Teoofil ne anunta o carte de care este mare nevoie intre evanghelicii romani, pentru a vindeca actuala cadere in derizoriu a sacramentelor in bisericile acestora.

Cu drezina

În curând urmează să apară, la Casa Cărții, volumul colectiv The Lord’s Supper. Five views (editat de Gordon T. Smith). Cartea conține perspectiva catolică (Brother Jeffrey Gros F.S.C.), lutherană (John R. Stephenson), reformată (Leane Van Dyk), baptistă (Roger E. Olson) și penticostală (Veli-Matti Kärkkäine).

Nu intenționez să fac aici o recenzie, ci doar să notez câteva observații personale. Ce m-a surprins de la bun început a fost diversitatea ce există în interiorul fiecăreia dintre tradițiile – putem deja vorbi despre tradiție chiar și în cazul penticostalismului – creștine inventariate.

De unde se poate deduce, cu ochiul liber, că subiectul este unul deosebit de complex și de disputat, pe de o parte, și cel mai probabil imposibil de tranșat definitiv, pe de alta. Aproape că putem invoca aici vorba populară „câte bordeie, atâtea obiceie”. Fiindcă, la baptiști, de pildă, aproape fiecare mărturisire de credință mai larg acceptată are particularitățile…

View original post 765 more words

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

2 thoughts on “”

  1. In ce masura credeti ca este posibila “vindecarea” intr-un cult (baptist) al carui structura este de asociatie/uniune de biserici, fara structura ierarhica? Si despre ce vindecare vorbim cand Marturisirea de credinta “cade in derizoriu sacramentele” afirmand explicit ca sunt simboluri nu taine, deci nu sunt sacramente? Sunt *acte* de cult, nu sacramente. Iosif Ton spune mai departe ca sunt “actiuni” nu ritualuri.

    Oricum cartea propune “5 views” nu one true view, asa ca fiecare alege ce vrea, iar membri obisnuiti din biserici “aleg” talmacirea care a face la fiecare inceput de luna pastorul: “acestea *simbolizeaza* trupul si sangele lui …”.

    Like

    1. Desigur, Vasile, nu sunt atit de naiv incit ma astept ca fiecare dintre cei care vor citi aceasta carte vor adupta o intelegere mai sacramentala a euharistiei, asa cum am facut eu. Doar n-or sa se faca toti anglicani. Doamne fereste, ca nu-mi place aglomeratia, mai ales de o anumita categorie de oameni.:-(
      Cind vorbesc de derizoriu nu ma refer atit la abordarea strict memorialista a lcinei, ca la Zwingli, intelegere care pare sa domine mentalul evanghelicilor romani, ci la totala lipsa de interes pentru intelegerea resorturilor si a implicatiilor profunde ale acestui act central al Bisericii. In definitiv ultimul tau comentariu nu face decit sa intareasca aceasta idee. Eu insa, in mod paradoxal – ca pesimist profesionist :-), mai am totusi nadejde. Cu aceasta carte, macar nu vor mai avea scuza.
      In ce priveste intelegerea cinei la Iosif Ton, mai bine nu discutam. Iosif este un bun invatator – cam de moda veche, dar, in mod incontestabil, un invatator cu har. Dar nu este teolog. Se poate sa ma insel, dar asta cred. Asa cum nici Beni Faragau nu este – si el un foarte bun invatator, cu o buna pregatire teologica. Pentru a fi teolog ai nevoie in primul rind de organ (pe care unii il au si altii nu; si, vorba ceia, ‘de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere’) si in al doilea rind de pregatire teologica serioasa. Diplomele insa nu fac pe nimeni teolog. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca exista destule exemple in istorie de teologi veritabili, dar fara diplome (ex. Nicolae Cabasila).

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s