Despre diaspora evanghelica romaneasca – 4

Câteva observaţii personale – continuare

9. Eminamente din raţiuni nostalgice, dar şi pentru că cei mai mulţi dintre membrii în vârstă nu vorbesc mai deloc engleza, serviciile bisericeşti ale diasporei noastre evanghelice sunt în general în limba română, chiar dacă majoritatea tinerilor le-ar prefera în limba engleză. Am observat că după o întreagă slujbă în româneşte (de două-trei ore, cum altfel?) tinerii încep automat să vorbească în engleză pe culoar. Rezultatul acestei decizii lipsite de înţelepciune este pierderea tinerilor, care se îndreaptă în masă către bisericile americane, atunci când nu părăsesc pur şi simplu biserica. Unul dintre prietenii mei de acolo a insistat, în ciuda opoziţiei vechii generaţii, să facă serviciile de cult în ambele limbi (atunci când predic acolo o fac de obicei în engleză, mesajul fiind tradus în limba română pentru cei vârstnici). În ciuda acestei decizii curajoase, chiar şi acolo următoarea generaţie optează în general pentru bisericile americane, ceea ce duce la scăderea rapidă a numărului membrilor. Fenomenul este mai lent în bisericile penticostale, care sunt mult mai mari, dar acesta este un spaţiu despre care nu ştiu suficient de multe lucruri pentru a intra în detalii. Ar fi interesant să auzim în comentariile la această secţiune opinia unor penticostali din diaspora.

10. Un alt fenomen straniu pe care l-am observat în bisericile evanghelicilor români din America, deopotrivă baptiste şi penticostale, este polarizarea membrilor funcţie de provenienţa lor dintr-o provincie sau alta a României. Tensiunile sunt mari în general între moldoveni (în general mai conservatori şi mai puţin pragmatici) şi „restul lumii”, care îi priveşte în general cu dispreţ şi superioritate pe aceştia. Situaţia la care nici moldovenii nu stau cu mâinile în sân, apărându-se cum pot. Desigur, există şi grupuri de olteni certăreţi, bihoreni mercantili, bănăţeni materialişti şi aşa mai departe. Exagerările şi generalizările sunt, în aceste caracterizări, la fel de nedrepte ca şi în cazul moldovenilor. Dihoniile dintre diversele grupuri ale diasporei româneşti ar face deliciul unor eventuali sociologi, dacă n-ar fi atât de penibile şi inutile. America este în general un melting pot cultural. Acest lucru nu pare însă a fi adevărat în cazul primei generaţii de români imigraţi acolo.

11. Cei care sosesc în America au plecat din România din diverse pricini, care contribuie şi ele la fragmentarea diasporei. Mai întâi sunt cei care au emigrat înainte de venirea comunismului şi care formează bisericile mai vechi. Unii dintre aceştia sunt simpatizanţi ai ideologiei legionare. Numărul acestor emigranţi este foarte mic, din pricini naturale. În plus, în general următoarele generaţii părăsesc bisericile etnice şi se amestecă, aşa cum este şi normal, în ansamblul societăţii americane. Altfel de ce ar fi emigrat în America? Avem apoi românii emigraţi în perioada comunistă. Mulţi dintre aceştia au fost persecutaţi de regimul comunist şi au dorit, în mod legitim, libertatea. Puţini dintre ei au fost expulzaţi ori presaţi de Securitate să plece. Unii dintre ei pretind că acesta este cazul lor (le-a fost mai uşor astfel să obţină statutul de refugiat politic), dar eu ştiu destule cazuri concrete în care acest lucru nu este adevărat (şi mă voi abţine de a da exemple). Cei mai mulţi s-au săturat de tracasări şi au dorit să plece, ceea ce este legitim, chiar dacă unii dintre ei au forţat lucrurile în raporturile cu Securitatea, tocmai pentru a-şi uşura plecarea. Am fost eu însumi ispitit să plec din ţară la începutul anilor ’80, când eram urmărit asiduu de Securitate şi riscam să pun în pericol lucrarea Navigatorilor, dar am fost salvat de la aceasta printr-un complex providenţial de evenimente şi îi mulţumesc lui Dumnezeu că sunt încă în ţară. Înţeleg însă şi respect dreptul celor care au ales libertatea, inclusiv din raţiuni economice. Ultimul grup de imigranţi este al celor care au ajuns în America după 1989, şi acesta este dominat de cei veniţi din raţiuni preponderent economice, dar şi, în unele cazuri, mai puţine, e drept, din motive educaţionale. Nu pot evalua raportul statistic dintre aceste trei grupuri dar tind să cred că ultimul grup este cel mai mare şi mai dinamic.

