Duminica 21 iunie – Confirmarea mea in Biserica Anglicana

Anglican Church Bucharest1

Biserica Anglicană a Învierii Bucureşti

Se poate ca unii dintre cititorii acestui blog să se fi întrebat care este scopul seriei de mesaje din ultima vreme legate de despre ritul anglican al confirmării.

Cei care au urmărit evoluţia mea teologică de-a lungul anilor, pe care am descris-o din când în când şi pe acest blog (vezi de exemplu AICI) ştiu deja că în ultimii ani am migrat sub raport teologic dinspre baptism către anglicanism.

Aşa cum spuneam şi altădată, studiile mele de teologie m-au condus la o înţelegere mai liturgică şi mai sacramentală a vieţii creştine decât cea pe care am întâlnit-o în Biserica baptistă. Aceste lucruri, alături de o serie de alte experienţe personale au condus la despărţirea mea de acea biserică în urmă cu circa trei ani, deşi continui să păstrez relaţii cordiale cu mulţi dintre prietenii mei de acolo.

Desigur, cei care ma cunosc ştiu că pentru mine, ca evanghelic ecumenic, identitatea confesională este un lucru secundar identităţii mele creştine. Totuşi, fiecare dintre noi avem nevoie să ne punem rădăcinile undeva. Eu le-am avut pentru mai mult de trei decenii in comunitatea baptistă, de care însă m-am înstrăinat tot mai mult în ultimii ani, sub raport teologic şi emoţional.

După plecarea din Biserica baptistă (una traumatică, pentru mine şi familia mea) am găsit un cămin spiritual în Biserica penticostală Străjerul, din Iaşi, . Eu însă, orice ar spune prietenul meu, Dănuţ Jemna, pastorul acestei biserici, nu sunt penticostal, sub raport teologic, şi nu voi deveni niciodată membru al acestei confesiuni.

Astfel, deşi devenism anglican in conştiinţă, nu aveam nici un fel de legătură, formală sau reală cu Biserica Anglicană, în Iaşi neexistând o asemenea biserică. Aceasta m-a condus la decizia de formaliza legătura mea cu anglicanismul, prin primirea confirmării în această biserică, în ciuda faptului că, prin forţa împrejurărilor, voi continua să mă închin în Biserica Străjerul, atâta vreme cât în Iaşi nu va exista o biserică anglicană.

Desigur, mă folosesc de orice prilej pentru a mă închina împreună cu comuniunea anglicană, în timpul deselor mele călătorii. Este puţin, dar este bine şi atât, decât deloc.

Am făcut această lungă peroraţie pentru a vă spune că duminică 21 iunie, la ora 10am, voi primi confirmarea în Biserica Anglicană a Învierii din Bucureşti, str. Xenopol, nr. 2, la doi paşi de Ambasada Britanică (la capătul străzii cu ambasada, la dreapta). Găsiţi AICI o hartă, pentru orientare.map

Slujba va fi celebrată de Episcopul James Johnson, locum tenens pentru parohul acestei biserici.

Îi invit deci pe toţi prietenii mei care au vreme şi se află în Bucureşti duminica aceasta, să participe împreună cu mine şi soţia mea la această bucurie (dacă vă întrebaţi cumva, nu, soţia mea nu a aderat la anglicanism).

Vă aştept cu drag.

Advertisements

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

62 thoughts on “Duminica 21 iunie – Confirmarea mea in Biserica Anglicana”

  1. D-le Manastireanu:

    Dumnezeu sa va insotseasca si sa va dea har in slujirea dvs. si sa v-ajute sa cresteti in cunoasterea Lui.

    Like

  2. Sa fie intr-un ceas bun! 🙂 Fara nici o malitiozitate , am si eu o curiozitate: cum va impacati cu episcopatul anglican feminin si cu cel gay… Sper sa nu fie cu banat exprimarea nedumiririi mele…

    Like

    1. In ce ma priveste, cred ca marturia Scripturii este clara. Practicile homosexuale sunt pacatoase, la crestinii de rind, si, cu atit mai mult la clerici.
      In ce priveste ordinarea femeilor, si implicit prezenta femeilor in episcopat, aici lucrurile sunt mai complicate. In orice caz, nu exista o invatatura explicita cu privire la aceasta chestiune. Si nici nu era posibila. Daca acum, dupa atita emancipare moderna, traim in societati dominate de misoginism, cu atit mai mult era asa in vremurile biblice.

      Like

      1. Misoginismul nu are nimic de-a face cu locul femeii in biserica. Biblia este foarte clara ca femeia sa taca in biserica si sa invete (din biblie) nu sa dea lectii la altii. Daca ne-am emancipat…atunci ce ne opreste sa nu lasam homosexuali sa ne invete in biserici….daca asta este linia de gandire. Dar, ma rog……eu unul nu as putea sa stau intr-o biserica denominationala, s-au grupare care ar face exceptii de la biblie (sau ar interpreta-o dupa vremurile de acuma). Cit despre biserica Anglicana……a inceput prin razvratire si continua in razvratire (in multe aspecte). Nu am cu nimeni nimic. Fiecare sa stea unde se simte mai bine. Danut, nu ca am ceva cu tine, dar bisericile baptiste (anabaptisti), penticostale, crestini dupa evanghelie s-au rupt din catolicism, ortodoxism, anglicanism, si de tot ce este -ism (comunism) tocmai din motivul ca aceste biserici au incorporat erezii. Crestinismul trebuie sa mearga inainte nu inapoi……..

        Like

      2. Stimate domn,
        Ma intii, nu obisnuiesc a ma tutui decit cu prietenii intimi. Cu ceilalti prefer a folosi pluralul. ESte un semn minim de respect pentru interlocutor.
        In al doilea rind, dvs. va puteti inchina in ce biserici va simtiti bine, inclusiv in cele misogine. E o tara libera, sau cel putin asa umbla vorba.
        In ce priveste interpretarea Scripturii, nu stiu cit timp ati cheltuit dvs. studiind stiinta hermeneuticii. Eu am stusiat-o timp de citiva ani si am predat-o cel putin cinci ani, la nivel superior si mediu. In aceste conditii, nu am aroganta dvs. de a arunca la gunoi inteptretarea cuiva a Scripturii pentru simplul motiv ca nu se potriveste cu interpretarea mea, fundamentalista si literalista, pe care in ignoranta mea o consider singura legitima.
        In final, poate mai luati in mina din cind in cind cite o carte de istoria bisericii, din cele seriose, nu din brosurile de vulgarizare a istoriei, din care se pare ca provid ideile dvs in acest domeniu.
        Sanatate. Si incercati sa nu va luati atit de mult in serios. Mai multa sperenie nu ne-ar strica niciunuia dintre noi.

