16 noiembrie 1974 – Notă de analiză

Ministerul de Interne
Inspectoratul Judeţean Iaşi
Serviciul I, Biroul III

NOTĂ DE ANALIZĂ

La data de 16. Noiembrie 1974 a fost analizat dosarul de urmărire informativă „CHITARISTUL”, lucrat de Lt. Negru Ion. S-a constatat că măsurile prevăzute în planul acţiunii nu au fost realizate, ofiţerul dovedind un total dezinteres.

Lt. Negru se avertizează pentru munca necorespunzătoare manifestată în această acţiune, [1] unde va trebui ca de urgenţă să întreprindă următoarele măsuri:

  • Identificarea persoanelor care fac parte din anturajul suspectului şi încadrarea lor informativă.

Termen: 20 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • Stabilirea situaţiei sale de la facultate (încadrarea informativă; [2] dacă este utecist ce activitate duce, idem la cursurile de filozofie, economie politică, [3] comportare, influienţă în rândul studenţilor). (23 XI un filtru) [4]

Termen: 5 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • Să fie pus periodic în filaj, [5] pentru identificarea legăturilor şi măsuri de verificare prin mijloace T.O. mobile. [6]

Termen: permanent
Răsp. Lt. Negru Ion

  • În ce constau legăturile cu XXXXX [Ţon Iosif] de la Ploieşti. (de luat legătura cu I.J. Prahova.) (S-a luat legătura cu tov. [indescifrabil]. Va comunica după terminarea anchetei.)

Termen: 30 XI 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • Ce ştim despre sora sa Marcela, elevă, la Liceul „Costache Negruzzi”? [7] Duce sau nu activitate? (influienţă, comportare în şcoală).

Termen: 10 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • În ce constă activitatea numitei Mucea Mihaela (aceasta duce activitate de îndoctrinare a copiilor [8]. De văzut ai cui sînt copiii, tot ai sectanţilor?) De stabilit la serviciu – comportare, influienţă, dacă este utecistă ce activitate duce. etc.) (N.I. La locul de muncă nu desfăşoară activitate sectantă.)

Termen: 30 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • În ce constă activitatea lui XXXXX [Macoveschi Viorel], [9] cu ce se ocupă, dacă este utecist, etc? Măsuri informative şi de pătrundere cu mijloace speciale la domiciliul său unde se adună tot grupul. (de stabilit dacă mama sa face spiritism). (N.I. Se pregăteşte pentru facultate.

Termen: 30 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • Cine este XXXXX [Danicov Carmen] din str.XXXXX [Sărăriei] şi cu ce se ocupă ea? (N.I. studentă la Conservator. Inf. „Barbu” [10] nu o cunoaşte ca sectantă.)

Termen: 10 XII 1974
Răsp. Lt. Negru Ion

  • Să se analizeze posibilităţile informative ale informatorului „Barbu” şi colab. „Dionis”. Va fi contactat fostul informator „Croitoru” din problema legionară, care este baptist. (N.I. Nu are posibilităţi deoarece nu mai frecventează comunitatea baptistă decât foarte rar.) [11]

Termen: 30 XI 1974
Răsp. Lt. Negru Ion.

  • De văzut ce acte premergătoare se pot face, întrucît în scrisori are unele manifestări grave. [12]

Termen: permanent
Răsp. Lt. Negru Ion

SPECIALIST I
Lt. col. Andronache Ovidiu

Notă: 26 XI 1974

Faptul că Mănăstireanu Dănuţ întreţine legături cu XXXXX [pastorul Visky Ferenc] preot reformat în localitatea Paleu, com. Cetariu jud. Bihor, lucrat în DUI pentru activitate pe linia dizidenţei cultului Reformat denumită „Betanistă” ale cărui concepţii sînt de natură naţionalist iredentiste maghiare, că această dizidenţă are legături cu elemente din cadrul altor dizidenţe ca „Treziţii Domnului” cu care se fac schimburi de materiale procurate din străinătate întăreşte concluzia că activitatea dizidenţelor din cadrul cultelor neoprotestante se desfăşoară fără a mai ţine seamă de nuanţă [13]. Acest lucru îl atestă şi faptul că elemente din cazul „CĂLĂTORUL” [14] au intenţionat să intre în legătură cu M.D. [Mănăstireanu Dănuţ] şi chiar cu XXXXX [Ţon Iosif] al cărui adept este şi M.D. [Mănăstireanu Dănuţ]

