29 iulie 1986 – Delatiunile informatorului Postolache – 6

Primit Lt. col. Aprodu V.
Inf. „Postolache”

29.07.1986

Notă informativă

Vineri 25.07. a.c. după amiază, fiind informat despre prezenţa unor oaspeţi mai deosebiţi la biserica baptistă, sursa m-am prezentat cu 50 minute mai devreme cunoscând că în astfel de împrejurări este aglomeraţie şi… [1]

Nu se aflau în biserică la ora 17,10 decât dirijorul corului XXXXX, sora şi fratele XXXXX, două tinere şi XXXXX.

Pentru că Sfatcu C[ostică]. pregătise deja mijloacele acustico-electronice am catadicsit să improvizez câte ceva la orgă şi să execut un scurt potpuriu de cântări teocratice. [2]

În acest timp m-a abordat o tânără: „Frate tu nu vorbeşti engleza?”

I-am răspuns că abia ştiu româneşte.

Lângă tânără aştepta un tânăr neras, îmbrăcat ponosit, pantalonii parcă i-ar fi căpătat de la vre-un răposat şi un biet maieu cu mânecuţe…

XXXXX a venit la mine şi mi-a zis: „Bine ai făcut că ai venit azi. Trebuia s-o aduci şi pe XXXXX sau măcar pe (fată) ???. Ne vizitează nişte tineri din America şi ne vom bucura ascultându-i cântând. Ei, da-i bine dacă ştii să cânţi la orgă. Cunoşti şi notele?”

A urmat o scurtă oră de rugăciune.

S-au rezervat trei rânduri de bănci în stânga, trei în dreapta. În pofida a ce mă aşteptam, puţină lume.

Se vede că nu toţi au fost sau au putut fi anunţaţi.

Au luat loc la amvon XXXXX care între timp se lăudase unuia: „Dacă ai şti ce probleme am azi …”

Împreună cu XXXXX un individ care XXXXX l-a recomandat ca fiind fratele pastor XXXXX [Busuioc] de la Caraş Severin.

XXXXX [Busuioc] a salutat biserica din Iaşi printr-o cîntare şi a vorbit nişte discuţii.

Deodată toate capetele s-au sucit către intrare. În frunte cu DĂNUŢ MÎNĂSTIREANU, pus la zece nu la trei ace, plin de importanţă au intrat în biserică treizeci de tineri iar la urma lor şi „SECURISTUL”. [3] Printre ei un tânăr japonez, cu o foarte bogată şi variată gamă de aparate de luat imagini şi înregistrat. Taare modest îmbrăcaţi tinerii. Am constatat cu oarecare surpriză că tânărul acela neras şi cel mai ponosit îmbrăcat era şeful formaţiei. [4]

XXXXX a luat cuvântul voind să zică ceva despre oaspeţi dar, dând cu ochii de „SECURIST” şi-a amintit el „ceva”, a lungit un ăăă… şi spre consternarea tuturor a anunţat iarăşi că: „ne bucurăm de prezenţa în mijlocul nostru a fratelui pastor Busuioc din Caraş Severin”. Rumoare în biserică.

Dirijorul, tradus de către MÎNĂSTIREANU DĂNUŢ, a comentat strict teocratic fiecare cântare cu ample referiri biblice.

Au mai zis câte ceva două tinere.

Şatena cea urâtă că a devenit creştină imediat după terminarea colegiului deşi cât a învăţat profesorii – auziţi? – s-au străduit s-o convingă că nu este dumnezeu.

Tânăra cea blondă a zis că dacă toţi tinerii vor urma pe CRISTOS binecuvântarea domnului va veni peste tot pământul şi va fi pace.

Un alt tânăr a mărturisit că este creştin de la vârsta de 11 ani şi că de atunci este foarte fericit căci oriunde merge vede cum toţi cei ai lui CRISTOS se bucură de apropiata lui venire. Şi ultimul tânăr care a luat cuvântul a remarcat „că pe feţele voastre se vede bucuria frăţească care ne dă certitudinea că împărtăşiţi entuziasmul nostru tineresc în a slăvi pe domnul mântuirii noastre”.

XXXXX a cerut lui MÎNĂSTIREANU să-l traducă.

„Ţara noastră este mare, frumoasă şi bogată şi noi ne bucurăm de libertate – a zis el cu vădită ipocrizie – spre surprinderea lui MÎNĂSTIREANU care din modul cum a făcut-o cred că nu a tradus chiar aşa. Noi am vrea, a continuat XXXXX, să vizităm şi noi bisericile voastre dar nu se poate. Noi vă mulţumim că aţi vizitat bisericile baptiste din România şi vă mulţumim pentru frumoasele cântări duhovniceşti. Domnul să vă binecuvânteze şi la întoarcere aşa cum va binecuvântat când aţi venit încoace.”

Duminică dimineaţa, 27.07. a.c., n-a mai venit MÎNĂSTIREANU nici XXXXX.

Pastorul Lupu [5] din Piatra Neamţ, originar din Iaşi unde îşi are părinţii, s-a bâlbâit sub orice critică despre importanţa păstoririi turmei …

Au urcat la amvon apoi XXXXX şi cu XXXXX pe care XXXXX l-a recomandat ca fiind cunoscut de când a studiat la Iaşi. XXXXX a vorbit frumos şi convingător despre Luca 8:1-3, pedalând, în special, pe evanghelie care înseamnă „vestea bună”.

Nu am înţeles pentru ce familia celor de culoare [6] au stat în camera lângă baptiseriu, din spatele amvonului, dreapta privind din sală.

