Exerciţii de înţelegere X – Despre educaţia religioasă în şcoli

Danut Manastireanu: Voiam sa va dau un exemplu. Eu am predat un an educatie religioasa. Dupa parerea mea…

Dorin Popa: Unde, aici la colegiul Wurmbrand?

Danut Manastireanu: In colegiul Wurmbrand. Am predat la elevii de liceu, era singura clasa de liceu, clasa a IX-a, atunci. Dupa parerea mea, daca ma uit la felul in care se face educatie religioasa in scolile romanesti, dupa parerea mea noi ne aflam in plin Ev Mediu, cu mentalitatea. Pentru ca, daca religia nu s-a predat in Romania pana in 1989, in momentul in care, sub presiunea diverselor confesiuni religioase, predarea religiei a fost reintrodusa in scoala, ideia a fost aceea ca predarea religiei ar trebui sa faca catehizare, obiectivul acestei activitati este catehizarea copiilor, dupa mine acest lucru este absolut aberant. Responsabilitatea catehizarii revine bisericii. Responsabilitatea transmiterii traditiilor, a valorilor revine familiei. Dar nici biserica, nici familia nu isi fac datoria in aceasta privinta, fie din incompetenta, fie din lipsa de interes, si atunci aceasta responsabilitate este basculata in seama scolilor, si a altor incompetenti; oameni care nu au formare pedagogica, oameni care sunt fanatizati sau marcati de un fundamentalism religios extrem, si care transmit tot acest gunoi copiilor, rezultatul este ca in foarte multe scoli copiii sunt vacinati impotriva religiosului, de acest tip de formare scolara, daca vreti.
Dorin Popa: Extrem de interesant si foarte pertinent cum puneti lucrurile. La fel vad si eu lucrurile acestea.

Danut Manastireanu: Asta ar trebui sa fie, obiectivul educatiei religioase ar trebui sa fie educarea copiilor in acest domeniu, cu privire la aceasta disciplina, formarea lor culturala, intelectuala cu privire la acest domeniu.

Dorin Popa: Cum se preda istoria, geografia…

Danut Manastireanu: Absolut!

Dorin Popa: N-ar trebui sa ne patetizam pe seama asta.

Danut Manastireanu: Fara discutie! Eu vreau sa va dau exemplul Angliei in aceasta privinta, de care sunt foarte apropiat pentru ca expertii englezi ne-au ajutat si continua sa ne ajute in structurarea scolii, si contribuie, prin intermediul scolii noastre, in efortul de restructurare a invatamantului romanesc, si in care asemenea lucruri nu se intampla. Chiar daca exista scoli ale bisericii, acolo exista activitati care sunt sustinute de pastori, care sunt activitati de capela, dar educatia religioasa nu este sustinuta de clerici, ci de profesori de religie care nu isi predau acolo ideile sau doctrinele specifice ale propriilor confesiuni. Ei pot sa fie sau nu angajati religios, datoria lor este sa faca educatie religioasa. Am vazut manualele lor. In manualele lor sunt cuprinse dogmele crestine, invataturile islamului, invataturile budiste sau ale altor confesiuni sau religii care sunt reprezentate in zona in proportia in care ele sunt reprezentate, daca vreti, dar accentul cade nu pe elementele de amanunt care dezbina, si rolul este nu acela de a creea intoleranta, ci de a creea o intelegere a celuilalt, de a stimula respectul pentru alteritate. Unde vedeti lucrul asta intamplandu-se in educatia religioasa romaneasca? Dupa parerea mea nu este nicaieri.

Dorin Popa: Ce s-a mai intamplat cu religia din scoli?

Danut Manastireanu: Religia este predata in general de clerici. De clerici ortodocsi pentru copii ortodocsi, de clerici catolici pentru cei catolici, si uneori de profesori care au studiat religie, au studiat teologie, si eventual o alta disciplina, disciplina din aceastea duble, daca vreti. Dar problema mea este cu obiectivul acestei… Obiectivul actual al educatiei religioase in Romania nu are nici o legatura cu restul curiculumului. Nici nu ma mir ca domnul ministru Marga incearca, cumva, sa scoata acest lucru undeva la marginea programei, pentru ca modul in care el este perceput ca element din programa nu are nici o legatura. Este ca si cum ai uni pamantul cu fierul.

Dorin Popa: Dar mai este obligatorie religia in scoli?

Danut Manastireanu: Da, inclusiv in liceu, desi obligativitatea este pe hartie, in practica lucrul asta nu se prea intampla peste tot.

Dorin Popa: Au reusit romanii sa mai dinamiteze o idee frumoasa.

Danut Manastireanu: Fara discutie! Si in felul in care este aplicata nici nu ma mira. Eu vreau sa va spun, si poate voi scandaliza pe multi spunand ca, in felul in care se face educatia religioasa in Romania mai bine nu s-ar face, pentru ca este un contra-serviciu facut bisericii si credintei crestine.

Dorin Popa: Da, ramanea macar asa un mit…

Danut Manastireanu: Un ideal frumos…

Dorin Popa: …Dar asa se demitizeaza si se pulverizeaza.

Danut Manastireanu: Sigur. Oamenii devin vacinati la aceste lucruri. Repet, responsabilitatea catehizarii revine bisericii. Daca biserica nu vrea sa o faca, sa recunoasca lucrul acesta, dar sa nu impinga, sa nu paseze aceasta raspundere scolii pentru ca nu este treaba scolii sa faca catehizare, treaba scolii este sa faca educatie.

Advertisements

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s