Conceptele [sic!] sale sînt foarte dăunătoare şi trebuie să se ia măsuri diversificate pentru anihilarea lor. Să fie supravegheat informativ şi în cadrul adunărilor legale cînd sînt ore pentru tineret şi repetiţii de formaţii corale şi instrumentale. [15]

Accent deosebit să se pună pe cunoaşterea concepţiilor şi acţiunilor elementului urmărit în cadrul adunărilor neautorizate. [16]

Avînd în vedere influenţa acestor elemente, preocuparea lor permanentă de a atrage alte elemente şi faptul că reţeaua informativă folosită pînă în prezent nu are posibilităţi reale, [17] să se studieze temeinic recrutarea unor informatori cu scopul interpunerii lor în anturajul elementului urmărit [18]:

  • Să se coopereze mai operativ cu celelalte inspectorate judeţene angrenate în lucrarea informativă a tuturor legăturilor.
  • Pînă la 15 XII 1974 să se înainteze la direcţia I-a un plan de măsuri pe linia cultelor neoprotestante şi cu … acestora precum şi o analiză a cazului unor elemente externe.

Comentarii

1. Sărmanul securist, a cam fost apostrofat pentru lipsa de rezultate. Probabil de aceea a încercat ulterior să facă exces de zel.

2. Curând a fost recrutat cel puţin unul dintre colegii de facultate, fără însă prea multe rezultate concludente pentru ancheta Securităţii. Informaţiile cele mai importante tot dintre membrii bisericii aveau să fie culese. Vă las pe voi să judecaţi ce înseamnă asta.

3. Securiştii noştri, ale căror prejudecăţi le spuneau că un „sectant” trebuie să fie neapărat lipsit de preocupare faţă de disciplinele sociale, aveau să aibă surpriza că acestea erau disciplinele la care aveam cele mai mari note, inclusiv la „socialism ştiinţific”, unde aveam unul dintre cei mai „destupaţi” profesori.

4. Nici din context şi nici din alte documente nu reiese la ce anume se referă „filtrul” respectiv.

5. Filaj – urmărirea directă şi discretă a unei persoane aflate sub atenţia Securităţii, pentru identificarea contactelor frecventate sau pentru confirmarea unor informaţii obţinute pe alte căi.

6. Mijloacele TO mobile, re referă la filajul pe strada, cu urmărirea indeaproape a persoanei supravegheate, in special, prin ascultarea convorbirilor acesteia, prin plasarea unor microfoane mobile (de exemplu în scrumiere sau vaze la restaurant) sau microfoane mînuite de securişti plasaţi în apropiere.

7. Se vede că nici sora mea n-a scăpat de urmărire. Securiştii erau însă din nou prost informaţi. Sora mea era elevă la Liceul de industrie usoară, nu la „Negruzzi”. Acolo terminasem eu liceul.

8. Mihaela, logodnica mea de atunci, se ocupa într-adevăr cu educaţia copiilor din biserică. De fapt aşa ne-am şi cunoscut. Interesant, securiştii erau interesaţi să vadă dacă nu cumva biserica încerca să facă „îndoctrinarea” unor copii din afara mediului baptist.

9. Viorel era unul dintre cei mai buni prieteni ai mei de atunci. Din păcate, mama lui nu privea cu ochi buni relaţia lui cu un om cu vederi radicale, ca mine şi de aceea a încercat să-l influenţeze înspre ruperea relaţiei, fapt de care Securitatea avea să se folosească foarte mult. De fapt grupul de tineri s-a întâlnit arareori la Viorel acasă, aşa încât utilizarea mijloacelor speciale (microfoane etc.) n-a mai fost necesară. Interesantă, şi îndoielnică în acelaşi timp, suspiciunea de spiritism la adresa mamei lui Viorel. Doamna Macoveschi avea, într-adevăr, anumite vederi mai ezoterice cu privire la spiritualitate, dar de acolo la spiritism cred că este cale lungă. Dar, mai ştii, poate că securiştii ştiau ceea ce nu ştiam noi.

