Ceremonia funerara de la Cimitirul evreiesc din Iasi – UPDATE

In dupa-amiaza acestei zile (4 aprilie 2011) am avut cinstea de a asista la trista ceremonie de reinhumare a osemintelor celor 60 de evrei ucisi, foarte probabil, de militari ai armatei romane in 1941, in perioada pogromului de la Iasi, care au fost descoperite in noiembrie 2010 intr-o groapa comuna in padurea Popricani, de linga Iasi, prin eforturile unei echipe conduse de istoricul iesean Adrian Cioflanca.

Ceremonia a fost condusa de 7 rabini, din tara si din strainatate. Acestia au  rostit traditionala rugaciune Kadosh, pentru cei decedati si, tot conform traditiei iudaice, au cerut iertare celor morti.


(Foto, Adrian Cioflanca)

Osemintele descoperite in groapa comuna fusesera reingropate inainte de ceremonie intr-o ggroapa din cimitir, pe care  rabinii o tot umpleau pe parcursul slujbei.

In afara clericilor iudei, au mai rostit alocutiuni, intre altii, ambasadorul statului Israel,  reprezentanti ai comunitatii evreiesti, domnul Constantin Simirad, Presedintele Consiliului judetean, Pr. Fechet, ca reprezentant al episcopului catolic Petru Gherghel si un preot ortodox, ca reprezentant al Mitropolitului Teofan. Jenanta, desi nu surprinzatoare, ba chiar de asteptat, absenta celor doi ierarhi de la ceremonia funerara.

La slujba funerara a participat si Leizer Finchelstein, unul dintre cei doi supravietuitori ai pogromului care mai traiesc la Iasi (batrinul din stinga, imbracat in haina albastra, care discuta cu rabinii veniti la ceremonie), cu care am avut cinstea de a da mina dupa incheierea ceremoniei.

Cu tristete trebuie sa spun ca la acest eveniment, care nu a fost anuntat in media asa cum s-ar fi cuvenit, au participat mai putin de 100 de persoane, multi dintre neevrei fiind ziaristi, aflati acolo din obligatie profesionala. De asemenea, singura cerere de iertare, in numele romanilor care au participat la acest masacru, a fost cea rostita de domnul Simirad, care nu era nascut inca in vremea cind a avut loc evenimentul. Jos palaria, domnule Simirad!

Momentul cel mai penibil al ceremoniei a fost acela al alocutiunii, de o banalitate strigatoare la cer si de un formalism desavirsit, rostita de reprezentantul mitropoliei. Nici o vorbulita n-a scos clericul nostru despre responsabilitatea implicita a ortodoxiei la aceste crime, din pricina sustinerii date de o parte din cler pentru miscarea legionara si pentru antisemitismul barbar promovat in acea perioada de institutiile de stat din Romania. Sincer va spun, in acel moment mi-a fost rusine ca sunt roman.

Pr. Fechet, a spalat oarecum rusinea acestui moment penibil, punindu-si stola (preotul ortodox nu avea patrafir), dupa care a citit un text potrivit din Scriptura si a rostit o scurta rugaciune pentru cei decedati. Nici el insa n-a rostit o cerere de iertare.

Imaginea, luata de domnul Adrian Cioflanca, surprinde momentul (stinga sus) in care am ajuns eu la ceremonie

De asemenea, n-a participat la ceremonie niciunul dintre pastorii bisericilor evanghelice din Iasi. Mi se umple inima de groaza cind aud ca unii dintre evanghelici planuiesc ridicole marsuri sioniste cu ocazia comemorarii pogromului de la Iasi, la sfirsitul lunii iunie, in vreme ce ignora complet comunitatea evreiasca locala, si nu au minima decenta de a participa la o slujba atit de importanta. Motivul este, probabil, acela de a nu se amesteca cu cei pe care-i numesc cu dispret si superioritate ‘necrestini’, indiferent daca sunt evrei, catolici sau ortodocsi. De data aceasta mi-a fost rusine ca sunt evanghelic.