        Like

  3. deci tot ceea ce d-zeu a lasat ptr noi este dragostea asa ca noi nu vrem alceva decit unirea in un spirit ca sda putem sa ne legam in lantul dragostei asa ca acum cind exprimarea este libera sa ne gindim ca d-zeu este acelasi azi mine si in veac nu ne putem alipi de lucruri rusinoase ca homosesualismul sau lesbianismul dar ne alipim tare de hristos care da pace si iubire in inima fiti binecuvintati

    Like

  4. apropo dragul meu frate in hristos ce mare bucurie sa aud ca deschizi o biserica la iasi o sa fac totul iti promit sa vin in romania si sa fiu prezent la deschidere si abia astept sa fi ordinat ca bishop trimitemi pe adresa mea de mail gratian32.p@virgilio.it data exacta te rog cind are loc deschiderea si o sa fiu present prin ajutorul lui d-zeu fi binecuvintat in decizia pe care ai luato

    Like

    1. Postul legat de deschiderea unei biserici anglicane la Iasi era o gluma a unui prieten din Franta.
      Nu am asemenea intentii, caci Biserica Anglicana, al carei membru voi deveni oficial duminica, are o intelegere cu Biserica Ortodoxa, pentru a nu deschide biserici proprii pe teritoriul canonic al acesteia (orice va fi insemnind acest concept feudal). Din pacate, pentru oameni ca mine, care sunt structural protestanti.

      Like

  5. Interesanta intelegerea BO-anglicani; sunt insa reciproce prevederile: in teritoriile anglicane nu se pot infiinta BO?
    _____________

    Evident ca nu. Si nu trebuie sa va mirati. E vorba de bizantinism, in sensul negativ al cuvintului.

    Like

  6. ascultatima de ce sa ne muscam uni pe altii in ceea ce priveste neaceptarea femeilor ca preoti eu pot sa iti spun pe acest subiect mult contraversat ca daca noi vom cauta sa ne poticnim in aceasta probleme vom fi limitati si spiritual dar sincer sa fiu nici eu nu sint deacord in totalitate cu femeile bishop macar ca sint anglican asa ca sa cautam sa ne iubim sa ne invatam nu sa ne muscam
    ________

    Nu cred ca domnul Liviu a dorit sa ‘muste’; o discutie vigurioasa nu este neaparat ‘muscatura’; atunci cind este vorba de reavointa, este altceva, dar eu, cel putin deocamdata, n-am detectat asa ceva

    Like

  7. ascultati-ma eu din experienta mea pot sa va spun ca nu e bine nici sa ne impungem dar nici sa ne muscam nu fac aluzie la nimeni atita timp cit cineva nu se simte cu musca pe caiula dar siti ceva mai bine ar fi sa nu ne uitam la micile inconveniente desi in scriptura e scris “vulpile mici strica viile in floare” noi sa nu ne poticnim in asemenea probleme ci sa cauitam unire spirituala nu desbinarea

    Like

  8. Domnule Liviu,
    Lucrurile nu sunt nicidecum atit de simple pe cit ar parea la prima vedere.
    Natura esentialmente misogina a societatii europene, inclusiv a Bisericii, pina prin secolul al nouasprezecelea nu este o taina pentru nimeni. Iar ‘traditia’ de care vorbiti a fost, fara indoiala’ influentata de aceasta realitate. A reduce totul la feminism mi se pare… reductionist.
    De asemenea, istoria ne arata ca, cel putin pina la victoria partidei augustiniene catolic-romane in Marea Britanie, crestinismul celtic a dezvoltat o societate mult mai echilibrata in privinta raporturilor de gen. Astfel, desi, din cite stiu, n-au existat femei episcop, unele starete de manastiri celte aveau o autoritate mai mare decit episcopii, care nu aveau nicidecum aura de despoti feudali pe care au capatat-o mai tirziu, ci erau eminamente slujitorii poporului si, mai ales, maestri spirituali pentru pletora de ucenici care ii urmau. Astazi, din pacate, episcopii, chiar si cei mai buni dintre ei, se inconjoara adesea de yesmani, care sa le gidile orgoliile si sa nu le iasa din vorba.
    De ce oare adversarii prezentei mai active a femeilor in conducerea Bisericii trec cu vederea exemple biblice precum Iunia, evident o femeie, numita de Scriptura ‘apostol’. La fel ca si Priscila.
    De ce oare bisericile istorice sunt atit de rezistente la reinstituirea oficiului, biblic si istoric fundamentat, al diaconitelor?
    Asa cum spuneam, povestea este complicata si nu se preteaza foarte bine la un simplu comentariu pe o tema conexa la acest post.
    Cine stie, poate ca intr-o zi vom lansa o discutie pe aceasta tema pe blogul de fata.
    Mai asteptam insa, sa treaca fobia antianglicana a unora. Acestia par sa se fi plictisit de propriile lor persoane si au devenit excesiv de preocupati de grija altora. Au romanii un proverb haios in aceasta chestiune, acela despre ciinele care moare de alergatura.
    Sa fiti sanatosi.

    Like

  9. Sunt curios de ce ati preferat anglicanismul, metodismului sa zicem… Sa fie oare preferinta pentru “high” in defavoarea “low”? Totusi metodistii (tot anglicani in definitiv…) au si ceva “oferte” high…
    Poate sunt insa prea curios… Scuze 🙂

    Like

    1. Va por raspunde linistit. Nu am nimic de ascuns. Sunt, in principal, doua motive:
      1. nu cunosc prea bine metodismul si experientele mele cu acesta au fost toate negative (ceea ce nu inseamna ca nu am prieteni metodisti de calitate);
      2. nu impartasesc arminianismul extrem (cred ca nici Arminius n-a fost arminian) si nici viziunea excesiva a acestei traditii cu privire la ‘second blessing’ – cu alte cuvinte, este vorba de deosebiri teologice
      O optiune mult mai aproapiata de mine ar fi putut fi prezbiterianismul (optiunea fiului meu), dar:
      1. nu sunt calivinist (mai ales, nu ‘five points’, TULIP – nici Calvin n-a fost, cred eu) – deci, din nou motive teologice, mai precis de soteriologie;
      2. cred in institutia episcopatului – alegerea anuala a moderatorului Bisericii Scotiei, desi admirabila ca model de democratie, imi pare un tipar prea imenentist pentru natura divino-umana a Bisericii – cu alte cuvinte, iarasi motive teologice, de eclesiologie de aceasta data.
      Am insa nenumarati prieteni prezbiterieni si reformati. Ba chiar unul dintre mentorii mei din tinerete a fost reformat (Pr. Ferenc Visky).
      Optiunea mea pentru anglicanism este in primul rind una teologica. Sunt constient de toate problemele cu care se confrunta aceasta venerabila traditie, dar eu sunt departe de ele. Mult mai departe decit de problemele, la fel de grave, ale traditiei din care provin.

