Mihai Oara – Cum n-oi mai fi pribeag

Aflu abia acum, de la RomGabe, ca prietenul meu din vremea Navigatorilor, Mihai Oara, a publicat o carte la editura Reintregirea din Alba Iulia.

Mihai este matematician si s-a convertit in perioada studiilor universitare, devenind membru al unei biserici baptiste din Bucuresti. S-a casatorit cu Ana, una dintre fiicele lui Aurel Popescu, unul dintre liderii radicali cunoscuti ai evanghelicilor din Romania.

Prin MIhai am intrat in contact in 1977 cu miscarea Navigatorilor, in care am fost implicati amindoi, pina la plecarea lui in Statele Unite, inainte de caderea comunismului. A fost fortat la aceasta de presiunile Securitatii, ca urmare a implicarii lui, alaturi de Aurel Popescu si de altii, mai ales tineri din generatia noastra, in miscarea de disidenta religioasa initiata de Iosif Ton si continuata de Comitetul ALRC initiat de Pavel Nicolescu. Ne-am vazut de atunci o singura data, in timpul primei mele vizite in Statele Unite, in 1991. Am vorbit insa in mai multe rinduri, pe skype sau la telefon.

Mihai (Mike) este in prezent  cofondator si Chief Technology Officer la Relativity Technologies, o companie americana de software.

In Statele Unite, dupa o perioada de implicare in Vineyard (miscarea carismatica initiata de John Wimber), Mihai s-a convertit la ortodoxie (sau, cum ii place lui sa spuna, ‘s-a reintors in Biserica Ortodoxa’). Convertirea lui n-a fost primita prea bine de familie si de ceilalti romani din diaspora evanghelica americana. Mihai a contribuit si el la aceste reactii, prin excesele tipice ale convertitilor, de negare totala a traditiei pe care a parasit-o. Din fericire, a revenit cu vremea la o pozitie mai nuantata (din reactiile ei pe diverse situri web, nu sunt sigur ca sotia lui, Ana, a ajuns inca la echilibru, dar se poate sa ma insel, caci nu ne-am vazut de multa vreme).

Mihai este initiatorul sitului Ortho Logia, subintitulat Jurnal de apologetica ortodoxa.

Cartea lui Mihai se numeste Cum n-oi mai fi pribeag. O calatorie prin tari, culturi, sisteme politice si credinte.Cartea poate fi procurata si in Statele Unite, AICI.

Iata o parte a prezentarii acestei carti de pe situl Editurii Reintregirea:

Viaţa este o împletire de călătorii în diferite dimensiuni ale experienţei umane. Pentru unii, călătoriile prin lumea fizică sunt relevante şi definesc în mare măsură povestea vieţii lor. Pentru alţii este mai importantă călătoria lor profesională, sau ştiinţifică, sau artistică. Unii îşi definesc viaţa prin progresul de la sărăcie la bogăţie, sau de la anonimat la faimă. Pentru alţii este mai importantă călătoria lor spirituală, adesea nu lipsită de primejdii, de rătăciri sau căderi. Mihai Oara în „Cum n-oi mai fi pribeag” ne descrie propria sa călătorie spirituală. O traiectorie existenţială interesantă: albaiulian baptist, absolvent de universitate la Bucureşti şi de mai bine de 20 de ani cetăţean al Statelor Unite ale Americii. Conştient că încă nu şi-a atins încă ţinta, toată viaţa sa a fost o continuă căutare. Şi în urmă cu puţini ani s-a întâlnit din nou cu Biserica Ortodoxă, pe care nu o cunoscuse prea bine acasă, în România, şi devine ortodox: „cred că ştiu de acum de unde vin şi încotro mă duc”, ne mărturiseşte autorul.

Sper s-o obtin cit de curind si sa va spun mai multe despre ea. Daca a citit-o cineva, sunt gata sa primesc impresii, desigur, daca sunt exprimate in termeni decenti (sectarismele, de orice fel, nu sunt bine primite pe acest blog).

15 thoughts on “Mihai Oara – Cum n-oi mai fi pribeag

  1. este interesant ca pe site-ul lui MIhai Oara (de apologetica Ortodoxa) … Ortho-Logia ( http://www.ortho-logia.com/ ) prezinta si link-ul unde se poate cumpara cartea (in lire sterline):

    http://www.lulu.com/content/5810882

    Se pare ca COPERTA arata pe LULU (“Lulu.com lets you publish and sell print-on-demand books and e-books, online music and images, custom calendars and books. Free self-publishing.”) este DIFERITA.

