70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – “Iaşul blestemat?” Propunere | Marius Cruceru

70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – “Iaşul blestemat?” Propunere | Marius Cruceru.

Iata o importanta propunere a lui Marius Cruceru: Organizarea la Iasi, cu ocazia comemorarii Pogromului evreilor de la Iasi, 27-29 iunie 2011,  a unei ceremonii in care crestinii sa-si ceara ietrare, in mod public si simbolic,  pentru crimele impotriva evreilor, de care cetatenii acestui oras sunt vinovati, cel putin prin tacere complice, daca nu cumva chiar prin participare activa.

Pentru cei care nu stiu prea multe despre acest eveniment, Marius ne trimite la o serie de marturii publicate AICI de Revista 22.

Deoarece poate ca unii dintre care citesc acest blog un frecventeaza blogul lui Marius, iar altii, care comenteaza pe blogul lui Marius nu viziteaza Persona (ceea ce, din motive evidente, nu ma deranjeaza), as vrea sa ofer si aici sansa de a discuta aceasta propunere.

Am si eu citva comantarii si sugestii, dar as vrea sa aud mai intii ce credeti voi.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

37 thoughts on “70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – “Iaşul blestemat?” Propunere | Marius Cruceru”

  1. Mi se pare o idee foarte buna. Totusi, nu a fost facut niciodata pana acum un asemenea gest din partea iesenilor? Mi se pare incredibil…

    Like

    1. Incredibil, dar adevarat.
      Habar nu ai cit antisemitism este intre intelectualii ieseni si in special intre istorici.
      Nu este intimplator faptul ca la Iasi a avut miscarea legionara fieful ei cel mai puternic.
      Singele nevinovat al evreilor varsat aici striga inca la Dumnezeu din tarina si de pe caldarimurile acestui oras, si asteapta ispasirea.

      Like

      1. Nu mi se pare logic sa imi cer iertare in calitate de crestin pentru niste crime odioase infaptuite de alti crestini (vorba vine) in alta epoca. In virtutea a ce? Odata cu religia crestina am mostenit si vinovatia predecesorilor carora le impartasesc credinta? Sau daca as fi iesean, ar trebui sa fac acest lucru pe filiera geografica? Responsabilitatea faptelor este cat se poate de personala. Sigur mi se pare firesc sa imi exprim regretul ca au putut avea loc asemenea grozavii si sa le condamn.
        In legatura cu antisemitismul existent in cadul slujitorilor BOR cred ca veti dreptate si este regretabil.

        Like

      2. Domnul meu, cred ca sunteti tributar intelesului trunchiat individualist (protestant ocidental) al conceptului de responsabilitate morala. Acest intele modernist nu are nici o legatura cu sensul biblic al acestui concept.
        Daca insa aceasta este intelegerea dvs., nu va va obliga nimeni sa fiti de acord sau sa participati la ceva ce este impotriva constiintei dvs.
        Si inca ceva. Nu cred ca este coorect sa demonizam in grup pe ‘slujitorii BOR’. Dincolo de legionaroizi si antisemiti, exista intre clericii ortodocsi o multime de oameni decenti si seriosi. Pe unii dintre ei ii cunosc personal si ii respect profund.

        Like

  2. Trebuie de amintit omenia, curajul unor romani, crestini care s-au opus atrocitatilor din 1941. Un nume este cel al doamnei Viorica Agarici din Roman, despre care am auzit vorbindu-se inca din copilarie in mediile unor fosti mosieri, persecutati de comunisti cu domiciliul fortat, care-si castigau existenta cu medidatii sau maturand strazile. Dna Viorica Agarici a fost si mama de erou aviator. A fost un spirit de o vitalitate, demnitate si curaj care ieseau tuturor in evidenta.
    Un portret al doamnei Viorica Agarici poate fi citit pe urmatoarele site-uri de mai jos. Din pacate, aceasta crestina, femeie ce face cinste religiei sale crestin ortodoxe, este omagiata la noi, la Roman doar printr-un bust simplu, poate prea simplu din gips, asezat in peretele garii din orasul Roman.
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Viorica_Agarici