      Like

  10. Multumesc de raspuns. Banuiam ca nu agreati calvinismul TULIP si tocmai de aceea am pomenit de metodism…
    Raman insa putin nedumerit privitor la optiunea dvs. dat fiind ca anglicanii sunt de fapt catolici “razvratiti” ( no offence!) pe considerente istorice pe care le stiti foarte bine, care pentru mine sunt “indigerabile”.
    Mai stiu pe cineva ca dvs care provenind dintr-o traditie free-churches a ajuns anglican teologic. Insa el este macar “nativ” englez…

    Like

    1. Niciuna dintre traditiile crestine nu este impecabila. Ortodocsii au filetismul si razboaiele religioase (Serbia este un exemplu abominabil), catolicvii au inchizitia, baptismul a inceput cu un timp care s-a botezat singur si asa mai departe. Optiunea noastra nu este intre pacabil si impecabil, ci intre genul de pecabilitate care ni se pare mai ‘digerabil’, vorba dvs.
      Eu cunosc nenumarati evanghlici free church care au aderat la diverse traditii magisteriale sau istorice. Ca si invers.

      Like

  11. Problema ordinarii femeilor nu e chiar asa de complicata cum credeti de fapt e foarte simpla. Cititi 1 Corinteni 14:34 , 1 Timotei 2:11-15. Precum si 1 Timotei 3(trei) :1-7.
    Desi toti avem aceeasi valoare in ochii lui Dumnezeu atat barbatii cat si femeile , rolurile sunt diferite. Si fie ca ne place sau nu Dumnezeu in itelepciunea lui a hotarat ca slujbele de pastor/invatator , respectiv de episcop sa fie rezervate barbatilor . Slujba de diacon , poate fi practicata atat de barbati cat si de femei , asa cum vedem ca a fost practicata aceasta slujba in Biserica Primara( Pavel face adesea referire la slujitoare femei in epistolele sale) si cea antica( lin catedrala Sf. Sofia din Constantinopol existau femei diacon). Pavel in epistolele sale aminteste adesea de diferite femei slujitoare in bisericile vremii, dar acestea nu puteau fi pastorite sau episopite asa cum sustin adeptii ordinarii femeilor de azi pt. ca daca ar fi fost Pavel nu le-ar fi laudat si nici n-ar fi scris texte precum cele ciatate de mine mai sus. Concluzia e ca aceste femei nu puteau fi decat diaconite , aceasta slujba fiind singura care Pavel nu le-o ,,interzice”” femeilor. Din pacate cu timpul femeilor crestine le-a fost interzis accesul la diaconie , ceea ce a fost o grezeala dar la fel de gresita e si practica din unele biserici de azi de a consacra pastorite si femei episcop. Eu cred ca trebuie sa ramanem la modelul eclesiologic Biblic al bisericii primare si nu sa ne lasam prnsi in ideologia feminista moderna. Nu ma intelegeti gresit nu sunt misogin si daca ar fi dupa mine as sustine fara rezerve consacrarea femeilor in functiile de pastor si episcop. Dar nu pot face asta atata timp cat Biblia spune ca e gresit.
    Chiar si in Biserica Anglicana exista provincii (mai ales cele din Africa si Asia, dar si din America de N) care se opun ordinarii femeilor .
    Eu va urez sa aveti parte de binecuvantari in noua dumneavoastra comunitate si sa gasiti implinirile pe care nu le-ati gasit la baptisti. Dar nu uitati ca si liberalismul teologic (care acum domina in bisericile anglicane din europa) e la fel de nociv ca si fundamentalismul impotriva caruia luptati atata de aprig.
    _________

    Va felicit pentru ca puteti trai cu explicatii atit de superficiale. Vorba latinului, sancta simplicitas 🙂
    In ce ma priveste, am mai afirmat asta, cred ca fundamentalismul (cu falsa lui evlavie, care ii poate prosti usor pe naivi) este mai periculos decit liberalismul (care este adesea pur si simplu paginism, si ca atare foarte usor de detectat)

    Like

  12. You lost your head and direction. You just joined Sodom. As far as I can tell, you have never been stable in your theology or committments. You have always expected laud and praise from all, admiring your education and sarcasm. But things have now come to a head. You have always been confused spiritually and theologically. From Brethren to Baptist, and now Anglican. I doubt this will be your last stint with theological experimentation. I write these lines to draw people’s attention that indeed you have lost it and pray that you not carry anyone with you into the wilderness of Anglicanism, a modoren day Sodom. I also hope that your sarcasm toward others will end. You have been useless thus far to the Kingdom of God and I pray for your repentance.
    _________

    Dear Sir,
    I allow this comment on my blog so that other people see how you swear at me. I have no problem with that. You seem to believe that you know more about me that God himself does. That is not a sign of spirituality, if that is what you wanted to demonstrate.
    However, I will not allow you ti speak in this manner about my Church, whatever you believe about it. You can do that as much as you want on your own log, but not here.
    By the way, if I have joined Sodom, so did John Stott and other men and women of God who are highly respected by all decent Christians.
    And, if you have the ‘courage’ to write things like these, your mother should have taught you to have the decency to sign with your real name, as I do on everything I write.
    AS to my usefulness for the Kingdom of God, I will let God pass judgment on that. He is certainly more qualified for doing that.
    May God bless you and those who despise me in this manner.

    Like

  13. Ce poate face o femeie episcop cand este insarcinata?sau cand alapteaza?
    Pana si firea ne arata,pentru ca nu va merge in altar cu bebelusul care suge,nci cu burticica la gura,nu?ar fi mai mult decat penibil,desi in aceeasi situatie ea fiind mama,nu este decat de admirat.
    Exista atata claritate in Cuvantul lui Dumnezeu,incat degeaba incercam sa definim cat mai “scolit” ceea ce Domnul spune.
    Daca femeia trebuie sa fie supusa barbatului,sa nu vorbeasca in sensul de a a invata in biserica,unde vedem noi misogism? in Scriptura?La Domnul?
    Domnul ne-a chemat pe fiecare la alta slijba,
    lucru spus foarte limpede ,
    si la diferenta totala intre barbat femeie,conforma cu Facerea.
    Oamenii prin multa invatatura ajung la pareri gresite,
    pentru ca nu sunt TARE ancorati in Cuvant,cu toata multa invataura.
    Domnul sa ne dea intelepciune.