    Doar o observatie (nu inteleg legatura intre imaginea copertii de pe Lulu si a celei prezente de editura Reintregirea)

    Like

  2. Marturia originala a lui Mihai Oara (numita “Calatoria mea spirituala”) se poate gasi pe acest web-page :

    http://www.ortho-logia.com/Romanian/CaleaMea.htm

    Pt. mine acest articol de marturie a fost prea scurt. Cred ca cartea recent publicata va adauga mai multe detalii si raspunde la intrebarile mele.

    Gabriel Emanuel Borlean
    (Un pocait care inca a ramas cu Pocaitii)

    Like

  3. Am cumparat cartea in format pdf pe lulu.com, a costat 4.47€ fata de 10.73 € în varianta tiparita, am recuperat-o imediat pe calculator si e practic s-o pot citi pe ebook. O s-o citesc si poate va spun impresiile mele, oricum începutul pare interesant. Sa fiti iubiti!

    Like

    • Domnul meu (folosesc acest titlu, desi este evident ca nu avem de-a face cu un ‘domn’).
      Am dat drumul acestui comentariu, ca exceptie, pentru ca cititorii mei sa vada ca prostia sectara este nu numai apanajul ortodocsilor fundamentalisti, ci se gaseste din belsug si intre evanghelici.
      Vorba ceia, “fereste-ne Doamne de ‘prieteni’, caci de dusmani ne putem feri si singuri”.

      Like

  4. @Dany … nu inteleg ce inseamna cuvantul “mataluta” (dar inteleg “mata”) dar tonul in general nu suna bun.

    De la care “credinta” a cazut Mihai?

    Dupa cate se stie (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Navigators_%28organization%29) The Navigators sunt doar o organizatie internationala crestina “para-church” si nu o denominatie sau confesiune bisericeasca.

    O organizatie cu un goal/tinta ft. bune (as zice eu) “Its main purpose is the discipling (training) of Christians with a particular emphasis on enabling them to share their faith with others.”

    O ultima intrebare, “Care sunt fratii/surorile dumneavoastra crestine? Numai cei din gruparea/denominatia/confesiunea/traditia dumneavoastra ??”

    Like

  5. Din evaluarea pe care o face marturiei unui fost preot ortodox convertit la baptisti n-as zice ca a gasit “calea de mijloc”, mai nuantata

    http://ortho-logia.com/?p=85

    Pe de alta parte cred ca marturia acestui preot, pe care am auzit-o “live”, ar merita evaluata nepartinitor si de evanghelici. Mi se pare ca spune unele lucruri destul de “far-off” despre ortodoxie. Eu retin urmatoarea formula (aproximativa, dar ca esenta aceeasi) “stimate credincios ortodox, tu nu te poti mantui, pentru ca esti inca in vechiul legamant”.

    Nimeni din adunare nu a pus intrebari (nici eu) de clarificare.

    Like

  6. Uite cum evalueaza baptistii … aceasta convertire si schimbarii de la “inchinarea in duh si-n adevar” si ” viata traita in Duh” a fostului baptist Mihai Oara “la traditiile moarte si datinile inventate.”

    http://barzilaiendan.wordpress.com/2008/08/16/mihai-oara-si-daniel-branzai/

    Dar chiar nu stiu fratii nostri neoProtestanti (baptisti, penti, charismatici, adventisti, non-denominational) ca Biserica Primara avea slujba “of Word and Sacrament”

    Ce sa intimplat cu intelegerea sacramentala a vietii bisericesti, frati neoProtestanti? Chair asa de tare ati razalit “a voastră prea sfântă credinţă” ? (Iuda 1:20)

    Ce sa intimplat cu depositul de Credinta, care l+am primit de la Mantuitorul nostru Iisus Hristos prin Apostoli – “credinţa dată sfinţilor, odată pentru totdeauna.” ??

    Like

  7. Am citit eu cartea, ea m-a ajutat enorm dupa momentul in care plecasem cu inima dintre neoprotestanti si eram nedumerit incotro s-o iau. Am ales Biserica Ortodoxa desigur. Cartea se gaseste si in Romania, Google va ajuta sa dati de ea.

