinata de simpla publicare de catre Senatul ITP a unei ‘scrisori lamuritoare’, ci de continutul ofensator si lipsit de onestitate al acelui comunicat. Este un act de solidaritate cu rectorul demisionar, Corneliu Constantineanu si co profesorul Volf. Daca considerati ca aceasta solidarizare este un semn de slabiciune, este dreptul dvs., dar nu cred ca o asemenea opinie este justificata.

        In plus, posibilitatea influentarii ITP din acea pozitie este infima, daca eventual ea exista. Rolul acelui consiliu este doar acela de a superviza calitatea stiintifica a textelor publicate de Pleroma.

        Asa fiind actul meu este unul mai degraba simbolic. Daca este ziditor sau nu, ii las pe altii sa evalueze. Am spus deja, ca argumentare, tot ceea ce puteam spune. Sunt si lucruri pe care nu le pot spune in public, cel putin nu inca, pentruca ar face rau ITP, si atunci acest lucru ar deveni cu adevarat neziditor. In definitiv, fiecare dintre noi treuie sa actioneze asa cum ii dicteaza constiinta, chiar daca, eventual, lucrul acesta nu va convinge pe toata lumea.

        Like

  3. M-a mir cum de-a îngăduitor Dumnezeu si oameni de acolo sa te suporte asa mult, desigur au fost destul de toleranti ( in sensul bun) cu tine pina acum. Oricum , odată ; destul este destul; pocaestete omule

    Like

    1. Mai Emanuel, ‘viteazule’ care din lasitate iti dai nume si adresa email falsa, de cind suntem noi la pertu?
      Dat fiind ca nu e prima data pe blog cind observ asemenea magarii in comentariile de pe blog, declar aici oficial ca n-am pascut porcii impreuna cu niciunul dintre magarii dintre pocaiti care se trezesc vorbind fara sa gindeasca. Nu sunteti bineveniti aici. Ramineti in latrina lui Cristian Ionescu. Acolo va este locul.

      Like

  4. ăștia au o misiune sfîntă: să te aducă pe calea cea bună.
    totdeauna vor exista oameni care vor plăti oalele sparte în vreme ce alții le sparg. e trist că între creștini nu există opinie publică ci doar frică publică.
    în us am văzut cum universitățile sau organizatorii unor prelegeri nu au cedat presiunilor sau mitei și au continuat pentru că credeau în ceva.
    și aici hard-linerii cu gura mare dau impresia că au dreptate, cînd nu fac decît zgomot.

    Like

  5. Apostolul Pavel a fost rapit pana la a-l treilea cer. In acest context cred ca pentru toti credinciosii este suficient loc, chiar daca aici se cred toti ca vor intra acolo, cu toate ca se razboiesc intre ei. Unii vor intra la etajul unu, altii la etajul doi si asa se vor impartii pe etaje si partide.
    Eu sunt destul de matur ca sa nu ma impiedec in asemenea discutii, insa ma intreb, oare cei care sunt mai slabi in credinta ce parerea isi fac despre pocainta noastra?

    Like

      1. “depinde de maturitatea lor, nu-i asa? ma importanta este insa parerea lui Dumnezeu” ziceí dvs. însă părerea celui slab in credință nu trebuie să-mi fie indiferentă căci:
        “Dacă păcătuiţi astfel împotriva fraţilor şi le răniţi cugetul lor slab, păcătuiţi împotriva lui Hristos.” 1 Cor.8:12

        Like

      2. Tocmai asta e problema. Daca ii intrebati pe ei, n-or sa recunasca nici morti ca sunt slabi. SE dau rotunzi ca sunt mari si tari. Aveti exemple girla intre comentatorii fnatici de pe aici. Deci, despre ce vorbim?
        Chiar daca, in principiu, aveti dreptate. Din pacate cei vizati de principiu nu prea sunt pe aici. Ei stau si se roaga, nu scriu comentarii cretine si agresive.

        Like

  6. vorba aia alex: de frica a ce cred alții sau ca să mă placă toată lumea (ambele chestii irealiste) o să mă balonez pînă explodez? spus mai academic…
    mai totdeauna va exista un dram de auto-cenzură, dar atunci cînd lucrurile se încing pînă și-n cer se face război.

    Like

    1. De Pleroma stiu de multi ani si am avut ocazia si sa lecturez cateva numere ale acesteia, dar de revista Universitatii Emanuel chiar nu stiam… si sunt absolvent al acesteia din urma 🙂

      Like

      1. Perichoresis, revista Univ Emanuel, al carei prim numr era gata in 1996, si din nou in 2000, sub Emil Bartos, a fot publicat prin 2002. Revista e disponiila online gratuit.

        Like

  7. Referitor la chestiunea revistei unei institutii confesionale academice: una e sa existe si alta e sa se stie despre ea.

    Exact ca si cu bisericile pocaitilor, care, din diverse motive, se gasesc dosite pe strazi laturalnice. Dar, cum observa parca un strain (oare in Raportul din 2000? care se numeste Inima lui Dumnezeu bate pentru Romania), nu exista INDICATOARE la intersectia strazilor principale spre biserici.

    In mod similar, exista lucruri interesante in blogosfera evanghelica sau pe site-urile bisericilor – dar sint doua chestiuni diferite: DEPOZITUL si VEHICULUL,.

    Depozitarea informatiei este doar primul pas. Vehicularea ei e al doilea.

    Uneori nu avem acces la informatie pentru ca nu exista. Alteori, insa, pentru nu circula pe magistrale.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s