Christos Yannaras despre filetism, academism si pietism

Situl web Gindire ortodoxa reproduce intr-un articol un fragment din cartea teologului ortodox grec Christos Yannaras Adevarul si Unitatea Bisericii (Sophia, 2009) in care autorul se apleaca asupra unor concepte discutate rareori in literatura ortodoxa.

Prumul dintre acestea, etnofiletismul, sustine ca Biserica trebuie sa fie organizata pe baza etnicitatii si a rasei, nu a geografiei si a traditiilor/canoanelor stablite.

A vorbi despre filetism in spatiul ortodox este ca si cum ai aminti de funie in casa apinzuratului. Aceasta erezie, condamnata de un sinod ortodox organizat la Constantinopol de Patriarhul Ecumenic Antim VI, in 1972, continua sa faca ravagii in spatiile in care ortodoxia este majoritra (si, trebuie sa recunoastem, de asemenea in anumite spatii majoritar catolice sau protestante). Cu toate acestea, prea putini teologi ortodocsi au curajul de a ataca acest subiect delicat, iar cei care o fac risca sa intre in dizgratia ierarhiei.

Yannaras nu are insa asemenea temeri si vorbeste fara ocolisuri.

Iata cum defineste si analizeaza el cele trei ‘erezii’:

Etnofiletismul, daca nu cumva chiar neaga, in orice caz intuneca adevarul legat de asumarea firii umane universale de catre Hristos, adevarul legat de ,,adunarea  intr-un singur a fiilor lui Dumnezeu, care mai inainte erau ,,imprastiati” (fie dupa criterii ,,naturale”, fie dupa criterii modale, adica filetiste si nationaliste). Pentru etnofiletism, acel ,,unul singur” al intrunirii si unitatii eclesiale nu constituie firea teandrica a lui Hristos, manifestarea trupului comuniunii dintre vii si morti in fiecare sinaxa euharistica locala, al carei cap vazut este un episcop – ,,icoana si in locul” unicului Hristos. Nu se refera la ,,singura” mantuire, la ,,singurul” si unicul mod de existent ,,dupa adevar” al ,,stramosului” Adam, cel impreuna-inviat cu Hristos. Ci se refera la o ,,singura” natiune, la un ,,singur” neam, dimpreuna cu diaspora sa din intreaga lume. In ultima instanta, se refera la persistenta obsesiva in fragmentarea firii umane, in ,,neasumatul si nevindecatul” firii umane.

*

Academismul teologic este echivalent cu separarea teologiei de viata si de experienta Bisericii, cu obiectivarea adevarului cu caracter ,,dogmatic”, adica axiomatic, sau in ,,principia” teoretice care pot fi insusite ca si convingeri ideologice, fara a produce vreo schimbare substantiala in viata zilnica. Astfel, se produce divortul adevarului teologic de viata, se pierde caracterul dinamic al cunoasterii care era asigurat prin participarea la experienta existentiala a Bisericii. In alta ordine de idei, adevarul teologic este redat intr-o formulare semantica, se autonomizeaza intr-un edificiu noetic, intr-un ,,sistem” doctrinar, devine o simpla ,,stiinta”, subordonata legilor si principiilor de cauzalitate noetica si silogistica.

Consecinta inevitabila a academismului teologic este pietismul.

*

Pietismul este un fenomen al vietii bisericesti care are, indubitabil, un punct de plecare foarte concret atat din punct de vedere istoric, cat si confesional, dar care a cunoscut o larga extindere in viata duhovniceasca a tuturor Bisericilor crestine, din randul carora nu pot fi excluse nici Bisericile Ortodoxe rasaritene.

Daca ar fi sa definim pietismul, am putea spune ca acesta reprezinta conceptia si atitudinea religioasa care considera si abordeaza mantuirea omului in Hristos ca un fapt strict individual, potentialitate de viata individuala. Cu alte cuvinte, este o absolutizare a evlaviei individuale, a ,,improprierii subiective a mantuirii”, intrucat muta posibilitatile de mantuire in cadrele de stradanie morale individuale.

Pentru pietism, mantuirea nu este, inainte de toate, un eveniment al Bisericii, ,,creatia noua” si teandrica a trupului lui Hristos – firea umana ,,dupa adevar”, adica modul de existenta al Prototipului treimic, unitatea comuniunii personale. Nu participarea dinamica si personala la trupul comuniunii eclesiale il mantuie pe om, in ciuda nevredniciei sale individuale (il restaureaza integral in potentialitatea existentiala a sobornicitatii personale si transforma pacatul lui – prin puterea pocaintei – in posibilitatea de acceptare a harului si dragostei lui Dumnezeu). Ci suma de succese individuale ale omului, consecventa individuala in implinirea obligatiilor religioase, in respectarea poruncilor morale si in imitarea ,,virtutilor” lui Hristos sunt cele care ii asigura indreptarea – care poate fi constatata din punct de vedere obiectiv. De asemenea, Biserica este vazuta ca un epifenomen al indreptarii individuale: o grupare alcatuita din indivizii ,,renascuti” din punct de vedere moral, o adunare ,,a celor curati”, un accesoriu si un material auxiliar al religiozitatii individuale.

Pietismul submineaza – daca nu cumva neaga intru totul – adevarul ontologic al unitatii eclesiale, fara sa conteste insa formularile acestui adevar. Pe acesta pur si simplu le desconsidera, le ia drept forme noetice care n-au nici o legatura cu mantuirea omului, le abandoneaza in jurisdictia academismului teologic automatizat. Atat academismul teologic, cat si pietismul pastreaza o fidelitate formala fata de litera formularii dogmatice, care insa este o litera moarta, rupta de viata si experienta existentiala.

* * *

Este inutil sa afirm ca sunt pe deplin de acord cu analiza lui Christos Yannaras, cu toata displacrea pe care, sunt sigur, aceasta opinie o va trezi intre prietenii mei evanghelici pentru care pietismul este o piatra de temelie e gindirii si spiritualitatii crestine.

Puteti citi AICI intreg fragmentul publicat pe web si, de ce  nu, sa va comandati cartea de la Editura Sophia, asa cum intentionez sa fac si eu.

 

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s