    http://en.wikipedia.org/wiki/Viorica_Agarici

    Iata un citat, extras de pe un blog care m-a pus pe ganduri. Ce onoare ar fi ca aceasta doamna ortodocsa sa fie ridicata la demnitatea altarelor!
    “…o intamplare din Roman, Romania. Eram in gara si inghetam de frig. M-am dus sa ma plimb putin ca sa nu inghet si am vazut statuia unui femei, ridicata chiar in fata garii. M-a facut curios si am facut mai tarziu cateva cercetari. Era statuia unei femei ortodoxe, Viorica Agarici, care s-a asezat pe sinele de cale ferate si n-a dat voie unui tren plin cu evrei sa plece din statie spre locul in care trebuiau executati. Era una din doamnele proeminente din oras, asa ca n-au dat-o la o parte cu forta. Eu cred ca au fost si multi ingeri acolo care i-au paralizat pe ceilalti. S-a vorbit cu regina, care, providential, era tocmai spre Roman, si prima doamna a tarii a intrebat-o ce vrea sa faca. Femeia i-a cerut apa, bandaje, mancare si tot ce trebuie ca sa mai poata salva pe cei ce ramasesera din cei opt mii de evrei dusi la exterminare. Regina a dat ordina ca tot orasul sa-i stea la dispozitie si gara s-a transformat intr-un spital urias. O femeie slaba a oprit un tren al groazei. Slabiciunea ei n-a contat pentru ca si-a pus nadejdea in puterea Dumnezeului evreilor.”
    http://rodicabotan.blogspot.com/2010/06/citeste-tot-articolemerita.html

    Like

    1. Multumesc frumos, George. Ai mare dreptate. O asemenea actiune nu trebuie sa se aplece exclusiv asupra crimelor, ci si sa sublinieze eroismul celor putini, care sunt vrednici de cinstirea noastra.

      Like

  3. Multumesc si pt acest exemplu formidabil. N-am stiut. Am auzit de un episcop bulgar ce-ar fi facut la fel si pina la urma ambasadorul german ar fi telegrafiat lui Hitler cerindu-i sa inteleaga ca din Bulgaria evreii nu pot fi deportati…
    Sunt convins c-au fost multi ortodoxi indignati de antisemitism. Totusi, stie cineva daa BOR si-a cerut vreodata iertare pt antisemitismul promovat macar in sustinerea legionarilor de catre numerosi preoti? Multumesc anticipat pt raspuns.
    Catolicii au facut-o macar cu jumatate de gura.
    Nu numai istoricii ieseni sunt antisemiti. Emigrantii romani din America sunt antisemiti pina la ridicol.

    Like

    1. Eu nu stiu despre o cerere de iertare a ortodocsilor romani fata de evrei. Exista insa in mod clar o recrudescenta a antisemitismului in manastiri si intre clerici. Acesta este, cred eu, principalul motiv pentru care Patrisrhul Daniel refuza sa dea curs cecerilor insistente de canonizare a celor numiti, ‘sfintii inchisorilor’, intre care se afla si unii legionari care nu s-au cait niciodata de crimele lor. Halal ‘sfinti’!
      Ma tem insa ca, din pricina acestei presiuni Patriarhul nu va avea curajul de a redeschide aceasta adevarata cutie a Pandorei. Mi-as dori sa ma insel, dar asta cred acum.

      Like

  4. Multmumesc. de rapuns. Ciudat Evanghelie. Multi din oamenii acestia n-ar face rau unu evreu in caren si oase da-si hranesc mintea cu gunoaie de felul acesta.

