Dialog fara tabuuri. Chiar si despre libertatea religioasa

Nota: Interviul care se afla mai jos, realizat de Gianni Cardinale, a fost acordat de Cardinalul Tauran publicaţiei italiene “Avvenire” la 13 martie 2008. El poate fi gasit AICI. Il transcriem mai jos pentru ca el deschide noi orizonturi intr-un domeniu in care, din pricina porejudecatilor sau a irgorantei evanghelicii sunt extrem de timizi si complexati, rezultatuil fiind izolationismul sau, mai rau, o atitudine belicoasa care da nastere prin reactie la suspiciune si adversitate.
____________

cardinal_tauran.jpg

Cardinalul Jean-Louis Tauran, preşedintele Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, se declară satisfăcut de întâlnirea care a avut loc la Roma în zilele de 4 şi 5 martie, cu o delegaţie a semnatarilor deja faimoasei scrisori deschise “Un cuvânt comun”, semnată iniţial de 138 de învăţaţi din lumea musulmană.

– Eminenţă, în limbajul diplomatic pe care îl cunoaşteţi bine, a spune că dialogul a fost “franc” înseamnă că a existat o confruntare reală, dialectică…
– Ei bine, dialogul are loc între două părţi care gândesc diferit, nu? În orice caz, tonul a fost mereu civilizat şi cordial.

– Această primă întâlnire a avut ca sarcină crearea forumului catolico-musulman. Care va fi criteriul de desemnare a participanţilor la acest forum?
– Din partea noastră vom alege personalităţi ecleziastice şi academice care cunosc direct islamul şi pe musulmani, inclusiv pe unii dintre cei care au dezvoltat cunoaşterea în acest domeniu.

– În ce măsură oamenii pe care i-aţi întâlnit în aceste ultime zile reprezintă lumea musulmană?
– Sunt personalităţi distinse care îi reprezintă pe semnatarii scrisorii “Un cuvânt comun”, care, la rândul lor, reprezintă o parte, dacă nu tot segmentul intelectual islamic.

– Înfiinţarea acestui forum catolico-musulman înlocuieşte celelalte forme de dialog cu alte organisme organizate din lumea musulmană, unele cu lucrări în desfăşurare?
– Aş vrea să se înţeleagă că dialogul islamico-creştin nu a început cu scrisoarea celor 138 şi nici nu se reduce la el. Nu aşa stau lucrurile. Dialogul instituţional a început de la Conciliul Vatican II şi se manifestă prin întâlniri regulate cu organisme islamice. Acum două săptămâni de exemplu, m-am aflat în Egipt, la Universitatea al-Azhar, cea mai importantă instituţie islamică sunnită. La sfârşitul lunii martie, la Roma, vom avea o întâlnire cu Societatea Islamică Mondială din Libia. În aprilie tot la Roma vom avea discuţii cu reprezentanţii iranieni. În fine, în mai mă voi afla la Amman, pentru un eveniment organizat la Institutul Regal pentru Studii Interreligioase.

– Vi s-a imputat că aţi considera un dialog teologic între creştini şi musulmani este imposibil.
– Aş dori să subliniez că la primul seminar al forumului catolic-musulman, ce se va desfăşura în luna noiembrie la Roma, sub motoul “Iubirea lui Dumnezeu, iubirea aproapelui”, prima dintre cele două subteme pe care le vom discuta va fi dedicată tocmai “fundamentelor teologice şi spirituale” ale iubirii. Este deci posibil un dialog teologic.

– Aţi constatat cumva la partenerii musulmani de dialog o intenţie serioasă de a discuta inclusiv teme privind libertatea religioasă, intrând aici şi libertatea schimbării religiei?
– Am să vă răspund indicând a doua subtemă de la întâlnirea din noiembrie: “Demnitatea umană şi respectul reciproc”. Mi se pare evident că libertatea religioasă, inclusiv libertatea de a schimba religia, este parte a demnităţii umane. Dar chiar dacă există încă diferite sensibilităţi la acest capitol, mi se pare important ca nici un subiect să nu rămână tabu, într-un dialog care să fie respectuos. Sperăm că această abordare va fi rodnică şi va avea consecinţe practice.

– Cum consideraţi vestea inaugurării unei biserici – prima – în Qatar?
– Este un semn foarte bun. Un gest de respect din partea emirului acestui stat din Golful Persic, care deja şi-a arătat intenţiile sale pozitive relativ la creştini şi în special catolici, inclusiv stabilind relaţii diplomatice cu Sfântul Scaun. El este şi un exemplu de urmat pentru ţările care încă nu permit creştinilor, şi altor credincioşi, să aibă propriile lor locuri de cult. Chiar dacă sunt în număr de sute de mii.

