Raspuns lui Marius Teodoru

Domnul Marius Teodoru, si, desigur, si-a asumat riscul, a avut bunavointa de a comenta articolul meu despre cazul Beck Corlan si constipatia cronica a evanghelicilor.

Pentruca este vorba de un comentariu lung si cu raspunsuri pe masura, ce riscau sa fie ingrupate in subsolul articolului, il poste aici ca un articol separat. Raspunsurile meu

le sunt intre [] si cu caractere cursive.

* * *

Desi nu as vrea nicicum sa aduc un atac la persoana… vreau totusi sa vin cu o mica nelamurire fata de acest articol.

[Domnule Teodoru, voi incerca sa va raspund inserind comentariile mele in textul dvs., ca sa fie mai clar.]

Desi am observat ca o sustineti pe Beck Corlan, nu mi-am dat seama de ce. (acum am inteles)

[Ma intreb daca chiar ati inteles de ce. Poate imi explicati, si promit sa ‘recunosc’ daca aveti dreptate. Nu am nicio problema cu asta.]

Tin sa precizez ca nu o cunosc si nu am nici o legatura cu ea dar in nici un caz nu este o provocare pentru evanghelicii romani ci mai degraba o poticnire.

[Domnul meu, stiti cine sunt cei care se poticnesc si isi fac un titlu de glorie din asta? Cei maturi si fatarnicii. Dvs. la care dintre cele doua categorii va incadrati?
Pina una alta, faptul ca va simtiti obligat sa reactionati asa cum o faceti vadeste ca am dreptate, si ca ceea ce au facut fetele astea este o nuca prea tare pentru maselele firave ale evanghelicilor romani. Daca ar fi mai maturi si s-ar ocupa de lucruri mai serioase, nu de prostii, ar putea invata cite ceva din aceasta experienta. Ma tem insa ca sunt prea impietriti la inima si prea catraniti in legalismul lor de doua parale ca sa priceapa ce se intimpla in lumea asta. Asa ca vor ramine pe mai departe in mediocritatea aurita in care se scalda. Pacat. Vorba ceia, ‘tara arde, si baba se pieptana cu lautari’. ]

Imi pare rau ca un om cu un statut ca al dumneavoastra vine in apararea unui libertinism in plina desfasurare a crestinismului evanghelic din Romania, si incurajeaza propagarea “culturalismului” in crestinism.

[Nu e nevoie ca sa ma gidilati sub barba ca sa-mi trageti mai bine upercut-ul. Eu sunt un simplu crestin. Nu am demnitati elesiale si alte cele. Am ales insa sa nu-mi sacrific mintea si bunul simt prin convertire. Si tin la dreptul meu de a taxa prostia care domina propria mea traditie eclesiala. M-am saturat de prostia fudula a pocaitilor. De aceea nu avem nimic de spus in tara asta si ‘ne dam in stamba’ de fiecare data cind deschidem gura. In afara de clabucii pietisti care ne ies din gura la fiecare vorba, nu avem mai nimic important de spus. Cei mai multi dintre noi n-au realizat in viata lor nimic vrednic de atentia celor din jur. Suntem anonimi in cel mai rau sens al acestui cuvint. Si ne mindrim doar cu faptul ca, chipurile, suntem ‘altfel’, fara sa ne pese de faptul lui Dumnezeu ii e sila de acest ‘altfel’ al nostru, care nu are nimic de-a face cu acel ‘radical altfel’ pe care il asteapta el si evanghelia de la noi.
Ce intelegeti dvs prin ‘libertinism’? Cind liderii nostri eclesiali ne turnau la Securitate, acesta nu era libertinism? Cum ati protestat dvs. impotriva acestei tradari? Cind pastorii nostri isi iau masini de lux si isi ridica vile din banii saracilor, aceasta nu vi se pare a fi libertinism? Ce faceti dvs. este, cum zicea Cristos, sa strecurati acul si sa inchititi camila. Lasati fatarnicia laoparte si vedeti mai degraba birna din priprriul ochi, inainte de a judeca ce nu intelegeti.
Ca sa nu mai vorbesc de enormitatea dispretului dvs. fata de cultura – etichetata drept ‘culturalism. Cite carti de teologia culturii ati citit dvs, de va permiteti sa va dati cu parerea in aceasta problema, de parca ati fi un mare specialist? Nu este nimic mai de dispretuit in lumea asta ca ignoranta ingimfata. Ca sa nu va intreb care este ultima carte citita, dessigur, in afara siropurilor pietiste de doua parale care se vind in librariile crestine. Ori sunteti si dvs. unul dintre fanaticii fundamentalisti care nu citesc decit Biblia, ca martorii lui Iehova. Nu va temeti, sunteti in companie buna. Iadul va fi plin de asemenea oameni, probabil sinceri, sau mai bine zis, sincer inselati.]

