Orthodoxie vs ortodoxie – 3 – Lectia lui Ciprian

Orthodoxie vs ortodoxie

Situaţia de astăzi nu e unică în istoria creştinismului. Fiecare persecuţie era urmată, până la începutul secolului al IV-lea, de mari tensiuni între rezistenţi şi lapsi, între curajoşi şi mai puţin curajoşi. Unii exagerau prin intoleranţă, ceilalţi prin laxism. Nu e cazul să intru în amănunte istorice, dar poate n-ar strica o recitire atentă şi asumată măcar a Epistolelor lui Ciprian, un episcop destul de precaut în timpul primului val de persecuţii (a stat retras departe de comunitatea cartagineză terorizată), dar care s-a revanşat mai apoi, sfârşindu-şi zilele ca martir. Din epistolele sale reies clar două lucruri, la care se cuvine să medităm cu atenţie.

În primul rând, Ciprian, deşi absent din mijlocul fidelilor supuşi torturii, nu ţine partea lapsi-lor, adică a celor care au preferat să apostazieze din slăbiciune şi să participe la cultul imperial. Dimpotrivă, din exilul său autoimpus, el le prescrie acestora o perioadă obligatorie de pocăinţă, urmată de o abluţiune, un fel de semibotez, pentru ştergerea păcatului de a fi căzut în cursa diavolului. Abluţiunea putea fi echivalată cu o scrisoare „de recomandare” din partea unui martir (scrisă înaintea execuţiei), dar pocăinţa trebuie să fie pocăinţă. Aici nu încăpea absolut nici o discuţie. Astfel, apropierea de trupul lui Isus, renegat prin colaboraţionism, devenea blasfemie.

In al doilea rând, Ciprian are o veneraţie imensă şi autentica, nu încape îndoială, pentru martirii din comunitatea sa. Primul gest pe care-l face imediat după încetarea persecuţiei şi a revenirii printre ai săi este rânduirea unei slujbe de pomenire a memoriei acestora. Raportarea la exemplul martirilor revine mereu şi mereu în Epistolele sale (şi nu numai în epistole) ca un laitmotiv, ca o mângâiere. El, nevrednicul episcop, deşi n-a fost la înălţimea lor, din raţiuni mai mult sau mai puţin justificate, se face ecoul sacrificiului lor, sacrificiu pe care-şi întemeiază, de fapt, lucrarea pastorală. De ce onestitatea acestui episcop din sec. al III-lea n-ar avea imitatori şi în rândul clerului nostru? De ce sa rămână doar un caz izolat, ascuns intre faldurile istoriei antice? (p. 21)

* * *

Unul dintre lucrurile pe care, ca evanghelici, le putem învăţa de la bisericile istorice, mai ales de la ortodocşi, este faptul că nu este nevoie să reinventăm roata. Slaba înrădăcinare istorică a lumii evanghelice o face, pe de o parte, să rişte a repeta ereziile pe care Biserica le-a rezolvat de-a lungul istoriei sale, iar, pe de altă parte, o lipseşte de soluţiile pe care Biserica le-a oferit unor probleme similare celor care ea se confruntă în prezent.

Una dintre aceste probleme este şi aceea deconspirării, dar, să nu uităm, căci este chiar mai important, şi aceea a recuperării acelora dintre credincioşii evanghelici, lideri sau membri de rând ai comunităţilor noastre, care au colaborat, în diverse grade şi forme, cu regimul comunist.

Ciprian este un bun exemplu în acest sens. Alături de el, putem învăţa din multe alte situaţii similare, cum ar fi, de exemplu, persecuţiile împotriva anabaptiştilor în secolul al şaisprezecelea, sau colaborarea creştinilor germani cu regimul nazist în perioada Celui De Al Doilea Război Mondial. Tocmai de aceea avem nevoie de buni istorici ai Bisericii. Ei ne pot sfătui cu privire la diferitele soluţii încercate de Biserică de-a lungul istoriei şi ne pot avertiza cu privire la acele soluţii care n-au dat roadele scontate.

Din păcate, din pricina mici noastre preţuiri pentru istorie, tipică pentru comunităţile tinere (se înseamnă 400 de ani sau 150 de ani din perspectiva istoriei?) ne apropiem cu amatorism de chestiuni complicate şi rezultatele nu por fi decât cele pe care le vedem – le-am putea numi, cu maliţiozitate ridicole, dacă n-ar fi tragice. Căci nerezolvarea adecvată a colaboraţionismului cu regimul comunist nu poate să nu afecteze dinamica spirituală a comunităţilor noastre.