– Vă referiţi la Arabia Saudită?
Intelligenti pauca. Drepturile omului sunt, în totalitate, pentru toţi, peste tot.

– Recent în Olanda a atras atenţia un film care compară Coranul cu “Mein Kampf” a lui Hitler. Ce credeţi despre aceasta?
– Nu am văzut filmul. Dar dacă s-a făcut această comparaţie atunci consider că e vorba de o mare vulgaritate. Este una să evaluezi în mod raţional, obiectiv şi critic unele aspecte ale religiei sau unele declaraţii ale reprezentanţilor ei, lucru evident admisibil. Dar este un alt lucru să jigneşti şi să îţi baţi joc de sensibilităţile religioase ale unor oameni cu acuzaţii generale sau cu acuzaţii ce ating cele mai sacre aspecte ale respectivei religii. Aşa ceva este inadmisibil. Am repetat aceasta la finalul declaraţiei de la întâlnirea de la al-Azhar, unde au fost citate cuvintele Papei Benedict al XVI-lea adresate în 2006 ambasadorul Marocului: “pentru promovarea păcii şi a înţelegerii între popoare şi între oameni este necesar ca religiile şi simbolurile lor religioase să fie respectate, iar credincioşii să nu fie obiectul unor provocări care să provoace daune angajamentelor şi sentimentelor lor religioase”.

– La conferinţa de presă ce a urmat întâlnirii din 4-5 martie, unul dintre participanţii din delegaţia musulmană a criticat discursul papal de la Regensburg.
– Dar această nouă etapă de dialog cu musulmanii are loc tocmai datorită discursului papal de la Regensburg! Nu toţi musulmanii au perceput în mod negativ acest text. Relaţia dintre credinţă şi religie va fi în curând obiectul unui studiu elaborat pe care dicasterul nostru îl va realiza colaborând cu câţiva parteneri musulmani. Apoi însuşi Papa Benedict a explicat foarte bine care trebuie să fie interpretarea corectă a discursului său. În timpul întâlnirii de la al-Azhar, de exemplu, nimeni nu a făcut nici cea mai mică referinţă la acel text.

– Care ar putea să fie efectul acestei noi faze a dialogului islamico-creştin pentru comunităţile creştine din Orientul Mijlociu?
– În primul rând trebuie să ştim dacă această nouă atmosferă de dialog va face trecerea de la nivelul teoretico-intelectual la cel practic; dacă da, va avea repercusiuni la nivel social şi politic.

– Ce credeţi despre intenţia ca un gânditor islamic să scrie în curând în “L’Osservatore Romano”?
– Am înţeles că această intenţie ar putea deveni realitate în câteva luni. Ar fi spre meritul publicaţiei “L’Osservatore Romano” şi al autorului care va fi de acord să îşi pună numele în publicaţia semi-oficială a Sfântului Scaun. Va fi şi o încurajare, o invitaţie la reciprocitate, în speranţa că poate şi autori creştini vor ajunge să scrie în publicaţii islamice. (Notă: este cel mai probabil vorba de Khaled Fouad Allam, notează http://www.chiesa; colaborarea sa cu publicaţia “L’Osservatore Romano” ar putea să înceapă probabil după vară.)

– Apropo de principiul reciprocităţii. Aţi discutat despre el cu reprezentanţii celor 138 de învăţaţi musulmani?
– Desigur. Am vorbit despre el şi la întâlnirea din Egipt, din al-Azhar. Am amintit că actualmente acest principiu, în ciuda unor pasaje din Coran care i-ar justifica aplicarea, nu este întotdeauna respectat în practică. Să sperăm că lucrurile vor merge mai bine în viitor.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

10 thoughts on “Dialog fara tabuuri. Chiar si despre libertatea religioasa”