    Like

      1. Nu. nu l-am vazut. As fi curios sa-l vas.
        Si eu spun bancuri cu jidani; si un prieten evreu o face. O facem insa cu simpatie. Dar n-ar trebui nici asta- poate- s-o facem.
        Zice c-a venit o data Militia la Itzic:
        “Am auzit ca ai o suta kg de aur” – zice militianul furios.
        “Da” -raspunde Itzic.
        “Gold-a, hai draga ca domnii astia vor sa te vada” -isi stiga el nevasta.
        Cea mai caraghioasa situatie de emigrant: Eram nou venit si trebuia sa-mi repar masina. Ma duce cineva la atelierul unui bucurestean.
        “Hristos a inviat”- ii spun, era dupa Pasti.
        Imi raspunde cam mormait.
        Cind iese din birou vad o autorizatie pe numele: Itzyc Shtrul Pentelescu…
        … N-am mai zis nimic.
        Povestea omului era trista. Era copil cind au fugit din Basarabia in Romania din cauza antisemitismului, etc.

        Like

  5. Tata a fost simpatizant al Legiunii.
    “Nu te lua dupa ei” – mi-a zis.
    Pina la venirea lui Sima, Garda a fost o chestiune idealista, roamneasca. Preotii, invatatorii si studentii o simpatizau. Sima a trasnformat-o intr-o netrebnicie violenta”.- mi-a spus tata.
    In plus, ardelenii aveau un motiv in plus pt admiratie fata de legionari: Ungurii! Ca nici pe ei nu i-am iubit Domnul s ane ierte!.
    Iata de ce nu-s chiar de-acord cu dvs in toate caracterizarile garzii.
    Despre unguri?
    Conferinta pe Apocalipa cu Beni Faragau –Michigan, 2010
    La micul dejun; lumea adormita. Un tinar subtirel , politicos si studiat reuseste sa-l faca pe Faragau sa faca exegeza in afara conferitnei. Discutia teologica se-ncinge. Intervine un batrin mucalit:
    “Am si eu o-ntrebare, frate Beni. Da’ ungurii isi mai deschid pliscu” –n Romania de azi?”
    (Pt ignoranti, Farago e 50% de-al lui Atilla).
    Totul are un background. Trebuie insa sa fim constienti si sa ne detasam de el prin pocainta.
    Eu si cu mama suntm pro-sionisti… da’ pe unguri “nu-i admiram”!
    Il suparam pe Visky jr. numindu-l cu echiaveltul termenului jidan pt unguri.

    Like

    1. Desigur, istoria legiunii nu este unitara, dar in carticica Capitanului, ca si in Mein Kampf a lui Hitler se afla, in fasa, tot ce era necesar pentru excesele de mai tirziu.
      Si, a propos de Beni Faragau, el e 75% ungur, caci tata era jumatata ungur si mama e unguroaica 100%.

      Like

      1. @”Si, a propos de Beni Faragau, el e 75% ungur, caci tata era jumatata ungur si mama e unguroaica 100%.’
        Doamne fereste!

        Like

  6. Ar fi foarte bine sa se faca o astfel de ceremonie. Si sa fie cat se poate de oficial, sa afle daca se poate toata lumea ca iesenii crestini isi cer iertare (in numele tuturor iesenilor) evreilor persecutati in pogromul de la iasi.

    Dar cine se va gasi sa organizeze asa ceva?

    Like

    1. Cine sa organizeze ar fi. Problema este implicarea Bisericii Ortodoxe si, desigur, a Comunitatii evreiesti.
      Cred ca merita sa ne rugam pentru intelepciune, caci este evident ca celui rau nu-i plac astfel de lucruri si va face tot ce-i sta in putinta pentru a le impiedica.

      Like

  7. Generalizati grosolan! nu-i asa ca din afacerea asta evanghelicii ies cei mai nevinovati? si ortodocsii mai spurcati decat nazistii?
    daca conceptul idiot de vina colectiva a evreilor il respingem cu atata ardoare, il acceptam cand e vorba de crestini? Evreii din Iasi au fost omorati de crestini exclusiv pt faptul ca ucigasii erau crestini? atunci de ce eu crestin din 2011 sa-mi cer public iertare?? Sigur deplang, empatizez dupa putinta cu marea drama de atunci dar a-mi cere iertare mi se pare prostesc si dubios ipocrit cata vreme nu sunt vinovat, iar a-mi cere iertare pentru vina altcuiva e iar de neinteles.