12. Voi încheia această caracterizare, în tuşe groase şi exagerat negative, ale diasporei evanghelice româneşti din America, cu evidenţierea uneia dintre cele mai tragice caracteristici ale acesteia şi anume lipsa unităţii. Ea este o realitate nu numai între evanghelici , ci şi la nivelul întregii diaspore. Dacă, de exemplu, imigraţia poloneză sau cea maghiară din America sunt capabile să facă acolo un lobby foarte puternic în favoarea ţărilor lor de origine, românii sunt atât de dezbinaţi încât nu-i poate lua nimeni în seamă, chiar dacă ar dori asta. Acuzaţiile reciproce legate de eventuale, şi cel mai adesea nedovedite, legături cu Securitatea sunt printre pricinile curente ale acestei dihonii. Deşi sistemul comunist a căzut de peste douăzeci de ani, obsesia paranoidă a şi a omniprezenţei informatorilor Securităţii continuă să facă viaţa amară mai ales oponenţilor regimului comunist aflaţi în imigraţie. Este, în definitiv, o stranie şi tardivă răzbunare a Securităţii asupra celor care le-au dat de lucru înainte de 1989. Această tragică lipsă a unităţii în diaspora evanghelică românească din America este răspunzătoare, în mare parte, cred eu, de absenţa unui proiect coerent al acesteia pentru România, atât în ce priveşte lumea evanghelică, cât şi în privinţa societăţii româneşti în ansamblul ei. Desigur, românii din diaspora au încercat, şi uneori au reuşit, să ajute România şi pe români, dar a făcut-o incoerent şi fără sistemă, iar rezultatul, dincolo de excepţiile individuale, dezamăgitor. Atunci când Iosif Ţon a plecat din ţară înainte de 1989, nu alungat de Securitate, ci pentru că aşa a ales el, oricât ar arăta altfel aparenţele, a avut un proiect clar: crearea unui set de instrumente pentru formarea biblică şi teologică a slujitorilor din bisericile evanghelic. Rezultatele concrete ale acestui proiect, cu toate slăbiciunile lui, sunt remarcabile şi mulţi dintre noi am profitat de ele. După aceea însă, şi până în acest moment, n-a mai apărut un proiect asemănător. Cu toate slăbiciunile lui, Iosif Ţon s-a dovedit a fi cel mai vizionar dintre evanghelicii romani, din ţară ori din diaspora. Şi deocamdată nu văd pe nimeni care l-ar putea înlocui.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

10 thoughts on “Despre diaspora evanghelica romaneasca – 4”

  1. Ca unul care fac parte din diaspora pe care o analizati, nu post decat sa agreez intru totul cu constatarile dumneavoastra. Pastorii romani din diaspora ar trebuii sa reflecteze indelung si cu luare aminte la intreaga analiza, si in mod special la numarul noua.

    Like

  2. De-acord c propozitia de mai jos:
    “Cu toate slăbiciunile lui, Iosif Ţon s-a dovedit a fi cel mai vizionar dintre evanghelici romani, din ţară ori din diaspora. Şi deocamdată nu văd pe nimeni care l-ar putea înlocui”.

    Like

    1. Pe mine această propoziţie mă întristează din mai multe motive. Poate fratele Mănăstireanu face o constatare la rece a realităţii sau poate are în ea o amărăciune. Indiferent de cauză pe mine mă întristează şi mă face să îmi pun unele semne de întrebare.

      Like

  3. Cred ca rominii sint un popor bolnav cum ne spunea noua un american inainte de a veni in SUA. Si cred ca acesta ar fi un lucru interesant de analizat. Sa vedem de unde ne vine boala si cum poate fi tratata. Cred ca este un mecanism foarte complex care a generat aceasta stare de lucruri.
    Pina si faptul ca ni-l dai ca exemplu de neinlocuit pe Iosif Ton ma duce cu gindul la vechile noastre boli. Cind se stie foarte bine ca Iosif Ton a creat un sindrom in rindurile tinerilor din anii 70. Ar fi multe de spus aici dar ma opresc.