  1. Limbajul potolit si respectuos trebuie sa ne caracterizeze. Atitudinea provocatoare nu este sustinuta de Scriptura… cu toate acestea lucrurile ar tebui sa fie mai transante. In sfirsit o biserica -finalmente- in Arabia SAaudita!!! E un lucru bun -in cazul in care nu este praf in ochi!!! Citind interviul mi-am adus aminte de vizita papei Ioan Paul in America latina cind a fost abordat de un “misionar” musulman care s-a plins de discriminarile din aceste tsari “Aveti moschee la Roma?”-intreaba Severanul pontif. “Noi de ce nu putem s-avem biserica in Arabia S.?”-continua el. “Pai” raspunde musulmanul -“trebuie sa intelegeti ca A. Saudita e un pamint sfint”. “Si pt noi Roma e sfinta” a zis fostul Suveran Pontif… Ce ma astept de la Sfintul Scaun pe linga dialoguri este acelasi limbaj ca al lui Ioan Paul! De ex. la reciprocitate:
    -presiune asupra guvernelor europene, nord si sud americane ca pina la reciprocitate fondurile proveninte de la guverne islamice pt construirea de moschei/scoli islamice in Vest+Am. de Sud, etc. sa fie blocate, inghetate!!!!! Fondurile private sunt mai greu de urmarit!!! Problema noastra (ne-am facut-o cu mina democratica) este ca guvernele noastre sunt despartite de religie -adica nu pot interveni in sprijinirea bisericii-. Guvernele tsarilor musulmane NU pot sa NU intervina in sprijinul expansiunii islamice. Chestie de constitutie!!!! Adica avem un conflict intre dictaturi pe de-oparte si organizatii private de cealalta(misiuni, biserici, indivizi, scoli, televiziuni-crestine), conflict in care guvernele occidentale se spala pe miini de neutralitate ca sa nu zic de anti-crestinism. In acest context, unele initiative sunt niste “dulci paleative fara sanse de izbinda”… (Speram ca cel de mai sus sa nu fie asa).. Si culmea este ca eu nu pe musulmani ii condamn; ei isi apara religia! Omeneste, noi am avea nevoie de o rasturnare de sistem: democratiile occidentale NU sunt pregatite sa faca fata la o asemenea avalansa!!!. Sustin dictatura? Doamne fereste! Concomitent insa trebuie discutat pe alt ton cu guvernele si parlamentele noastre si cu cele ale “lor” (musulmanilor). Sunt de-acord ca insultele la adresa musulmanilor sunt de evitat/condamnat. … Sperantsa mea este insa in Dumnezeu, “care va face dreptate alesilor Sai”….
    _______________

    Asa cum am spus mereu, sunt oricind deschis la a face loc, inclusiv pe acest blog, la opinii (decente) radical diferite de a mea.

    Nu pot totusi sa nu observ la dvs. refuzul obstinat si in principiu al dialogului cu oricine este de alta opinie cu cele detinute de ‘ai nostri”. Ceea ce ma ingrijoreaza insa mai mult la dvs este ca alternativa pe care o propuneti este cea a confruntarii (deocamdata fara violenta) promovata ca principiu de sustinatorii fundamentalismului. Aceasta optiune mi se pare de-a dreptul periculoasa si complet straina de Evanghelia Imparatiei prezentata de Mintuitorul in Predica sa de pe munte.
    Danut

    Like

  2. Si tot pt reciprocitate:
    -inainte ca sa ne asteptam (la pastele cailor) ca Arabia Saudita si Iran sa accepte dreptul democratic de a-ti schimba religia, Vaticanul ar trebui sa lupte cu tarie impotriva Guverneleor din Germania, Canada, Anglia ca sa se accepte pe teritoriul acestor tsari ca TATII din familiile musulmane sa poata impune religia musulmana copiilor/sotiilor lor!!! Daca acasa NU putem face asta, n-o sa rezolvam in “deplasare” cu un articol in Observatore Romao sau Teherano!!! Si cind te ginesti ca superiorul unei bisericii dintr-o tsara europeana propune el insusi acceptarea unor astfel de chestii (sharia) – ce ar putea aduce un dialog extern? “Ai nostri’ ne ofera lectii de multiculturalism ca sa intelegem de ce “ei” au voie sa-si bata nevestele iar noi nu avem voie sa ne batem pruncii ca ni-i ia guvernul!!! Paradoxul este ca generatia a 3- a de emigranti musulmani din America si Europa devin fundamentalisiti si anti-vestici respingind “adaptarea europeano-americana” a parintilor lor! Adeca meciul e pierdut acasa!!! Vom cistiga in deplasare? Poate! Se spune ca Dumnezeu lucreaza intens in orientul mijlociu si ca in ciuda persecutiei se convertesc oameni. Asata da, este dadator de sperantsa… dialogul, insa, trebuie insotit de masuri mai energice, precum diplomatia are nevoie de armata pt a “convinge” prin dialog…
    ___________

    Quod erat demonstrandum.