10. Carmen era una dintre cele mai bune prietene ale logodnicei mele de atunci. Se convertiseră amândouă cam în aceeaşi perioadă, dar Carmen decisese, să nu devină membră a unei biserici evanghelice pentru a nu-şi supăra părinţii, care erau ortodocşi învederaţi. Tocmai de aceea, informatorul „Barbu” (pastorul baptist Radu Cruceru) nu avea cum s-o cunoască. Carmen, cu care am păstrat o relaţie bună de-a lungul anilor, şi care a fost profesoara de pian a copiilor noştri, se închină în prezent într-o biserică evanghelică din Iaşi.

11. Deşi am anumite suspiciuni, nu ştiu exact cine anume este informatorul „Croitoru”. Cred însă că era un fost profesor, bun prieten cu Vasilică Moisescu, probabil din perioada închisorii, cu care ne întâlneam uneori, mai ales cu ocazia vizitelor în Iaşi ale marelui piramidolog evanghelic, autorul faimoasei lucrări Armoniile universale.

12. Se vede că Securitatea îmi citea intens corespondenţa în acea perioadă.

13. Observaţie foarte interesantă a ofiţerului de Securitate. Se vede că atâta vreme cât credincioşii rămâneau între barierele lor confesionale (era să zic sectare, şi n-aş fi greşit prea mult, mai ales că eu aplic acest termen în mod democratic sectarismului de toate culorile, inclusiv celui ortodox şi catolic 🙂 Când însă creştinii se întâlneau fără a mai ţine seama de „nuanţele” confesionale, atunci Securitatea începea să trepideze. De unde se vede că sectarismul este strategia diavolului, în vreme ce unitatea ecumenică (cea adevărată, a spiritului) face iadul – şi instituţiile demonice, de genul Securităţii, să tremure.

14. Nu ştiu exact la ce încercare de contactare se referă acest comentariu. Dosarul „Călătorul” se referă în acest caz la mătuşa mea, Lidia Ababei, care a fost închisă pentru un aşa-zis „delir mistic” într-o puşcărie psihiatrică. Poate că este vorba de relaţiile, destul de rare, pe care le aveam pe atunci cu doamna Lili Anton, profesoară la Institutul agronomic, care era şi ea membră a grupului din care făcea parte mătuşa mea. Sper să putem obţine cândva dosarul mătuşii mele, mai ales pentru a vedea numele medicilor criminali care au făcut atât rău mătuşii mele, desigur, cu larga colaborare a pastorului şi a comitetului de conducere al Bisericii baptiste din Iaşi.

15. Pentru aceasta Securitatea a încercat, şi după câte se vede a reuşit, să infiltreze sau să recruteze ca informatori din grupul de tineri din biserică.

16. Întâlnirile de case erau mult mai importante pentru securişti, căci acolo socoteau ei că se petrec lucrurile cele mai periculoase. Acestea însă erau mult mai dificil de controlat. Tocmai de aceea încearcă serviciile secrete din orice dictatură să concentreze activităţile creştine în clădirile bisericilor, unde acestea pot fi controlate mult mai uşor.

17. Se vede că mai degrabă lipsa unor informatori care să se apropie de mine şi nu lipsa de interes a „tovarăşului” Negru a fost cauza lipsei de rezultate a activităţii informative în cadrul dosarului „Chitaristul”.

18. Tocmai de aceea abordarea Securităţii în acest caz avea să se schimbe în bună măsură după această analiză a situaţiei, accentul căzând în perioada următoare pe infiltrarea sau recrutarea unor informatori care aveau posibilităţi reale de a oferi informaţii importante cu privire la activităţile mele pretins „antistatale”.

Advertisement

Author: DanutM

Anglican theologian. Former Director for Faith and Development Middle East and Eastern Europe Region of World Vision International

9 thoughts on “16 noiembrie 1974 – Notă de analiză”

  1. Draga Corneliu,

    Ceea ce spui tu aici este extrem de important. Cred că felul în care se poartă în cercurile noastre discuţia despre colaborarea cu Securitatea de fapt îngreunează, mai degrabă decit să uşureze posibilitatea ca cei care au trădat să-şi recunoască păcatul. Încă o dată se dovedeşte că biserica este “singura armată care îşi împuşcă răniţii”.