    Cred ca adevarata explicatie a propunerii d-lui Cruceru e curentul trendy de caciulire prosemitica.

    Like

    1. Domnul meu (sau trebuia sa spun tovarasu gradu’?)
      Observ ca incercati sa va puneti in locul lui Dumnezeu si sa ne spuneti ce intentii a avut domnul Cruceru cind a facut acea propunere. Cred ca locul e ocupat de cineva mai competent.
      In al doilea rind, daca intentia ar fi pro- sau filosemita, ce ar fi rau in asta. Si Isus Crisos a fost semit. Daca pretindeti ca sunteti crestin, ceea c deocamdata e indoielnic, atunci nu uitati ca va inchinati unui evreu.
      De obicei nu afisez asa comentarii sectante rauvoitoare. Dar fie, de data asta, ca sa vada lumea ca si intre ortodocsi exista sectanti.
      Aici nu e vorba nicicum de vinavatie colectiva, ci de responsabilitate prin solidaritate. Nu ma astept sa intelegeti nuanta, caci aceasta solicita un grad de abstracizare pe care de obicei oamenii cu gindire rudimentara nu-l detin.
      Si, nu va temeti, nu cere nimeni neolegionarilor si nationalistilor sectari sa-si ceara iertare. Ei nu se caiesc, ci ucid cind au probleme de constiinta. Sau scriu comentarii belicoase, ca acesta, cind nu sunt suficient de enervati.

      Like

      1. Nu domnule, nu sunt tovaras, nici n-am grade, dar nici nu epatez cu persecutiile si filarile pe care le-am indurat de la regimul comunist.

        Buna observatia! Numai Dumnezeu stie ce a avut in minte domnul Cruceru.

        Daca intentia ar fi pro- sau filosemita, ce ar fi rau in asta? Nimic rau, e chiar trendy. Asta am sugerat.

        “Daca pretindeti ca sunteti crestin, ceea c deocamdata e indoielnic”-parca eu eram cel ce se pune in locul lui Dumnezeu, nu dvs.
        Eu ma inchin lui Dumnezeu, nu evreilor, iar asta nu ma face antisemit, recunoscand totodata importanta neamului ales.

        Generalizati barbar, si desigur, asta nu e in acord cu fina dvs gandire, e mai mult proprie noua, celor rudimentari.
        Responsabilitatea prin solidaritate presupune sa ne cerem iertare? Sau sa intelegem ce s-a intamplat si sa impiedicam repetarea unor asemenea atrocitati. Intamplator, am vizitat recent lagarele de exterminare din Polonia si nimic din comercializarea de acolo nu m-a determinat sa-mi cer iertare nimanui. Solidarizam cu victimele, da, actionam responsabil, da, dar sa cerem iertare? cui si pentru ce? E pueril. Sunt curios daca vor cere vreodata iertare evreii palestinienilor, sau victimelor holocaustului rosu.

        Implicati faptul ca sunt neolegionar si nationalist sectar, ba criminal insuficient enervat. Sunteti grosolan domnule Manastireanu, grosolan. Sper ca nu indeajuns de grosolan incat sa nu pricepeti dreptul la replica.

        Like

      2. Domnul meu, dreptul la replica v-a fost acordat, asa cum e normal.
        Vorbele dvs. va dau de gol. Se poate sa nu fiti neolegionar, Dumnezeu stie. Dar vorbiti la fel ca ei.
        In rest, daca dvs. nu intelegeti ceva, asta nu inseamna ca nici altii n-ar trebui sa inteleaga.
        Si, nu, nu am nici cea mai mica toleranta fata de antisemitism, ca si fata de nationalism.