    Ceea ce spuneti aici, la sfirsit dovedeste ca teama ema pentru optiunea dvs agresiva si militarista este absolut justificata. In ce ma priveste, sa ma fereasca Dumnezeu sa am de-a face cu asemenea abordari belicoase. Cine ridica sabia de sabie va pieri.

    Danut

    Like

  3. D-le Manastireanu:
    Vi se pare ne-violent si potrivit ca bisericile din Vest (Europa si America) sa accepte ca tatii musulmani sa impuna copiilor si sotiilor lor religia decisa de ei, nu-i asa? Asta este ptrotejata de “intelegerea traditiilor culturale” la noi acasa (cum am numit eu tarile asa zis crestine). Tolerantsa aceasta “plina de dragoste” a bisericii este frumoasa. Ce-or fi zicind victimele? In atari conditii, desi n-am respins dialogul ce sanse are dorintsa ca sa se accepte libertatea schimbarii religiei in tsari precum Arabia Suadita, Iran, ba schiar si Egipt? La noi acasa nu se accepta!!!PRotejarea agresorilor (prin tacere si intelegere) nu face decit sa intareasca violenta fata de victima!
    Dvs. subliniati (reusit) unele blocaje intelectuale ale fundamentalistilor; din pacate va cramponati si dvs in blocaje (manifestate prin lozinci precum violenta mea potentiala, etc) cind abordati opiniile altora (alor mele de ex.). .. In ce-i priverste pe fratii crestini europeni (italieni de exemplu dar si francezi) mi se pare interesanta grija cu care si-au adaptat legislatia fata de pericolul sectelor (inlusiv baptisti) care abaia reprezinta 0.01% din populatia manifestind laudabila inclinatie spre dialog si intelegere fata de cei “de-afara’… Politica aceasta “interna” face pt mine foarte neverosimil succesul politicii lor “externe”.. Dumnezeu mi-e martor ca ma bucur de orice pas inainte… chiar daca cred ca aici e nevoie de schimabare de strategie…care n-o sa vina si dupa parerea dvs. nici macar n-ar trebui!…… Sper ca dialogul din Egipt sa se fi desfasurat intr-o biserica cu acoperisul spart a carei reparatie “autoritatile legale egiptene” refuza s-o aprobe…-asta pt a-i pune pe cei neviolentsi in aceeasi “oala” cu fratii lor asupra carora NU se manifesta nici-un fel de violentsa, fiind tratati cu “dialog si putsina sharia”….La urma urmei, de de ce-ar ceda musulmanii avantajele cistigate in ultimii ani? De dragul dialogului? Exista doar doua posibilitati: 1-le schimba Dumnezeu mintea, sau 2 -gasesc un partener (mai bine zis competitor) serios nu numai la ei acasa ci si in deplasare -=Europa! De-ocamdata ei joaca mai bine in deplasrea decit dvs., domnule Manastireanu. Si nu sunt suparat pe ei! De sabie vor pieri si altii, pt ca cei ce dialogheaza de partea celalalta n-au probleme cu folosirea ei fata de infideli;lucrul acesta nefiind in contradictie cu Coranul! Ba de sabie mai pier si frati de-ai nostri prin multe locuri din lume inclusiv din tarile de unde provin savantii musulmani participantsi la dialog…

    Like

  4. Tot stau si ma gindesc si incerc sa-mi dau seama ce doriti dumneavoastra sa se dialogheze? Ne convingem unii pe altii de ceva? Ca la o partida de sah nimeni nu se opune. Ar fi chiar fain. Discutii despre ce?
    Saracu’ Luther cred ca se intoarce in mormint sarmanu’.

    E nedrept din partea dumneavoastra sa numiti violenti pe cei care refuza sa se lase prinsi de o discutie care nu duce nicaieri. Nu suntem cu nimic mai violenti decit dumneavoastra. Exista principii pentru care suntem gata sa murim fara a fi violenti.

