Piper – pledoarie pentru competenta biblica si ignoranta in toate celelalte

Marius Cruceru a pus astazi pe Facebook un link la acest clip cu John Piper. El incearca sa raspunda intrebarii daca pastorii ar trebui sa aiba sau nu PhD. NU daca toti ar trebui sa aiba si altii nu, si NICI daca celor care au le poate fi de folos. NU, ci pur si simplu daca ar fi foloc vreunuia dintre ei.

Din perspectiva lui Piper, un PhD, mai ales unul obtinut intr-o scoala seculara, asa cum este si cazul lui, care si-a facut doctoratul in Germania, pe o teme legata de teologia lui Pannenberg, nu poate fi de niciun ajutor. Ba dimpotriva.

Redau mai jos cu minime corecturi cele doua comentarii lasate pe Facebook la acest link si sunt curios ce credeti voi. Iata-le:

Nu sunt deloc de acord cu Piper; decit daca ceea ce se intentioneaza este ghetoizarea bisericii. Exact ca si homeschooling, formarea in spatii confesionale inchise risca sa creeze clone si clerici incapabili de a vorbi limbajul societatii contenporane; adica inseamna moartea marturiei crestine. Desigur, daca insa trimiti acolo naivi, care frizeaza oligofrenia, atunci exista riscul ca acestia sa-si piara credinta; desi, foarte probabil o asemenea ‘credinta’ merita sa fie pierduta, pentru ca acea adevarata sa poata fi descoperita.

Acest clip imi arata inca odata de ce nu-mi place Piper. In antiintelectualismul care domina dintotdeauna si peste tot spatiul evanghelic, acest mesaj suna ca o pledoarie pentru ignoranta – nu ignoranta biblica, desigur – Piper knows better than that, ci ignoranta practica in toate celelalte domenii. Rezultatul acesti abordari este ceea ce vedem in prezent intre evanghelici: oameni cu o singura dimensiune, si aceea supradimensionata, dar simplista, partiala si, pe deasupra, distorsionala. Daca celor mai multi evanghelici le elimini cumva dimensiunea religioasa, nu mai ramii aproape cu nimic de valoare, ceea ce este tragic si de-a dreptul hidos.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

29 thoughts on “Piper – pledoarie pentru competenta biblica si ignoranta in toate celelalte”

  1. Intr-un anume fel sunt de acord cu Piper, daca intr-adevar esti unul din oamenii care il privesc pe John Piper ca pe un role-model atunci ar fi foarte bine pentru noi ceilalti ca tu sa nu faci un doctorat, de fapt poti sa nu faci nici macar facultate, eventual inchide-te intr-o grota si citeste numai Biblia. In felul asta mai scapa lumea de fundamentalisti.

    Pe de alta parte pentru cei care nu sunt fani Piper si ar dori sa stie daca merita sau nu sa se pregateasca foarte bine (de exemplu sa faca un doctorat) recomand cateva materiale foarte bune. Odata sa citeasca discursul lui Charles Malik – The Two Tasks http://www.youthnow.org/site/index.php?option=com_content&task=view&id=207&Itemid=53 redau aici o parte din el interesanta:
    I must be frank with you: the greatest danger confronting American evangelical Christianity is the danger of anti-intellectualism. The mind in its greatest and deepest reaches is not cared for enough. But intellectual nurture cannot take place apart from profound immersion for a period of years in the history of thought and the spirit. People who are in a hurry to get out of the university and start earning money or serving the church or preaching the gospel have not idea of the infinite value of spending years of leisure conversing with the greatest minds and souls of the past, ripening and sharpening and enlarging their powers of thinking. The result is that the arena of creative thinking is vacated and abdicated to the enemy. Who among evangelicals can stand up to the great secular scholars on their own terms of scholarship? Who among evangelical scholars is quoted as a normative source by the greatest secular authorities on history of philosophy or psychology or sociology or politics? Does the evangelical mode of thinking have the slightest chance of becoming the dominate mode in the great universities of Europe and America that stamp our entire civilization with their spirit and ideas? For the sake of greater effectiveness in witnessing to Jesus Christ, as well as for their own sakes, evangelicals cannot afford to keep on living on the periphery of responsible intellectual existence.