    Nerespactarea secretului confesiunii este una dintre cele mai periculoase racile ale spaţiului evanghelic şi această veritabilă pervertire a conceptului de pocăinţă este, cred eu, răspunzătoare pentru multele patologii etice ale comunităţilor noastre, care sunt dominate nu de reflexele reformate ale teologiei harului, ci de cele ale legalismului şi de făţărnicia care îl însoţeşte pe acesta ca o soră geamănă.

    Nu ştiu însă cât de relavantă este discuţia despre secretul confesiunii când este vorba de trădări care au fost adeseori publice şi care au făcut foarte mult rău multor oameni. În principiu, păcatele publice solicită pocăinţe publice. Desigur, acestea pot începe, ca să zic aşa, “în confesional”, dar ele trebuie validate în spaţiul public afectat de acel păcat.

    Care este viitorul evanghelicilor în România fără o schimbare radicală a comunităţilor noastre este, evident, o chestiune mult prea largă pentru a putea fi discutată în acest scurt comentariu. Pentru asta este nevoie de o carte, la care tocmai lucrăm în prezent. Ea se va numi Omul evanghelic. Rugaţi-vă să fie o lucrare analitică de calitate şi un mesaj profetic relevant adresat comunităţilor evanghelice din România.

    Dănuţ

    Like

  2. Ma bucur ca pot citi dosarul dv. si mai mult ca descrieti contextul si termenii pentru a putea intelege. In ultima vreme am citit pe cateva bloguri articole si fotocopii de la dosarele unor pastori; atacurile si furia comentariilor m-au dezamagit. Se pare ca fratii sunt mai duri ca cei din lume cu cei cazuti. Cum poate veni cineva sa marturiseasca pacatul intr-o biserica evanghelica romana fara sa fie “linsat” ? Daca nu esti neaparat de acord cu “vox populi” esti aparatorul vanzatorilor de frati, ti-ai facut idoli etc si risti sa primesti cateva scaltoace “virtuale”. Stiu ca au fost informatori si Dumnezeu sa-i ajute sa recunoasca si sa se pocaiasca pentru asta, dar parca unii prea incearca sa-i pocaiasca cu ciomagul, cu forta.
    Poate unul din motivele pentru care au fost multi informatori printre pastorii baptisti (nu cunosc cazul celorlalti) este ca spre deosebire de preotii catolici care asigura confidentialitatea spovedaniei, marturisirii, in bisericile evanghelice daca ai curajul sa marturisesti ceva esti judecat sau dat exemplu pentru a “colora” predica. Cred ca aici cei care predau in scolile teologice au marea responsabilitate de a invata viitorii pastori ceea ce un avocat, un medic stie: secretul profesional, juramantul de a respecta confidentialiatea in anumite cazuri. Daca nu, nu vad mare viitor pentru cladirile bisericilor mari si pompoase ce s-au construit in Romania, in treacat spus mostenire a educatiei comuniste de atatea decenii, megalomania sa avem cladiri mai mari ca a vecinilor.
    Multe binecuvantari si har de la Domnul pentru anul 2008.

    Like

  3. În cazul pe care îl relatezi este vorba pur şi simplu de ignoranţă, însă, dată fiind vorba de importanţa problemei în discuţie şi de riscul de a arunca vină asupra unor oameni care sunt nu numai nevinovaţi, ci chiar victime ale sistemului, aceasta ar putea fi numită ignoranţă vinovată, dacă nu chiar iresponsabilă.

    Aşa cum spuneam în Argument, este nevoie de rigoare atunci când discutăm asemenea chestiuni. Bunele intenţii nu sunt niciodată suficiente în aceste chestiuni.Iată de ce am decis să pun pe blogul meu Dicţionarul de termeni folosiţi de Securitate.
    Dănuţ

