Raspuns lui Mihai Oara – Despre Ucraina

Mihai Oara

Bunul si vechiul meu prieten, Mihai Oara, care traieste de multi ani in Statele Unite (de aceea imi scrie in engleza), imi pune intr-un comentariu la chemarea la solidaritate cu Ucraina publicata de mine AICI, o serie de intrebari absolut legitime in legatura cu situatia din Ucraina.

Pentruca intrebarile lui sunt vrednice de mai multa atentie, am decis sa le raspund intr-o postare separata. Inserez comentariile mele in textul lui, intre [paranteze patrate]. Si o fac in limba romana, pentru beneficiul cititorilor romani. Mihai inca vorbeste perfect aceasta limba, spre cinstea lui. Iata mesajul lui Mihai. [Si raspunsul meu.]

* * *

Danut,

I have some doubts about this revolution, but being closer you may know more. Here are some questions:

1. Does it represent the will of the people? I understand that East Ukrainians are rather pro-Russian?

[Revolta reprezinta, cu siguranta vointa celor care sunt in strada, peste tot in Ucraina, inclusiv in estul rusofon.]

2. Is it allowed to override a democratic election by mob attacks? I believe in US they would be crushed in a much more violent manner.

[In mod obisnuit nu, dar istoria a cunoscut si asemenea episoade, cind intre conducatori si popor s-a creat o ruptura si poporul a iesit in strada. Asa cum scrie Scriptura, puterea – si, spun eu, inclusiv cea cistigata la urne, nu este o sinecura, un cec in alb. Ea trebuie sa aiba limite clare. Si nu include dreptul conducatorilor de a trage in popor cu munitie de razboi. Puterea este delegata de popor si daca cei alesi nu mai reprezinta poporul, este vremea sa plece.]

3. Is it allowed for foreign countries to arrange the next Ukrainian government? You know about the intercepted phone call. Does this suggest a foreign manipulation?

[Stiu bine, Mihai, si sunt absolut de acord cu doamna Noland. Asa simt si eu. Uniunea Europeana a tergiversat mereu lucrurile – de fapt a fost gata sa vinda Ucraina, tratindu-l cu manusi pe criminalul care conduce acum la Kremlin, in schimbul gazului ieftin. O adevarata rusine. Ceea ce cer ministrii de externe europeni nu este sa impuna un anume guvern, ci sa asigure alegeri libere. Ce vor face daca iese iarasi Yanukovici, asta este alta problema. Dar ma indoiesc ca va fi reales cu cit singe ucrainian are acum pe miini.]

4. Is a change towards Europe good for Ukraine? Remember their economy was naturally integrated with Russia for hundreds of years. They sell easier in Russia than Europe and receive subsidized gas.

[La asta numai poporul ucrainian are dreptul sa raspunda. Ce este clar insa este ca relatia cu Rusia nu este una de la egal la egal, ci una de la stapin la sclav. Si nu cred ca daca ai fi ucrainian ai dori sa traiesti ca sclav, chiar daca ai caldura in cusca in care te tine stapinul.]

5. Could this conflict be resolved in the next round of elections?

[Nu exista nicio garantie ca alegerile vor rezolva problema, dar nu putem sti pina nu se incearca.Din pacate, in opozitie sunt cel putin trei probleme majore: a. nu exista inca un lider puternic, general acceptat; b. multi dintre cei care sustin opozitia – inclusiv Yulia Timosenko, sunt la fel de corupti ca si sleahta de mafioti din jurul lui Yanukovici, si; c. o parte importanta a opozitie este formata din partide extremiste, inclusiv neofasciste – ei sunt cei care incita la violenta, in ciuda apelului na nonviolenta facut de alti lideri din piata; ajungerea la putere a fascistilor ar fi o catastrofa pentru Urcaina.]

6. Finally: should Christians endorse mob violence, for whatever reason, good or bad? Should the Christians have joined the Jewish rebellion in year 70?

[Desigur, Mihai, ortodocsii (tai), protestantii (mei) si catolicii (lor) au sustinut cu totii teoria dubioasa augustiniana a ‘razboiului drept’ – toate abuzurile facute de crestini in istorie – de la cruciade la pogromurile moderne – au fost justificate cu aceasta teorie perversa. Eu cred in non-violenta. Cred ca aceasta este o idee centrala a evangheliei lui Isus Cristos. Dar mai cred ca vremuri anormale solicita solutii anormale. Si mai adaug ca Bonhoeffer (if you know what I mean) este unul dintre eroii mei.]

Your friend always,

[Multumesc lui Dumnezeu, Mihai, pentru prieteni ca tine. Din pacate, asemenea oameni sunt din ce in ce mai putini in jurul meu. Sau poate mi-a slabit mie vederea. 😦 Fii binecuvintat.]

Mihai Oara

[Danut]

6 thoughts on “Raspuns lui Mihai Oara – Despre Ucraina

      • Eu am înțeles că Oara se întreba retoric. Acum după anii care au trecut, țara care s-a rupt, Crimeea luată ce părere aveți?

        E bine acum de ucrainieni? A fost o alegere bună? Va fi mai bine?

        Eu aş răspunde cu nu la toate.

        Like

      • Asa zic si eu, dar prietenul meu Mihai Oara este un ferm sustinator al lui Putin, in eseta din pricina sustinerii neconditionate (sau mai degraba interesate) pe care o acorda acesta Bisericii Ortodoxe a lui Kiril (doi securisti prieteni; nimic nou sub soare) asa incit ma tem ca nu si-a schimbat opinia. Dar, cine stie.

        Like

      • Păi şi NP nu susțin necondiționat politica externă americană?

        Eu nu am înțeles la vremea maidanului, după un fiasco al primăverii arabe, bucuria aproape de propagandă a mediilor NP.

        Când soții se ceartă orice intervenție nu face decât rău. Ceea ce se întâmplă acum.

        Like

      • Mai intii, sugerez ca termenul ‘neoprotestant’ este inadecvat. Corect, teologic vorbind, este cel de ‘evanghelic’.
        In al doilea rind, evanghelicii sunt de foarte multe culori. Dvs va referiti la dreapta religioasa americana. Astia, chiar daca sunt (prosti, dar) multi, nu sunt singura vocea in evanghelism si nici cea mai autorizata, ci doar cea mai stridenta. Din pacate, marea majoritate a evanghelicilor rromani este lipsita de discernamint si inghite nemestecat ceea ce le servesc fundamentalistii bezmetici de peste ocean. Dumnezeu cu mila.

        Like

Leave a Reply