    O carte excelenta este The Scandal of the evangelical Mind de Mark Noll care este o carte de referinta cand vine vorba de subiectul de fata.
    De asemenea recomand Alvin Plantinga – Advice to Christian Philosophers si William Lane Craig – Advice to Christian Apologists

    Inchei cu un citat din Gresham Machen – Christianity and Culture:
    False ideas are the greatest obstacles to the reception of the gospel. We may preach with all the fervor of a reformer and yet succeed only in winning a straggler here and there, if we permit the whole collective thought of the nation or of the world to be controlled by ideas which, by the resistless force of logic, prevent Christianity from being regarded as anything more than a harmless delusion. Under such circumstances, what God desires us to do is to destroy the obstacle at its root.

    Like

  2. Am ascultat câte ceva de Piper (nu mult), dar nu mi-a dat impresia că ar fi vreun promotor al antiintelectualismului. E drept însă că o poziție precum cea de mai sus poate da apă la moară celor care promovează (în orice fel) antiintelectualismul.

    Un clip bun de urmărit pe această temă: http://vimeo.com/14372430

    Like

    1. Nici eu nu cred ca, in general Piper promoveaza un gen de crestinism decerebrat. Acest clip insa risca, pe buna dreptate, sa fie interpretat in acest sens in atmoosfera anti-intelectuala din spatiul evanghelic.

      Like

  3. Hmmm… nu mi-a lăsat impresia că ar fi împotriva oricărui doctorat. Mai degrabă am reţinut faptul că încuraja un doctorat într-o instituţie care să îţi permită studierea Bibliei la profunzimea pe care o doreşti cu bibliografie serioasă, deci un fel de canalizarea a eforturilor spre un rezultat mult mai long lasting decât diploma ca atare de Ph D.

    Un lucru nu m-a convins din ceea ce spune şi anume faptul că în lecturile obligatorii (poate ar trebui să pun ghilimele la obligatorii) sunt şi junk lecturi. Poate că nu e neapărat o pierdere a da peste ele dacă le şi poţi identifica drept junk, pentru că apoi le arunci. Dacă nu le identifici drept junk, atunci… poate pi.eici.di-ul nu e pentru respectivul student şi probabil nici munca de pastor nu ar fi. Ce s-ar putea reproşa la partea cu lecturile proaste ar fi timpul investit în gol, dar e discutabil şi aici..

    Una peste alta, nu ştiu l-aş numi antiintelectual atâta vreme cât chiar el are doctorat.

    Like

    1. Cami,
      Nu l-am numit pe Piper anti-intelectual. Am spus doar ca asta este consecinta acestui gen de discurs, in context evanghelic.
      Piper nu este impotriva oricarui doctorat, ci al doctoratelor pastorilor. Pledoaria cu un doctorat ‘numai in Biblie’ este retorica ieftina, caci asa ceva nu exista si nici n-ar trebui sa existe. There is more to reality tan the Bible, thank goodness.
      Chiar in termeni religiosi si crestini, Cristos este mai mult decit Biblia. Si Dumnezeu, ba chiar revelatia, nu sunt realitati care pot fi reduse la Sfinta Scriptura.

      Like

      1. A, ştiu că despre contextul pastoral era vorba cu privire la doctorate, nu am mai menţionat şi asta pentru că mi se părea că se subînţelege că se înţelege şi că se ştie că am înţeles. În acel context vorbeam şi eu.

        Cealaltă remarcă e că nu am adus niciunde vreun argument pentru doctorat “numai în Biblie” (ba chiar îmi este peste puteri să-mi imaginez cum ar veni un asemenea doctorat, de vreme ce, pentru a scrie o teză de o astfel de importantă, nu prea ai cum să te prezinţi cu o bibliografie alcătuită dintr-un singur titlu; tot peste puteri îmi este să înţeleg cum s-ar putea crea impresia că eu aş crede asta. În fine…).

        Iar în privinţa ideii cu antiintelectualismul, observ că spun acelaşi lucru cu Syme.

        Like

      2. Eu cred ca pozitiile noastre sunt mult mai appropiate decit crez, chir daca le exprimam altfel si punem accentele diferit. Dar se poate sa ma insel. S-a mai intimplat.

        Like

  4. Păcatul primar aici e fractura dintre subiect și predicat 🙂
    Nu văd legătura dintre subiectul – pastor – și – (in)utilitatea unui PhD.
    Putea folosi orice meserie în locul celei de pastor, concluzia ar fi fost aceeași: e greu să faci o școală doar pentru titlu: devii resentimentar. Mai trebuie și pasiune.

