Mari Blaj – Religii, religii…

temple_in_china

Prietena noastra Mari Blaj calatoreste in China in aceasta perioada, si mi-a trimis doua texte pe care mi-a permis sa le impartasesc cu voi pe blog. Iata-l pe primul dintre ele, cuprinzind citeva impresii fugare legate de viata religioasa din China, si paralele cu cea de la noi.

* * *

Templul lui Lama are cea mai activa viata religioasa. E, de fapt, o “lamaserie”, un soi de seminar teologic pentru clerici budisti (care e pluralul romanesc de la ‘lama’?), construit in sex. XVIII in jurul unui templu. Pe vremea cand in Europa se punea de revolutii si intronam actrite la Notre Dame, aici lumea isi vedea de treaba, construia. E plin de calugari foarte ocupati, de lumanari (colorate), de flori de plastic (mari), de tamaie (multa) , de fructe si esarfe de matase aduse ofranda in fata unor statui enorme, imense, hidoase, din lemn de santal alb sau rosu – spun iscriptiile – invizibil sub poleiala de auriu, steaguri si roti de rugaciune, nenumarate suluri si roti de scripturi tibetane invelite cu grija in panza galbena groasa, dar aruncate gramada intr-un colt de sala,, credinciosi localnici, turisti initiati sau detasati, etc. Imi aminteste perfect de atmosfera de la Lavra sau de oricare dintre manastirile noastre mari.

De-o parte si de alta a intrarii maiestuase, cate o clopotnita – una pentru clopote, una pentru tobe. Salile de studiu pe dreapta si pe stanga, sunt organizate pe specializari: budism exoteric, budism esoteric, budism tantric, budism medicinal etc. Si iar o curte interioara – loc de ars tamaie, roti de rugaciune – si iar o pagoda centrala, cu inca o sala, cu inca un Budda, cu alte statui a caror semnificatie n-o stiu; observ insa cu oarecare placere ca intotdeauna, fara exceptie, intre ele e macar un personaj negru si unu sau chiar doi ne-asiatici. Pe pereti, cateva tablouri cu divinitati feminine, nu mai putin hidoase si diforme. Cele mai multe sunt broderii. Una dintre ele e realizata insa din matase pliata, cum n-am vazut vreodata. O compozitie complicata, de o finete remarcabila, in care fiecare detaliu este realizat perfect, iar culorile perfect armonizate si ele. In mai multe dintre sali sunt insirate cele 7 semne: parasolarul, scoica perfecta, pestii ingemanati, cutia de tezaur, flamura, ????. Nu stiu la ce-o sa-mi foloseasca sa le stiu.

Nu pot evita comparatia cu practicile crestine, mai cu seama ortodoxe, dar nu numai. Ingenunchem sau ne prosternem, impreunam mainile, gesticulam reverentios, aprindem lumanari si ardem tamaie, pictam icoane si decoram spatii de cult, punem flori si covoare si danteluri (fara fructe, va rog! Avem paine si vin!), facem prapuri, dam cu agiazama, purtam (unii) odajdii.

Stiu, suntem fiinte religioase. Simt ca ma sufoc, este excesiva atata viata religioasa. Felul in care dam forma relatiei noastre cu divinitatea este o reflexie a felului in care intelegem zeul/zeii: o fiinta superioara in care ai incredere si careia i te supui de bunavoie sau una pe care incerci s-o imbunezi si s-o manipulezi. Acest lucru se reflecta din belsug in tipul de sistem religios dezvoltat de o civilizatie si in felul cum isi traieste viata religioasa. Dar ce diferenta este intre Christos si Budda, intre Dumnezeul nostru si zeii lor cand te uiti la cum ne reflectam convingerile in practici? Mi-e tot mai aproape de inima protestantismul clasic, cu accentul lui pe studiul Scripturii si pe viata de fiecare zi, cu simplitatea lacasului de cult, de altfel inchis in timpul saptamanii. Dar suntem finite religioase, cream neincetat ritualuri. Si daca refuzam divinitatea, cream Cantarea Romaniei sau festivitati fasciste ori comuniste. Doamne, ai mila!

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

2 thoughts on “Mari Blaj – Religii, religii…”

  1. Da, doar ca turist (fie el si) religios, pot fi facute si astfel de asocieri intre lacasurile de cult ortodoxe si cele tibetane

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s