        Like

      3. Da , domnule Ionut, daca parintii nostri nu si-au cerut iertare pentru holocaust, de ce nu am face-o noi? Ce e asa groaznic in aceasta cerere de iertare? Nu cer iertare pentru ca eu am facut grozaviile astea, ci pentru ca compatriotii mei (in special armata), care reprezinta poporul meu, au facut astea. Se intelege ca nu eu am participat la acele ticalosii…Dar, daca vrei, poporul meu – e adevarat, prin anumiti reprezentanti diabolici ai lui – a facut acest lucru. Daca nu ma simt direct responsabil pentru crimele facute, ma simt responsabil totusi pentru ele prin solidaritate(precum Daniel sau Neemia din Biblie); asta intrucat o pata rusinoasa a murdarit prin acei compatrioti criminali onoarea si demnitatea poporului meu. Si daca nici macar prin solidaritate nu ma simt vinovat, ar trebui sa ma simt vinovat macar simbolic…Aceasta fuga de ideea de vinovatie mie imi miroase urat…Si, daca si evreii or fi facut altora lucruri la fel de urate (desi ma indoiesc ca, de exemplu, ceea ce ei fac palestinienilor se poate ridica la ‘inaltimea’ holocaustului), asta e treaba lor, nu a mea…Pe mine ma intereseaza ograda mea, nu a altora.

        Like

    2. Ionut,

      Ca ortodocsi, nu crezi ca a ne cere ieratre e prea putin, macar si pentru faptul ca ne impartasim in aceeasi biserica cu baietii veseli de la Noua Dreapta ?

      Ce-ar fi, de exemplu, sa le cerem episcopilor sa condamne legionarismul ca erezie ?

      Mi-am permis sa iti aduc aminte de subiectele astea dureroase ca sa nu cumva sa te crezi chiar fara nici o vina. Ca doar stii ce spunem la liturghie, inainte de impartasanie.

      Like

      1. Costin,

        Sa ne cerem iertare cui? Biserica e un spital, in Biserica exista bolnavi legionaroizi, ultranationalisti, pietisti, da, antisemiti, si tot soiul de handicapati, dintre care cel dintai sunt eu. Ce nu inteleg si nu sunt de acord cu, este acest gest care nu pare a avea consistenta. Sincer cred ca frizeaza ipocrizia pentru ca nu are continut.
        Vrem sa le aratam evreilor ca nu se va repeta istoria si ca empatizam, pai sa ne punem pe studierea neideologizanta a holocaustului si sa scriem, sa facem publice atrocitatile de atunci care in randul maselor, sa fim sinceri, nu se prea cunosc. Dar sa ne cerem iertare? Fie! Dar crezi ca impresioneaza pe cineva?

        Ce-ar fi, de exemplu, sa le cerem episcopilor sa condamne legionarismul ca erezie ? Pai intr-un sens a fost condamnat inainte de a se naste – filetism. Dar erezia e abatere de la credinta-nici dracii nu sunt eretici :).

        Nu cred in nici un caz ca n-am nici o vina, ba chiar sunt plin ochi de culpabilitati, dar in schimb n-am una: n-am ucis nici un evreu, deci consecvent propriei constiinte nu pot sa-mi cer iertare ca as fi ipocrit!
        Sau daca tot isi cere toata lumea, de ce nu?

        Like

      2. Ionut,

        Intrun fel ai dreptate, ca ar fi cumplit de ipocrit sa iti ceri iertare fara sa stii de ce.

        In schimb n-ai dreptate cand nu iti pui mintea la contributie sa gasesti de ce sa iti ceri iertare. A spune ca n-ai ucis nicun evreu e una, chiar daca e de prost gust ca arfimatie in contextul de fata (nimeni n-a pus in discutie contrariul), a face proces de intentie, hmm, cred ca e deja prea mult.

        Deci, vrem nu vrem, apartinem unei culturi in care, nu numai ca a fost posibil anti-semitismul, dar in care anti-semitismul a gasit un teren foarte propice.