    Like

  5. Foarte putini evanghelici intelectuali (trendsetteri, cei care sunt in fata) au parerea echilibrata conform careia trebuie sa excelezi (sau cel putin sa ai o pozitie) in viata seculara cat si in cea spirituala. Discutiile se blocheaza intre relatia dintre actiunile seculare si cele spirituale. Pe tema asta am auzit tot felul de ineptii. Cat priveste masele de credinciosi procentul scade si mai mult.

    Like

  6. Mi-am adus aminte de un text pe care l-am citit despre Christian Reformed Church din America de Nord. Cred că este un contrast destul de mare între antiintelectualismul care se desfășoară în mediul evanghelic în general și ceea ce este redat mai jos:

    „A more recent theologian of great influence on this denomination was Abraham Kuyper (1837–1920). Kuyper, who served as the Prime Minister of the Netherlands from 1901–1905, promoted a belief of social responsibility and called on Christians to actively engage in improving all aspects of life and society. Current scholars with growing reputations, such as philosopher Alvin Plantinga, Nicholas Wolterstorff, and the late Lewis B. Smedes have associations with this denomination and with Calvin College. Philip Yancey has stated, “I also admire the tradition of the Christian Reformed Church, which advocates ‘bringing every thought captive’ under the mind of Christ; that tiny ‘transforming’ denomination has had an enormous influence on science, philosophy, and the arts.”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Reformed_Church_in_North_America

    Dacă pleci de la premisa că creștinii sunt chemați să se implice în societate (și nu să se retragă din societate între patru-cinci pereți – sau câți pereți au bisericile evanghelice – numiți biserică), atunci se pare că nu este deloc rău obținerea unui PhD.

    Like

  7. Domnule Danut,

    Ca toti ceilalti cititori am plecat de la premiza ca ati inteles raspunsul Pastorului John Piper.

    Stiam de acest interviu de mult timp si sunt mirat de ceea ce ati putut concluziona. Dintr-un raspuns foarte echilibrat ati reusit sa-l dramatizati prin cuvinte dure si sa faceti sa se inteleaga ca autorul ar intentiona exact oposul a ceea ce a exprimat.

    Nu stiu daca aceasta nu este chiar o metoda diabolica.

    HAR si discernamant!

    Like

    1. Domnule Daniel,
      Sa presupunem ca nu prea ma duce capul (nimeni nu-i perfect!) si n-am prea inteles ce vrea sa spuna Piper.
      Nu vreti sa ne explicati dvs pe scurt?
      Dupa cum se vede din unele comentarii, se pare ca sunt si altii care n-au inteles ce ati inteles dvs.
      Nu ne-ar strica sa ne ‘luminati’.

      Like

  8. Nu am inteles de ce ati ales titlul “Piper – pledoarie pentru competenta biblica si ignoranta in toate celelalte”. De unde ati tras concluzia despre “ignoranta in toate celelalte”? Unde spune asta Piper? Ce minut, ce secunda…?

    Like

    1. Domnul meu, ma tem ca nu agreez hermeneutoca iliteralista cu care operati. Eu vorbeam de ‘implicatii’, daca intelegeti ce vreau sa spun. Pentru asta e nevoie de mai mult decit citate inter[retate literal. E nevoie de o oarecare capacitate de abstractizare.

      Like

  9. Multumesc pt iluminare. Nu toti au capacitati intelectuale ca dvs. Un om cu adevarat inteligent este eliberat de pareri bune cu privire la propria persoana.

    Like

  10. Nu am ascultat clipul cu Piper dar am citit comentariile. Un lucru care mi se pare evident, dupa ani de experienta si nu doar intr-o tara, este ca exista o ruptura intre evanghelici si cei de alte confesiuni ca sa nu mai mentionez pe cei care sunt in afara bisericilor, in cea ce priveste ‘intelectualismul’ (faut de trouver un autre terme). Ceea ce gasesc ca este nu doar regretabil ci chiar daunator, din nou nu gasesc cuvintul cel mai potrivit. Pe de o parte ca nu exista punti de comunicare si nu doar punti ci mi se pare ca sunt aproape doua lumii diferite si nu in sensul pozitiv ci negativ, pentru ca limiteaza, inchide. Si in al doilea rind pentru ca cel care refuza sau limiteza ‘intelectualismul’ se limiteaza si pe sine si pe Dumnezeu. Mi se pare ca pentru noi evanghelicii nu exista decit Deus revelatus nu si Deus asconditus, si acest Deus revelatus risca sa fie o fabricatie a noastra mai degraba chiar daca tinem sus si tare ca ne bazam ce credem pe Biblie. Dar cum o citim, cum o interpretam, cum o intelegem?