    Am stat sapte ani dupa revolutie in Romania pentru ca am crezut ca mandatul nostru este sa stam acolo. Cind am plecat sotul meu a plins iar eu ii spuneam ca totusi ne va fi mai usor sa fim loviti si umiliti de straini decit de proprii nostri frati.

    Si asa am intrat in procesul de vindecare care nu este foarte usor. Acum avem legaturi mai mult cu ortodocsi decit cu crestini evanghelici romani.

    Am mai observat un lucru pe care l-ati mentionat zilele astea. “Citi romani din diaspora au PHD ??”
    Cred ca o intrebare de genul asta are la baza tot o mentalitate bolnava pentru ca daca compari aceasta intrebare culpabilizatoare cu clipul lui Steve Jobs iti poti da seama unde ai gresit.
    Eu lucrez in cercetare, nu am PHD dar seful meu care are PHD ma trateaza ca pe egalul lui.
    Si aici ar fi multe de spus dar ma opresc .

    Urarea mea pentru poporul roman este sa aiba parte de vindecarea Celui de sus fie ca locuieste in diaspora sau in Romania

    Noi nu traim intr-o comunitate romineasca tocmai pentru ca am decis sa ne vindecam cu orice pret.

    Like

    1. Nu pot decit sa fiu de acord cu dvs.
      O singura precizare, legata de doctorate. Tema mea era antiintelectualismul evanghelicilor. Doctoratul era doar un exemplu si poate nu cel mai bun. Stiu bine ca exista o multime de tolomaci cu doctorate si foarte multi oameni intelepti care n-au nici 8 clase.

      Like

    2. m-ar interesa sindromul anilor 70.

      daca vreti va pot pune la dispozitie adresa de mail sau ma gasiti pe facebook.

      Like

  4. Ati spus ca membrii mai in varsta ai bisericilor evanghelice romanesti nu vorbesc engleza. Pai atunci cum au primit cetatenia americana?
    Cum se descurca la magazin sau cand merg cu nepotii la scoala?

    Like

      1. Draga Danut, imi pare bine sa aud si UN comentar POZITIV la randul Romanilor. Cred ca ar fi bine sa colezi aceste comentarii si puncturile tale originale si sa le publici mai bine editate … pt. o digestie intelectuala mai larga. Maybe even make some marketing brochures or pamphlets that others can read online or publish them and send them to friends and relatives.

        La fet AR FI BINE sa sa scrie si despre bunele, sau chiar ft. bunele lucruri despre Romanii din SUA:
        1) jertfa si greul inceput (tatal meu a inceput viata din nou de la lingura si cutzit … si minus 1000 dolari ca sa aiba masina sa poata sa mearga la serviciu).
        2) pretul pus pe invatamant pt. unii romani (multi parinti emigranti stiu ca a sure-way ca copii lor sa fie successful in SUA este ca sa invete si sa intre in ramurile de “white-collar” workers. Altii sa indrume pe copii sa dezvolte talentele, hobby, interesele personale … devenind successful business owners (hair salon, strungarie, auto-repair, real-estate, construction).
        3) darnicia multor romani (thru local movements in romanian churches to help certain specific projects in Romania … sau darnicia unor indivizi … un cunoscut din Sacramento, California … a donat 17 mii de US dollars unui roman venit sa adune ajutor de acelaiasi cifra …cunoscutul a incasa cei 17 mii printr-o “coincidenta providentiala” si profit/margin cinstita de la businesul lui de constructie). Totdeauna can au fratii din Romania nevoie de fonduri de constructii, de proiecte .. unde merg ei sa ceara ajutor ? … in SUA/Canada/Australia, normal.
        4) descurcarea romanului … chiar daca Unitatea este o anti-tema in mijlocul romanilor din diaspora sau RO, … multe biserici au inceput sau format diferite metode de ajutor sau colaborare … ft. important in bisericile baptiste romane … este Grupul Surorilor (care orbanizeaza a droaie de evenimente culturale) … in mijlocul tinerilor (care mai merg la bise … Summer and Winter Camp din toata tara -SUA este un eveniment important … soccer Cup .. un altul).

        Cred ca toate deficitele ar trebui privite si din punctul celalalt de vedere … Care sunt lucrurile pozitive la Romanii din diaspora Nord Americana ?!?

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s