Raspuns invitatiei la dialog a domnului Andrei Croitoru

Domnul Andrei Croitoru, autorul blogului Trezire spirituala, si al uneia dintre primele postari despre, sa-i spunem ‘fenomenul Beck Corlan’ binevoieste sa raspunda textului meu despre reactiile fundamentaliste la clipul despre istoria muzicii usoara roamnesti, invitindu-ma la dialog. De vreme ce nu prea am vazut in viata mea fundamentalisti (si domni sa se autodefineste astfel) interesati sincer de dialog, fac o incercare, fara a-i face insa prea mari iluzii.

Deci, sa incepem.

* * *

Mai intii, nu am pretins nicaieri faptul ca textul meu, la care faceti referinta, este o analiza ori o insiruire de argumente. Asa cum ii spuneam lui Alin Cristea, pe Facebook, este mai degrana o reactie umorala la ceea ce consider a fi un soi de linsaj mediatic ignoobil, bazat pe motivatii fundamentaliste. Pe de alta parte, am cautat ‘argumente in textul dvs initial, dar n-am gasit, oricit m-am straduit. Sa vedem.

1. Incepeti cu o intrebare retorica. Spuneti: ‘este neimportant ce facem în timpul săptămânii, cu camera de filmat, cu youtubul, cu chitara, cu prietenii, cu vocea, cu timpul, cu părul, cu jeanșii etc.’ Asta nu este argument. Sigur ca este important. Si ce-i cu asta?

2. Urmeaza o alta intrebare (nu argument). Spuneti: ‘…gesturile, apariția, atitudinile, îmbrăcămintea, accesoriile – elemente care sunt din categoria celor discutabile, aparținătoare de zona gri, atacate de “extremiști conservatori fanatici legaliști irelevanți și bătrâni” – nu trebuie ca să fie definite de credința ta creștină?’
Nu ne explicati de ce socotiti ca aceste lucruri sunt discutabile, si, in lipsa unor argumente, inteligente si scripturale, nu inradacinate in prostii sectare, socotesc aceasta afirmatie drept o ineptie.
Iarasi, nu ne explicati ce anume aveti cu ‘zona gri’. Stiu de multa vreme, din proprie experienta, groaza pe care o inspira aceasta zone nelegiferata de Scripturi si in carw fundamentalistii dvs. incearca sa legisleze in locul lui Dumnezeu.

3. Continuati tot cu intrebare- incepe sa devina obositor: ‘aceste fete care se prezintă în astfel de apariții în public promovând o astfel de cultură muzicală și alte elemente transmise subliminal – ce efect vor avea asupra altor fete creștine?’ Imi pare rau, dar comparatia intre dezmatul lui Miley Cyrus si gluma muzicala nevinovata a celor trei fete este una absolut perversa. Sper ca intelegeti ca ati comis o enormitate si ati ofensat fara rost niste fete nevinovate.
Banuiesc ca ceea ce va face sa credeti asta este convingerea ca un crestin nu ar trebui sa cinte muzica seculara. Daca este asa, atuncu, imi pare rau, dar nu am vreme sa discut despre asemenea copilarii stupide – ca sa me expmim eufemistic.

4. Urmatorul punct, care se apropie cit de cit a argument, dar tot sub forma interogativa, comite o alta enormitate, comparind difuzarea acestui clip cu exhibarea in public a unei reactii sexuale. Imi pare rau, dar asta suna absolut patologic. Dvs. pareti sa nu aveti proprietatea termenilor si, din pricina prejudecatilor care va anima, operati cu analogii care nu au niciun fel de legirimitate pentru orice om sanatos la cap. Ideologie, mai ales cea fundamentalista, orbeste, iar dvs. sunteti un exemplu stralucit al acestui lucru.

5. Continuati apoi tot cu intrebari, NU argumente, dar mai cautam: ‘Profesia, pasiunile și performanțele din partea “seculară” a vieților noastre nu sunt definite de partea “religioasă”? Cât? Până unde ducem linia dintre implicare culturală și socială și separare de lume?’ Da, intrebari pune, la care dvs. pareti a detine monopulul raspunsului si, aplicind standardul dvs. decideti ca fetele au trecut ‘linia de demarcare’. Foarte multi dintre noi nu sunt de acord cu asta. Si acum ce facem? Si daca ‘linia de demarcare’ intre cele lumesti si cele spirituale nu este una verticala – care ar face ca unele lucruri sa fie in absolut intotdeauna lumesti, iar altele absolut intotdeauna spirituale, asa cum credeti dvs, ci una verticala – in care, functie de anumite criterii, unele lucruri, inclusiv dintre cele religioase, precum citirea Bibliei sau cintatul de cintari crestine, sa fie uneori lumesti, iar alteori spirituale. Ma tem ca perspectiva biblica este cea din urma, si aceasta face ca lucrurile sa fie mult mai complicate decit le-ar placea fundamentalistilor, cre prefera judecatile simpliste, fara ‘griuri’.

