Salsa de Cuba – Interviu cu Voicu Bojan (IV)

DMAi dreptate, Voicu, sunt insa sub impresia discutiilor de aici. Nici nu se poate altfel, cind ii vezi pe oamenii astia care platesc un pret atit de mare pentru credinta lor si o fac cu atita naturalete si lipsa de emfaza.

Daca asa ti-e vremea, sa trecem atunci la altfel de subiecte. Nu pot spune subiecte „mai usoare”, caci vreau sa te intreb ceva legat de femeile din Cuba. Parca ii vad pe cititorii blogului ridicind din sprincene. Oare se poate vorbi despre femei pe blogul unui crestin (era sa spun „pe un blog crestin”, dar n-am vazut inca vreun blog botezat, si se stie ca numai astfel intri in biserica)? Ce fel de frivolitate mai este si asta? se vor întreba unii.

Iata ca sunt gata sa-mi asum acest risc si te atrag si pe tine in cursa. Spune-mi deci, te rog, cote ceva despre femeile din Cuba: cum arata la chip si la trup, cum se imbraca, cum se poarta, ce ai gasit placut la ele si ce anume dimpotriva? Ajunge? Daca nu, iata inca o intrebare: Daca ai fi sa descrii femeia cubaneza printr-o metafora (doar esti poet), care ar fi aceea si de ce?

VB – Esti tare, Danut… „Ce ai gasit placut la ele?” E o intrebare mortala, parca e un citat din Vechiul Testament. Suntem in Caraibe, intr-o zona erotica din punct de vedere geografic si climateric, suntem intr-o tara in care exista o traditie a bordelului, a prostitutiei, a turismului sexual. Nici macar in Thailanda nu am intilnit un loc atit de dens si incarcat din punct de vedere erotic – barbatii dezbraca femeile din privire intr-un mod vizibil si opulent, le plimba pe bara de la bicicleta, le mangiie in plina strada, pe Malecon in Havana se face frecvent amor sub clar de luna. Iar ele coopereaza perfect, se lasa fluierate, intorc alene gituri de abanos, danseaza cum doar in Cuba se poate, sunt mai mereu imbracate undeva la limita goliciunii, e o cultura a epidermei, a corpului frumos, a mirosurilor afrodiziace, a romului, a mirodeniilor.

Iti poti pierde capul, nu am vazut nicaieri femei mai frumoase, mai dispuse sa iti sara in brate pentru 20 de $. Am stat intr-o piata de povesti cu o madama respectabila, dupa 5 minute m-a intrebat daca nu as vrea sa ma culc cu fiica ei, care nu avea mai mult de 15 ani. Totul senin, pe sleau. Depinde si unde esti si cu cine. Ca daca te plimbi doar pe cele 7 strazi turistice din Havana si adasti la terase ce arata ca la Barcelona nu pricepi nimic. Daca mergi prin locuri dubioase, sau pe plaje de cubanezi, hmmm, different story.

In fine, e mult erotism, dar e si multa tandrete, corpul in Cuba trebuie privit ca o experienta culturala, ca si pub-urile in Anglia, dar cel mai bine e sa mergi acolo casatorit, cu verigheta pe deget, cu mintea limpede si cu privirea mereu inainte. Oricit de mare ar fi decolteul si de creola epiderma, incearca sa privesti fata respectiva drept in ochi. E o metoda care functioneaza. Greu, frate…

DMFiindca tot vorbim de subiecte tabu, de ce crezi ca exista intre crestini atita obtuzitate si pudibonderie cu privire la trupul uman in general si la sexualitate in particular, cita vreme in Scriptura aceste subiecte sunt tratate foarte deschis si adesea mult mai explicit decit ar indrazni s-o faca si cei mai ralaxati dintre noi in aceste chestiuni. Cred ca daca am pricepe mai bine, din perspectiva culturală, toate imaginile si aluziile din Cintarea cintarilor de exemplu, am fi de-a dreptul socati. Desigur, nu pledez aici pentru lipsa pudorii, a modestiei si a sfielii in aceste chestiuni, dar cred ca de multe ori felul in care se raportează crestinii la aceste subiecte frizează patologicul. De unde crezi ca vin aceste atitudini si cum vezi iesirea din aceasta fundatura, tinind cont si de exhibarea fara limite a senzualitatii in lumea contemporana, ca si de asaltul implicit al ispitelor sexuale de care vorbeai in raspunsul anterior?

