Marturia crestina in lumea intelectuala – 5

Suntem vinovaţi de neimplicare

Cred că intelectualii şi oamenii cu un impact social major sunt şi ei purtători ai chipului lui Dumnezeu. Ei au nevoie de Evanghelie la fel de mult ca şi săracii. În momentul în care, din lene, din ignoranţă sau din nepăsare, nu reuşim să dăm mărturie despre Evanghelie în spaţiul lumii intelectuale, în acel moment, noi ne plasăm într-o poziţie vinovată. Este adevărat că pentru a te apropia de ei trebuie să plăteşti un preţ pe care în general noi nu suntem gata să-l plătim, pentru că, de exemplu, nu te poţi apropia de un filosof fără să poţi vorbi cât de cât limba lui.

Deşi în esenţă Evanghelia este aceeaşi pentru un ţăran, ca şi pentru un academician, problema este că cu un ţăran poţi să mergi aproape direct la Evanghelie, şi există câteva lucruri din spaţiul lui, pe care le poţi aborda direct. Cristos, de exemplu, când a vorbit unei culturi arhaice, a vorbit în termenii ei – despre semănat, secerat, etc. Exact acelaşi lucru, dar la o altă scară mult mai amplă şi mai complexă, trebuie să-l facem cu un filosof, de exemplu.

Două faze ale procesului de prezentare a mărturiei creştine

Francis Schaeffer, în cartea lui  The God Who Is There, vorbeşte despre două faze ale procesului de prezentare a mărturiei creştine. El vorbeşte mai întâi despre preevanghelizare, şi apoi despre evanghelizarea propriu-zisă.
Prezentarea Evangheliei, evanghelizarea propriu-zisă, spune el, este acelaşi la oricine.

Procesul de preevanghelizare este însă unul cu atât mai complex, cu cât omul respectiv este mai cultivat şi, eventual, mai departe de o decizie pentru Cristos, mai departe de înţelegerea creştină a realităţii. În procesul de preevanghelizare datoria noastră este de a intra într-un dialog cu persoana respectivă, pentru a elimina acel sistem de protecţie, de justificări cu care omul încearcă să îşi acopere sentimentul de frustrare pe care îl are, pentru că trăieşte practic într-o constantă luptă cu realitatea.

Francis Schaeffer mai spune că lumea este creată de Dumnezeu, şi atunci a trăi ca şi când Dumnezeu nu există, ca şi când lumea ar exista la întâmplare, aduce în viaţa fiecărui om care trăieşte acest tipar, o tensiune teribilă. Nimeni nu poate trăi sub o asemenea tensiune dezgropată, la lumină, pentru că ar înnebuni. Şi atunci oamenii încearcă să-şi mascheze această tensiune sub tot felul de justificări. Rolul preevanghelizării este de a elimina această protecţie, şi de a-l face pe om să se confrunte cu această tensiune. Riscul este foarte mare, pentru că sunt oameni care pur şi simplu nu rezistă acestui bombardament. Sunt oameni care riscă să se sinucidă pentru că nu mai pot suporta această tensiune.

De aceea preevanghelizarea este un proces riscant, care presupune o pregătire extraordinară, pentru că în spaţiul ei trebuie să vorbim limba celui de care vrem să ne apropiem. Ori, acesta este, cred eu, motivul pentru care bisericile evanghelice de la noi se apropie prea puţin de lumea intelectuală. Nu avem pregătirea necesară, şi nici nu ne interesează s-o câştigăm. Această sarcină rămâne pentru generaţia următoare, şi responsabilitatea noastră este să formăm această generaţie. Fără asta eu cred că ideile frumoase ale teologiei evanghelice şi ale eticii protestante pe care ea o promovează, nu vor avea nici un impact asupra acestei ţări.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

3 thoughts on “Marturia crestina in lumea intelectuala – 5”