Am plecat cu tristete si ingrijorare de la cimitirul pe care il cunosc foarte bine din copilarie, cind tatal meu ne ducea acolo aproape in fiecare duminica. Am fost si mai intristat cind am aflat, pe drumul spre casa, ca unul dintre liderii ortodocsi locali pe care ii pretuiesc cel mai mult a respins cu oroare (aproape) neolegionara sugestia ca ortodocsii ar putea participa la un eventual eveniment comemorativ la implinirea a 70 de ani de la Pogromul de la Iasi, in perioada 27-29 iunie.

Fie ca Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei decedati si sa aiba mila de cei vii. Singele nevinovatului Abel continua sa strige din pamint la Dumnezeu. Oare cind se va face ispasire?

* * *

Pentru mai multe detalii legate de acest eveniment, cititi AICI (un text al domnului Cioflanca, insotit de citeva excelente fotografii) , AICI si AICI.

De asemenea, cititi AICI un articol publicat de revista Time in legatura cu descoperirea gropii comune in care au fost ingropati cei ucisi in 1941.

UPDATE

Cele mai multe dintre articolele de presa aparute dupa acest eveniment sunt marginale si lipsite de simtire. Cel mai penibil dintre ele este insa cel aparut in Ziarul de Iasi. Ce sa facem? Atita pot gazetarasii nostri. Sau atit li se da voie.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

25 thoughts on “Ceremonia funerara de la Cimitirul evreiesc din Iasi – UPDATE”

  1. Citind, mi-a fost şi mie, alături de dvs., ruşine – în special pentru că sînt evanghelic. Stăm teribil de prost la capitolul “ospitalitate” – dacă pot să îi spun aşa. Asta are de a face cu materialismul, pînă la urmă.

    Like

  2. oare cine conducea Romania in 1941 ?
    mai traieste cineva azi ?

    sunt multe intrebari, nu stiu daca si raspunsuri …
    prea multe INCA nu avem voie sa spunem … eu unul am telefonul ascultat …

    Like

    1. Nu are foarte mare importanta cine a condus Romania atuynci si daca aceia mai traiesc. Important este ca etse vorba de crime facute de armata romana si de civili romani, pentru care n-a fost niciodata recunoscuta vina in mod oficial si integral si, mai ales, pentru care nu s-a formulat niciodata o cerere de iertare.
      Cit despre telefoanele ascultate, acum ne asculta pe toti/ Si ce au sa faca cu asta? Ca doar nu fac trafic de arme sau altceva. De acelea se ocupa tot ei.

      Like

    1. Articolul din Ziarul de Iasi este de un penibil desavirsit.
      In alta ordine de idei, de la biserica noastra n-a fost absolut nimeni interesat sa participe. Se vede ca mi-am batut gura degeaba. Oamenii au probleme personale mai impoprtante decit reconcilierea cu trecutul. Sunt dezamagit.

      Like

      1. O fi fost poate ora o problema pentru cei care lucreaza.
        Eu nu am stiut. Ignoranta nu e o scuza.

        Regret ca nu am fost prezent.
        Am fost si sint marcat de fotografiile familiilor impuscate pe Cuza-Voda.

        Like

  3. Stimate Domn, Impartasesc intru totul impresiile dvs. de la ceremonia, de ieri. Am participat si eu, discret dintr-un coltisor la trista si emotionanta ceremonie de reinhumare. Nu ma pot abtine sa nu spun, la fel ca dvs. ca mi s-a parut de un imens prost gust gestul fruntasilor ieseni ai cultelor crestine care au “dat-o cotita” cu absenta dar si mai penibile au fost scuzele delegatilor acestora precum ca “Preasfintii sunt plecati din localitate”. Minima decenta si politete ar fi impus sa transmita si sa inmaneze un mesaj scris reprezentantilor Comunitatii evreiesti locale, mesaj ce ar fi fost citit de reprezentantii Inalt Preasfintiilor lor. Frumoasa, inspirata si din inima alocutiunea dlui C. Simirad. Felicitari! Bineinteles ca acest eveniment a adus si va aduce, cum era de asteptat diverse interpretari, critici, speculatii, cum ca a fost, ca nu a fost…ca de fapt… Presa ieseana de astazi si nu numai din Iasi a tratat evenimentul de ieri in mod facil, la “diverse”… O rugaciune pentru victimele reinhumate ieri si sa dea Domnul sa nu mai participam la alte asemenea evenimente triste dar, cine mai stie ce alte descoperiri arheologice, macabre se vor mai face? Repet, imi pare rau ca la evenimentul de ieri participarea crestina romaneasca a fost atat de “subtire”….. Dumnezeu sa ne ierte, mai ales ca suntem in Marele Post al Invierii Domnului Nostru Iisus Hristos!

