Concursurile si meditatiile – cancerul sistemului educational romanesc

meditatii

Sistemul educational romanesc este bolnav din temelii. Iata doar citeva dintre problemele lui, toate fiind legate intre ele:

  • absenta unei viziuni unitare moderne si dinamice asupra educatiei;
  • incarcarea exagerata a programelor de invatamint;
  • irelevanta pentru formarea personala si profesionala a celei mai mari parti a cunostintelor predate in scoala;
  • accentul pe memorare si reproducerea infirmatiilor, mai degraba decit pe capacitatea de analiza si formarea de cconvingeri;
  • subfinantarea cronica a invatamintului si a cercetarii stiintifice;
  • lipsa vocatiei si calitatea pedagogica indoielnica a majoritatii dascalilor;
  • coruptia care domina sistemul de invatamint la toate nivelurile: practica copierii la teste si comcursuri, plagiate, posturi cumparate, imgerinta permanenta a politicului etc.
  • lipsa de implicare si interes a majoritatii parintilor pentru reformarea din temelii a sistemului educational.

Multe dintre aceste tare sunt mostenite din perioada comunista, dar trebuie sa recunoastem cu rusine ca, in ciuda acestui lucru, educatia statea mult mai bine inainte de 1989 decit acum.

Am nepoti care sunt in scoala si am prieteni ai carui copii sunt victime ale sistemului actual de ediuatie. De aceea ma preocupa aceasta grava problema. Iata doar doua exemple de patologii educationale luate din realitate:

1. Unul dintre nepotii mei a inceput foarte bine scoala; dupa citeva luni insa lucrurile au inceput sa scirtiie. Incercind sa aflam ce se intimpla, am realizat ca invatatoarea, care are notorietate in privinta slabiciunii ei pentru darurile pe care le solicita si le primeste de la parinti, a inceput sa-l marginalizeze pe copil, ca pedeapsa pentru ca parintii au refuzat sa raspunda cum se astepta la solicitarile ei materiale. Cu scuza, ridicola si perversa, ca ea nu poate incuraja discriminarea, invatatoarea a pus copilul in ultima banca, inconjurat de copii romi, cu probleme majore de comportaament si educatie. Rezultatul a fost ca baiatul a inceput sa urasca scoala. Am crezut ca fac moarte de om! Un asemenea cadru didactic este o pacoste, o adevarata plaga pentru scoala. Si, din pacate, ea nu este o exceptie. In cele din urma, am fost nevoiti sa mutam copilul in alta clasa si acum isi revine incetul cu incetul din trauma profunda creata de aceasta invatatoare iresponsabila si corupta, din pricina careia va suferi inca multa vreme.

2. Copilul unuia dintre prietenii mei este in clasa a patra si parintii incearca sa-i gaseasca o scoala buna pentru clasa a cincea, care sa-i mareasca sansele de succes in viitor. A propos, discrepanta uriasa de calitate dintre scoli este o alta plaga a invatamintului nostru. Solutia de intrare in scolile bune o reprezinta concursurile; desigur, organizate pe bani frumosi. Caci aceasta este, de fapt, singura lor ratiune: rotunjirea imorala a veniturilor ridicole cu care societatea noastra rasplateste eforturile dascalilor. Cei mai multi dintre elevi, pentru a reusi la concursuri, iau meditatii, platite cu sume intre 30 si 50 de RON pe ora (!!!). Sau parintii, daca nu-si pot permite sa plateasca meditatori, trebuie sa petreaca ore lungi in pregatirea lor acasa. Acum, daca concursurile ar avea ca standard nivelul de cunostinte pentru clasa a patra, ar fi ce-ar mai fi. Dar aflu ca, de fapt, pentru intrarea in clasa a cincea, nivelul de cunostinte solicitat de scolile bune din oras este la nivelul clasei a saptea. O adevarata nebunie. Si asa programa de invatamint este supraincarcata. Daca unui copil de 10 ani i se solicita cunostinte pe care ,in (a)normalitatea scolii romanesti, acesta ar trebui sa le aiba la 13-14 ani, se vadeste ca ne aflam in plina nebunie colectiva.

Si, din pacate, nimeni nu spune nimic. Profesorilor le convine, caci doar ei au inventat sistemul, cu singurul scop de a cistiga un ban neimpozabil in plus. In ce-i priveste pe copii, deveniti victimele inocente ale acestei nebunii, cui ii pasa de ei?

Parintii, la rindul lor, inghit situatia, caci, in disperarea lor si in dorinta de a oferi un viitor mai bun copiilor, li se pare imposibil de a lupta cu acest monstru, si se conformeaza.

Ce este de facut? Asa cum povesteam chiar astazi cu o prietena, numai o actiune concertata si o presiune serioasa si sistematica a societatii civile ar putea schimba situatia. Ne vom trezi oare?

Situl HotNews a publicat astazi o dezbatere serioada pe tema meditatiilor. Ea include si un interviu cu psihologul Daniel David, de la Universitatea din Cluj.

Iata inceputul acestei dezbateri.

* * *

Mai sunt trei luni pana la primele probe ale Bacalaureatului si Evaluarii Nationale 2013, iar site-urile si scarile blocurilor sunt pline de anunturi: “Dau meditatii”. Meditatiile sunt produsul sistemului actual de invatamant. Concluzia apartine unui profesor universitar de psihologie, unui parinte si unui profesor de liceu meditator, care au explicat pentru HotNews.ro de ce au nevoie elevii de meditatii. “Daca nu il platesc suficient pe profesor ca sa fie foarte performant la scoala, il fortez sa ofere aceste servicii”, este de parere profesorul Daniel David de la Universitatea Babes-Bolyai.

Tatal unui baiat care ia meditatii pentru Bac si admiterea la facultate spune ca “la ore profesorul nu are timp sa parcurga toata lectia” si sa mai faca si exercitii. Un profesor de liceu a declarat pentru HotNews.ro ca le-a dat elevilor pe care ii mediteaza un test in care sa spuna ei de ce au nevoie de meditatii. Raspunsul: “de la un moment dat nu mai intelegem, iar profesorul continua sa predea”.

Cele mai importante idei sustinute de profesorii si parintele consultati de HotNews.ro:

  • Nivelul din scoala adesea nu este foarte ridicat, iar meditatia completeaza scoala in loc sa o nuanteze.
  • Intr-un stat care doreste modern, profesorii ar trebui sa se vada si ca antreprenori. Ar trebui sa isi faca foarte bine meseria la scoala, sa fie bine platiti pentru asta, si in timpul liber sa poata sa ofere astfel de servicii pentru copiii si familiile interesate. La noi, desi ideea nu este proasta, se aplica prost.
  • Este prea mult de predat si nu ai timp sa aprofundezi lucrurile cheie. Prea multe cunostinte declarative, prea putine cunostinte procedurale (Daniel David).
  • Profesorul trebuie sa parcurga materia foarte repede si timpul nu ii permite copilului sa lucreze la clasa cat ar trebui
  • Meditatiile le faci din cauza ca sistemul nu e bine dezvoltat si pentru ca elevul nu aprofundeaza cum trebuie la scoala (parinte)
  • Materia este prea stufoasa si cumuleaza toate cunostintele lui din clasa a IX-a pana in a XII-a, fara sa puna accent pe gandire, ci inca pe reprodus
  • Elevii simt nevoia sa faca pregatire in plus mai ales la disciplinele realiste, matematica, fizica si vad ca apare si informatica foarte des
  • Numarul de ore alocat disciplinelor cu importanta mare la examen este insuficient  (profesor meditator)

* * *

Citit AICI dezbaterea de pe HotNews.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s