Si noi dorim sa traim in iubire, pace, libertate si dreptate

geofftunnicliffe.jpg

Sub titlul de mai sus, Dr. Geoff Tunnicliffe, Director Internaţional al World Evangelical Alliance (WEA) a publicat răspunsul acestei organizaţii evanghelice la documentul A Common Word Between Us and You, semnat şi adresat lumii creştine în luna octombrie a anului trecut de peste o sută de lideri islamici. Găsiţi acest text AICI.

Spre deosebire de răspunsul intitulat Loving God and Neighbor Together, de la Centrul pentru Credinţă şi cultură de la Yale University, mesajul WEA are un caracter mai degrabă polemic, deşi nu unul neapărat agresiv.

Textul WEA începe cu afirmarea deschiderii creştinilor evanghelici de a contribui la orice eforturi legitime pentru promovarea păcii în lumea tulbure în care trăim.

A doua secţiune a textului evanghelic identifică în mesajul liderilor islamici o chemare implicită adresată creştinilor de a deveni musulmani „închinându-se lui Dumnezeu fără a-i atribui acestuia vreun partener”. Aceasta este de fapt cheia hermeneutică în care este citit întregul text. La aceasta, WEA răspunde chemându-i pe musulmani „să-şi pună credinţa în Dumnezeu, care ne iartă opoziţia faţă de el şi păcatul prin ceea ce fiul sau Isus Cristos a făcut pentru noi la cruce”.

Următoarea secţiune a acestui document subliniază, din nou în termeni polemici, diferenţa între conceptul islamic şi cel creştin de iubire. Chestiunea libertăţii religioase şi a importanţei acesteia pentru evanghelici este tema celei de a patra secţiuni.

Ultima parte a textului subliniază trei pricini de îngrijorare ale organizaţiei evanghelice în privinţa islamului. Mai întâi, WEA solicită musulmanilor să facă distincţie între credinţa creştină şi lumea occidentală, subliniind faptul că evanghelicii sunt la fel de preocupaţi ca şi musulmanii de imoralitatea lumii occidentale, aceasta neavându-şi rădăcinile în credinţa creştină, ci, dimpotrivă, în respingerea acesteia.

A doua pricină de îngrijorare are ca punct de plecare interpretarea unei afirmaţii din textul islamic care sună cam aşa: „noi nu suntem împotriva creştinilor, atâta vreme cât ei nu duc război împotriva noastră”. În această afirmaţie WEA citeşte sugestia implicită că actualul conflict din Orientul Apropiat este un conflict purtat de creştini împotriva islamului şi răspunsul la aceasta este unul foarte tăios: „Arătaţi-ne unde anume poartă creştinii război împotriva musulmanilor?”

A treia pricină de îngrijorare are de-a face cu faptul că în multe ţări islamice creştinii nu-şi pot practica credinţa fără restricţii. Aşa fiind, WEA solicită ajutorul liderilor islamici pentru ca creştinii care trăiesc în societăţile islamice să se bucure de aceleaşi drepturi ca şi musulmanii.

Textul se încheie cu exprimarea interesului pentru a vedea care sunt următorii paşi în acest proces de dialog.

***

Citind acest text nu putem să nu ne exprimăm simpatia pentru multe dintre ideile exprimate, de la faptul că, din perspectivă creştină, singurul drum spre Dumnezeu este prin ceea ce Isus Cristos a făcut pentru noi, până la pledoaria pentru libertatea religioasă a creştinilor în ţările islamice.

Nu suntem absolut convinşi că hermeneutica suspiciunii cu care WEA a citit textul liderilor islamici este absolut justificată, deşi sunt câteva puncte în care înclinăm să le dăm dreptate. Nam fost prea impresionaţi nici de faptul că textul acestui mesaj alege să abordeze frontal şi fără prea multă sensibilitate unele dintre chestiunile cele mai controversate şi mai predispuse la înţelegere greşită între cele două religii.

Ne întrebăm dacă aceasta este cumva cel mai bun mod de a intra într-o conversaţie cu cineva cu care n-am stat niciodată de vorbă. Sau poate că scopul acestui text nu este acela de a iniţia o conversaţie, ci mai degrabă de a marca un punct retoric în poarta adversă. Acesta pare să fie şi mesajul implicit al titlului acestui text, care sugerează ceva de genul următor: dacă voi doriţi să trăiţi în pace, foarte bine; la fel dorim şi noi. Aşa să ne ajute Dumnezeu!

În final, am vrea să ne exprimăm o nedumerire. Ne întrebăm câţi dintre liderii creştini evanghelici care trăiesc în spaţiul islamic şi câţi dintre specialiştii evanghelici în islam au fost consultaţi în legătură cu acest text. Ne îndoim că este vorba de un număr prea mare, căci cei mai mulţi dintre cei pe care îi cunoaştem au semnat deja un alt text, cel redactat la Yale.

Suntem curioşi să urmărim ecoul pe care îl va avea acest text în spaţiul islamic, dar şi discuţiile pe care le va stârni el între evanghelici. În acest sens, Dr. David Parker, Director executiv al Comisiei Teologice a WEA, îi invită pe toţi cei interesaţi să-i scrie, pentru a contribui cu articole academice pe această temă la revista Evangelical Review of Theology, pe care o conduce.