    Like

  4. si totusi…au fost prezenti cei care au initiat in bisericile evanghelice din Iasi informarea despre pogrom, si implicarea in evenimentele de comemorare din anul acesta.
    nu au fost pastorii pe care ii cunoasteti, dar NU pastorii au initiat intentia (si infaptuirea) comemorarii pogromului, alaturi de comunitatea evreiasca din Iasi. pastorii au fost invitati sa ni se alature, si o mare parte au rapsuns afirmativ.
    Maine dimineata bem cafeaua cu liderii comunitatii. Dvs?…

    Like

    1. Eu? Sunt simplu membru al unei biserici anglicanbe din Bucuresti si ma inchin regulat, fara a fi macar membru acolo, intr-i biserica penticostala. Asa fiind, nu m-a invitat nimeni la intilnirea suspusa a liderilor, si nici nu astept asta.
      Eu am observat un fapt care se dovedeste real. Acela ca niciunul dintre pastorii evanghelici n-au fost acolo. Poate au avut lucruri mai importante de facut. N-am contestat ca ar fi fost citiva credinciosi evanghelici. Chiar eu m-am intilnit cu unii dintr ei. Bravo lor. Si dvs. de vreme ce v-ati facut timp pentru asta.
      Cit despre planurile de comemorare a pogromului, daca ceea ce aud eu este adevarat, cu privire la organizarea unor marsuri sioniste, de sustinere a statului Israel, atunci ma apiuca groaza si ma intreb ce legatura au aceste lucruri cu sobrietatea pe care ar solicita-o comemorarea mortii a mii de evrei de mina compatriotilor nostri.
      Cred ca ar fi mult mai potrivita o manifestare discreta, daca se poate academica, dar cu o componenta religioasa clara, cu implicarea atit a liderilor comunitatii evreiesti, cit si a slujitorilor diverselor biserici, mai ales evanghelici (este destul de clar ca ortodocsii nu vor veni, iar daca nu vin ei, nu vin nici catolicii – desi n-ar strica sa mergeti in audienta la episcopi si sa-i invitati, ca sa n-aiba scuze). In cadrul acesteia ar putea fi prezentate faptele istorice si apoi s-ar putea formula solemn o cerere de iertare in numele concetatenilor nostri, militari si civili, care au initiat si participat la acest masacru. Exprim aici nu numai parerea mea, ci si pe aceea a prietenului meu Marius Cruceru (care a lansat pentru prima data ideea pe blogul sau, in urma unei discutii avuta la Iasi cu mine si cu Liviu Ciortuz), ca si a domnului Dorin Dobrincu, a carui opinie, ca specialist in perioada la care ne referim ar trebui luata neaparat in seama.
      Daca doriti, putem discuta oricind despre aceasta, desi nu cred ca va intereseaza, caci altfel m-ati fi contactat deja. Sper, oricum, ca ati avut o intilnire buna, in care a prevalat intelepciunea.
      Dar desigur, asta este parerea mea, de simplu membru. De aceea ma rog ca Dumnezeu sa va dea calauzire, pentru ca nu cumva, cu cele mai bune intentii, raul facut prin aceasta initiativa sa fie mai mare decit absenta oricarei actiuni. Dumnmezeu sa aiba mila de noi.

      Like

      1. Si totusi, a fost acolo un pastor evanghelic…si a stat de la inceput pana la sfarsit, impreuna cu mai multi crestini evanghelici… Pe domnul Marius Cruceru il stimam, atat cat il cunoastem, dar ati afirmat corect, el a lansat prima oara ideea PE BLOGUL SAU. Ideea a incoltit de mai de mult in inima catorva evanghelici si nu, nu au pretentia ca le apartine – ea a fost sadita de Dumnezeu, tot prin oameni ai lui Dumnezeu.