VBVB – Da, e un subiect important, mereu maturat sub covor. Noi, evanghelicii am crescut cu totii intr-un mic ghetto cultural impinzit de tabu-uri, cel mai cel fiind acela legat de corp. Suntem, vorba ta, la limita patologicului. Personajul lui John Bunyan din Calatoria pelerinului intilneste monstri, reteaza capete, e ispitit de lene si adormire, dar vai, de nici macar o fata frumoasa care sa-l placheze in drumul sau spre Cetatea cereasca, Deliberat, Bunyan evita sa si pomeneasca de acest tip de ispita. Or acest gest e definitoriu pentru mentalitatea de tip protestant in speta.

Predicile din Cintarea Cintarilor o dau inainte cu Mirele si Biserica – Mireasa lui Hristos, preferind stratul metaforic celui evident sexual. Odata am fost invitat de un club crestin de fotografi sa tin un seminar. S-a facut o liniste de mormint in sala cind am lansat intrebarea: oare poti fotografia nuduri, credincios fiind?

Sau incearca sa pronunti cuvintul ‚porno’ intr-un context aseptic, crestin, intr-un grupusor de sfinti de duminica, la costume, cu Biblia sub brat. O sa te distrezi cit de alunecoase devin privirile si cit de iute se va schimba subiectul. Desi, iti pot spune ca pornografia la ora asta e micul pacat nemarturisit care face ravagii intre pastori, intre frati, intre tineri. E plaga nevazuta, e virusul care se raspindeste cu cea mai mare repeziciune in bisericile noastre – discret, fara urme, dar nu si fara urmari. Am facut teste cu prietenii mei crestini – mai toti arunca ocheade pe net la soft porn, ba chiar la hardcore. Iadul e la distanta de 2 click-uri. Poti participa vizual la orgii inimaginabile fara sa afle nimeni, niciodata si mai ales fara sa se vada pe tine. Consumul de pornografie dauneaza grav sanatatii. N-am vazut nicaieri un astfel de avertisment. Daca prin absurd, consumatorii de pornografie ar manifesta aceleasi simptome ca si intoxicatii cu alcool, ne-am trezi cu o gramada de oameni umblând ca beţi pe străzi, sprijinindu-se de ziduri.

E mult mai simplu ca un popa imbuibat si supraponderal sa tune de la amvon impotriva fumatului, care nu e pomenit in Scriptura, decit impotriva pacatului lacomiei, care e vecin de fraza cu sodomia, nu-i asa?

Advertisement

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

15 thoughts on “Salsa de Cuba – Interviu cu Voicu Bojan (IV)”

  1. Draga Vasile,
    Se poate sa fi fost cam aspru cu caracterizarea ‘fratelui Daniel’ drept eretic. In mod evident, nu ma refeream la ‘erezii de moarte’, ca cele legate de crez. Cred ca din celelalte avem fiecare dintre noi, unele mai mari decit altele.
    Desigur, cu totii avem convingeri, dar nu pot sa cred ca absolut toti dorim ca cei care nu sunt de acord cu convingerile noastre sa sfirseasca in flacarile iadului. Ar fi tragic sa fie astfel.
    Da sunt absolut de acord cu NT Wright si cu Noll in critica obsesiei modernitatii cu siguranta absoluta a adevarului. Cred ca iubirea, inclusiv cea de eretici, ramine mereu o cale mai buna. Chiar daca uneori aceasta iubire trebuie sa fie aspra. Tusosi, de aici pina la arderea pe rug, la propriu sau la figurat, a ereticilor, reali sau imaginari, este cale lunga.
    Oricum, multumesc de mustrare. Este pe deplin meritata.
    Danut

    Like

  2. “Problema este axclusivismul fundamentalist si siguranta tipica celor care cred ca opinia lor este singura legitima. ”

    Ce ne ramane daca renuntam la confortul convingerii ca ceea ce credem este adevarat?

    Si cum umblam nemanati de vant daca ne numim convingerile opinii si permitem posibilitatea sa nu avem dreptate?

    Dvs. insusi sunt sigur ca aveti multe convingeri.