        La fel cum germanii de azi (ma refer la cei responsabili ) recunosc culpabilitatea poporului si a culturii germane (si nu spun ca a fost doar Hitler sau doar SS-ul), am putea si noi, la o adica sa ne recunoastem o vina colectiva, pentru ca cine nu invata din greseli s-ar putea sa le repete.

        In rest, nu cred ca esti chiar asa de naiv sa iti inchipui ca condamnare filetismului ca erezie, e suficient si acopera si legionarismul. Utie, ca n-a fost acoperitoare in practica. Hai sa fim seriosi. Totusi.

        Sau ca biserica e plina de bolnavi, deci si baietii veseli de la noua dreapta pot sa sada la aceeasi masa cu noi ca nu-i nici o problema. Ba, uite ca e, si stii bine ca e o problema – nu putem sa ascundem murdaria sub pres chiar asa usor – pentru ca fratii nostri intru biserica drept credincioasa stii bine ca nu vin cu gand de pocainta pentru greseala de a promova o ideologie toxica si eretica. Si unde sunt cei care au curajul sa le rosteasca adevarul in dragoste ?

        Desigur, ca initiativa venind dinspre partea neo-protestanta are probleme, dar problema nu e ca “stirbeste” prestigiul ortodoxiei, ba dimpotriva.

        Pentru ca aici nu e vorba de Mercedes versus BMW, adevarul primeaza dincolo de orice consideratii de marketing.

        Si sa-ti spun eu ce percep ca e adevarat in problema asta:

        * evanghelicii nu prea au a ce-si cere iertare in calitate de crestini, pentru ca realitatea e ca anti-semitismul in cultura romana s-a nascut si a inflorit in sanul ortodoxiei

        * ca ortodocsi ar fi prea putin sa ne cerem iertare in calitate de cetateni privati, participanti la o manifestare, simpozion, ceremonie, samd si deci ar fi si ipocrit

        * ierarhia ar trebui sa ia seama de asta si sa actioneze responsabil

        Ceea ce e putin probabil sa se intample, dar tragem nadejde, ca Dumenezeu e mare si din mila lui totul e posibil. Tot din mila lui, avem ierarhi cu multa stiinta de carte si cu multa minte, intre care si prea-fericitul patriarh Daniel, si inalt prea sfintitul Teofan mitropolitul Iasiului.

        Like

      3. Desi, don=mnule Costin, apreciez incercarea dvs. de disculpare a evanghelicilor, in virtutea faptului ca, probabil, n-au participat la pogrom, eu cred ca, in calitate de romani si ieseni, impartim vina impreuna cu toti concetatenii nostri, si in aceasta calitate, solidari cu ei, ar trebui sa ne cerem iertare, indiferent daca majoritarii vor sa faca asta sau nu.
        In ce ma priveste intentionez sa-i scriu Patriarhului Daniel, cu care ma cunosc, in legatura cu acest subiect, desi, sincer sa fiu, am putine sperante, nu din pricina sa, ci a presiunilor pe care le fac asupra sa simpatizantii legionarismului. As putea spune multe despre asta, dar nu aici cadrul potrivit pentru asta.
        Pe de alta parte, trebuuie sa va spun ca, din pacate, si intre evanghelicii romani, mai ales printre cei din diaspora, exista destui antisemiti.

        Like

      4. Chiar daca acum 60 de ani antisemitii romani erau in cea mai mare parte de religie ortodoxa (desi, cu siguranta, numai unii ortodocsi erau impotriva evreilor, nu toti, dupa cum o arata si numeroasele cazuri de romani care au protejat atunci evrei), eu nu cred ca aceasta ar constitui automat o bila neagra pentru ortodocsi si o bila alba pentru evanghelici. Pentru ca, nu trebuie uitat, rasistii sudisti din Statele Unite, cei care au aparat cu dinti acum 200 de ani ideea de sclavie si apoi, in vremea lui Martin Luther King s-au opus miscarii de emancipare a negrilor, erau in mare majoritate evanghelici…(Din nou, nu toti evanghelicii erau rasisti: vezi cazul quackerilor sau a lui William Wilberforce in Anglia, cu totii sustinatori curajosi ai ideii de abolire sclaviei…)…Deci, ca evanghelic, nu am drept, si nici argumente, sa judec pe nimeni…’Caci cu ce masura judecam pe altii, cu aceasi masura vom fi si noi judecati’…

