Georg Herbstritt despre Stasi si Securitate

georg-herbstritt

Centrul de Studii asupra Comunismului şi Postcomunismului din cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi a organizat joi 20 martie o întîlnire cu Dr. Georg Herbstritt, cercetator in cadrul Oficiului pentru Administrarea Arhivelor Stasi din Berlin. Dr. Herbstritt se află la Iaşi pentru a preda în cadrul masteratului Istoria comunismului românesc, din cadrul Universităţii ieşene. Cercetătorul a publicat împreună cu Stejãrel Olaru cartea Stasi şi Securitatea (Editura Humanitas, 2005).
Dr. Herbstritt, care este de profesie istoric, dar a studiat şi teologia, a făcut în prelegerea sa o comparaţie între modul de operare al Stasi (poliţia secretă comunistă din fostul RDG) şi Securitate. El a arătat de asemenea, că asemenea studii comparative, precum şi examinarea documentelor din ambele arhive pot face lumină în multe chestiuni rămase neclare în cercetările de pînă acum cu privire la comunism.

Domnia sa a atins în prezentările făcute şi în răspunsurile la întrebări chestiunea raportării Bisericii din Germania de est şi din Romînia la problema colaboraţionismului.

Astfel, în vreme ce bisericile din Romania, şi mai ales cea ortodoxă, face eforturi considerabile pentru ca trecutul ei colaboraţionist cu regimul comunist să fie ocultat, în Germania, unde Biserica fost privită chiar înainte de căderea zidului Berlinului ca parte a rezistenţei la comunism, s-a implicat în a oferi o şansă de mărturisire şi de căinţă publică celor care au colaborat cu regimul comunist, oferind, alături de lustraţia absolut necesară în aceste cazuri, posibilitatea restaurării şi a reconcilierii cu comunitatea eclesială. În acelaşi timp, Biserica a fost extrem de aspră cu cei care au încercat să ascundă mai departe trecutul lor colaboraţionist.

Nu ne putem abţine să nu observăm diferenţele radicale dintre această abordare matură şi în spirit evanghelic a chestiunii colaborării Bisericii cu regimul comunist şi modul lamentabil în care au abordat această problemă absolut toate bisericile din România, inclusiv cele evanghelice, în ciuda declaraţiilor binevoitoare ale unora dintre liderii lor. Este evident că normalitatea pe care o aşteptăm în aceste domeniu este încă foarte departe.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

10 thoughts on “Georg Herbstritt despre Stasi si Securitate”

  1. danut,
    din pacate nici noi evanghelicii nu ne putem lauda cu o lichidare a problemei comuniste. unii dintre liderii nostri au fugit de ea, altii au cocolosit-o, iar unii ce au dorit sa o transeze imediat dupa caderea lui ceausescu au fost impiedecati sa o faca. unii dintre liderii din ultima categorie kiar au beneficiat de faptul ca nu a existat o lustratie printre noi, aceasta din doua motive. primul, este binecunoscut ca doi dintre profesorii universitari pe care baptistii ii aveau la vremea aceea au devenit jolly jokerii ce au facut posibila acreditarea (pe vremea aceea) a institutului emanuel de la oradea. a doilea, unii dintre liderii nostri se ascundeau pe sub paturi in vreme ce enoriasi banali protestau impotriva regimului ceausist si nu se cadea ca acest lucru sa se vada si sa ramina mentionat in istorie.
    a mai exista insa o categorie care (la fel ca si securitatea) a devenit peste noapte opozitia istorica impotriva regimului deja decedat. probabil ai observat ca i-am exclus pe cei ce colaborau activ cu securitatea sau care erau victima ei datorita slabiciunii lor (am kiar si rude in categoria acestora).
    dar cel mai interesant mi se pare o categorie ascunsa, una dintre cele mai ciudate (din punctul de vedere a unui credincios banal, cum ma consider). a fost categoria liderilor ce predicau impotriva cezarului, dar pe de alta parte colaborau cu acesta. in aceasta directie mi s-a parut extrem de interesante (si desigur frapante) sugestiile unora dintre liderii pe care ii cunosteam, cum ca unii dintre bunii mei prieteni si erau informatori. in ceea ce ma priveste am considerat totdeauna ca fiecare dintre noi si dintre ei, mai avem o sansa atita timp cit sintem in viata. vorba aia: si tilharii de pe cruce a avut una. tot atit de adevarat este faptul ca doar unul dintre tilhari au beneficiat de ea. nu pot sa ma pronunt pentru noi ceilalati decit in cea ce ma priveste.
    parerea mea, cu toate ca nimeni nu mi-a cerut-o dar am fost si eu implicat in perioada istorica in cauza, este ca la noi nimeni nu va face nimic si ca lucrurile vor fi lasate asa dupa cum unul dintre liderii nostri declara la radio bbc cu citiva ani in urma: (citez din memorie) nu am cunostiinta despre nici un membru al denominatiei nostre care sa fi fost ofiter activ al securitatii.