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

6 thoughts on “Si noi dorim sa traim in iubire, pace, libertate si dreptate”

  1. Nu am avut timp sa citesc ce a scris WEA, dar din rezumatul tau tind sa fiu de acord cu ceea ce au scris. Si raspunsul lui Piper e folositor:

    http://www.desiringgod.org/Blog/1032_a_common_word_between_us/

    Probabil ca ai dreptate ca aceste feluri nu sunt cele mai bune de a intra in discutie cu musulmanii, dar celalalt fel cred (scuza-mi necredinta) ca nu va duce niciunde. Plus – ma indoiesc ca va ajuta crestinii persecutati din tarile musulmane…

    Ai dreptate Danut, majoritatea liderilor crestini din lumea musulmana nu au semnat (si poate ca nu au fost consultati) si nu vor semna un asftel de document. Te las pe tine sa ghicesti de ce!!!

    P.S. Hint: Nu e din cauza libertatii religioase si de expresie din tara respectiva, si nici din cauza ca se tem sa fie ‘premiati’ de guvernele respective 🙂
    cristi

    Like

  2. P.S. Tocmai am ascultat din nou la John Piper (la link-ul care l-am dat mai sus). Gasesc analiza lui DEVASTATOARE pt orice “common ground” cu musulmanii de felul cel adus de cei de la Yale…

    Ceea ce nu inseamna ca nu exista un common ground. Totusi, dupa parerea mea – acest “common ground” NU trebuie sa inceapa cu Dumnezeu – ci mai degraba cu literatura sapientiala [adica: si noi suntem de acord ca e bine sa-ti iubesti aproapele si pe Dumnezeu, dar nu ca Dumnezeul nostru si al vostru este acelasi…] asa cum sugereaza Christopher Wright in noua lui carte (desi nu in contextul asta specific): The Mission of God. Ironic – Wright a semnat si el documentul cu pricina…
    __________

    Interesant; banuiesc ca, dupa opinia ta, evreii conservatori se inchina totusi aceluiasi Dumnezeu ca si noi, desi nu recunosc Treimea. daca este asa, oarec judeci cu aceeasi masura? Cumpana dreapta ar trebui sa ne caracterizeze in toate, mai ales fata de ‘dusmani’.
    Danut

    Like

  3. Danut – nu este chiar acelasi lucru. Dar – nu conteaza ce e ‘dupe mine” conteaza ceea ce spune Domnul Isus cu privire la cei care in mod explicit iL neaga. Eu nu am introdus in mod explicit Treimea (tu esti mai Trinitar decat mine si Piper, nu?) in discutie – ci pe Domnul Isus. Iti recomand urmatorul articol al lui Piper care discuta chiar si pe Fariseii din timpul Domnului Isus si se aplica la intrebarea ta despre evreii conservatori:

    http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/TasteAndSee/ByDate/2006/1908_Jesus_Islam_Pharisees_and_the_New_Perspective_on_Paul/

    P.S. Pozitia mea nu e deloc impotriva discutiei cu musulmanii, evreii etc (am avut prieteni musulmani si evrei). Important e sa fim ‘misleading’ cand stabilim punctele de start.
    ________________

    Inteleg, Cristi, si sunt absolut de acord cu tine. Unde nu suntem de acord este ca dupa parerea mea este legitim a porni de la ceea ce avem comun in modul in care il concepem pe Dumnezeu, desigur, fara a escamota diferentele. Dar a incepe cu acestea este aberant. In felul acesta nu numai ca nu ajungem nicaieri, dar nici macar nu putem porni incotrova.
    Danut

    Like

  4. A incepe cu ce e aberant? Nu inteleg ce vrei sa spui pt ca spui mai sus ca esti de acord cu mine…?
    _________

    E aberant, cred eu, a incepe cu ceea ce ne desparte. Nimeni nu poate spera sa ajunga undeva daca abordarea este polemica. Captatio benevolentiae iti spune ceva?
    Danut

    Like

  5. Eu NU am zis sa incepem cu ce ne desparte. Dimpotriva, am sugerat literatura sapientiala (we all want the good life – care include iubirea aproapelui, desi sunt departe de a fi convins ca Islamul predica asa ceva; ei predica iubirea fratelui musulman).

    DAR, daca ar fi sa aleg intre ceea ce ne desparte spus cu dragoste si in a incepe cu o falsitate (Dumnezeul nostru si al vostru e acelasi) – as alege origand ceea ce ne desparte.

    Cred ca si Piper si Timothy George (e si el fundamentalist american?) demonstreaza frumus ca Dumnezeul nostru si cel al musulmanilor (Alah) NU este acelasi. Nu?
    _____________

    Ai dreptate, Cristi, tu ai propus altceva. Dar cei de care vorbesti propun ce spuneam eu.

    Asupra chestiunii din urma, asa cum bine stii, nu exista un acord intre specialisti. Cunosc oameni decenti si competenti de ambele parti ale baricadei. Sa fiu sincer, nu am inca opinii ferme in acest domeniu. Mai trebuie sa studiez. Timothy George este un om pentru care am un mare respect, chiar daca nu sunt totdeauna de acord cu el. Nu ma dau niciodata peste cam cei cu care sunt de acord in absolut toate lucrurile, caci n-am mai nimic de invatat de la ei. 🙂
    Danut

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s