        Like

  8. Nemtii au facut ceva asemanator apropo de Holocaust, rusii (cred) ceva asemanator apropo de Katyn (ma refer la ceva asemanator cu propunerea de mai sus). Daca rusii n-ar fi trebuit decat sa-si exprime ’empatia cu victimele’ de la Katyn, probabil nu le-ar fi luat asa de mult timp pana sa o faca…Dar cum a o face ar fi insemnat sa recunoasca anumite lucruri – care treceau se pare dincolo de conceptul de empatie – nu e de mirare ca s-au urnit cam greu…

    Like

  9. Domnule Vali,

    Ma intelegeti gresit. Pe mine m-a deranjat propunerea ca sa isi ceara iertare crestinii, nu cetatenii Iasului, pentru ca implica in subtext o vina a crestinilor, desigur ortodocsi, asupra progromului. In rest, aveti dreptate.

    “Si daca nici macar prin solidaritate nu ma simt vinovat, ar trebui sa ma simt vinovat macar simbolic” Drama e sa nu fie prea simbolic!

    Like

    1. Niciunul dintre evanghelicii care au comentat aici n-a abordat aceasta initiativa ca pe o actiune antiortodoxa. Este clar ca suspiciunea aceasta nu are nici o baza. Dar daca asta va face sa va simtiti mai bine, este treaba dvs.

      Like

      1. Nu ma face sa ma simt bine, iar chiar de ar fi fost cazul nu m-ar fi afectat. Dar ca sa aplanam, sa terminam glumind:

        PETER: Eh… Jesus…

        JESUS: Yes, Peter…?

        PETER: I’ve been thinking.

        JESUS: Start the day with a miracle, is it?

        PETER: No, seriously, Jesus, I’ve been thinking…

        JESUS: What about, Peter?

        PETER: About mission – and about the future.

        JESUS: Into eschatology now, are we?

        PETER: Escha … escha … escha-what-ogy?

        JESUS: “Eschatology”, Peter. The “last things” – death, judgement, heaven, hell – the end of the world. You said you were thinking about the future.

        PETER: Not that far into the future. I was thinking more about the immediate future.

        JESUS: What about it?

        PETER: Precisely Jesus – what about it? We can’t go on living like this.

        JESUS: Like what, Peter?

        PETER: Like “lilies of the field”. You say that they don’t worry about the future, so why should we? Come on, Jesus, get real! Ours is a field for mission, not flowers. If we’re going to go out proclaiming the kingdom of God, we’ve got to plan ahead. “Lambs among wolves” indeed! We’ll get eaten alive.

        JESUS: What if I tell you to take some mint sauce along?

        PETER: Come on, Jesus, I’m serious.

        JESUS: Okay, Peter, tell me about these plans of yours.

        PETER: Management theory.

        JESUS: Pardon?

        PETER: Management theory, Jesus. Haven’t you read the latest pack from Jerusalem? It’s all there. We need a system.

        JESUS: A system?

        PETER: Yes, a system. We’ve got a product, and we’ve got to sell it – we’ve got to be productive – and to be productive we need a system. It’s all about efficiency.

        JESUS: I see.

        PETER: We need to establish goals and set targets, and we need to prioritise.

        JESUS: “Prioritise”?

        PETER: Yes, I mean tax collectors and sinners? It’s a disgrace.

        JESUS: I don’t do diss, Peter. But go on.

        PETER: Where was I…? Yes, and we need to monitor, evaluate, assess.

        JESUS: Of course.

        PETER: I was thinking of a market research unit and a performance review team. And we’ll need a director of finance.