    Este razvratirea femeilor(feminismul,care a lasta-o mai moale vazand de fapt ce inseamna ceea ce au cerut)biblica?
    Sa nu ne razvratim cumva impotriva Cuvantului.

    Pentru Imparatie,pentru Hristos,sa avem doar ascultare,cred ca Domnului ii place sa fim cat mai simpli traind ADEVARUL
    __________

    Stimata doamna, este dreptul dvs. sa credeti aceste lucruri, atita vreme cit respectati dreptul altora de avea alte opinii asupra acestor lucruri. Ma tem ca puteti asta, dar asta este problema dvs., nu a mea. Dumnezeu sa va binecuvinteze.

    Like

  14. apreciez modul in care i-ati raspuns lui Cornel. sincer, ca unul care v-am avut ca profesor, regret toate aceste polemici in care sunteti implicat (din partea altora), apreciez modul dumneavoastra de a spune lucrurilor pe nume si faptul ca stiti sa oferiti un raspuns moderat celor care va calomniaza. Domnul sa se foloseasca de dumneavoastra in continuare in lucrarile in care sunteti implicat!

    Like

    1. Multumesc. Te asigur ca nu ma abtin usor sa raspund acestor oameni asa cum merita.
      Iar daca as crede ca se pot schimba, as face-o cu orice risc.
      Ma tem insa ca nu este cazul. Si nu se merita efortul.

      Like

  15. Sigurantsa cu care Iunia a fost declarata episcop mi se pare exagerata; imposobil n-ar fi, dar de la imporibil la certitudine este un drum lung.
    Expresia din trad. Corinlescu, Andronic si Iunia, “cu vaza intre apostoli” ii face pe unii sa-i declare apostoli; iar altii doar episcopi.
    La urma urmei, nu putem sti exact ce inseamna espresia respectiva. Cert este ca cei 2 au venit la Hristos inainte de Pavel. Si cu sigurantsa femeile pomenite au fost “cineva”: Iunia, Iulia, Priscila, Fivi, Lois, etc.
    Iar Dumnezeu si NT nu sunt misogini… Despre ceilalti nu bag mina-n foc…
    ___________

    Evident, nu cu Dumnezeu si cu NT este problema, ci cu oamenii.
    In ce priveste certitudinile si incertitudinile, var da ati devenit… postmodern imediat ce ati auzit de posibilitatea ca i femeie sa fie numita apostol 😦

    Like

  16. Bine c-ai plecat omule,altfel ai fi infestat cultul baptist cum incepuse-si sa faci la Emanuel.
    Dealtfel nu ti-ai gasit locul nici la Oradea nici la Bucuresti,asa c-ai ajuns la vorba lui Creanga:
    ,,Decit codas la oras mai bine-n satul tau fruntas”
    Fii sanatos si anglican!
    __________

    Domnul meu, repet, pentru a nu stiu cita oare, nu este elegant sa injuri pe cineva sub acoperirea anonimatului.
    Cine are ‘curajul’ de a scrie asemenea vorbe, ‘de pe ficat’, ar trebui sa aiba minima decenta de a semna. Daca n-o veti face, nu va obositi sa reveniti aici. Lasii nu sunt bineveniuti aici.
    In legatura cu ‘continutul’ mesajului dvs, observ ca stiti mai multe despre implicarea mea la Universitatea Emanuel (pe atunci IBEO) decit stiu eu insumi. Ne puteti dezvalui cumva sursele? Ma tem ca nu.
    Oricum, daca va intereseaza adevarul, ceea ce ma indoiesc, ati putea intreba pe studentii mei (unii dintre ei comenteaza din cind in cind pe acest blog) despre cit de ‘infestati’ au fost de cursurile mele.
    Nu inteleg ce loc anume as fi cautat la Bucuresti. Iarasi, ar merita sa va verificati sursele. Desi, repet, ma indoiesc ca va intereseaza adevarul, caci, vorba ceia (biblica?) ‘scopul scuza mijloacele’.

    Like

  17. Cu siguranta a-ti fost un profesor de elita la Oradea,nu am auzit pe nimeni sa conteste acest fapt,insa influenta,,liturghica”asupra studentilor l-a determinat pe unul dintre acestia(de care stiu eu) sa emigreze la ortodocsi, provenind dintr-o familie protestanta atit el cit si tinara lui sotie,familie care s-a stabilit ulterior in zona Chicago.Imi vine greu sa cred ca a fost influentat de Paul Negrut sau de Marius Cruceru.
    Referitor la identitatea mea,nu stiu ce amanunte mai vret sa aflati,pentruca v-am dat numele si adresa de e-mail.

    Like

  18. Domnule Cristi Bradu,
    Atentie la ortografie. Corect se scrie “ati”, NU “a-ti”.
    Nu stiu daca am fost un profesor de elita. Cred ca am fost pur si simplu un profesor decent. Dar, despre asta, repet. este bine sa-i intrebati pe studenti, mai degraba decit sa va dati cu presupusa.
    Sunteti sigur ca “influenta mea liturgica” este cea care l-a facut pe Adi Guiu sa adere la ortodoxie? V-a spus el asta? Daca nu, este vorba de o speculatie vecina cu calomnia.

    Like

  19. DRGA prietene Cristi Bradu din cite eu vad faci oarece afirmatii care ar putea sa denatureze i calomnie si dupa aceea s-ar putea sa fie consecinte tragice asa ca te sfatuiesc sa nu mai faci asfel de afirmati la adresa fratelui meu DanutM ptr ca sa sti ca nimanui nu ii place ca DanutM sa fie calomniat , sau judecat de unul ca tine oricum parerea ta nu intereseaza pe nimeni stai pe locul tau cauta sa te smeresti si nu te inalta ptr ca s-ar putea sa cazi ai grija cum vorbesti ok

    Like

    1. Domnul meu,
      Ai si dumneata dreptul la opinie, ca si mine.
      Iti sugerez insa ca afisarea pe alte bloguri a unor link-uri spre propriile texte este un mod nu prea elegant de a-ti face singur publicitate. Daca altii ar fi facut-o, ar fi fost mai decent.

