Rolul societatii civile in transformarea sistemului educational

La initiative doamnei profesoare Liliana Romaniuc, joi 11 iulie a avut loc intr-o sala de conferinte a Hotelului Astoria din Iasi conferinta cu titlul ‘Rolul societăţii civile în transformarea sistemului educaţional’. organizata de Fundatia Filocalia din Iasi si de World Vision Romania.

Scopul acestei consfatuiri a fost de a explora necesitatea si posibilitatea realizarii unei aliante a societatii civile pentru o reforma reala si durabila in educatie.

Reuniunea a fost deschisa in mod simbolic de citeva piese muzicale clasice cintate superb de un cvartet de coarte, format dintr-un profesor de la Liceul de muzica si trei dintre elevii lui.

Cuvintul de deschidere a apartinut academicianului Viorel Barbu, stralucit reprezentant al scolii de matematica din Iasi. In discursul sau, profesirul Barbu a aratat starea critica a invatamintului si a pledat pentru necesitatea realizarii unui parteneriat si a unui consens national durabil pentru innoirea educatiei, fara de care Romania nu poate avea nici un viitor.

Cea mai mare parte a intilnirii a fost acordata prezentarii initiativelor educationala a celor citeva zeci de organizatii ale societatii civile prezente la intilnire. In final, doamna Luminita Costache, ca reprezentanta a agentiei inter-guvernamentale Unicef, a tras concluziile reuniunii, dupa care s-au discutat sugestii pentru urmatorii pasi ai procesului. Discutiile urmeaza sa fie reluate in toamna.

Desi, din pricini legate de responsabilitatule de serviciu, n-am putut participa la o parte dintre prezentari si am pierdut finalul intilnirii, am inteles de la doamna profesor Romaniuc ca reuniunea a fost evaluata de catre participanti ca fiind un real succes. Acelasi feed back l-am primit si din partea celor de la Unicef. Felicitari.

* * *

In ce priveste contributia mea, in prezentarea care a urmat discursului profesorului Barbu, am inceput prin a multumi pentru uvertura muzicala a intilnirii, in care prima piesa, Menuetul lui Bocherini, mi-a amintit de anii de liceu, cind foloseam pauzele, ori saream pentru o ora plicticoasa, pentru a-l asculta pe prietenul meu Teodor Sfatcu, acum medic undeva in California, cintind la violoncel in subsolul Liceului Internat (Negruzzi) piese intre care cea a lui Bicherini era una preferata.

Am subliniat apoi importanta utilizarii artei in asemenea contexte de dialog, ca mijloc de mobilizare a emisferei drepte a creierului – cea responsabila pentru innoire, creativitate si intuitie.

Am amintit apoi de un text mai vechi al domnului Andrei Plesu, in care acesta pleda pentru importnta capitala pentru cultura romana a reinvierii liceului, realitate care inca se lasa asteptata la noi.

Doamna Romaniuc amintise de elevi, ai caror reprezentanti se aflau si ei scoala, alaturi de reprezentanti ai parintilor, ca beneficiari ai sistemului de invatamint, la care eu am adaugat ca, din nefericire, ei sunt adesea victimele acestuia. Mai tirziu, comentind aceasta afirmatie, doamna Luminita Costache, un exceptional specialist in educatie care a reprezentat Unicef-ul la aceasta intilnire, a adaugat, pe buna dreptate, ca elevii ar trebui sa fie nu doar nebeficiari, ci co-participanti activi in procesul de educatie.

Am amintit in continuare de ceea ce am numit ‘triada educationala’ – familie, scoala, biserica – aceasta din urma nefiind inca amintita in discutii si am pledat pentru o actiune concertata a celor trei institutii in procesul de formare a elevilor.

Am remarcat apoi ca educatia nu se realizeaza in vid, ci ea trebuie sa raspunda in mod adecvat contextului in care se desfasoara, in cazul nostru contextul unei tranzitii dificile si dureroase de la comunism – cu tarele lui inca evidente, spre ceva ce nu stim inca ce  va fi. In acest context este important de tinut cont de faptul ca acest grup isi doreste amobilizarea societatii civile pentru reformarea educatiei, dar aceasta scietate civila este adeseori o abstractie si, in orice caz, este o realitate imatura, lipsita de unitate si de independenta, fiind adesea subordonata intereselor politice cele mai diverse. Fata o maturizare a societatii civile o alianta a acesteia pentru educatie nu poate avea impactul dorit. Pentru a fi ceea ce se cuvine, societatea civila trebuie sa joace un sol oarecum profetic, intelegind pe de o parte nevoile soietatii si in acelasi timp tragind la raspundere puterea politica pentru lipsa de actiune in adresarea acestei realitati.

Am dat apoi exemplu Scotiei, in care medicii, politistii si profesorii, cei care se ingrijesc de sanatatea, siguranta si formarea oamenilor sunt prinre cele mai bine platite si de prestigiu categorii profesionale. Fara o asemenea angajare financiara si pozitionare sociala nu sunt sanse ca invatamintuo romanesc s ajunga la calitatea dorita.

Apropiindu-ma de final, am subliniat importanta deosebita a deschiderii catre lume si invata, adaptind la contextul de la noi, metodele sistemelor educationale cele mai performante, precum cel finlandez.. Pentru aceasta este insa necesar mai intii sa demontam mitul superioritatii inchipuite a invatamintului nostru – precum cel legat de olimpicii nostri, si alte asemenea exceptii, nerelevante pentru marea masa a profesorilor si a elevilor.

Din punctul meu (crestin) de vedere, testul maturitatii unei societati este atitudine tfata d ecei saraci si marginalizati. Oril din acest punct de vedere, situatia invatamintului de la noi este catastrofala. Pornind de la un comunism nivelator, am ajuns la un capitalism lipsit de simtire si scrupule. Cine stie, poate ca a venit vremea sau cautam o cale mai buna.

In final, am subliniat ca in acest puct al dialogului pe aceasta tema, nu raspunsurile ferme, ci clarificarea intrebarilor corecte este cel mai important lucru.

//

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s