    Like

  5. Draga Daniel,
    Sunt impresionat de consecventa cu care reactionezi fara a citi cu atentie ceea ce scriu. Comentariul meu legat de violenta se referea strict la un comentariu al domnului Doru Radu, si nu la alte persoane.
    In ce priveste dialogul, cred ca o simpla discutiel la un pahar de ceai, caci din pacate musulmanii nu beau vin, poate fi mai de dorit decit o sinucidere cu bomba sau un preamptive strike.
    Observ insa ca unii prefera confruntarea. Banuiesc ca este vorba de o chestiune de gust. Sau de duh.
    Danut

    Like

  6. Gresiti daca credeti ca ma refeream doar la comentariul dumneavoastra cu privire la violenta cind am comentat. Va citesc consecvent si tot consecvent observ ca obisnuiti sa va referiti la “dreapta evanghelica” ca la o adunatura de militanti miniosi gata sa ia pamintul cu forta. Este adevarat ca deschiderea spre dialog este vazuta ca nepotrivita de acestia dar de acolo si pina la agresivitatea care le-o imputati este mult.

    ___________

    Eu cred ca de fapt distanta dintre dreapta religioasa si justificarea utilizarii fortei pentru controlul lumii este infima.
    ___________

    Problema sta in faptul ca discutia nu poate fi pe teme de religie pentru simplul fapt ca subiectele sunt ne-negociabile.
    ___________

    Daniel, cea ce spui este extrem de confuz si departe de subiect. Un dialog nu presupune nicicum compromisul asupra dogmelor crestinismului si islamului, ci tocmai mai buna intelegere a diferentelor, dar si a asemenarilor, ca sa putem trai mai bine impreuna in lumea in care providenta a facut sa traim impreuna.

    Pe de alta parte, tu, care stai la ‘caldurica’ in America, iti poti permite aceasta pozitie belicoasa (absolut teoretica de altfel. Noi insa, care lucram in Pakistan sau Afghanistan, de exemplu, si suntem confruntati zilnic cu pericolul fundamentalismului, islamic sau crestin, nu ne putem permite acest lux. Noi suntem obligati sa dialogam, de dragul marturiei pentru Cristos fata de cei saraci si oprimati, care, in acest caz se intimpla sa fie musulmani.
    ___________

    Sunt absolut de acord ca a incerca sa facem pace intre religii este absolut nobil atita vreme cit ne referim la anu ne arunca in aer unii pe altii. Dar nu de astfel de incercari va acuza pe dumneavoastra romanii baptisti ci de absurda incercare de a impaca cele doua lumi pe linia religiilor (lucru imposibil dupa cum a fost dovedit in ultimii 2000 de ani).
    ___________

    Cu asta chiar ca m-ai lasat fara grai. S-ar putea ca tu sa stii ceva ce eu nu stiu. Nu-mi amintesc ca “baptistii romani’ sa se fi pronuntat cu privire la mine in aceasta chestiune, in afara de cazul in care iei unele bloguri ultrafundamentaliste drept ‘vocea baptistilor’. Chiar daca am parasit de o vreme sub raport formal lumea baptista, pastrez legaturi foarte bune atit cu conducerea actuala a cultului, cit si cu ‘opozitia’ oradeana. Niciunii insa nu mi-au comunicat ca ar fi formulat o pozitie oficiala cu privire la pozitia mea fata de islam. Si, cu respectul de rigoare, cred ca nici tu nu este calificat sa vobesti in numele ‘baptistilor romani’ in ansamblu.

    Danut

    Like

  7. Parerea pastorilor turci (prezentatata mai jos) e mai importanta decit a mea pt ca ei traiesc intr-o tsara musulmana. M-a impersionat claritatea cu care ei exprima ceea ce-am exprimat eu mai prost:

    “Since the murder of the three Turkish Christians, pastors in Turkey have displayed even more courage for the sake of Christ. … Their testimonies [at the Shepherds Conference] reveal that life is not easy for pastors, and most of them agree that “half of the Turkish people are in sympathy with us though they may not agree with us theologically. The other half has some level of antagonism or even hostility against them. So, consequently it is a tremendous challenge. While the pastors don’t teach martyrdom, they said: “It’s important that we see a young generation of young Turkish believers arise who MATCH THE COMMITMENT LEVEL OF THE RADICALIZED ISLAMIC young people in that nation.” (reported by David Shibley of Global Advance)