6. ‘Fetele nu au cântat doar istoria ci și-au înregistrat și părerea lor despre această istorie. Și în mare parte nu a fost negativă.’ Ma tem ca ati vrut sa spuneti altceva decit a iesit. Vreti sa spuneti ca dvs. aveti o parere negativa despre ce a iesit. In definitiv este dreptul dvs., dar, din nou, acesta nu este un argument.
Apoi spuneti: ‘Ați dori să vă auziți fetele, surorile fredonând cu aceeași pasiune, dedicare, atitudine piese din muzica ușoară? (doar așa de dragul istoriei) și după aceea să cânte în trupele de laudă și închinare sau cor? De ce nu? Putem cânta pentru relaxare sau fun (sau simpla istorie) despre “cârciumioare”?’ Intr-adevar, de ce nu? Ce anume in Scripturi le-ar impiedica? Desigur, in afara de interpretarile dvs fundamentaliste. Ei, si acum pricep si eu ce v-a enervat – asa cum ma enerveaza pe mine, absolut la culme fanatismul fundamentalist. E clar ca va enerveaza ‘circiumioarele’. A propos, dvs. ati fost vreodata intr-un restaurant (un alt termen pentru arhaismul ‘circiuma’)? Banuiesc ca sunteti dintre cei care cred ca un crestin nu poate bea vin. Desigur, e dreptul dvs., dar a pretinte ca aceasta este pozitia Scripturii este aberant, desi banuiesc ca exact asta credeti. Va rog sa ma credeti ca nu am vreme sa discut asemenea timpenii.

7. Ultimul punct este un alt potop dezmatat de intrebari, de genul: ‘este bine să faci o istorie a incantațiilor satanice? Dar a muzicii din bordeluri? Credeți că tot din ea e rău? O adevarata abulie. Iarasi aberati. Vorba lui Caragiale, ‘simt enorm si vad monstruos’. Mai lipsea sa spuneti ca acest clip anunta venirea Anticristului sau ca este pecetea Fiarei.

Spuneti apoi: ‘Desigur că se ridică problema existenței de “bun” și între necredincioși (ca ideile bune din muzica ușoară). Dar cât de bună e istorisirea lor fără delimitări creștine (ochelari de interpretare duhovniceasă)?’. Buna intrebare (prima, ca a doua este prin balarii). Ca sa putem raspunde la ea avem nevoie de o teologie biblica a culturii coerent conturata, care pare sa fie inexistenta la dvs. Sa asteptati ca o gluma muzicala sa se transforme intr-un scrobit exercitiu de discenrnamint mi se pare pretios si absurd. Dar asa sunt fundamentalistii. Nu stiu de gluma (intre noi fie vorba, amsenta simtului umorului este semnul unei carente de inteligenta).

Da, aveti dreptate, daca termenul ‘fundamentalism’ a avut o geneza oarecum pozitiva, fiind o incercare de a oferi un raspuns liberalismului teologic, ea a fost una complet ratata, pentru ca a ramas in acelasi registru, al rationalismului iluminist, ca si liberalismul. Acum insa acest termen are, pe buna dreptate, o conotatie absolut negativa, care nu mai poate fi rascumparata. Si, in aceste conditii, vorba unui amic al meu din State, cel mai bun sfat este: ‘don;t ride a dead horse; kick it in the ditch and get a new one’.

Ce inseamna ‘legalism’? Iata definitia de dictionar: ‘ A relationship or ethical system that is governed primarily by obedience to prescribed laws or rules’ (McKim, Westminster Dictionary of Theological Terms). Pozitia dvs., ca unul care incearca sa legisleze acolo unde Scriptura tace este tipica pentru mentalitatea legalista. ‘De ce îi este silă lui Dumnezeu de acest altfel’ intrebati dvs. De ce? Foarte simplu, pentru ca legalistii incearca sa uzurpe locul lui Dumnezeu, punind legi acolo unde Domnul ne-a lasat liberi sa ne exersal libertatea. Dumnezeu poate, dar dvs., legalistii fundamentalisti nu puteti. Ce sa facem? Sa va suportam incercarea de a va baga in viata noastra particulara? Imi pare rau pentru dvs., dar n-o vom face. Fie ca va place, fie ca nu.

 

Imi spuneti ca sunt nesincer, adica mincinos. Ce sa zic. E dreptul dvs sa nu ma credeti. Iar eu il las pe Dumnezeu sa judece intre noi.

Mai intrebati: ‘Erau fetele la lucru?’ Da, din pacate pentru dvs, exact asta se intimpla. Fetele erau ‘la lucru’, caci lucrul lor este muzica. Daca nu va place, asta e treaba dvs. Nu va obliga nimeni sa ascultati.

Ma opresc aici pentruca am scri destul si ceva imi spune ca imi bat gura degeaba. Poate ca nu am dreptate, insa vom vedea.

Dvs. aveti dreptul de a avea o opinie diferita de a mea, dar nu aveti dreptul asa cum faceti, de a incerca sa o impuneti si sa-i tratati de #lumesti’ pe care care nu accepta aceasta agresiune. Cam atit am avut de spus, Incolo, va doresc sanatate si numai bine.

 

https://danutm.wordpress.com/2013/10/27/beck-corlan-o-provocare-pentru-constipatia-fara-leac-a-evanghelicilor-romani

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

5 thoughts on “Raspuns invitatiei la dialog a domnului Andrei Croitoru”

  1. Reblogged this on Vorba Bună and commented:
    Add yCe inseamna ‘legalism’? Iata definitia de dictionar: ‘ A relationship or ethical system that is governed primarily by obedience to prescribed laws or rules’ (McKim, Westminster Dictionary of Theological Terms). Pozitia dvs., ca unul care incearca sa legisleze acolo unde Scriptura tace este tipica pentru mentalitatea legalista. ‘De ce îi este silă lui Dumnezeu de acest altfel’ intrebati dvs. De ce? Foarte simplu, pentru ca legalistii incearca sa uzurpe locul lui Dumnezeu, punind legi acolo unde Domnul ne-a lasat liberi sa ne exersal libertatea. Dumnezeu poate, dar dvs., legalistii fundamentalisti nu puteti. Ce sa facem? Sa va suportam incercarea de a va baga in viata noastra particulara? Imi pare rau pentru dvs., dar n-o vom face. Fie ca va place, fie ca nu.our thoughts here… (optional)

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s