    Like

    1. O problemă necunoscută nu poate fi rezolvată (bine), indicat ar fi să cunoaştem mai întâi datele şi abia apoi să facem interpretare pe text.
      Problema în cazul acesta e tratată simplist dacă putem distinge doar alb şi negru pe foaie. Riscăm să devenim precum reporterii care iau afirmaţia din gura intervievatului şi o transformă în cu totul altceva decât era intenţionat.
      “Toate vă sunt îngăduite, dar nu toate vă zidesc.” şi “cercetaţi toate lucrurile şi păstraţi ce este bun” pot fi folosite de asemenea ca imbold antiintelectualist? Unora s-ar putea să le folosească, altora nu. Nu există interdicţii, satanizări, limitări. Este exprimată o precauţie, exact ca cele dintre ghilimele de mai sus. Şi ele nu ar putea fi luate drept atac la libertatea omului?

      Like

      1. Desigur, o interpretare fara toate datele relevante risca sa cada in derizoriu.
        Este clar ca pentru a intelege acest clip, care este luat cu siguranta dintr-un discurs mai mare,este nevoie sa stim cite ceva despre Piper, despre pozitia lui ideologica (neo-reformat evanghelica), despre ce a scris, despre cum isi desfasoara actrivitatea p;astorala, despre cum se manifesta in relatiile cu cei care cred altfel decit el, etc etc.
        Este evident ca nu toti cei care ii iau apararea (sau il acuza) au toate datele necesare. Aceasta ar putea fi sursa unora dintre diferentele de opinie, dincolo de simpatiile sau antilatiile inerente, fata de Piper sau fata de mine.

        Like

  11. Daca privesc la “evolutiile” sau mai corect involutiile cu explicatie intelectualista a unora din aceste spatii, precum si la baletul religios si semidoctismul celor ce se dau drept avangardistii emancipati ai evanghelicilor de odinioara, atunci no thanks. Complexul de inferioritate, care a fost principalul motor asazis intelectualist al unor fosti evanghelici metamorfozati cu vremea in te miri ce este, se pare, imposibil de vindecat. Chiar daca acum si-a pierdut ratiunea de a exista.
    Cine se teme de antiintelectualism ? Tocmai talibanii relaxarii, aparatorii bunului simt care ascunde in searbadul si falsul lui zimbet de complezenta pericolul multiculturalismului pe care, finally, il descopera si supusii Majestatii Sale in Anglia. Dar care asemeni lui Chamberlain trebuie sa cedeze in fata terorii locul unui Churchill obosit sa tot aiba dreptate.
    Iata deci, domnilor, de ce un PhD in spatiul evanghelic e privit cu suspiciune. Suntem in perioada in care PhD-istii nostrii de renume se descalifica si se dezic pe rind de cei care le-au acordat increderea lor pentru o cauza care ramine. Oare de ce ? Iata o intrebare. Noroc bundomnilor in despicarea firului in patru. Numai vedeti sa nu fie tocmai firul funiei legate de par…

    Like

    1. Iata, a vorbit si strimb-unghiularul, din putul profund al gindirii sale fund-ametaliste. Ca sa vezi cine striga ‘hotii’ (sau ‘talibanii’, in acest caz.
      Cam psihanalizabil acest comentariu, ca sa-l citez pe unul dintre ‘marii’ nostri psihanalisti evanghelici.

      Like

  12. Domnul meu,

    Am si eu o intrebare nelalocul ei , pentru care imi cer scuze anticipat. Care e cauza pentru care il “combateti” pe blogul dumneavoastra ?

    Aveti cunostinta ca e un personaj in crestere de popularitate intre fratii vorbitori de limba romana ?

    Ca daca nu, poate ar fi o optiune in viitor sa-l lasati in plata Domnului si sa nu-i faceti un serviciu de popularizare gratuita.