    [Intreb semi-retoric, prietenesc]

    Intuiesc ca rezonati in gandire cu ganditori precum NT Wright si Mark Noll, care repudiaza si ei siguranta atotsuficienta a modernistilor, preluata si de evanghelici prin sec. XIX. Wright sugereaza ca o cale mai buna este sa aratam o grija reala fata de aproapele nostru, si sa umblam cu ei pe carerea intrebarilor si cautarilor pe care le-ar avea. Noll este si el foarte aspru cu anumite tendinte evanghelice.

    Oricum, cred ca se gasea un termen mai potrivit pentru frateledaniel. Eretic ar fi doar cel care neaga elemente importante ale crestinismului cum sunt cele inclus in Crez.

    Like

  3. Poate ar trebui definit artistul crestin, ca tot e plin blogul de avizati! Pana la urma, cui trebuie el sa dea socoteala de profesia lui si de modalitatea in care o practica?

    Daca eu, ca medic, privesc cu jind si etc sanii pacientei pe care o consult, mai sunt corect pozitionat? Crestin fiind, ce ar trebui sa fac? – e o intrebare retorica, pe bune, pt ca stiu raspunsul si il pun in practica. 🙂 E doar un exercitiu pt ca unii etichetati fundamentalisti sa inteleaga ca nu se pot transa intotdeauna chestiile in alb-negru.

    Mare dreptate are Voicu, asa cum il stiu eu, direct si fair-play, a pus punctul pe “i” cu pornografia intre noi…sfintii de duminica.

    E interesant citatul lui Vasile si nu mi se pare deplasat, doar ca accentueaza inclinatia noastra spre concupiscenta, spre sexualitate pervertita.

    Like

  4. Alegorizarea este o metoda la fel de legitima ca oricare alta, atunci cind este folosita corect si alaturi de altele.
    Problema este axclusivismul fundamentalist si siguranta tipica celor care cred ca opinia lor este singura legitima. Aceasta este suprema erezie. Satan insusi a practicat-o.

    Like

  5. Draga Damaris,
    Recunosc ca “fratele” Daniel, ca toti ereticii, este foarte original in exegeza lui. Daca tot ce face el ar fi aceste interpretari fanteziste, i-as putea permite sa-si afiseze aici “prodictiile”. Din pacate, ca toti fundamentalistii, nu se poate abtine de a nu batjocori pe cei care gindesc altfel decit el – care, evident, este stadardul corectitudinii dogmatice, iar acest lucru este in clara contradictie cu regulile acestui blog.
    Este si asa destula murdarie pe bluguri. Ne cred ca este nevoie sa mai adaugam si noi aici.
    Imi pare rau.
    Danut

    Like

  6. Danut M,

    lasa-l pe fratele Daniel sa mai scrie ca e foarte original in interpretarea Scripturilor.

    In Numele Domnului te taie in bucati.

    ps. Ar fi interesant cum explica dumnealui exclusiv simbolic, gesturile si descrierile detaliilor anatomice din Cantarea Cantarilor.

    Like

  7. Domnul meu,
    Gresesc eu, sau in ceea ce scrii mai sus este o multime de judecata si etichetare si prea putina dragoste si har? Sau acestea nu sunt de gasit in Biblia dumitale?
    Dupa cum vezi, am lasat in acest comentariu etichetari intentionat ofensatoare (cum este cea legata de “mintea mea afumata”) pentru ca-mi este adresata mie (si pot suporta asemenea magarii). Daca ar fi fost adresata altuia, nu ar fi aparut aici.
    Dat fiind insa ca ai incalcat regulile explicite ale acestui blog, te anunt ca nu mai esti binevenit aici si oarice fel de alte comentarii vor sfirsi in spam.
    Daa vrei sa faci ceva folositor, roaga-te. Mie nu poate sa-mi strice, iar tie, cine stie, poate ca-ti va folosi la ceva?