    daca toate cultele in afara celui ortodox ar fi facut ceea ce s-a facut in fosta ddr, la un moment dat se impunea ca ultimul ramas, sa isi asume responsabilitatea de a face acelasi pas.
    ma rog, parerea mea de credincios banal…

    Like

  2. E un lucru laudabil ca bisericile din Germania au reusit sa faca lustratia si ca cei care au colaborat cu Stasi au recunoscut acest lucru si si-au cerut iertare. Sper sa se intample si la noi acest lucru cat mai curand.
    Cu toate ca am avut informatori in biserici si poate si ofiteri de Securitate sub acoperire. Cel putin n-am avut pastori si biserici intregi membrii de partid asa cum s-a intamplat in Italia. Unde , Richard Wurmbrand , ajuns dupa plecarea sa din Romania, a dat peste o biserica baptista in care pastorul si enoriasii erau comunisti si au strigat lozinci impotriva lui Wurmbrand atunci cand acesta a incercat sa explice prin ce a trecut in inchisorile comuniste si cat de periculos e comunismul

    Like

  3. Aceasta poveste am auzit-o ieri la conferinta centenarului Wurmbrand din Cluj . Am ramas socat sa aflu ca tocmai in ,,lumea libera” , oameni care se pretindeau crestini au aderat la cea mai anticrestina ideologie din sec.XX.
    A fost si mai surprinzator sa aflu ca acesti ,,crestini” care l-au primit atata de ,,calduros” in lumea democratica pe Wurmbrand erau baptisti.
    Dar erezia si pacatul nu ocolesc nicio denominatie asa ca nu e de mirare.

    Like

  4. Draga Paul, n-as vrea sa-ti intunec speranta pe care o ai de a vedea lustratia si in bisericile din romania, dar nu cred ca se va intampla. Cred ca am avut si noi activisti comunisti prin biserici, destui. Cred ca nu ma insel cand spun ca unul dintre primii secretari generali ai Cultului baptist dupa venirea comunistilor la putere era chiar comunist si a fost preferat in conducere tocmai pentru acest lucru si pentru prietenia pe care se spunea ca ar avea-o cu Petru Groza. Se numea Ioan Rusu. Se pare ca alegerea lui a adus mai mult rau decat bine bisericilor noastre. La scurta vreme am avut parte de cele actiuni de forta ale comunistilor asupra bisericilor: arondarea bisericilor (de fapt injumatatirea lor, ca numar) si reglementarea serviciilor divine (reducerea numarului intalnirilor publice ale bisericilor). Mai multe detalii in Istoria baptistilor scrisa de A. Popovici si in Pigmei si Uriasi a lui D.Mitrofan.

    Like

  5. Si la Bucuresti, comemorarea lui R. Wurmbrand din 24 martie a oferit ocazia unor dezvaluiri neasteptate. De exemplu, una dintre organizatiile bisericesti europene importante, Federatia Baptista Europeana, a luptat pentru anihilarea influentei lui Wurmbrand in mediile de informare apusene.
    Vizita lui Billy Graham in Romania care a avut loc in 1985 a fost un proiect coordonat de Securitate. Politia politica romana a aranjat toate detaliile vizitei care avea ca obiectiv refacerea imaginii sifonate a Romaniei sub dictatura comunista a lui Ceausescu. Billy Graham a acceptat jocul propus de autoritatile de la Bucuresti. R. Wurmbrand i-a scris o scrisoare de protest, acuzandu-l de cautionarea incalcarii libertatilor religioase si a abuzurilor contra bisericilor pe care le comiteau Ceausescu si potentatii regimului dictatorial cu complicitatea conducerilor cultelor religioase.

    Like

    1. Draga Mihai, welcome back. Long time, no see.
      A propos, dincolo de datele faptice pe care ni le oferi, ma tem ca bati in alta parte. Stii tu unde.
      Te stiam om direct, fara ocolisuri. De ce nu pui acest comentariu la postul la care faci aluzie?
      Oricum, nu cred ca este corect din punct de vedere etic sa pui semn de egalitate intre oamenii din vremea lui Wurmbrand si cei de azi, chiar daca este vorba de aceeasi institutie (oamenii sunt altii insa, asa cum bine stii).
      In legatura cu a doua problema, ea este mult mai complicata. Este drept, Graham n-a luat intotdeauna cele mai bune decizii din punct de vedere politic si a fost gata sa faca anumite concesii pentru a vesti Evanghelia in tarile comuniste. Nu se putea ca Wurmbrand sa nu taxeze asta. daca n-ar fi facut-o, ar fi fost inconsecvent. Nu l-am auzit insa niciodata pe nenea Richard vorbind ireverentios la adresa lui si nici sa-l acuze ca este unealta Securitatii. Aceasta l-ar fi descalificat din punct de vedere spiritual in egala masura.
      Asa fiind, a face din el pentru asta o marioneta a Securitatii, este cam acelasi lucru cu modul lipsit de profesionalism si de moralitate in care face Daniel Mitrofan deconspirarea dusmanilor partidei lui. Dar, ce sa facem, atita poate si el sarmanul. De la tine insa, care esti om educat, iti spun sincer, ma astept la o gindire mai nuantata. Cel putin acum ca te-ai desprins, cel putin institutional, din mrejele paienjenisului in care ai stat o vreme.

