Curtea neamurilor – Gianfranco Ravasi in dialog cu Horia-Roman Patapievici

La întâlnirea de marţi seară de la Ateneul Român s-a discutat despre efectele nefaste ale alungării creştinismului din spaţiul public
Europa va deveni un imens muzeu al creştinismului
12 Octombrie 2011

Cardinalul Gianfranco Ravasi și eseistul Horia-Roman Patapievici, în dialog la Ateneu.
Foto: Agerpres.

În martie anul acesta, Vaticanul a lansat un program de dezbateri numit „Curtea Neamurilor”. Prin acest proiect, Biserica Romano-Catolică a dorit să iniţieze dialoguri atât ecumenice, între confesiuni şi religii diferite, cât şi între Biserică şi societatea civilă şi între credincioşi şi atei. „În vechiul Israel, în templu puteau pătrunde doar credincioşii evrei, dar într-o curte separată de templu cu un zid aveau acces şi „păgânii” care puteau vedea şi auzi ce se petrece înăuntru. Acest loc se numea Curtea Neamurilor şi era un spaţiu de dialog interconfesional. Mai târziu, la venirea lui Iisus, după cum scrie Apostolul Pavel în Epistola către Efeseni, zidul dintre evrei şi neamuri a fost dărâmat de Mântuitorul”, a spus la începutul discuţiei cardinalul Ravasi. „E adevărat, dar măcar păgânii aceia credeau şi ei în ceva, credeau în zeii lor, pe când astăzi mulţi dintre contemporanii noştri nu mai cred deloc”, a replicat Patapievici. „Pe atunci se spunea ca în Psalmi: „Zis-a nebunul în sinea lui: nu este Dumezeu”, pe când azi este mai potrivit: „Zis-a ciudatul în sinea lui: este Dumnezeu.” Credincioşii au devenit o minoritate ciudată.” „Tocmai de aceea, în lumea secularizată de astăzi este oportun ca între credincioşi şi necredincioşi să se iniţieze un dialog într-o nouă Curte a Neamurilor, iar primul pas este acela de a-l asculta pe celălalt”, a fost de părere Cardinalul Ravasi. „Între un ateu sincer şi un credincios mediocru, îl voi respecta întotdeauna pe ateu. În Apocalipsă se spune: “Pe cel căldicel îl voi scuipa din gura mea”, deci cel care nu este nici rece, nici fierbinte, cel care modelează moralitatea după nevoile lui şi nu după învăţăturile Bisericii şi ale celor 10 porunci este mai rău decât un ateu”, a mărturisit teologul.

* * *

Cititi intregul articol AICI.

De asemenea, puteti asculta AICI un fragment din acest dialog.

Mai puteti citi AICI si AICI rezumate ale interventiilor celor doi protagonisti (multumesc lui MIhai Ciuca pentru linkuri).

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

2 thoughts on “Curtea neamurilor – Gianfranco Ravasi in dialog cu Horia-Roman Patapievici”

  1. Calitatea traducerii lasa de dorit si e pacat. Unul dintre comentarii avea dreptate cu privire la citatul lui Ionescu scris pe sicriul lui in cimitirul Montparnasse, ‘Priez le, je ne sais qui, j’espère Jésus Crist.”

    Despre discutie ar fi multe de spus dar cred ca viitorul crestinismului depinde de noi de fiecare, adica fiecare avem o responsabilitate in procesul acesta. Poate ar trebui sa il traim intr-o maniera mai putin sectara, mai ales noi evanghelici, si mai ales in Europa.

    Like

  2. Revin pentru ca articolul acesta ma intriga. Primul comentariu pare sa spuna ca Monsigneur Ravasi a aterizat la Bucuresti sa traga clopotele anuntind fosilizarea crestinismului. Or mi se pare ca programul acesta, Curtea neamurilor, face parte din Noua Evanghelizare anuntata de papa Benedict al XVI –lea si se vrea un dialog intre crestini si necrestini, ca si un dialog intre crestinii de confesiunii diferite si evident cu prezenta la Bucuresti intre Catolici si Ortodocsi. Sa nu uitam ca in vizita lui in Germania papa a vizitat locurile lui Luther, a comunicat cu protestantii si se spune ca este un bun cunoscator a lui Luther. A spune ca crstinismul va deveni un muzeu nu mi se pare a se acorda cu scopul programului.
    Articolul mi se pare fragmentat si ma surprinde ca monsegneur Ravasi apare mai degraba ca avind o pozitie negativa decit una pozitiva, ma surprinde ca in adunarile pe care le-a mentionat a uitat marea intrunire de la Madrid a tinerilor catolici. Intrunire care a adunat 1.500.000 de tineri si marturiile unora dintre ei despre o adavarata intilnire cu Christos publicate in presa au vorbit cu putere. Deci ariticolul imi pune probleme.
    Pe de alta parte este adevarat ca noi crestinii ar trebui sa fim mai vizibili in Agoura, sa fim mai vizibili si in trairea cotidiana, adica trairea sa fie vizibila fara sa fie ofensiva si doar verbala. Si fara indoiala sa stim sa ne aparam valorile. In luna decembrie este planificata la teatrul Rond Point des Champs Elysée o piesa de teatru scrisa de spaniolul Rodrigo Garcia inntitulata Golgota picnic in care scena e plina de Hamburgers aruncati peste tot reprezentind inmultirea piinilor. Autorul acesta isi permite sa desire Evanhelile in mod cinic si sarcastic. Mai sper inca ca piesa nu se va juca dar sunt sigura ca daca era ceva batjocoritor la adresa lui Mahomend nu s-ar juca cu siguranta pentru ca lumea crestina decide sa fie politic corecta doar atunci cind e vorba de a nu ofensa musulmanii pe cind valorile crestine pot fi batjocorite. In Italia s-a discutat scoterea crucifixelor in salile de clase ca sa nu ofenseze pe elevii musulmani. Nici o grija de felul in care actiunea ar fi putut afecta elevii crestini. Vestici sunt numiti adesea ilamofobi, n-am putea oare vorbi si de crestinofobi ? Si cite aletele….. Politic corecti. ? Chiar corect sa fie ?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s