    Full disclosure: eu fiind ortodox si Piper, daca inteleg bine, calvinist cu carnet …

    Like

    1. Multumesc pentru sfaturile (ne)bunevoitoare. Sincer, presupunerile perverse pe care le faceti ma lasa rece.
      Sper ca-mi dati libertatea de a le urma sau nu. Ma refer la sfaturi, nu la presupuneri. Acestea vi le las dvs., ca nu am ce face cu ele.
      In ce-l priveste pe Piper, lasati-l sa se apare singur. Va asigur ca se descurca. Nu cred ca are nevoie de ajutor.

      Like

      1. Cred ca m-ati inteles gresit.

        Eu vroiam doar sa aflu o informatie, pentru curiozitatea mea personala. Si anume daca de unde stati dumneavoastra percepeti ca Piper si altii ca el au o influenta in crestere intrun mediu pe car il cunoasteti bine. Care informatie, in plus fata de satisfacerea unei curiozitati personale, poate fi de folos si altora, asa, macar ca fapt divers.

        Evident, e dreptul dumneavoastra sa nu o faceti publica, si nici nu va cer nici o explicatie pentru decizie, dar asta nu necesita un astfel de raspuns.

        Ca se “apara” sau nu domnul cu pricina, sau ca are fani in spatiul ondulatoriu vale deal care va raspund in doi peri pe blog, mie mi-i perfect ortogonal.

        Like

  13. Se pare ca in fata oglinzii asezate inainte spre smerita autocunoastere nu ne mai ramine decit alegerea finala: sictireala balcanica cu care tocmai mi-ati raspuns sau asumarea autocritica de care fuge orice ”taliban”.
    De unde ati deprins politica pumnului in gura ? Nu cumva de la psihanalistii pe care-i detestati atit?
    La urma urmei daca tot e sa psihanalizam atunci iata provocarea: preluam teme, dispute si personaje din ograda altora ca si cum ar fi ale noastre (vezi cazul Piper) si ni le reproiectam in cheie evanghelica nationala ca sa ne parem noua insine importanti. Nu se potriveste palaria d-le Manastireanu, (observati respectul andrisarii) e un numar mai mare si se poarta la alte case.
    Intelectualii nostrii, Allah sa-i aiba in paza, daca n-au dat fuga la altii atunci se tin cu grija departe de lumea evanghelica reala, concreta, de jos,din realitate. Erau pe cind nu s-au vazut, azi ii vedem dar nu-s.

    Like

  14. Am trecut pe aici azi fara sa mai scriu dar vreau sa adaug o lamurire in caz ca am provocat parte din reactii. Cind am scris de intelectualism sau anti nu m-am referit neaparat la doctorate. M-am referit undeva la ceea ce spunea Calvin, ca Dumnezeu nu intra in nici o ecuatie umana si mi se pare ca noi tare ne-am straduit sa il facem sa intre. Cred ca atit omul putin scolat ca si cel foarte educat poate intilni pe Dumnezeu doar in simplitate si semerenie, cuvit de origine slavona cred dar imi place, atunci cind ne golim de noi insine ca sa fim umpluti de El. Beatitudine vorbesc clar despre aceasta. Cit despre doctorate sau lipsa lor vreau sa mentionez doar ce spunea profesorul care ne-a pregatit pe noi, ca o teza doctorala este inceputul unui drum nu sfirsitul lui. Si vreau sa metionez, Danut il stie, pe Henri Nouwen, fost profesor la Harward, fara indoiala una din marile universitati ale lumii, care a renutat la postul lui pentru a pleca in Franta sa lucreze la Arche, o organizatie care lucreaza cu handicapati mintali. Nouwen a marturisit cit de dramatica a fost schimbarea aceasta si ce a invatat in experienta aceasta, ceva ce lumea academica in care functionase pina atunci nu putea sa ii dea. Acestia sunt oamenii mari. Si imi amintesc de un colocviu la Facultatea de Teologie Evanghelica de la Vaux sur Seine in Franta unde am avut ocazia, Harul, sa il ascult si sa fac cunostinta lui Paul Ricoeur. Rar mi-a fost dat sa intilnesc un om atit de modest, de simplu dar mare.

    Sa raminem intr-un spirit de respect si concordie in schimburile noastre chiar daca avem pareri diferite.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s