Ionut Corlan pur si simplu da cartile pe fata in defavoarea acestui clip – fetele au vrut sa promoveze muzica crestina, folosindu-se de cea lumeasca. INCORECT

[‘Da cartile pe fata’? Asta numiti dvs sinceritatea unui frate in credinta? Pentru cel plin de amaraciune, toate lucrurile sunt apare.
A propos, ce este pentru dvs. ‘muzica crestina’? Muzica de doua parale care se cinta in cele mai multe dintre bisericile noastre? Faptul ca acestea au cuvinte care suna, zice-se, crestineste, asta o face crestina? Sa fim seriosi. Prin ce spuneti vaditi a fi complet agiamiu in muzica, Dar, de obicei pocaitii se simt datori sa-si dea cu presupusa, si in mod inevitabil cel mai adesea cad in ridicol, ca si dvs, in lucruri despre care nu au habar. Scriptura ne cere sa fim smeriti. A nu fi smerit, inseamna a fi ‘lumesc’. Ma tem ca la asta nu v-ati ginti. Probabil pentruca v-au ramas in git cintecele ‘lumesti’ ale fetelor. Daca nu va pricepeti la cultura si la muzica, macar taceti. In felul acesta puteti lasa macar impresia, chiar daca falsa, ca sunteti un om intelept. Vorbind insa, iata ca ati ratat si acea sansa.
Si inca ceva. Ce este pentru dvs. un lucru ‘lumesc’. Spuneti-mi, atunci cind va iubiti nevasta, sau cind va duceti la buda, o faceti crestineste sau ‘lumeste’. Si daca o faceti crestineste, imi spuneti si mie ce anume face ca un actul acela sa fie ‘cestinesc’ si nu ‘lumesc’? Si cind mergeti la serviciu, tot ce faceti acolo este sa cititi Biblie si va rugati, ori faceti acolo si lucruri ‘lumesti’, cum ar fi acela de a… lucra pentru ce va plateste patronul? Sau dvs. puteti face acolo lucruri ‘lumesti’, iar fetele astea nu au voie. Unde scrie asta? Si cu ce drept legislati dvs. asa ceva?
Obsesia asta cu separatia stricta intre sacru si profan este una patologica si vine dintr-o teologie de balta, promovata cel mai adesea de pastorii inculti si manipulatori care ne conduc. Treziti-va. Este loc de normalitate in viata unui crestin.
Va amintiti ca Pavel a citat in lucrarea lui misionara din poeti pagini? Ca sa-i citeze, a trebuit mai intii sa-i citeasca si apoi chiar sa-i studieze. Sau o fi pacatuit el facind asta? DE fapt, am auzit niste tembeli spunind asta prin amvoane. Sper ca nu ginditi asa, caci atunci chiar nu mai avem ce vorbi.
Si inca una. Oare copiii dvs la scoala studiaza numai din Biblie si din carti pocaite, sau cinta acolo si cintece ‘lumesti’? Daca da, ei au voie si fetele nu? Va rog, treziti-va din ingustimea mintii si ginditi ca oamenii, ca de aceea v-a dat Dumnezeu creier.]

Revin cu o alta interventie a lui Ionut Corlan:
“Si de aici supărarea mea… cum mă, niște fete, care dedică totul lui Dumnezeu, nu numai prin vorbe, dar și cu faptele zilnice, trebuie să fie făcute “albie de porci” pe internet de un puhoi de nesimțiți, puhoi condus de pocăiți înrăiți. Și dacă nu le-aș cunoaște… Adică cum?! muzica, pictura, poezia și arta în general sunt dușmanul lui Dumnezeu? Nu toate lucrurile bune vin de la Dumnezeu? Nu este EL inițiatorul și creatorul a tot ceea ce este frumos? Și cum să ajungem noi la lume (cu Evanghelia) dacă nu ne folosim și de “frumos”?”

“… niste fete care dedica totul lui Dumnezeu…” – haideti sa fim seriosi! Daca muzica asta e dedicata lui Dumnezeu, atunci prefer sa ma las de cantat lui Dumnezeu si sa cant pt. lume (spre slava lui Dumnezeu) – ca… fie vorba intre noi: e mult mai banos!!!

“… nu toate lucrurile bune vin de la Dumnezeu?” – Ba da!!! Dar asta e lucru bun? Probabil definim gresit lucrurile “bune” sau am eu o problema la definirea acestora.

La lume (cu Evanghelia) nu se ajunge folosindu-ne de ce-i place lumii – oferim lumii ce vrea sa primeasca, ca mai apoi, cand le ducem Evanghelia sa spuna: “Dar cu ce sunteti diferiti?” (cea mai simpla intrebare pe care o primim cel mai des).

[Noi mincam ca toti oamenii, ne imbracam in haine ca toti oamenii, si, cum spuneam, iubim si defecam la fel ca toti oamenii. In acestea si in multe altele NU trebuie sa fim diferiti. In ce ar trebui sa fim diferiti este in RAUTATE. Ori tocmai aici detractorii acestor fete, si printre ei si dvs., va dovediti a fi absolut lumesti. A fi diferit in rautate cere crucificarea firii si a prejudecatilor noastre dragi, pocaiesti. Dar la acestea nu vreti sa renuntati in ruptul capului. Mai bine il rastigniti inca odata pe Cristos, si cu el pe toti cei care vor sa-l slujeasca in mod sincer, dar intr-un mod pe care intelegerea dvs. sectara a Caii n-o permite. Pacat. Prin asta nu faceti decit sa va condamnati pe dvs. insiva si pe cei care gindesc ca dvs.]

“Oare din aceeasi vana a izvorului tasneste si apa dulce si apa amara?”

Vai mie… !

[Da, da, vai dvs. Caci rautatea dvs. vine din acea vina a izvorului care a fosr otravita de legalism. Nu judecati inainte de vreme, caci cu ce judecata judecam, cu aceea vom fi judecati. Decit sa aruncati cu voebe grele, mai bine rugati-ve pentru fetele acestea. Sunt sigur ca pe ele nu le va deranja. Iar Dumnezeu va sti sa indrepte rugaciunile, oricit ar fi ele de strimbe. ASa face si cu ale mele. Si, nu uitati, rugati-va si pentru mine si, mai ales, pentru dvs. Cine stie, poate mai exista inca o sansa de salvare.]

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

2 thoughts on “Raspuns lui Marius Teodoru”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s