    Like

  8. Dumneata cunosti numai ce te lasa sa vezi duhul care te mana in perimetrul ingust dat de scurta lungime a lantului cu care te-a legat.
    Intunericul ti-a orbit ochii, te-ai lumificat si nu singur. Te amageste poate marea multime a celor care in loc sa se sfinteasca, s-au lumificat impreuna cu tine. In mesajul de mai sus am vrut sa arat ca diavolul, pentru voi, a sters din slaba voastra minte orice granita intre lume si adunare. A facut-o si in cei 50 de ani de comunism in care a convins asiduu pe crestini ca trebuie sa fie CA LUMEA, parte din lume, impotriva Celui care a spus: “ei nu sunt din lume”. Ma tem ca taine mai multe, mintea dumitale afumata n-ar putea sa patrunda, de aceea ma opresc. Nu ca ce ti-am scris ai putea pricepe, fiind plin de fiara amara, dar ti-am scris pentru marturie.
    Cantarea Cantarilor este un text care se intelege exclusiv simbolic, reprezantand relatia dintre Hristos si Adunarea Lui, a scris Watchman Nee o carte excelenta pe aceasta tema.

    Like

  9. Draga Andrei,
    Nu cunosc prea multi pastori evanghelici care sa aiba o minima educatie plastica (adica sa fie avizate), pentru a emite opinii nu num ai biblice, dar si inteligente si competente cu privire la acest subiect delicat.
    De aceea prefer sa discut despre asta cu artistii crestini.

    Pentru Fratele Daniel,
    Multumim pentru apostrofare si pentru propunere.
    Va propun si eu, la rindul meu, sa cititi din nou Biblia, incepind cu Cintarea ciintarilor (evitind, daca se poate, interpretarile simbolice simpliste) si dupa aceea sa discutam din nou.
    Va asteptam peste vreo sase luni cu o noua perspectiva, una biblica pe cit posibil, asupra sexualitatii, subiect despre care Biblia are mult mai multe de spus decit credeti dvs in acest moment.

    Danut

    Like

  10. “Ei sunt din lume; de aceea VORBESC CA DIN LUME si lumea ii asculta.”
    V-as propune sa discutati, daca puteti, despre duhul lumii versus Duhul lui Dumnezeu. Sau sa va dea de gandit!

    Like

  11. Pentru un club foto crestin, fotografia de nud trebuie scoasa de pe lista de subiecte abordate. Nu obtuz, ci precaut. Si cred ca acesta ar fi sfatul oricarui pastor evanghelic. Corpul uman gol poate fi vazut, din ce am inteles eu, intre soti. Daca fotografiezi nud, fotografiezi ca sa arati fotografia, si te faci partas la dezvelirea goliciunii unei persoane in fata tuturor.. In orice caz, este o dezbatere foarte fina si cu multe argumente, care sunt deocamdata greu de digerat pentru clubul inceput la [nu dau nume], si mai ales fara moderarea unei persoane foarte avizate.

    Like

  12. Draga Vasile,
    Povestea cu Dumnezeu si nudurile (inteleg ca nu asta este opinia ta) mi se pare de-a dreptulk scabroasa. Este ca si cu l-ai face pe Domnul voaiorist.
    In plus, ce facem cu nevestele noastre? Si pe ele tot numai Dumnul le poate privi?
    Sa fim seriosi. Altfel ajungem la paranoia. Avem si asa destule patologii. Nu cred ca ne mai trebuie una.
    Danut

    Like

  13. Pacat ca nu au fost dezbateri la club cand s-a pus intrebara asta (am participat la intalnire). Pun pariu ca multi aveam intrebari pe limba, eu cel putin sigur aveam. Problema cu nudurile, cred eu ca e una generica: pentru ochiul murdar toate lucrurile sunt murdare. Un oarecare crestin spunea ca doar Dumnezeu poate privi trupul uman gol, fara sa degradeze sau pe el sau ceea ce priveste.

    Apoi, mai e povestea cu alcoolul. Cei care s-au converit la credinta dupa ce au fost alcoolici si au scapat de acest viciu nu mai pot pune limba pe bautura, pentru ca pentru ei ispita e prea mare si usor pot reveni la vechile obiceiuri. La fel si ochii pofticiosi, chiar dupa ce s-au invatat sa priveasca trupul ca pe o creatie divina buna, daca inainte, acesta (trupul) a fost obiecul poftelor ochiului, cu greu il va mai putea privi fara sa o faca la fel ca inainte.

    O intrebare mai buna nu este daca un crestin ar putea fotografia nuduri, ci, zic eu, de ce ar face-o? Care ar fi scopul? In plus, nuditatea nu este uniforma. Una este nuditatea in filmele de dupa miezul noptii, si alta este in Lista lui Schindler.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: