Ionel Plesa despre ecumenism

 

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

5 thoughts on “Ionel Plesa despre ecumenism”

  1. unul dintre pastorii penticostali pe care am avut șansa să îl întîlnesc în urmă cu 30 de ani. un lider ce nu e la putere pentru că nu a urmărit așa ceva. asta-i diferența între el și fariseii de la putere.

    Like

  2. Multumim. Interesant. Ca sa rezumam: pastorul Plesa este un autodidact. Ce mult poate face Duhul Sfint! La vremea cind el devenea pastor pentecostal la Medias, Cultul Penticostal nu avea nici macar un seminar; Plesa lucra ca si lacatus la o intreprindere din Medias. O spun cu admiratie. A reusit prin studierea Scripturii, calauzirea Duhului Sfint -care da darul intelepciunii- partasia cu Dumnezeu si cu alti credinciosi si printr-o inteligenta deosebita sa poata intelege lucruri mult superioare pregatirii sale si ma ales sa poata sa aiba o abordare lipsita de marginirea unor crestini cu educatie formala mult superioara. Intelepciunea care vine de sus e ceea ce ne lipseste multora de mult ori… L-am auzit la-nceputul anilor ’80 optind pt varianta unei zile din Geneza= o era… Personal ramin la 24 de ore dar asta nu inseamna ca a “doua grupa de creationisti” sunt eretici…

    Like

  3. Pina se vor apleca altii asupra teologiei lui Ionel Plesa, mai jos sunt citeva lucruri pe care miu le amintesc eu:
    1- Credinciosul incepator poate ajunge sa renunte la Hristos dar cel matur ajunge-n starea in care nu se mai poate desparti de Hristos (din acea stare abia, mintuirea nu se poate pierde). El compara credinciosul matur cu o planeta ce se apropie atit de mult de soare incit nu mai poate iesi din sfera lui de atractie.
    2- Considera ca pot sa existe stari de impietrire atit de mari incit omul sa nu se mai poata intoarce la Dumnezeu dar sfatuia fratii sa nu spuna acest lucru pt ca starea acelui om poate deveni aceea de dusman al lui Hristos si al bisericii
    3- Vorbea in limbi si accepta glossolalia ca autentica dar considera “staruinta suparatoare dupa daruri selective” o greseala si o imaturitate. In acest context, sustinea ca un procent foarte ridicat din vorbirea actuala in limbi e doar un produs psihologic. Repet, credea ca exista vorbiri in limbi autentice.
    4- Considera credinta din Mc. 16 una speciala diferita de credinta mintuitoare. O exemplifica cu cazuri din Faptele Apostolilor, insistind ca fenomenele miraculoase se petrec mai ales in” zonele misionare fierbinti”.
    5- Asa cum spune autorul, Ionel Plesa avea o patrundere duhivniceasca speciala, identificind de multe ori duhuri straine.
    6- In contextual in care comunitati mari cereau femeilor (chiar si fetelor uneori) sa umble acoperite pe strada, Plesa explica textul din 1 Corinteni ca apartinind culturii grecesti. El sublinia ca la evrei, barbatii intrau cu capul acoperit in Templu si purtau par lung. “Din pricina ingerilor” – face referire dupa Plesa- la apostoli (angelos ar insemna apostol iar apostolii purtau parul lung). Indiferent daca acceptam sau nu aceste explicatii, ca orice om mare Plesa si-a depasit epoca. Totusi, el sfatuia femeile sa se supuna cerintelor bisericii in ce priveste tinuta, chiar daca ecelea sunt nesustinute de Cuvint in acest caz.
    PS: alte amanunte:
    Plesa si-a incheiat cariera ca si pastor al bisericii baptiste Fort Lauderdale, Flroida. Poate d-aia l-au uitat fratii penticostali.
    Mi-a povestit ca era foarte tinar cind intreaga biserica a devenit penticostala (situatii asemanatoare s-au petrecut in multe locuri in Transilvania post-belica). A ramas fidel miscarii penticostale, devenind pastor al bisericii penticostale din Medias.
    Asa cum arata autorul articolului, Plesa nu vorbea despre sine/experientele sale decit provocat. Ramineam in urma dupa predica si oamenii il intrebau. Pt mine devenea plictisitor s-aud aceleasi lucruri. E-o dovada de character: fie ca era la baptisti sau la penti a spus aceleasi lucruri despre lucrarea Duhului Sfint si a facut-o fiind provocat.
    Cunostea germana si a citit istorie si geografie biblica. Sistemul teoogic era destul de original. Asa cum spune Danut Manastireanu, unele explicatii erau surprinzatoare.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s