Instructiune catolica cu privire la botezul copiilor

Congregatia pentru Doctrina Credintei, instanta care se ocupa de chestiuni dogmatice in Biserica Catolica, a publicat recent o noua instructiune cu privire la botezul pruncilor.

In lumea evanghelica exista adesea multa ignoranta si multe prejudecati cu privire la aceasta chestiune, similara ci ignoranta si prejudecatile care exista intre catolici cu privire la evanghelici. Totusi, asa cum se poate vedea in introducerea documentului despre care vorbim aici, problemele concrete legate de actualizarea botezului care preocupa ambele comunitati eclesiale nu sunt atit de radical diferite cum ar parea la prima vedere.

Problema numarului destul de mare al celor care, desi botezati potrivit ritului catolic, renunta la practicarea credintei la  virsta maturitatii, ii face pe unii catolici sa se intrebe, in mod implicit, daca nu cumva optiunea tipic evanghelica, a botezului la virsta constientei, ar putea asigura o reducere a ratei celor care nu-si actualizeaza botezul printr-o decizie constienta. Ca evanghelic, ma indoiesc de faptul ca aceasta optiune, a botezului la virsta adulta, este o solutie miraculoasa. Numarul destul de important al celor care au primit botezul ca adulti si au parasit calea credintei este o dovada in acest sens.

Daca priviim chestiunea din perspectiva teologica, este evident ca optiumea noastra – fie pentru botezul pruncilor, fie pentru botezul adultilor – nu poate si nu trebuie sa fie bazata in primul rind pe argumente pragmatice, ci biblice si teologice.

Asa cum se poate vedea in acest document, din care public aici doar introducerea, chestiunea este complexa si nu poate fi rezolvata prin abordari superficiale.

Iata cum argumenteaza Vaticanul necesitatea publicarii acestui document:

Introducere

1. Pastoraţia Botezului copiilor a fost mult favorizată de promulgarea noului Ritual redactat conform directivelor Conciliului Vatican II. Totuşi, nu au dispărut cu totul dificultăţile sesizate de către părinţii creştini şi îngrijitorii de suflete din cauza transformării rapide a societăţii, care face dificilă educaţia credinţei şi perseverenţa tinerilor.

2. Într-adevăr, mulţi părinţi sunt neliniştiţi văzându-i pe fiii lor părăsind credinţa şi practica sacramentală, în ciuda educaţiei creştine pe care s-au străduit să le-o asigure, iar unii îngrijitori de suflete se întreabă dacă nu ar trebui să fie mai exigenţi înainte de a boteza copiii. Unii consideră preferabil să amâne Botezul copiilor până la sfârşitul unui catecumenat de durată mai mare sau mai mică; alţii însă cer să fie revizuită învăţătura despre necesitatea Botezului – cel puţin în ceea ce priveşte copiii – şi prevăd amânarea celebrării Botezului la o vârstă la care să fie posibilă o angajare personală, sau chiar în pragul vârstei adulte.

O astfel de punere în discuţie a pastoraţiei sacramentale tradiţionale nu poate să nu trezească în Biserică teama legitimă ca nu cumva o învăţătură de o importanţă atât de mare, cum este învăţătura despre necesitatea Botezului, să fie compromisă; mulţi părinţi, în special, sunt scandalizaţi văzând refuzat sau amânat Botezul, pe care ei îl cer pentru copiii lor cu deplina conştiinţă a propriilor datorii.

3. În faţa acestei situaţii, şi pentru a răspunde numeroaselor cereri care i-au fost adresate, Sfânta Congregaţie pentru Doctrina Credinţei, după ce s-a consultat cu diferite Conferinţe Episcopale, a elaborat prezenta instrucţiune. Prin ea îşi propune să amintească principalele puncte doctrinare în această privinţă, care îndreptăţesc practica neschimbată a Bisericii de-a lungul secolelor şi îi demonstrează valoarea permanentă, în ciuda dificultăţilor ivite astăzi. Vor fi indicate, în sfârşit, unele direcţii majore pentru o acţiune pastorală.

Cititi restul acestui document pe situl Lumea Catholica. Din textul publicat in limba romana pe acest site lipseste Partea I-a, care trateaza despre Învăţătura tradiţională despre Botezul copiilor.

Textul integral in limba engleza al acestei instructiuni poate fi citit pe situl oficial al Vaticanului.

 

 

 

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

4 thoughts on “Instructiune catolica cu privire la botezul copiilor”

  1. Domnul meu,
    Si noi facem acest lucru in biserica, in fiecare duminica, desi este vrba de o biserica evanghelica.
    Daca acest lucru este suficient pentru dvs. este in regula. A pretinde insa ca acest lucru este in mod automat eficace pentru oricine este, va rog sa ma iertati ca va spun deschis, dovada de naivitate.

    Like

  2. Stimate domn Manastireanu, confirmarea in Biserica Ortodoxa se face in fiecare duminica prin pronuntarea, cu voce tare, a Crezului: ” Marturisesc un botez intru iertarea pacatelor…”.

    Like

  3. In bisericile istorice (cu exceptia celei ortodoxe), precum si in cele protestante magiisteriale, exista institutia confirmarii, care. daca este luata in serios (dar, din pacate, in general nu prea este) poate juca rolul unei profesiuni publice a credintei personale.
    De asemenea, alaturi de sacramentul botezului pruncilor, Biserica a pus institutia parintelui spiritual (a nasilor de botez), care, daca ar fi luata in serios, si iarasi nu este, ar putea crea cadrul in care cel botezat ca prunc ar putea fi indrumat sa creasca in credinta.
    Omul cazut gaseste insa solutii pentru a invalida toate aceste sisteme de suport, atunci cind este sa-si urmeze pornirile inimii sale stricate.

    Like

  4. In Franta botezarea adultilor in biserica Catholica a devenit o practica destul de frecventa dupa o perioda de chatecheza. Si daca nu gresesc si a celor care vin din descendenta crestina ca si a celor care vin din alte religii fara deosebire, ca si a celor care au frecventat cu regularitate sau nu biserica Catholica dar care vor sa faca un angajament personal la virsta adulta

    Like

Leave a comment