    Like

  8. cum spunea cineva mai sus, cartea poate fi gasita pe lulu.com (dati cautare dupa “mihai oara”) in format pdf costa acum 1.20$

    Like

    • Astazi am cumparat cartea pt. 1.19 USD ($). Pretz de nimic, dar imi dau seama ca continutul va fii valoros. Pt. cineva ca mine care a avut un pelegrinaj religios destul de complicat (roman baptist-> martorii lui Iehova USA->agnostic->lutheran confesional) apreciez citirea altor pelerinari si motivul lor de convertire la diferite confesiuni/tradiți sau denominații/culte. Citire plăcută!

      Like

      • Recenzie de Carte/Book Review:

        Îmi pare bine că am avut ocazia să citesc și termin (2 zile) autobiografia lui Mihai Oara, chiar dacă nu-l cunosc personal sau auzit de el înainte. Crescînd în comunitatea baptistă (din România și SUA) pot să mă relatez la multele din cele scrise. La fel am avut de învățat unele lucruri din citirea aceste autobiografii de convertire religioasă. Am citit carte versiunea electronică, care este scrisă doar pe limba română.

        De la început trebuie precizat căci această carte nu este doar despre călătoria sau adventurile religioase a lui Mihai Oara dar un amalgam care conține și dezvoltarea profesională a lui Mihai Oara în SUA, detalii despre familia sa lărgită (rădăcinele strămoșești, de 2x ori ni se spune căci primul a lui băiet este pilot militar, dar aproape nimic despre restul sau soția sa) și la fel despre cunoștințele autorului despre cultura rusă, religia hinduistă, politica americană în două diferite războie și chiar opinii și interacțiuni cu musulmani (cum că musumlani indieni ar fii mai agresivi/violenți decît hindușii indieni). A doua parte a carții, adică cele două anexe sunt dedicate complet argumentelor teologice care l-au convins pe Mihai Oara să revină la Biserica Ortodoxă.

        Mihai Oara distruge (în anexa 1) argumentele anti-historice (dacă nu anti-intelectuale) a patru scriitori neo-protestanți români, de exemplu teribila scriere “Identitatea Creștină în Istorie” (Daniel Brânzei). La fel Mihai Oara aduce argumente puternice la definiția și folosirea icoanelor, importanței Maicii Domnului, centralitate Tainelor (Sacramentelor) și a liturghiei, importanța Bisericii istorice și a Bibliei în viața credinciosului. Ca credincios Confesional Lutheran însuși, am fost dezamăgit despre discuția Sola Scriptura (care contracara doar definiția și folosirea neo-Protestantă dar nu cea a Reformației, care este mult mai simplă și profundă). În discuția Sola Fide (concluzia lui Mihai Oara este căci mântuirea este un process de viață și cuprinde nu doar crezul persoanei dar și faptele acestuia, în comparație cu înțelegerea clasică lutherană: un eveniment istoric acum aproape 2000 de ani pe un deal numit Golgota). Mihai arată clar cum neo-Protestanții au răzălit grosolan din Credința creștină istorică dea lungu secolilor, dar când argumentează rugăciunea pt. morți cade în aceași capcană emoțională care o lamenta la unii neoprotestanți (ca cei de la Vineyard movement/churches). La fel argumentul pt. rugăciune către/la/cu sfinții mi sa părut destul de slab (am auzit la romano-catolici argumente mai puternice). Pt. cei care nu au citit teologia ortodoxă sau discutat cu credincioși ortodoxi bine catechizați, această carte prezintă o bună introducere la gândirea și practica ortodoxă pe înțelesur tuturor (fără explicații technice sau dificile).

        ‘All-in-all’ mă simpt ca și cum am întâlnit persona Mihai Oara în persoană, citind această carte. Am fost puțin dezamăgit pt. că o personă care a citit și studiat Biblia așa de adânc și mult timp ca Mihai Oara prezintă puține citate/versete biblice și puține referințe exteriore (versiune electronică se pare că a fost scrisă cu graba și puțin atenție la formatul textului sa acordat, de examplu: nu există index). Îmi pare bine că Mihai Oara se simpte acasă în Biserica Orthodoxă și în comparație diametrală cu unii credincioși neo-Protestanți eu îl consider pe Mihai un frate în Domnul chiar dacă consider anumite aspecte dintre tradițiile noastre creștine de diferență majoră.

        Like

Leave a Reply