    Ideea aceasta de a manifesta acelasi grad de dedicare [fata de Domnul Hristos] ca si militantii islamici [fata de Mohammed] vroiam s-a exprim si eu! Chiar daca ironic, Dl. Manastireanu a subliniat bine ca lupta e spirituala si nu e vorba de agresivitate/violenta impotriva cuiva (Scriptura zice ca noi n-avem de luptat imptriva “carnii si singelui ci impotriva duhurilor rautatii”)… Insa dedicarea aceasta se cere intii de la mine, apoi de la leaderii si teologii nostri, si-n ultimul rind de la fratii nostrii traind in tsarile preponderent musulmane/hinduse, sau communism. Fatsa de ultimii am toata ingaduintsa! De dragul lor accept si nivelele de adaptare C4 si C5 din misiologie…dar n-as face asta de dragul leaderilor/teologilor apuseni!!!! De la mine si de la “apuseni” se asteapta altceva! Fara aceasta dedicare,cred eu, dialogurile, scrisorile de cerere de iertare sunt paleative slabe. Lucrul acesta i-a scapat dl-ui. Manastireanu in rapunsurile [scurte] pe care mi le-a dat!
    Si tot despre dedicare:
    -Unul din fostii leaderi ai tineretului nazist s-a convertit dupa razboi. Intrebat , dupa o vizita in UK, ce impresie i-a facut tineretul crestin britanic acesta a raspuns: “Voi nu sunteti atit de dedicati lui Iisus Hristos cum am fost noi lui Hitler”!!!!
    Doamne miluieste-ne pe toti!

    Like

  8. Iar despre conducatorii tarilor “crestine” daca as avea audientsa la leaderii si teologii de-acolo le-as propune spre reflectie citatul de mai jos. Chiar daca limbajul pare agresiv, m-as fi asteptat la leaderii crestini din tarile “crestine” sa sustina idei ASEMANATOARE citatului de mai jos in fatsa guvernelor din tarile noaste.
    John Howard, Fost Prim Ministru Australian, scria imigrantilor din Australia –mentionindu-i clar SI pe musulmani-:
    “Most Australians believe in God. This is not some Christian, right wing, political push, but a fact, because Christian men and women, on Christian principles, founded this nation, and this is clearly documented. It is certainly appropriate to display it on the walls of our schools. If God offends you, then I suggest you consider another part of the world as your new home, because God is part of our culture.”
    “We will accept your beliefs, and will not question why. All we ask is that you accept ours, and live in harmony and peaceful enjoyment with us.”
    “This is OUR COUNTRY, OUR LAND, and OUR LIFESTYLE, and we will allow you every opportunity to enjoy all this. But once you are done complaining, whining, and griping about Our Flag, Our Pledge, Our Christian beliefs, or Our Way of Life, I highly encourage you take advantage of one other great Australian freedom, ‘THE RIGHT TO LEAVE’.”
    “‘If you aren’t happy here then LEAVE. We didn’t force you to come here. You asked to be here. So accept the country YOU accepted.”
    Daca noi, crestinii, nu pledam pt o societate cu libertate de manifestare a crestinilor, atunci cine? Oare ce-ar spune azi proorocii Domnului (bine ca nu mai sunt) catre tsarile noastre? Sunt destui cei ce propun “altceva decit Howard”, nu e cazul sa le ingrosam si noi rindurile!

    Like

  9. Cred ca intelegeti din ceea ce am scris pina acum pe aceasta tema ca nu pot fi de acord cu ceea ce scrie, extrem de agresiv, Howard, care nu mi-a placut niciodata.
    Il prefer pe noul ministru australian, un crestin veritabil, care, in spiritul eticii imparatiei, a facut, chiar la inceputul mandatului sau, un superb gest reparator, chiar daca simbolic, fata de populatia bastinasa, exterminata de colonistii englezi in se=olul trecut.
    Acest soi de crestinism, al reconcilierii si iertarii, iar nu versiunea agresiva, marca Bush sau Howard ma atrage pe mine.
    Ce sa facem, o chestiune de gust.
    Danut

    Like

  10. The Islamic nations whose leaders want Christianity criminalized sustained a severe blow at the United Nations today when the momentum on their religion “anti-defamation” proposal suddenly shifted.
    In sfirsit o veste buna si de la ONU. Sper ca informatsia de mai jos e adevarata si nu va fi urmata de alte alternative mai mascate.
    E vorba de incercarea tarilor islamice de a cere protectie religioasa impotriva criticilor. Protectia se refera doar la religia islamica, bineinteles. Ar fi fost o exceptie de la carta drepturilor omului, pe care oricum tsarile musulmane n-o respecta. Iar ONU nu pare deranjata.
    “WND previously reported on the plan that has been in the works since 1999, sponsored by the Organization of the Islamic Conference. The “anti-defamation” law was proposed ostensibly to protect religions from criticism and attack.
    However, the plan mentions only Islam as needing protection.”
    Multumim Domnului pt acest lucru!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s