      Like

  20. Stimate domn,
    postarea linkurile s-a dorit o minima contributie la discutia despre hirotonirea femeilor. Nu duc lipsa de publicitate…

    Prin acest gen de reactie, imi confirmati insa o anume crispare…

    Like

    1. Domnul meu,
      Eu sunt gata sa va respect libertatea de opinie, inclusiv cu privire la eventualele mele ‘crispari’.
      Am incercat sa va sugerez ceea ce cred eu ca este corect din punctul de vedere al etichetei blogheristice. Desigur, puteti face orice doriti cu sugestia mea. Inclusiv s-o aruncati la cos.
      In ce ma priveste, sper ca putem pastra o relatie decenta chiar daca nu suntem de acord in toate lucrurile. Sau credeti ca nu e posibil?

      Like

  21. „Ferice va fi de voi când, din pricina Mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni, şi vor spune tot felul de lucruri rele şi neadevărate împotriva voastră!“

    Like

  22. apropos de ordinarea femeilor, am fost in anglia cind s-a votat in conciliu pt asa ceva. crestinii au asteptat cu sufletul la gura. reactie negativa? prea putin. va amintesc ca baptistii au ordinat femei mult mai devreme decit altii. vorba aia: si aici suntem fruntasi!
    in opinia mea, atunci cind barbatii nu isi mai asuma pozitia de lideri, femeia este disponibila si mai pe calapodul vremurilor moderne unde diferenta initiala datorita caracteristicilor fizice a cam disparut.

    Like

  23. Ordinarea femeilor.. Hm?
    -In primul rind, daca Scriptura zice ca cel ordinat sa fie “barbat al unei singure neveste”, o fi uitat sa zica barbat/femeie?
    -Alex: “diferenta initiala datorita caracteristicilor fizice a cam disparut”. Cam ciudat argument. Cind Pavel argumenteaza contra pozitiei femeie invatsator el un argument “originar”.
    – Apoi, diferentsele intre presbiter si diacon par sa fie mici dar cuprind si vestirea Cuvintului. Asta poate fi o explicatie de ce Fivi era diaconitsa indeplinind slujbe ce nu pesupueau neaparat invatsarea/predicarea in Biserica.
    -Exceptiile nu pot justifica incalcarea regulii. Si astazi pot fi exceptii. Nu cred insa ca Scriptura prezinta aceasta chestie ca o chestie culturala.
    -Dumenzeu a avut si-n Biblie si-n istorie femei extraordinare. Ele par sa fi fost mai fidele Domnului decit ucenicii. Si totusi, lor li s-a dat un alt rol decit ucenicilor. Ca ele nu-l mai accepta astazi, e evident. Ca barbatii “crestini” au “parasit ” primii familia (in AMerica) e clar. Dar faptul ca femeia o “paraseste” si ea mai nou nu trebuie nici laudat si nici incurajat.
    -Sunt multe domenii unde ea poate sluji in “public”. Nu exista insa argumente in Scriptura pt a sustine ordinarea lor. Ca sa nu mai vorbim de crestinismul istoric. Iar problma cea mai grava la Anglicani nu e ordinarea femeii (prezenta deja la baptisti)! Evident ca privesc ca unul din exterioriul Bis. Anglicane.

    Like

  24. cred ca biblia nu acopere intreaga plaja de situatii existente acum si nici nu cred ca NT le acoperea pe cele existente la ora scrierii lui. asa ca oameni buni hai sa ne mai adaptam. vorba unora: in curind ne vom certa daca clonele au sau nu dreptul sa mearga la biserica sau daca pot fi botezate, deci hai sa luam fiecare situatie asa cum este.
    daca in fa s-a cazut nimerit sa se scrie ca ni-a parut nimerit noua si duhului sfint ca… si formula a continuat in alte concilii, cine sunt eu, alexandru nadaban sa decid in ceea ce priveste chestia asta? bineinteles pot sa critic si sa fac galagie dar asta nu rezolva nimic din nevoile bisericii.
    asa cum au supravietuit si s-au extins bisericile din oceania in lipsa specialistilor colonisti in al doilea razboi mondial, acum biserica isi va vedea de treaba si se va dezvolta mai bine in lipsa liderilor barbati. cit la suta din crestini sunt femei? cam 65-70. deci daca s-ar vota am vedea cum s-ar intoarce conducerea.
    si apropos cititori: nu am afirmat ca sunt de acord cu ordinarea femeilor. ina sa recunoastem realitatea.

    Like

  25. Se va dezvolta (biserica) mai bine in lipsa in lipsa liderilor barbati. Ramine de vazut. Mai intii, noi ne putem adapta. Daca se va adapta Dumnezeu asta nu se poate dovedi. Nu cred ca Dumnezeu se poate razgindi. Adica n-a avut de unde sa stie incotro o va lua biserica si acum n-are ce face, accepta situatia…
    Am intseles ca Alex nu-i de-acord cu ordinarea femeilor. Problema nu e sa-i atacam pe cei ce scriu ce nu ne convine. Si nici facind galagie nu facem mare lucru. Reveatia, totusi, s-a incheiat. Daca Scriptura nu lasa usa deschisa la acest subiect, decit presupuneri, nu putem lasa noi ca sa fim in ton cu moda. Da, 65-70% sunt femei in biserici si majoritatea ar putea vota orice. Atita doar ca aici am ajuns la problema de fond. Invatsatura crestina nu trebuie supusa la vot! Ca s-a facut si se va face, asta duce la decaderea bisericii. Nu cred ca biserica, in general, merge inainte!

    Like

  26. Alex:
    Stiu tu bine raspunsul.
    Cit de multa autoritate pot sa aiba conciliile care pot sa spuna ca “ni s-a parut nimerit D. Sfint si noua?: Cine poate sa primeasca din partea nostra autoritatea ca sa continue revelatia Scripturii? Cei ce-au pretins revelatii ulterioare au condus la secte sau la confesini crestine cu erori mari.(ma abtsin de la exemple ca sa nu dam in nimeni). Deci, “sa stam bine sa stam cu frica”.

    PS- A propos de revelatsia progresiva, ai vazut ca Vaticanul a inceput sa distibuie iarasi indulgentse ca sa scapam de Purgatoriu. Intrucit pe unii fundamentalisti i-a apucat chestia cu Purgatoriu cred ca incerc si eu sa obtin o indulgentsa just in case.. Daca n-ai sti istorie bisericeasca mai multa ca mine nu m-as mira ca iei atit de usor revelatia progresiva.