  1. Invitaţie la surpriza … “Decalog”!

    Cu mai mult de trei decade în urmă,un prieten mentor englez (Trevor) ne spunea că noi ar trebui să fim dechişi la a fi surprinşi zilnic de Dumnezeu!
    Nu anticipam nici pe departe că la începutul acestei superbe toamne,într-un însorit Sabat, Dumnezeu avea să mă surprindă, cu un “lanţ de surprize”.
    Ca o paranteză, rog insistent pe cei ce vor avea pacienţa sa lectureze rândurile de mai jos, să nu se lase “duşi” cu gândul la alte… “Surprize… Surprize” ale ştim noi cărei Zâne !
    O primă surpriză a constituit-o întâlnirea cu fratele şi prieteneul meu în Cristos, unul dintre puţinii creatori de artă evanghelici cu impact “înăuntru” şi “înafară”, şi anume cu Liviu Mocan ; cel care la fizionomie,de la o oarecare depărtare ,seamănă surprinzător de mult cu nimeni altul decăt cu…atenţie: ţineţi-vă bine…Osama ben Laden !
    Această surpriză a fost cu atât mai plăcută, cu cât ea a “prins contur” în leagănul uneia dintre din fortăreţele editoriale evanghelice (Grand Rapids,MI respectiv Zondervan). Da,un Grand Rapids în care amprenta europeană în general, dar cea olandeză în speţă, te întâmpină la fiecare…colţ de stradă (aproape) al down town-ului printr-un indicator cu …van Andel, Devoos…
    Tocmai în “inima” acestui down town cosmopolitan, am fost plăcut surprins ca în “babilonia” celor peste 1700 expozanţi care au participat la anualul ARTPRIZE, să întâlnesc pe o uşoară culme, aproape de Gerald Ford Presidential Museum ( un plasament deloc întâmplător), “gruparea degetelor lui Dumnezeu-Decalogul”.
    Nu sunt nici pe departe un critic de artă… Dar n-am putut trece indiferent pe lângă “nişte” detalii … Unul prim, a fost modestia artistului în relaţie cu vizitatorii: a fost singurul artist care a “vegheat” lângă opera sa pe toată durata festivalului.Şansa admiratorilor de a vedea un astfel de duet artist-lucrare, a fost unica! Mai mult, creatorul de artă, deosebindu-se radical de ceilalţi “competitori”, nu a arătat cu degetul înspre sine (adică nu şi-a făcut reclamă propriei lucrări pentru ca să adune semnături cât mai multe pentru a ajunge la “vârful “ celor 250,000 usd), ci înspre …Creatorul Decalogului. Asta „l-a costat” pe Liviu…!
    Dar dincolo de detaliile legate de artist,locaţie ş.m.a, detaliile surprinzătoare au fost în legătură cu opera în sine. Ceea a fost stârnit în primul rând în ochii vizitatorului (care scrie), a fost simţul observaţiei urmat de o provocare la o hermeneutică… plastică.
    „Înlăuntrul” degetelor Decalogului,linii şi forme blânde,fără asperităţi, cu o linie uşor concavă, transmiţătoare de intimitate, căldură, protecţie şi binecuvântare… Căci ce altceva asigură ascultarea de Voia Lui dacă nu tocmai acestea? Spaţii largi…aerisite între „Degetele Legii”, tocmai pentru a ne face să înţelegem că Decalogul nu ne „sugurmă”, nu ne anihilează libertatea de-a decide în fiecare moment să …le părăsim, să nu mai ascultăm …Vârful Degetelor Decalogului, orientat înspre unde altundeva daca nu spre Dătătorul lor, prin profilul lanceolat, aduce ceva din forţa de penetrare a Voiei Lui respectiv din perfecţiunea Ei.La baza lor, fiecare din cele 10 „degete” avea parcă ceva din podul palmei… un fel de şezătoare, pe care să te poţi odihni în/de vâltoarea cotidianului… să ai şansa de-a te uită în sus…
    Dincolo însă, adică „înafara” degetelor Decalogului, persepctiva e una diferită…”Dosul” acestor degete , prin rugozităţile şi mai ales prin ascuţişul formei, se doreau a transmite retinei vizittorului un semnal diferit… Decizia de-a ieşi din căuşul palmelor lui Dumnezeu prin neascultare nu poate rămânea…nepedepsită. Ce m-a frapat, mai ales seara, în bătaia reflectoarelor, a fost jocul acestor asperităţi ale dorsalului degetelor respectiv incisivitatea tăişului lor convex, asemenea unei săbii a lui Damocles.
    Şi în fine, dar nu în ultimul rând ca importanţă, am fost deosebit de plăcut surprins, să descopăr impactul evanghelistic deosebit al unei atât de nepreţuite forme de comunicare non-verbală, precum cea prin arta plastică. Nu tu stridenţe…nu tu jargoane…nu tu vorbării lacrimigene…nu tu manipulări prin ridicări de mână… Şi totuşi oamenii veneau şi întrebau..reflectau …şi mergeau, cred eu, cu o sămânţă semănată…
    Cred că surprizele pe care Decalogul artistic a lui Liviu le va aduce pentru un an de zile de acum încolo, timp în care studenţii (dar nu numai) de la Calvin Theological Institute din Grand Rapids vor putea să Îl admire , nu vor întârzia să apară!
    Aşadar, iată încă o faţ(et)ă a …României Evanghelice!
    Aşa să ne ajute/surprindă Dumnezeu!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s