        Like

      2. Draga Luminita, imi cer iertare daca am gresit. Eu n-am vazut niciunul. Poti sa ma luminezi si sa-mi care dintre pastori a fost acolo?
        In al doilea rind, chiar crezi ca foloseste cuiva sa incercam cui i-a venit mai intii ideea? Cred ca mai degraba important este felul in care va fi pusa in practica. ASta va dovedi daca voine de la Dumnezeu sau nu.
        Deocamdata, daca ceea ce am auzit eu, despre planuirea unor marsuri sioniste cu aceasta ocazie, atunci sunt ferm convins ca asemenea scamatorii ieftine si propagandistice NU vin de la Dumnezeu si ma indoiesc ca vor fi agreate de comunitatea evreiasca, fara de care orice fel de celebrari legate de pogrom sunt lipsite de legitimitate.
        Desigur, asta este doar parerea mea, si se poate sa ma insel. Dar deocamdata asta cred.

        Like

  5. “Dar dacă ei îşi vor mărturisi fărădelegile lor şi fărădelegile părinţilor lor, păcatele pe care le-au săvârşit împotriva Mea … dacă inima lor necircumcisă se va smeri şi ei îşi vor recunoaşte vinovăţia, atunci … Îmi voi aduce aminte de ţară.”

    LEVITICUL 26.40-41

    Like

  6. In graba ”jenanta, desi nu surprinzatoare, ba chiar de asteptat” de a infiera ortodoxia, ati uitat ca patriarh in 1941 era Nicodim Munteanu. Care a avut un rol major, alaturi de Regina Mama Elena, in salvarea a mii, poate zeci de mii de evrei sub regimul Antonescu.

    Si nu va mai intristati asa de tare, romanii nu-si plang nici macar mortii lor cei mai recenti (vedeti tacerea ce-i inconjoara pe cei cazuti in Revolutie si in mineriade), darmite pe-ai altora de-acum 70 de ani…

    Like

    1. Stimabile,
      Daca ati fi mai relaxat la capitolul sectarism ortodox, ati realiza ca textul meu (ca si activitatea mea in ansamblul ei) nu are nimic de-a face cu atacurile la adresa ortodoxiei. Cine insa se simte cu musca pe caciula… probabil c-o are.
      Faptul ca romanii nu-si respecta propriii morti nu este o scuza nici pentru crimele trecutului, nici pentru tacerile (vinovate) ale prezentului.

      Like

  7. Nu sunt eu in masura sa va judec activitatea per ansamblu, domnule Manastireanu. Pe mine m-au deranjat afirmatiile Dumneavoastra din acest articol, precum ”preotul ortodox nu avea patrafir. probabil ca sa nu se spurce” sau, mai grav ”responsabilitatea implicita a ortodoxiei”. Probabil ca dumneavoastra le considerati demne de un crestin. (indiferent de cionfesiune). Eu unul nu!

    La fel de revoltatoare a fost ocara nedreapta, adusa atriarhului de atunci. Repet, patriarh era NICODIM care(dupa mine) ar merita titlul de ”drept intre popoare”. (Ma rog, din fericire, Dumnezeu stie sa judece si in absenta recunostintei oamenilor). Poate va faceti timp macar pentru aceasta reparatie minora, ca timp sa scrieti de martirii romani de la Ip, Traznea sau Fantana Alba, vad ca nu aveti.(Din pacate, a-i pomeni pe acestia nu e la fel de ”trandy”).