        JESUS: But I’ve already appointed Judas as treasurer.

        PETER: Bad choice according to the Micah-Baruch type test I ran him through, which was confirmed by the little focus group Jim and I set up.

        JESUS: Who do you have in mind?

        PETER: I’m drawing up a shortlist. And, of course, you’ll need a personal private consultant. And my first job will be to come up with a mission statement.

        JESUS: Absolutely.

        PETER: You know we don’t even have a mobile phone or a laptop. And we’ll have to have a blog.

        JESUS: Is that “blog” as in Gog and Magog?

        PETER: This isn’t a joke, Jesus. With that attitude no wonder we’re in such a state. But no more. From now on we’re going to be organised, with nothing left to chance, all the “i”s dotted and “t”s crossed. The future will be secure.

        JESUS: So we’ll be profitable?

        PETER: Yes.

        JESUS: And successful?
        `
        PETER: Yes.

        JESUS: And respected, admired, extolled?

        PETER: I can see your picture now on the cover of Chronos: “Jesus of Nazareth: Man of the Year”!

        JESUS: [Starts laughing.]

        PETER: What’s so funny, Jesus?

        JESUS: [Laughter increases.]

        PETER: Why are you laughing?

        JESUS: [Now in stitches.]

        PETER: [Testily] Jesus!

        JESUS: Peter, you’ve forgotten something absolutely crucial to good practice.

        PETER: [Arrogantly] And what’s that?

        JESUS: The No Asshole Rule.

        And Jesus said unto them, “And whom do you say that I am?”
        They replied,

        “You are the totaliter aliter, the vestigious trinitatum who speaks to us in the modality of Christo-monism.”

        You are he who heals our ambiguities and overcomes the split of angst and existential estrangement; you are he who speaks of the theonomous viewpoint of the analogia entis, the analogy of our being and the ground of all possibilities.”

        “You are the impossible possibility who brings to us, your children of light and children of darkness, the overwhelming roughness’ in the midst of our fraught condition of estrangement and brokenness in the contiguity and existential anxieties of our ontological relationships.”

        “You are my Oppressed One, my soul’s shalom, the One who was, who is, and who shall be, who has never left us alone in the struggle, the event of liberation in the lives of the oppressed struggling for freedom, and whose blackness is both literal and symbolic.”

        And Jesus replied, “Huh?”

        I was waiting at the train station this morning, and I saw a man standing on the edge, about to jump off as a train approached.
        So I ran over and said “Stop! Don’t do it!” He said “Why shouldn’t I?”.
        I said, “Well, there’s so much to live for!” He said, “Like what?”
        I said, “Well, are you religious or atheist?” He said, “Religious.”
        I said, “Me too! …Are you Christian or Buddhist?” He said, “Christian.”
        I said, “Me too! …Are you Catholic or Protestant?” He said, “Protestant.”
        I said, “Me too! …Are you Episcopalian or Baptist?” He said, “Baptist!”
        I said, “Wow! Me too!…Are you Baptist church of God or Baptist church of the Lord?” He said, “Baptist church of God!”
        I said, “Me too! Are you original Baptist church of God, or are you reformed Baptist church of God?” He said, “Reformed Baptist church of God!”
        I said, “Me too! Are you reformed Baptist church of God, reformation of 1879, or reformed Baptist church of God, reformation of 1915?”
        He said, “Reformed Baptist church of God, reformation of 1915!”
        I said, “Die, heretic scum”…and pushed him off.

        Like

      2. Cred ca e cam mult pentru un comentariu, dar, fie, de data ata.
        Cred ca gluma asta cu baptistii este si undeva la mine pe blog.
        Si nu am glume cu ortodocsi. Ii las pe ei sa le spuna pe alea. 🙂

        Like

  10. Ma bucur si eu pentru aceasta initiativa. In sfarsit, vad din partea autoritatilor romanesti un act reparator responsabil si curajos (in conditiile in care o gramada de romani sunt si astazi la fel de antisemiti ca si atunci…)…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s