      Like

  6. Nu stiu la ce alt post te referi. Cred ca am scris destul de direct la cele ce s-au spus aici. Trebuia sa comentez altundeva? Unde?

    Like

    1. Mihai, daca eu am gresit cu suspiciunea mea, imi cer sincer scuze. Vorba ceia, “cine se frige cu bors, sufa si-n iaurt”. Oricum, este clar ca ma refeream la fosta ta slujba, la Crestinul Azi, unde, gazetareste, cred ca ai facut o treaba foarte buna, cit ai fost lasat.
      In orice caz, stau oricind cu bucurie cu tine la o cafea. Numai sa mai ajung prin Bucuresti, un oras de care mi-e sila, din pricina miticismului adunat acolo.
      Atunci cind Graham a venit in Romania, regimul comunist era in ceea ce eu numesc “perioada cosmetica”, in care, din nevoie disperata de ajutor economic, incerca sa arate in vest o fata democratica. Aceasta este, cred eu, ceea ce ne-a salvat de puscarie pe unii dintre noi, care eram mai cunoscuti in occident. Graham s/a folosit pur si simplu de aceasta slabiciune a comunismului romanesc. A facut bine sau rau? Eu zic sa lasam asta in seama lui Dumnezeu. Eu unul n-as fi facut-o, dar nu toata lumea trebuie neaparat sa fie la fel de radicala. Repet, ce incerc eu aici sa sugerez este ca e fundamental important sa operam cu nuante in aceste chestiuni. Altfel riscam sa deformam fapte si sa calcam in picioare constiinte, iar acest lucru este foarte grav, cred eu.

      Like

  7. Din cate cunosc eu, vizita lui B. Graham a fost pregatita din timp de oameni din echipa lui care purtau negocieri cu partea romana. Emisarul lui special era Alexander Horosthy, sper ca i-am scris bine numele. Nu cred ca Graham nu stia de la acest trimis special detaliile negocierilor, dar cum spui si tu, facea concesii pentru a obtine permisiunea de a predica. Concesii care, nu doar in opinia lui RW, insemnau exact ceea ce am spus, cautionarea regimului comunist. Eu nu-l acuz pe Graham, ci semnalez faptul ca vizita lui in Romania a fost, la urma urmelor, si un proiect al securitatii ceausiste. Securitatea era in alerta maxima, actiunea capatase nume de cod, dupa toate regulile “artei”. Asta am vrut sa spun.
    Draga Danut, recitind cele scrise aici, aluzive imi par aprecierile tale (“desprinderi”, “mreje”, “paienjenis”) si nu afirmatiile pe care le-am facut, cred eu, cu suficient echilibru. Imi ajunge razboiul meu cu mine, n-am de purtat razboaiele altora. Deci, te rog, nu incerca sa ma inregimentezi. Daca vom avea ocazia sa stam la o cafea impreuna, asa cum imi doresc, poate ma voi face mai bine inteles.

    Like

  8. Interesanta dezbatere vis a vis de B. Graham in Romania. Am vazut recent imagini pe TBN de la aceasta vizita. Speram sa aflu din dosarele lui Mitrofan ceva despre vizita dar n-am aflat. Da, B. Graham a vizitat tsari comuniste: URSS, Romania, China, N. Coreea. In Rusia si China a facut si afirmatii scandaloase. (Precum R. Warren in Siria, anul trecut?). Stia B. Graham ca le ofera o imagine imbunatatsita? Habar n-am. Presupun ca nu era atit de prost sa nu stie. Era insa consecvent cu el insusi: a fost injurat de fundamentalist si pt vizite in Am. Latina. Scopul lui era sa predice evangheleia si, probabil, spera ca ea va schimba oamenii. Mi s-a parut insa slab impactul vizitei sale in Romania (cu exceptsia reusitelor manifestari publice de la Timisoara, Arard, Oradea). De-acord cu DM ca Graham a gresit venind fara a cere mai multe concesii inainte de-a veni. La fel au gresit liderii Fed. Europene baptiste si ale Aliantsei Mondiale Baptiste care au crezut ca daca nu-i condamna pe comunisti fac nu stiu ce isprava. Au fost primitsi cu covorul rosu si dusi cu presul…rosu… La fel fac lideri religiosi de azi care cred ca obtin nu stiu ce prin vizite in tsarile musulmane fara de obtinerea de concesii serioase pt crestinii de-acolo. Le dau doar o imagine mai buna dictatorilor islamici. Din pacate n-au invatsat nimic. RW stia bine ca astfel de initsiative nu fac de cit sa cinte in propaganda de partid. Intr-o caseta secreta trimisa lui Niculescu, RW il avertiza sa nu-si puna prea multa incredere in organizatia internationala la care s-a afiliat (CSI?). De fapt RW a fost dat afara de la Congresul Mondial Baptist-Tokya pt ca l-a intrerupt pe baptistul sovietic ce se lauda cu libertatea de constiintsa din URSS. RW a fost un ghimpe pt multe organizatii crestine “cuminti”.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s