Eficiența actelor de cult la catolici, ortodocși și baptiști

Eugen Matei continua reflectiile lui legate de realitatea invierii cu o serie de consideratii legate de sacramente (La catolici, ortodocsi, si protestanti magisteriali) vs acte de cult (la evanghelicii ce tin de reforma radicala).
Probabil la mine se refera Eugen cind vorbeste despre un prieten evanghelic care s-a alaturat protestantismului magisterial (in forma anglicana in cazul meu specific) din pricina neajunsurilor percepute in intelegerea sacramentelor, un subiect asupra caruia sper sa revin cindva, intr-o perioada mai putin incarcata.

Chibzuieli

În două postări anterioare am prezentat esența experienței creștine constând în deschiderea omului pentru Dumnezeu, care s-a apropiat de noi în Cristos, și unirea omului cu Cristos.  Cristos însuși a ales să se identifice cu noi în toate lucrurile.  El a început activitatea sa publică la botez, când a coborât în apă ca s-o sfințească, făcând-o astfel mediul de identificare a Lui cu noi inclusiv în moarte, moarte care pentru El va veni ani mai târziu pe o cruce. Toate acestea au fost  acte voluntare din partea Lui, după cum El însuși a spus când Ioan a ezitat să-L boteze, sau înainte de a merge la Cruce.

În prima dintre aceste postări am vorbit despre puterea crucii lui Cristos de a dizolva tot sedimentul ontologic alterat de păcat și suferință din noi, atunci când alegem să ne unim cu Cristos și să ne identificăm cu El în crucea Lui.

În 

View original post 2,421 more words

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

One thought on “Eficiența actelor de cult la catolici, ortodocși și baptiști”

  1. Am sa adaug si aici comentariul lasat pe blogul lui Eugen:

    Multumesc, Eugen, pentru acest text. Aceste lucruri sunt oprea oputin discutate intre evanghelicii romani.
    Asa cum bine stii, eu sunt unul dintre evanghelicii care au aderat (nu a fost vorba de o convertire, ci de un proces lent de clarificare doogmatica) la traditia sacramentala (cea anglicana, in acest caz) si unul dintre motivele principale, dar nu singurul, a fost subminarea constanta in evanghelism a prezentie reale (chiar daca mistice) a lui Cristos in elementele euharistice – in sensul ‘acesta ESTE’, nu doar ‘acesta SIMBOLIZEAZA/REPREZINTA’.
    Tu nu discuti deloc chestiunea, esentiala dupa parerea mea, a prezentei reale.
    Si nu cred ca poti oblitera atit de usor diferenta intre elaborarea scolastica transsubstantialista a catolicilor si modelul strict memorialist al Zwingly, mostenit si promovat de evangelicii romani.
    desigur, lucrurile sunt mult mai complexe, si un articol scurt ca acesta, chiar daca bine scris, nu poate face dreptate tuturor apectelor problemei.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s