Gindul – Din nou despre sistemul educational finlandez

Învăţământ gratuit, oferit doar de stat, ore mai scurte şi mai eficiente, profesori mai bine pregătiţi, sunt doar câteva dintre caracteristicile celui mai bun sistem de educaţie din lume – cel finlandez. Rezultatele acestuia nu lasă loc la niciun fel de interpretări: 93% dintre tinerii finlandezi promovează liceul, pentru că absolvirea bacalaureatului este văzută drept unul dintre cele două mari momente de împlinire în viaţa unui om alături de fondarea propriei familii. Nu mai puţin de 66% dintre tinerii finlandezi ajung la facultate. În România, rata mediilor peste cinci la Evaluarea Naţională a fost de 74,39%, iar 56,4% dintre absolvenţii de liceu au promovat Bacalaureatul. Tot la noi, nu există niciun an în care să nu fie scandal la cele două examene, la fel şi tentative şi cazuri de fraudă.

La începutul anului, Ministerul Educaţiei Naţionale a cerut sprijinul Finlandei în reformarea sistemului. Astăzi, fostul ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu a vorbit despre modelul finlandez – văzut de mulţi drept cel mai bun sistem de educaţie din lume la nivel preuniversitar.

Citeşte şi:

250 de cadre didactice din Bucureşti şi 30 de studenţi se perfecţionează după metoda finlandeză

„Este nevoie de un consens larg, o voinţă politică largă, şi apoi programul trebuie implementat şi continuată implementarea lui. Noi, în Finlanda, am început reforma educaţională acum 40 de ani, dar mereu căutăm metode să îmbunătăţim sistemul educaţional. O îmbunătăţire a sistemului educaţional este un câştig pentru toată lumea “, afirma în februarie ambasadorul Finlandei Ulla Vaisto.

Calitatea profesorilor, principala diferenţă între România şi Finlanda

Cadrele didactice finlandeze sunt foarte bine pregătite şi foarte respectate, afirma atunci ambasadorul.

În Finlanda, profesorii au o mare responsabilitate şi sunt foarte apreciaţi. De asemenea, în şcoli există toleranţă zero faţă de abuzuri de orice fel, fie chiar verbale sau în spirit de glumă, indiferent de autorii lor – profesori sau elevi.

În învăţământul finlandez nu poate intra oricine. Educatorii care predau la grădiniţă trebuie să aibă facultate, iar cei care predau la şcoală trebuie să aibă neapărat masterat de doi ani, în care cursurile de pedagogie şi psihologia copilului ocupă un loc central. Programele de pregătire ale viitorilor profesorii includ foarte multă practică. În Finlanda, meseria de profesor este foarte căutată. Procesul de selecţie este foarte strict, astfel că doar 10% din candidaţi sunt acceptaţi, potrivit datelor prezentate la jumătatea lunii trecute, la Congresul Educaţiei din Bucureşti, de Reijo Aholainen, consilier în Educaţie în Ministerul Educaţiei şi Culturii din Finlanda.

„Programele universitare de pedagogie sunt foarte căutate şi doar cei mai buni dintre studenţi ajung să le absolve şi să devină profesori de liceu sau şcoală generală”, a declarat, pentru gândul, Ion Petre (foto), un cunoscut şi apreciat informatician, profesor şi cercetător român de la Abo Akademi University, din Turku, Finlanda.

Citit AICI intregul articol.

//

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: