Economie, casatorie si sexualitate – 2

De ce nu este simpla predicare a abstinenţei soluţia problemei?

Articolul de care vorbeam în primul episod se intitulează „The Case for Early Marriage” şi este scris de Mark Regnerus, autor al cărţii Forbidden Fruit. Sex and Religion in the Lives of American Teenagers, Oxford University Press, USA, 2007.

Voi reda mai jos câteva fragmente din acest articol, însoţite de mici comentarii, în speranţa că ele vor îndemna la meditaţie pe un subiect extrem de important pentru noi toţi.

Să începem cu începutul, absolut „la obiect” şi intrigant, al acestui text.

Virginity pledges. Chastity balls. Courtship. Side hugs. Guarding your heart. Evangelical discourse on sex is more conservative than I’ve ever seen it. Parents and pastors and youth group leaders told us not to do it before we got married. Why? Because the Bible says so. Yet that simple message didn’t go very far in shaping our sexual decision-making.

Este destul de clar că argumentul cum că ceva trebuie să se întâmple „because the Bible says so”, oricât ar fi el de adevărat, este insuficient pentru a-i motiva pe oameni la sfinţenie. Acest gen de abordare, este tipic pentru ceea ce se numeşte în consiliere modelul nouthetic (de la cuvântul grecesc noutheteō, care înseamnă a avertiza, a corecta, a îndemna sau a instrui), sistem inventat de Jay E Adams, un teolog fundamentalist american specializat peste noapte în consiliere creştină. Abordarea esenţială a acestei şcoli de consiliere pentru problemele sufleteşti ale fiinţei umane este ceea ce eu numesc, mai în glumă, mai în serios, „mitraliera de versete”, ca răspuns la flagelul neascultării, care este, după Adams, rădăcina oricărei probleme sufleteşti.

Nici nu este de mirare că asemenea abordări simpliste şi mecanice (care nu se puteau naşte decât în America) nu dau nici un fel de rezultate în rezolvarea problemelor complexe ale fiinţelor umane.

It might sound like I devalue abstinence. I don’t. The problem is that not all abstainers end up happy or go on to the great sex lives they were promised. Nor do all indulgers become miserable or marital train wrecks. More simply, however, I have found that few evangelicals accomplish what their pastors and parents wanted them to.

Regnerus încearcă să se protejeze de o acuzaţie pe care mă tem că o voi primi şi eu din pricina acestui text, şi anume aceea că prin aceste texte încercăm să devalorizăm abstinenţa. Dacă cineva este ispitit de această idee, îşi face păcat în mod inutil. Preocuparea autorului, şi a mea, este aceea a găsirii de soluţii biblice realiste şi compatibile cu complexitatea problemei. Iar soluţia simplistă a abstinenţei pure este evident că nu dă rezultate, de vreme ce, aşa cum explică Regnerus, 90% dintre americani au experienţe sexuale înainte de căsătorie, iar procentul evanghelicilor de acolo nu este cu mult mai mic. Poate că la noi situaţia nu este atât de gravă între evanghelici, dar fără studii serioase, eu n-aş pune mâna în foc. Este clar că ceva nu merge. Iar a da vina exclusiv pe tineri este nu numai iresponsabil, ci şi ineficient.

Poate că soluţia este tocmai întoarcerea la căsătoria timpurie. Această sugestie a lui Regnerus pare însă atât de exotică şi de contraculturală, încât stârneşte reacţii absolut ostile, atât în societate în general, cât şi în biserică, aşa cum au fost cele ocazionate de articolul lui Regnerus pe această temă din The Washington Post.

Deşi cei mai mulţi specialişti recunosc rolul esenţial al căsătoriei pentru maturizarea fiinţelor umane şi pentru sănătatea societăţii, niciodată această instituţie nu a fost mai mult atacată şi subminată.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

11 thoughts on “Economie, casatorie si sexualitate – 2”

  1. Si experientsa mea este a unuia care s-a casatorit tirziu si am copii mici la batrinetse. N-am cuvinte sa multumesc lui Dumnezeu pt familia si copiii nostri. Cu toate astea incurajez casatoriile mai de tineri, “avind in vedere vremea de acum”.
    Cred ca se merita casatoria aminata daca cineva are o misiune nobila de indeplinit. altfel nu cred ca-i bine.
    Dar sunt de-acord ca nu trebuie sa impunem experentele noastre altora.

    Like

  2. Nelu, draga, sunt de acord ca povestile individuale nu sunt relevante. ASta nu inseamna insa ca nu putem vorbi de principii.
    In ce ma priveste, atunci cind i-am spus feciorului sa nu se catoreasca chiar atit de devreme ca mine, el mi-a spus prompt: “tu vorbesti?” Si avea dreptate. Ca unul care avea mai putin de 21 de ani la casatorie, nu aveam nici o autoritate.
    A fost insa bine, in ambele cazuri.

    Like

  3. Marius, ferice de tine, dar sfatul tau nu potriveste tuturor. Ca si unul care m-am casatorit realtive tirziu si cu copii la virsta nu frageda te contrazic. Oamni cu mintea coapta si experienta pot oferi spre exemplu copiilor o ambianta si securitate mult mai buna decit parintii in virsta frageda. Iar rabdarea cred ca e un atuu nu a celor tineri.
    Parerea me e fiecare cu ale lui, si feriti-va sa dati sfaturi “prescriptive” altora in ceea ce priveste casatoria, in mod deosebit odraslelor. Vorba aceea: Ce este potrivit pentru mine nu-i potrivit pentru altul.