    Like

  27. rev progresiva: parca totusi bibia s-a definitivat in citeva sute de ani – asa m-au invatat la scoala, dar poate erau liberali aia.

    si cu conciliile ai dreptate: ce prostii au mai aparut in ultimul timp prin cele baptiste in tara…

    Like

  28. Da, Alex:
    Dar s-a definitivat (Scriptura).
    Si mai o chestiune minora. Una e sa avem “revelatii” cu privire la: transfuzii, transplant de organe, fertilizare in vitro, clonare si alta e s-avem cu privire la ceva ce-i scris si nu ne convine!.
    Sunt de-acord cu DM ca e off-topic chestia cu ordinarea femeilor. O singura observatie; nimeni n-a citat complet pe Pavel spunind ca femii nu-i da voie sa vorbeasca (invetse pe barbatsi) in adunare. iar chestia nu-i una cultural-specifica Corintului pt ca el face referire la Eva care nu era fiica lui Zeus…Chiar daca nu stiu eu greceste ma indoiesc ca textul sacru suna in original mai flatant la adresa evelor. ..
    -Si inca o chestiune cu revelatiile. Un crestin extrem de serios si respectat de toata lumea in Romania s-a rugat cu post si rugaciune serios intrebind pe Domnul daca va fi rapire sau nu. Raspunsul a fost “da”!. Din respect nu-i dau numele pt ca nu vreau sa fie luat in raspar… Cred ca acum o sa scrii profilor tai din Anglia sa-si schimbe cartile de escatologie…Nu-i asa?
    Iata de ce sa lasam incheiata revelatia Cuvintului scris cu asprele cuvinte ale Apocalipsei vis a vis de cei ce scot sau adauga…

    PS_ sper ca-ti dai seama ca eu cred in rapire si ca respect experientsa fratelui respectiv. Mi-e mila doar de unii din voi care va rataciti pt ca nu cunoastetsi…

    Like

  29. si cine a definitivat scriptura? cind? de ce?
    iudeii in ce an?

    imi fac mea culpa, recunosc ca nu cunosc scripturile, nu le-am citit in oroginal si sunt un ratacit. am in dulap o busola si o scot imediat sa ma orientez! stai asha!
    noroc cu tine dorin ca ma pui pe calea cea buna si ingusta. da’ ai grija ca ai cam ingustat-o de a devenit o sirma. si mersul pe sirma e periculos, mai ales la inaltimea la care mergi tu. sa ai grija sa nu cazi, ca se lasa cu pansamente soteriologice. vezi ca nu te putem ajuta ca nu suntem la inaltimea ta, si nici nu putem sa ne ridicam acolo ca ne-am ratacit. no, ce vorbesc pentru altzi? doar io!

    deci doar cu post iti asculta cineva rugaciunile, daca esti serios si respectat. si probabil crestin. ce sa faci, doar crestinii sunt creatia lui. restul nu hm…
    si cine sunt crestinii aia mai putin respectati si putin seriosi din romania? rezulta ca eu si altzii ca mine. lumineaza-ma.
    daca ii dai numele tipului aici il compromiti? sau asa rezulta din ce ai afirmat… sau poate sunt eu mai greu de cap.
    esti haios cu escatologia si cu profii din anglia. fa-le un bine si scrie tu. o sa se bucure. adresa o gasesti pe net. te informezi tu cui.

    sa-ti spun sincer mi-e perfect perpendicular daca crezi in rapire, intruna anume sau nu. n-are conteaza. asa cum n-are conteaza daca crezi si altceva. intrebarea este daca esti serios si respectat? cum eu nu sunt, nu te ingrijora de ce cred eu. eu sunt multumit.
    ps daca tot ti-e mila de mine, aprinde o lumina spre eschatologizarea corecta a sufletului meu.
    pps si nu uita sa te rogi si sa tzi post pt asta, ca altfel nu esti serios si nu se pune.
    pps dar potzi sa o faci si incognito fara sa iti dai numele pe net
    ppps. ca sa nu fi cumva escluss dintre cei sfinti in viata

    in alta ordine de idei danut, cred ca orientarea ta spre Biserica Anglicana te va pune la adapost de multe lectii din partea fratilor seriosi sau prea seriosi.

    urmind paradigma de mai ‘nainte eu ma gindesc sa fac un skimb reciproc dezavantajos cu careva din tabara adversa: dau una licenta west, una licenta est si una bucata doctorat west tatie in teologhie, pa una indulghentza cu acces la mintuire cento per cento si estrem da sigura si de necontestat cu credinta si in rapire, din partea fratiilor credinciosi, seriosi sigur mintuiti (cel putzin in romania) si pusi pe post-uri insemnate. astept provincia.

    mai e vreun loc prin Biserica aia Anglicana? se pare ca busola mea indica directii ratacite…

    Like

  30. Alex:
    Comentariul de mai sus e mult mai instructiv pt mine decit ai crede.
    1-Din eroare mi-a apraut numele de Dorin (de fapt numele meu de botez) -era atasat de un email pe care l-am folosit anterior si computerul l-a folosit by default. Deci nu ma ascund dupa pseudonime.
    2-Sa te luimnez putsin; tu intrebi “si cine a definitivat scriptura? cind? de ce? iudeii in ce an?”.
    Eu n-am facut altceva decit te-am citat pe tine:
    “parca totusi bibia s-a definitivat in citeva sute de ani – asa m-au invatat la scoala, dar poate erau liberali aia.”… Cred ca te-a furat putin sarcasmul si stilul literal, draga Alex.
    3-Chestia cu omul serios ti-am dat-o pt ca m-a surprins caracterul larg pe care l-ai dat revelatiei progresive. …
    De serios cu Dumnezeu cred ca esti si tu si eu. Probabil nu chiar atit de seriosi precum, onul respectiv – o spun cu regret. Iar de largit calea ingusta fii sigur ca am largit-o amindoi. Si vorba Scripturii: “Ferice de cine nu se osindeste singur in ce gaseste de bine” (sper ca memoria nu ma insala de data asta).
    In rest.. nu cred ca trebuie sa mai comentez.