    Like

    1. Stimate domn,
      Mai intii imi cer iertare pentru confuzia facuta cu privire la numele Patriarhului si, implicit, a implicarii sale in aceste crime odioase. Am facut corecturile de rigoare in text. Am aliminat de asemenea speculatia cu privire la motivul pentru situatia (suspecta, trebuie sa recunoasteti) in care preotul ortodox n-a purtat patrafir la acest eveniment. Intentia mea n-a fost aceea de a leza sentimentele ortodocsilor, ci de a explica atitutinea jenanta a clericului.
      Refuz insa sa accept ideea dvs. (probabi. inradacinata in simpatiile dvs. neolegionare; sa-mi fie iertat daca gresesc in acest send, dar aceasta este impresia lasata de blogul dvs.) potrivit careia ortodoxia romaneasca in ansamblul ei n-ar avea o raspundere pentru aceste oribile crima, in contextuil in care ele si autorii lor n-au fost niciodata condamnati public, ba chiar unii incearca sa canonizeze pe unii dintre autorii lor (i)morali (!?!).
      In ce priveste crimele sovietice impotriva romanilor, sunt la fel de indignat ca si dvs. din pricina lor si am scris despre asta pe Facebook. Fiecare dintre noi insa are prioritatile sale. Daca eu nu pot face nimic pentru indupleca pe rusi sa-si asume crimele sovietice, pot face ceva in legatura cu crimele legionare.
      Eu cred ca pacatele noastre, ale romanilor, cu privire la singele nevinovat varsat de ai nostri la pogrom, apasa inca asupra noastra. De aceea scriu aici despre asta, oricit de putin ar placea asta neolegionarilor, nationalistilor si sectarilor (ortodocsi ori de alt gen).
      Sanatate si, inca o data, imi cer iertare pentru erorile si ofensarile neintentionate.

      Like

  8. Domnule Manastireanu,

    Va multumesc atat pentru raspunsul detaliat, cat si pentru cele 2 corectii (chiar daca eu cred ca impresia unui cititor neavizat, care nu cunoaste cazurile in care preoti orotodcsi au salvat evrei, poate ramane ca ortodoxia este a-priori antisemita).

    Da, nutresc simpatii legionare, din ce in ce mai puternice pe fondul degradarii totale a Romaniei din ultimii ani. Pentru ca nu vreau sa intru in polemica si nici nu imi propun sa fac apologia Miscarii Legionare, ma rezum doar in a spune ca imaginii demonizate propusa de comunisti i se opun urmatoarele adevaruri:
    – membrii si simpatizantii ei au platit inzecit si insutit orice greseli pe care Miscarea le-a facut (ma refer, de exemplu la ispasiri precum ‘Fenomenul Pitesti”),
    – oameni uriasi ai culturii romane au simpatizat-o (Cioran, Eliade, Noica, etc.),
    – antisemitismul ei a fost mai degraba declarativ (altfel e greu de explicat prietenia dintre Sebastian si ionescu, sau a lui Steinhardt cu detinutii legionari).
    Adevarul este, pana la urma, foarte greu de bagat in sabloane. Imi permit sa va recomand un echilibrat eseu al d-lui Razvan Codrescu, pe blogul Domniei Sale: ”Codreanu si fenomenul legionar”, parte din volumul ”In cautarea Legiunii pierdute”.

    Sanatate si … pace!

    Like

    1. Nu, domnul meu, desi exista antisemiti (inca prea multi) intre ortodocsi, ca si intre catolici si protestanti, nu cred ca ortodoxia, ori catolicismul ori protestantismul, sunt structural antisemite. Daca am lasat aceasta impresie, imi cer sincer iertare. Am cea mai inalta pretuire pentru oameni precum doamna Agarici (cea care a oprit trenul mortii in Roman) sau Pr. Resmerita (ucis de criminali legionari la Iasi, pentru ca lua apararea unor evrei).
      Desi exista grade de vinovatie intre antisemitismul teoretic si cel criminal, diferenta este una neesentiala. Crimele antisemite pornesc de la o baza ideologica si de aceea cred ca toti antisemitii sunt vinovati solidar de crimele co-ideologilor lor.
      Desi va impartasesc ingrijorarea cu privire la situatia din Romania, nu pot accepta concluzia. Pe asemenea tereri se construiesc toate tyotalitarismerle si fanatismele. Capitanul si garda, ca si neolegionarii, imi produic sila. Consider ca nationalismul, mai ales in forma lui filetista, impartasita nde legionari, este nu numai incompatibil cu crestinismul predicat de Cristos, ci si, asa cum s-a dovedit, periculos si, in cele din urma, criminal. Da, ideologia garzii a avut adepti ilustri, dar ceio mai multi dintre ei s-au trezit la timp din betia si nebunia careia i s-au lasat prada.
      In final, sincer sa va spun, inghit cu greu stilul desuet si ideile rasuflate (legionarism la microwave) ale domnului Codrescu, pe care l-am citit in perioada in care lucram la teza de doctorat pe Staniloae.