    Like

  4. Dupa parerea mea, casatoria la 20 este cam devreme pentru baieti (caci ar fi incorect sa vorbim despre ‘barbati’ la virsta asta 😦 ). Eu eram aproape de 21 de ani cind m-am casatorit si tot nu eram suficient de matur. Noroc ca nevasta avea citiva ani mai mult si mult mai multa intelepciune. Altfel era un dezastru.
    In ce priveste scoala, oricit ne-ar fi de incomod, trebuie sa recunoastem amindoi ca am facut-o cu pretul sacrificiului facut de nevestele noastre. Si, sincer sa fiu, nu sunt sigur daca biserica si societatea n-ar fi cistigat mai mult daca noi stateam la cratita si ele faceau scoala. 🙂
    PS De obicei Mohler ma lasa rece, dar trebuie sa recunosc ca de data asta a scris ceva de bun simt, ca mai intotdeauna cind se tine departe de politica (eclesiala sau de alt fel).

    Like

  5. Ce sa mai vorbesc de alte avantaje!
    Copii ne sint mici cind avem rabdare pentru ei,
    ne sint mari cind sintem in floarea vietii si mai este inca speranta de viata inainte, sa ne putem vedea si stranepotii etc.
    nu am loc aici sa enumar avantajele casatoriei timpurii
    iar scoala se poate face si casatorit fiind

    Like

  6. De acord, casatoria timpurie, vorbele mele nu suna asa de tare ca faptele mele.
    La 20 de ani maximum!!! 🙂
    este una dintre deciziile pe cre nu le regret deloc in viata mea

    Like

  7. ‘while sex matters, marriage matters more’

    un alt citat din articolul mentionat

    Autorul are in minte aici mesajul negativ referitor la viata sexuala pre-maritala in detrimentul celui pozitiv privitor la inceperea de relatii personale responsabile cel putin simultan cu cele sexuale

    Intr-o lume in care familii puternice si sanatoase se gasesc in toate colturile si religiile nu cred ca mesajul privind relatiile intre sexe are nevoie de prea multa incarcatura religioasa. Vorbim de educarea unui instinct totusi si nu de teologia sexului

    Like

  8. Ati avea dreptate, ulen, daca pacatele din acest domeniu n-ar fi atit de prezente in viatsa credinciosilor…. Din pacate ele sunt adictii si chiar obsesii in nepermis de multe cazuri. Si e trist!

    Like

  9. Cred ca solutia este casatoria mai timpurie a tinerilor decit e la moda. Concluzia aceasta am tras-o si singur si-n urma celor citite. Cred ca tinerii nostri ar trebui s-o ia in serios. Din pacate modelul mundan e mai puternic pt ei.
    Trecind peste obiceiul casei, de-a gasi echivalentsa intre simplism/prostie si made in Evangelical America, as saluta articolul. Riscind ridiculizarea pt un crestin cu frica de Dumneze, fatptul ca Dumnezeu zice ceva ar trebui sa fie suficient.
    Cred ca scoala e-un motiv mai mic decit s-ar parea pt aminarea casatoriei de catre crestini. Si eu sunt pt ca tinerii nostri sa faca scoli inclusiv doctorate. Numarul docotranzilor nu-i atit de mare ca sa fie o cauza. Cred ca mai de graba este dorintsa fireasca de-a avea un anumit confort pt noul cuplu si o anumita teama de-a lua o decizie pe toata viatsa( avind in vedere ca divortsul este interzis cu mici exceptii). Apoi este mult egoism in modul nostru de-a trai. Crestinul egoist e mult prea prezent astazi…. Multe probleme familiale am gasit la crestini casatoriti din cauza egoismul din viatsa intima (parca n-ar exista 1 Cor. 7).
    La urma urmelor, Scriptura spune: cine nu se poate abtsine sa se casatoreasca. Ap Pavel insusi (si-a aminat) mai de graba a renuntsat la a se casatori. In cazul aminarii tinerii nostri ar trrebui sa renuntse la sportul de-a avea o prietena sau un prieten, doar asa de dragul ideii, oricum ei ne-avind de gind sa se casatoreasca in urmatorii 10 ani.
    Un lucru important si trist este ca: cultivam/incurajam un crestinism superficial in care oamenii nu trebui sa renuntse (sa amiie) la nimic. Din pacate, crestinismul descris de Scriptura presupune multa renuntsare… Pina la urma, ma tem sa nu cultivam o caricatura si nu un crestinism adevarat. Cunsoc familii de crestini (aparent) de 30-35 de ani, casatoriti care prefera sa aibe ciini ori pisisci, neconsiderindu-se pregatiti psihic pt a avea copiii; sau femei crestine casatorite (28-30) ce se tem pt silueta lor in cazul unei sarcini. De amestecat in viatsa nimanui, nu te potsi amesteca dar ori cit de naiv/ridicol pare nu ne putem indrepta cararea altfel decit dupa Cuvintul Domnului. daca alte argumente dau rezultate, sa le folosim; necesitatea lor arata insa cit de straini am devenit de duhovnicie.
    Evanghelicii merita aplaudatsi pt ca macar incearca. Celelalte confesiuni (+evanghelicii liberali) casatoresc oameni ce traiesc deja impreuna de mullt, fiind la (Dumnezeu stie) al citelea partener de viatsa, avind copii de mult… Ce le spune duhovnicul la consilierea premaritala nu stiu. Aparent insa, cele mai multe biserici s-au adaptat perfect la acest model nebiblic. ..Salut cartea si articolul.

    Like

Leave a comment