    PS- pt ca si eu am simtul umorului am sa semnez mai des cu pseudonime.. In felul acest aflu mai multe lucruri decit semnind sub “juramint”.
    Cu respect si admiratie Doru (Dorin) Radu – din Detroit, Michigan, USA … http://www.biserica.com

    Like

  31. dorine, ramine cum am stabilit.
    dar sunt contrariat. o data zici ca esti de acord cu revelatia progresiva, alta data ba. poate te decizi.
    deci daca s-a scris in sute de ani e progresiva. si de la isus tot progresiva a fost pina s-a incheiat aia scrisa ca altfel de ce sa mai fi pus scrisori si povestiri acolo altzii ce nu erau isus, nu? si apoi pina s-a decis au trecut sute de ani. si aia care au decis nu erau ei chiar asha de unshi cu duhul sfint parca. unii erau mai anglicani so tu spic.

    dorine, da’ totusi de ce esti asa de pornit pe kestiile astea? citeodata mi se pare (poate numa mie) ca esti pus pe hartza rau. se simte asha o kestie da dinlauntru ce nu mai vrea parca sa rationeze pe alte coordonate. dai impresia ca religia ta e singura buna si ca toti aiailaltzii sunt pierduti iremediabil. si amintesti de ea ca si cind ai fi baptist de pe la AD 33. si nu mai dai nicio shansa celorlalti.
    ma rog, io nu provin din familii sfinte si nu am mecanismu’ baptist, ‘telefonu’ baptist’ cum ii ziceau cei din familii baptiste, si nici nu-s cam dus pe la biserica ca mi s-a stricat masina. se simte o anumita agresivitate la adresa unora care nu cred exact ca tine. de ce e asha mare bai? doar din america am auzit de chestii de tipul asta ca daca avem aceiasi eschatologie, soteriologie, acceptam mai stiu eu cite doctrine si nu acceptam inca citeva care sunt liberale, catolice sau mai stiu eu cum e ok, putem sa ne stringem miinile, ca altfel poate ne dam in cap pe subiecte homo, lesbi, total depravity, total mai stiu eu cum si ce si asha mai departe… mie mi se pare ca vorba aia din calea ingusta ati facut o sirma destul de subtire si iti trebuie o bota din aia mare sa o tzi in bratze sa te mai ekilibrezi olecutza. si bota aia nu-i nici isus nici scriptura. asha se vede da p’aici da dinkolo da balta… da s-ar putea sa greshesk ka nu mi-s serios k papa si nici nu mi-s ex cathedra. mi-s ex computer.
    nu cred ca raiul e baptist, nici penti, nici orto nici catolic sau mai stiu eu cum. e doar rai si daca o fi acolo s-ar putea sa ne pice ochii dupa ce vedem cine mai e prin preajma. asta bineinteles daca tot ajungem acolo si nu ne joaca eschotologia sau soteriologia vreo festa si intram in alt departament…
    mintuirea tot prin credinta si numai prin credinta frate? daca ma uit la evanghelii si iau totul inerant si ad-literam parca mai zice si isus ca unii sunt mintuiti dupa binele si raul pe care il vor fi facut cind inca traiau. saracu sarac din sinul lui avram….
    parka… nu pot sa precizez esakt ka nu prea citesc materia asta… s-ar putea sa greshesk fatal si sa dau cu biblia-n balta. scuzati frate balta, nu de dvs era vorba, ci de apa aia statatoare de linga ghioroc.

    daca tot disputam, poate ne mutam un tzenti mai aproape spre a lucra impreuna nu a ne anatemiza. da poate sunt prea anglican la asta. tot am studiat in anglia. sa ma ierte gazda!

    Like

  32. Alex;
    -Inca n-am sos pe nimeni din Rai, cu atit mai putsin pe tine.
    -Cu revelatia progresiva ti-am dat un exemplu progresiv. Un crestin din sec. XX care a vrut sa aibe o revelatie. A vrut sa stie de ce se cearta unii pe rapire. Si te-ai suparat pe Dumnezeu care i-ar fi raspuns. Atunci de ce mai crezi in revelatie progresiva? Ca nu i-a raspuns dupa placul tau? Cred ca desceoperirea lui Iisus Hristos si a planuului de Mintuire si a chestiunilor escatologice s-au incheiat o data cu APocalipsa. Chiar daca ea a fost validata mai tirziu de oamenu care n-au fost totsi “unsi cu D. Sfint”. Cred ca n-ar trebui sa ne jucam cu asta. Ma-ntseleg cu tine si DM cu privire la crezul de la Niceea.. care si el e batut in cuie neprogresive. Din acest punct de vedere revelatsia s-ancheiat si nu e progresiva. Traditsia o accept daca nu contrazice Scriptura… stii tu bine.. ce cred evanghelicii… N-as fi reactionat daca nu te-ai fi exprimat lax. Cred ca pt a intselege Scriptura e nevoie de studiu, de teologi (nu te lingusesc) dar si de rugaciune post si nu in ultimul rind o inima curata. N-aveai motive sa te superi pe post.. la urma urmei, pe cind posteau apostolii, le-a spus DUhul Sfint .. stii tu ce..
    Revelatiile pe care le avem nu pot conduce la o alta cale decit cea din Carte…..
    -Desi-l respect pe crestinul cu rapirea nu cred ca descoperirea lui a fost atit de clara cum presupunea dinsul. Pt a fi drept fatsa de el, pot sa-ti spune ceea ce stii tu mai bine: Sf. Bernard de Clairvour L-a intrebat pe Mintuitorul care a fost rana ce L-a durut cel mai tare. Mintuitorul i-a fi raspuns ca rana de pe umar. Daca credem povestile (revelatiile) vechi de secole despre oameni pe care nu i-am vazut si nu i-am cunoscut, de ce n-am crede si pe cei care au trait printre noi si despre care Wurmbrand spunea ca s-a simtit tare mic in inchisare in fatsa lor (cazul omului pomenit de mine care nici macar nu era baftist)?…
    De ce ma incrincenez eu atit de tare? Desi scriu mult (scuze tuturor) nu inseamna ca nu urmaresc un anumit scop. Fieceare cu chemarea lui!
    Sa fii fericit si sanatos si sa pescuiesti multi pesti in balta de la Ghioroc.

    Like

  33. acuma ca tot esti sub privegherea unui bishop, iaka si o gluma. sa iti spuna prietenii care personaje sunt liberale si care fundamentaliste.

    A Bishop was an avid duck hunter, and was in the market for a new bird dog. His search ended when he found a dog that could actually walk on water to retrieve a duck. Shocked by his find, he was sure none of his friends would ever believe him.

    He decided to try to break the news to a friend of his, a pessimist by nature, and invited him to hunt with him and his new dog.

    As they waited by the shore, a flock of ducks flew by. They fired, and a duck fell. The dog responded and jumped into the water. The dog, however, did not sink but instead walked across the water to retrieve the bird, never getting more than his paws wet.

    The friend saw everything but did not say a single word.

    On the drive home the hunter asked his friend, “Did you notice anything unusual about my new dog?”

    “I sure did,” responded his friend. “He can’t swim.”