      Like

  9. Din punctul meu de vedere, termenii in care vorbiti de Miscarea Legioanra, ignorand total trairea si jertfa crestina din inchisori a unor oameni precum Valeriu Gafencu, Virgil Maxim, Ioan Ianolide (si multi, multi altii) este o tot o forma de intoleranta si … fanatism.
    Probabil ca nu ati cunoscut niciodata vreun batran legionar, trecut prin inchisorile comuniste si v-ati format opinia despre subiect citind unilateral doar sursele ”contra”.

    Like

    1. Domnul meu, mai intii, va inselati. Am, cunoscut destui (fosti) legionari. In vremea in care lucram ca economist in perioada comunista, numai fostii legiinari indrazneau sa se afiseze public in prezenta unui proscris urmarit de securitate, ca mine. Nici ei, nici eu, nu mai aveam nimic de pierdut. Asta nu inseamna insa ca eram de acord cu antisemitismul lor fanatic.
      In al doilea rind, nu am nici o intentie sa fiu tolerant fata de intoleranta atisemita, de nationalismul fanatic si de ura lor funciara fata de toti cei care nu le impartasesc vederile. Desigur, nu toti legionarii au fost asa. Unii dintre ei s-au cait de aceste mizerii. Miscarea insa, in ansamblul ei, este una criminala. Si fata de criminali nu am intentia de a fi tolerant. Sunt, de asemenea, convins, ca (neo)legionarii vor ucide din nou, daca vor avea posibilitatea. Este suficient sa-i auzi pe uniii precum fratii Roncea, niste netrebnici cu platforma media, ca sa intelegeti la ce ma refer.

      Like

  10. Domnule Manastireanu, sunt uluit ca un ”pocait” (despre care am in general o parere foarte buna, bunica mea din Ardeal fiind milenista), poate judeca cu atata patima, superficialitate si cliseism niste semeni de-ai sai care, repet, si-au platit cu varf si indesat greselile pe lumea asta. (Un paradox al Miscarii Legionare, perceputa acum ca o miscare terorista, este ca avut mult mai multe pierderi in randurile proprii decat cele provocate ”adversarilor”!)

    Recunosc ca, FARA A FI ANTISEMIT, sunt deranjat de atentia deosebita de care se bucura amintirea evreilor ucisi in Holocaust (pe care toata lumea-i plange, de la Hollywood la Bruxelles) in contrapondere cu uitarea CVASITOTALA a martirilor romani ucisi de unguri si sovietici.
    Eu consider ca este fie:
    1) un fariseism de tip ”politically correct”;
    2) o forma de obedienta jenanta fata de linia trasata de la Washington.
    3) o ”discriminare” istorica in defavoarea altor martiri decat cei evrei…

    Nu ma deranjeaza comemorarea crimelor de la Iasi (fie ele romano-germane sau doar romane), dar ma deranjeaza uitarea masacrelor de la Traznea sau Fantana Alba….

    Like

    1. Domnule Petre, mai intii a descrie un angloican ca ‘pocait’ vadeste o clara ignoranta in materie religioasa. Nefiind probabil un om religios, vi se poate ierta. Ca si clasificarea iehovistilor drept crestini. Dar asta este secundar.
      Cit despre [atima, despre prime rasiale numai astfel pot vorbi. Daca va deranjeaza, n-am ce sa va fac.
      ce sa mai spun de jertfele legionarilor. Realmente, n-am lacrimi. Poate ne veti predica mai apo despre jertfele hitleristilor morti in lagarele socioetice. Au primit ce au cautat si au dat altora.
      Pling, ca si dvs., pe romanii ucisi la Traznea si Fintina Alba. De aceste crime trebuie insa sa se caiasca rusii. Noi avem a ne cai de crimele facute de noi romanii, inclusiv impotriva evreilor la Iasi.
      In ce priveste sursa interesului meu in aceasta chestiune, iarasi n-ati nimerit-o. Eu sunt in mod deschis so, oarecum sopft, antiamerican, asa incit indicatiile de la Washington ma lasa rece. Corectitudinea politica, vorba lui Patapievici, aceasta forma de comunism american, imi face greata.
      In ce priveste discriminarea, cred ca (i)logica dvs imi scapa. S-o lasam deci balta, comemorind fiecare mortii care sunt importanti pentru noi – in cazul meu si evreii si romanii, in cazul dvs. (exclusiv si discriminatoriu) romanii.