Advertisements

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

4 thoughts on “Orthodoxie vs ortodoxie – 3 – Lectia lui Ciprian”

  1. Multsumesc pt acest text. Intr-adevar putem invatsa din experientsa trecutului. Exista si neajunsul ca trebuie sa fim excesiv de critici pt a nu induce erezii. Am rezerve ca biserica le-ar fi rezolvat pe toate; ba chiar prea multe au rezistat istoriei. Apoi relatarile sunt sumare si discutabile. Avantajul Scripturii e ca pe ea o consideram toti insuflata de Duhul (mai problematic e cu liberalii). Personal, mizez mult mai mult pe calauzirea Duhului Sfint pt cazul in care avem cugetul curat. Nu resping utilitatea experientsei inaintasilor… In exemplul citat, ar fi interesant ce facea Ciprian cu cei care nu se pocaiau, sau considerau pacatul (delatsiunea) o virtute.

    Like

    1. Nu sunt un specialist in istorie, dar cred ca acestia erau excomunicati si, oricum, nu se puteau impartasi la euharistie.
      Istoria, desigur, nu raspune la toate intrebarile, dar mi se pare absurd sa incercam a reinventa apa calda pe motiv ca nu s-ar vorbi despre ea in Scriptura. In acest punct sunt absolut de acord cu Paul Dan. Dumnezeu ne-a dat ratiunea ca sa ne folosim de ea, iar nu ca sa tinem capul pe post de dop, ca sa nu ne ploua in git. Nu cred ca avem nevoie de texte biblice care sa ne spuna asta. Este ceva de domeniul evidentei.

      Like

  2. danut,

    cu toate ca multa lume zice ca a cunoaste istoria inseamna a nu o mai repeta, din pacate nu este adevarat.

    liderii repeta greselile predecesorilor. aceasta se intimpla datorita faptului ca ei au impresia ca vor conduce mai bine, vor preveni cursele, vor fi ajutati de cineva, etc. vezi napoleon si hitler cel putin in privinta rusiei.

    dar desigur in ceea ce ii priveste pe nobilii nostri conducatori ei sunt atit de bine calauziti de dumnezeu in persoana incit ei nu numai ca nu vor mai ajunge sa faca greselile predecesorilor, dar ei nici nu vor mai gresi. ei sunt infailibili si basta. glumeam desigur.

    lasind gluma la o parte, cei ce au vrut sa dea jos vekea conducere baptista colaborationista, au sfirsit prin a da mina cu ea, facind posibila acreditarea UBEO. dar daca nu ar fi avut nevoie de ei, i-ar fi mincat cu tot cu fulgi.

    daca baptistii ar fi fost interesati de rezolvarea problemei, ea s-ar fi rezolvat. dar interesele s-au mutat in alte directii.

    o parte din disputa de pe vremea lui ciprian a fost determinata de intrebarea “cine este cel ce acorda certificatul de bun crestin celui care a abjurat?” unii spuneau ca episcopul, pentru ca era liderul, garantul ortodoxiei, altii spuneau ca martirii pentru ca ei si-au dovedit loialitatea fata de cristos. situatia a fost complicata de martirizarea liderilor si de absenta lui ciprian in cartagena. de aia e greu sa fi lider. nu poti tot timpul sa iei decizii tipice conform manualului de utilizare. de aici complicatiile.

    reversul medaliei s-a vazut putin mai tirziu cind au aparut donatistii, cei care nu au validat alegerea unui episcop dintre cei ce au abjurat. ulterior disputa a fost pentru fonduri (donatistii nu primeau fonduri imperiale cu toate ca le-au cerut), si ca sa ii impiedice sa acceseze fondurile (va suna familiar?) s-a sustinut ideea ca nu poti face parte din alta biserica pentru ca biserica este una (multe diskutzii!), etc. si in cele din urma s-a ajuns la violentze cu ocupari de cladiri si scurtari de capete si la unii si la altii. unde mai era biserica aia una, unde era martirajul, ortodoxia, cristos? fiecare sustinea sus si tare (I mean f tare, ca erau cam inarmati!) ca el are dreptate. ce zice istoria? ca greselile se vor repeta. si s-au repetat 2000 de ani.

    sic transit gloria ecclesiae!

    Like

  3. ciudat e, Alex, ca unii se straduie sa susitina ca biserica e sfinta …cu toate cele de mai sus…
    mda…dar o sa-mi ceri dovezi…si n-am acces la dosare

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s