La terminarea programului au ieşit pe scenă şi s-au întreţinut cu XXXXX şi cu XXXXX. Nici nu se putea să nu se bage peste ei şi XXXXX după ce, în prealabil, i-a luat un interviu şi lui XXXXX [Costel Dupu] de la P. Neamţ.

L-am abordat pe XXXXX juniorul şi l-am rugat să-i amintească lui taicăsu că mi-a promis o carte sfântă şi a rămas aşa …

După amiază înghesuială mare, cât pe ce să stau în picioare.

Mi-am zis că trebuie că s-a întâmplat ori se va întâmpla ceva.

S-a întâmplat că a venit pastorul XXXXX pe care nu-l văzuseră un timp şi le era tare dor de el. A adus salutul bisericilor pe care le-a vizitat şi i-a zis cu mult patos apoi din APOCALIPSA 21:8.

A transmis şi MÎNĂSTIREANU salutul bisericilor din CLUJ, SIBIU, ARAD şi ORADEA şi în mod expres „din partea fratelui XXXXX care acum se află în ANGLIA”.

XXXXX s-a dat în spectacol, cu formaţia celor mici, într-o manieră extra.

Apoi XXXXX a anunţat că fratele XXXXX „vrea să ne spună ceva”.

S-a ridicat ruşinat, timid, cu glas pierit şi a zis că se desparte cu greu de prietenii din biserică. Are şi va păstra multe amintiri frumoase „de aici”.

A salutat pe toţi cu Filipeni 1:8-10, ceea ce a nemulţumit în mod vădit. [7]

„Să avem răbdare căci în curând ne vom întâlni cu toţii în patria promisă”.

Familia de culoare au stat ascunşi iarăşi în timpul programului.

Cel puţin jumătate din participanţi şi-au luat rămas bun de la XXXXX şi nevastăsa, acolo în sală şi nu la uşă.

29.07.1986

Postolache

N[ota] O[fiţerului]:
– XXXXX şi Mănăstireanu Dan sunt lucraţi în DUI iar datele semnalate se confirmă şi prin alte surse.
– XXXXX şi XXXXX sunt în SUA
– Străinii participanţi la adunarea din 25.07.1986 sunt cunoscuţi ca teologi din S.U.A. veniţi organizat, au fost în atenţie prin măsuri complexe.
– „Securistul” este inspectorul teritorial de culte Căldăraşu.
– Informatorul a primit sarcina:
– să ne semnaleze în continuare despre starea de spirit şi comentariile ce se fac pe marginea vizitei emisarilor străini şi în legătură cu plecarea definitivă în S.U.A. a lui XXXXX şi soţiei sale XXXXX;
– comentariile ce se fac în cadrul comitetului bisericii baptiste şi persoanele promovate a prelua responsabilităţile lui XXXXX;
– continuarea influenţării pozitive a lui XXXXX precum şi un studiu amănunţit a lui XXXXX şi XXXXX din comitet (care au pregătire şi poziţie corespunzătoare urmând a fi atraşi la colaborare şi sprijiniţi în promovarea în cadrul comitetului);
– să-l contacteze pe XXXXX pentru a-l influenţa pozitiv pe fiul său XXXXX ???? semnalat cu tendinţe de dreapta în cadrul cultului

Măsuri:
– exploatarea la cazurile aflate în lucru / datele despre […];
– semnalarea pastorilor XXXXX [Busuioc] la Caraş Severin şi Lupu [de fapt Dupu] la I.J. Neamţ;
– solicitarea de date în legătură cu Dan Mănăstireanu de la I.J. Cluj, Sibiu, Arad, Oradea unde acesta şi-a petrecut concediul de odihnă şi a participat la activităţile comunităţilor baptiste din zonă;
– prin inspectorul teritorial de culte se vor lua măsuri de respectare strictă a prevederilor D. 408/1985 în sensul de a nu li se permite străinilor nici un fel de activităţi de [prozelitism ?] fără aprobarea corespunzătoare a Departamentului cultelor;
– identificarea şi luarea în lucru de către Biroul II a studenţilor străini care sunt semnalaţi că participă la adunare iar prin inspectorul de culte li se va interzice folosirea bursei pentru biserică.

Lt. col. Aprodu V.

Comentarii

1. Omul experimentat deja, nu voia să rişte a sta în piicioare mai mult de două ore, mai ales că avea şi de luat „note de serviciu”.

2. După cum se vede, informatorului îi plăcea grozav de mult termenul „teocratic”, chiar dacă nu prea pricea la ce se referă. Oricum, după cum suna, trebuia sa aibă ceva de-a face cu religia.

3. Oare cine era cel numit de informator “Securistul”. Dfiţerul de legătură are să dezvăluie în note identitatea acestuia.

4. Este evident că informatorul a fost şocat de hainele modeste purtate de oaspeţii străini. Altele erau aşteptările lui de la nişte „nenorociţi de capitalişti”.

5. De fapt, Costel Dupu.

6. Este vorba probabil de familia lui Pierre Louhamou, un congolez aflat la studii în România.

7. Informatorul bate câmpii, Cum anume ar fi putut nemulţumi citarea acestui verset. De fapt, fiind un „outsider”, Postolache nu putea pricepe chiar tot ce se petrecea acolo şi uneori improviza, nimerind-o adesea cam pe-alături.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

3 thoughts on “29 iulie 1986 – Delatiunile informatorului Postolache – 6”

  1. Asta era stilul comunist…nu altul..acum este mai
    perfectionat,cei care si-au activat dosarele,ca sa nu fie dati la iveala,sunt mai priceputi in a ne insela.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s