    Like

  34. desi nu-s prieten, e clar ca episcopul e fundamentalist: are pusca si e ne-ecologist (omoara rate).

    Cica 3 credinciosi se certau afurisindu-se reciproc. Fiecare pretindea ca Dumnezeul “sau” e Cel adevarat:
    -“eu m-am rugat” zice baptistul – “si s-au convertit la crestinism dintr-o data 3 mari atei. Toti l-au primit pe Hristos in inima in 3 minute”.
    -“asta nu-i nimic”- zice penticostalul- “eu m-am rugat si un om care de zece ani statea pe pat si si-a pierdut toata averea pe la doctori s-a vindecat in 3 minute de ruagaciune. S-a sculat de pe pat si-a’nceput sa fuga cit il tsineau picioarele.
    -“astea-s fleacuri pe linga minunea facuta de Dumnezeul meu” -zice evreul. “Eu m-am dus pe strada intr-o zi de Sabat si dintr-o data am vazut un portmoneu doldora de bani. Hm, dar cum sa-l ridic ca-i Sabat si asta inseamna munca. Atunci m-am rugat si Dumnezeu a facut o minune nemaipomenita: peste tot in jur a fost zi de Sabat doar in preajma portmoneului s-a facut…Miercuri. M-am aplecat si-am ridicat portmoneul fara sa pacatuiesc”..
    Rusinati cei 2 au recunoscut ca Dumnezeul evreului era mai grozav.

    Like

  35. Acum multi ani, cand m-am convertit, protestantismul mi s-a parut alternativa care se potriveste cel mai bine structurii mele interioare si nevoii mele de Cristos. Biserici protestante istorice romanesti nu erau in Sibiu. Iar eu nutream, pe atunci, o oarecare datorie de a le raspunde protestantilor revizionisti, cei care ma condusesera la a-L intalni pe Domnul Isus personal, tinand aproape de confesiunile din care ei faceau parte. O vreme, cred ca mi-am asumat cu stoicism exclusivismul fratiilor lor, desi m-a incomodat adeseori limitarea la globul de cristal mantuitor evanghelic neoprotestant, in afara caruia, in conceptia multora, nu este nici Cristos, nici mantuire. Deasemenea, ca psihiatru, spiritul justitiar indreptat impotriva celor pe care eu ii tratez, etichetarea tuturor problemelor cu care ei se confrunta drept rezultate ale pacatului personal, sunt lucruri care ma mahnesc si astazi. Doresc o abordare mai profunda, mai empatica, mai rupta din adancimile iubirii lui Cristos din partea Bisericii Baptiste, pe care inca o cred ca avand, din diversitatea “neo”, o sansa spre a raspunde cristic, actualizat si bland, nevoilor credinciosului.
    Domnule Danut, toata aceasta polologhie introductiva am asezat-o nu ca autobiografie, ci din doua considerente: 1. pentru a va spune, din toata inima si cu toata sinceritatea, ca va inteleg decizia; 2. spre a le servi drept pilda liderilor evanghelici care mai trec pe aici… cand cineva pleaca dintr-o confesiune intr-alta, nu o face nici fara durere, nici fara argumente, motiv pentru care o smerita si onesta analiza a directiei in care se indreapta o anumita confesiune cred ca se impune.
    Multe binecuvantari pe noul drum si, totusi, pe aceeasi Cale!
    Sa auzim de Biserici Anglicane romanesti in toata tara!

    Like

    1. Multumesc frumos pentru apreceri. De obicei primesc de la evanghelici, in cel mai bun caz, priviri suspicioase, iar cel mai adesea batjocura. Este inviorator sa vezi ca exista si oameni care pricep, chiar daca ce ma intereseaza pe mine in primul rind este cum stau in fata constiintei mele si a lui Dumnezeu.
      Pentru ca sunt foarte ocupat in acest moment am tras doar o scurta ocheada prin blogul dvs si am asculta p parte dintr-o predica inregistrata. Felicitari.
      Sunteti binevenit oricind, si nu doar cu aprecieri. Opiniile critice argumentata si exprimate cu decenta sunt bine primite oricind. Ele sunt insa o raritate in mediul virtual evanghelic.
      Doamne-ajuta!

      Like

  36. Cu ocazia unei excursii in Londra, am avut privilegiul sa vizitez cateva Biserici anglicane. Au fost multe unde nu m-am regasit si nu e cazul sa discut aici de ce, ca sa nu hranesc si mai mult spiritele carcotasilor la adresa anglicanismului. Am intalnit insa, in Streatham Vale, o biserica anglicana, “Revival”, unde m-am simtit extraordinar. Pastorul de tineret mi-a spus ca ei reprezinta o latura evanghelica a Bisericii Anglicane, Biserica Angliei beneficiind de o larga diversitate in multe domenii.
    M-am gandit cu drag la dvs. si m-am intrebat ce mai faceti? Cum a fost confirmarea? Ce evenimente s-au produs de atunci in activitatea dvs crestina?
    Mi-as fi dorit tare mult sa beneficiem, macar la nivelul de informatii, de intelepciunea patrimoniului liturgic protestant istoric. E o mare nesansa pentru romani absenta unor biserici protestante istorice autohtone!
    Multa pace!

    Like

    1. Exista, asa cum ati vazut, tot felul de biserici anglicane (ca si la celelalte confesiuni, dar aici diversitatea este probabil mai mare).
      Confirmarea mea a avut loc acum peste 2 ani (oe 21 iunie 2009), deci a trecut ceva de atunci. Am scris pe blog despre asta. Cu un simplu search puteti gasi postarile. In rest, ma inchin rar in biserici anglicane, doar arunci cind calatoresc, caci in Iasi nu am o astfel de biserica. Aici ma inchin insa intr-o biserica penticostala liturgica si ma simt bine.
      Pacat, intr-adevar, ca nu exista biseric de limba romana care tin de regorma magisteriala. Ca urmare, exista un mare gol intre bisericile istorice si cele evanghelice, provenite din reforma raducala, si nu exista nici o instanta care sa negocieze ‘traficul’ intre ele.

      Like

  37. Imi cer iertare ca nu am fost suficient de atent cu privire la anul confirmarii. Orice reactie la reactie e una cu mare potential de a initia o miscare reductionista. Asa s-a intamplat, cred eu, cu denominatiile revizioniste evanghelice romanesti. Stau foarte bine pe pilonul actualizarii mesajului pentru vremurile recente, pe cand pilonul intelepciunii si al cumpatarii istorice e aproape inexistent. Parerea mea…
    Multumesc pentru raspuns!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s