      Like

  11. Dupa ce ii judecati pe legionari, vad ca va mutati tirul pe mine…
    Din fericire si eu si Dumneavoastra vom da socoteala pentru religiozitatea / nereligiozitatea noastra in fata altor instante decat cele lumesti, mai putin superficiale…

    Ati putea sa recunoasteti fair-play ca n-aveti nici macar un singur articol pentru romanii ucisi de maghiari (Traznea) sau sovietici (Fantana Alba). Restul sunt vorbe!

    Imi asum greseala de a va fi catalogat drept pocait (desi eu nu am nicio problema cu asta): am presupus eronat, in baza dosarului de Securitate si a prieteniei cu Marius Cruceru ca ati fi baptist. De asemenea retinusem ca frecventati o biserica penticostala… Mea culpa!

    Chestia cu milenisti = iehovisti = ne-crestini nu o mai comentez. O face DEX-ul pentru mine: crestinism = Ansamblul religiilor la baza cărora se află credinta în persoana si învătăturile lui Iisus Cristos. Afirmatia pe care o faceti dumneavoastra este o jignire pe care nici la cei mai radicali preoti ortodocsi nu am auzit-o!

    Like

    1. Domnule Petre, in legatura cu dvs. am formulat o ipoteza, confirmata de ceea ce scrieti aici. N-am rostis un verdict. Desigur, in final Dumnezeu ne va judeca pe toti.
      Aveti dreptate. Nu am scris pe acest blog nimic despre romanii ucisi de maghiari sau de rusi. Dar blogul nu este singurul loc in care scriu. Am facut-o in interactiunile mele pe Facebook si nu concider necesar sa tratez aceleasi teme peste tot. Daca asta va deranjeaza, imi pare rau, dar n-am ce va face.
      In ce priveste afilierea mea confesionala, am trait cea mai mare parte a vietii in spatiul baptist, dar acum sunt anglican. Este adevarat ca ma inchin intr-o biserica penticostala (de un tip absolut aparte) fara insa a fi penticostal, si pentru simplul motiv ca in Iasi nu exista o biserica anglicana.
      In final, este evident ca teologia nu este punctu dvs. forte. Altfel n-ati apela la DEX (un text eminamente comunist). Iehovistii nu cred in dumnezeirea lui Isus Cristos. Pentru ei, ca si pentru arieni in secolul 4, Isus este o fiinta creata, ca noi toti.
      Credinta in intruparea Fiului lui Dumnezeu in persoana umana a lui Isus Cristos este esentiala pentyru identitatea crestina, iar cei care nu cred asta nu pot fi numiti in mod legitim crestini.
      Daca eu va voi spune ce sunt microfon, pe buna dreptate nu ma veti crede. Nu ceea ce afirma cineva despre sine este esential, ci care este natura sa obiectiva.
      Asta nu are nimic de-a face cu jognirea.
      Observ insa, in final, ca viziunile noastre despre lume sunt atit de radical diferite incit nu va foloseste la nimic acest dialog. Va sugerez de aceea sa ne oprim aici.

      Like

  12. Sunt absolut de acord: din pacate, ceea ce incepuse ca un schimb constructiv de pareri, a esuat intr-un dialog al surzilor, a carui continuare nu aduce ”valoare adaugata” niciunuia dintre noi. Pana la urma sunt principii la care fiecare dintre noi tine indeajuns de mult si nu e dispus abdice asa ca… numai bine!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s