    Like

  4. Danut/Mihai Suciu:
    Cred ca aveti dreptate referitor la teama Securitatii de miscarle ecumenice si atitpice. Dar cred ca mai era un motiv: ei foloseau divide et impera contra noastra. Cunosc frati carora li s-au aratat semnaturi din declaratiile altora contra lor. Ei spuneau ca desi n-au garantia ca fusesera turnati, semnaturile fratilor i-au facut suspiciosi au distrus relatia/partasia cu respectivii (de teama).
    Un caz interesant de la Arad: pocairea locotenentului de Secu. Vostinar (vesi pagina Florian Guler – Dezvaluiri). Vostinar raspunsese de culte la Secu si, in scurtul peripluu printre noi, ne-a spus ceva de genul: exista 2 metode de-a lupta impotriva voastra. Unul (folosit de noi) sa va dezbinam si frationam in grupuri mici. Altul (folosit in URSS) sa va unim in organizatii mari (singura biserica baptista din Moscova avea multe mii de membrii). In astfel de organizatii (zicea el) este imposibila omogenizarea, iar individul se depersonalizeaza… Mi s-a parut interesanta observatia securistului…

    ____________________

    Absolut adevărat.
    Dănuţ

    Like

  5. Danut:
    Cred ca ai dreptate cind spui:
    “A fi “lucrat informativ” înseamnă că a fi în atenţia informativă a organelor de Securitate”.
    Motivul pt care te-am intebat nu a fost vis a vis de Feri bacsi ci pt ca am avut pe un alt blog o discutie despre altcineva care aparea intr-un DUI ca “lucrat informativ”.. Mai multi consderau aceasta expresie ca un argument sigur ca respectivul fusese racolat. Am insistat acolo ca nu e neapat racolarea singura explicatie t ac. expresie…
    Multumesc pt raspuns.

    Like

  6. Dragă Mihai,

    Decizia mea este de a publica INTEGRAL dosarele mele, oricât de nesemnificative ar părea anumite documente sau pasaje din ele, căci sensul se află în întreg. Aşa fiind, nu voi ascunde NIMIC din ce se află în dosare. Singura problemă care apare uneori, ca şi aici, este la notele scrise de mână, unde nu este totdeauna posibil să descrifrez exact scrisul securiştilor.

    Ai dreptate în principiu cu observaţia ta din al doilea paragraf. Toate manifestările atipice, deci şi cele ecumenice, care nu se încadrau în tiparele pentru care aveau abordări standard, îi speriau pe ofiţeri, pentru că în acele cazuri trebuiau să-şi folosească creativitatea, un instrument pe care nu-l primiseră în dotare de la şcolile de Securitate.

    Dănuţ

    Like

  7. Danut, din ce in ce mai interesant. Vad ca intr-una dintre ultimele masuri dispuse de Securitate ai pus puncte de suspensie. Nu se poate citi documentul sau eviti sa dai toate detaliile.

    Faci o observatie legata de preocuparea securitatii pentru asocierile cu caracter ecumenic. Parerea mea este ca nu ecumenismul ii speria, ci orice activitate religioasa care iesea din cadrul strict reglementat cultic. Probabil ca si ecumenismul oficializat era supravegheat, asa cum în cadrul cultic toate activitatile erau atent supravegheate; in afara cadrului cultic era nevoie de mai multa activitate din partea “organelor”. Cum se vede si in cazul tau, unde a fost nevoie de plasarea unor informatori in preajma ta, sau a tehnicii operative (T.O.) pentru ca activitatea voastra iesea din cadrul cultic reglementat si supravegheat.

    Like

  8. Nicidecum, Doru. A fi “lucrat informativ” înseamnă că a fi în atenţia informativă a organelor de Securitate. în cazul lui era vorba de DUI (dosar de urmărire informativă).
    Feri bacsi era un om de care Securitatea se temea. Niciodată asemenea oameni nu erau ispitiţi să devină informatori. Securitatea nu era atât de idioată încât să-şi irosească “muniţia” şi să-şi dea pe faţă metodele faţă de oameni cu care ştiau că n-au nici o şansă de succes. Aşa cum se va vedea dintr-un document pe care îl voi publica ulterior, locotenentul Negru, care se ocupa de cazul meu, a îndăznit să propună o dată încercarea de a mă recruta ca informator, dar locotenent colonelul Ceucă, şeful lui, l-a apostrofat aspru, făcându-l să renunţe la o asemenea tactică riscantă, a cărei punere în practică avea să ducă în mod sigur la eşec.
    Dănuţ

    Like

  9. Danut.
    O intrebare: Se spune ca pastorul Visky a fost lucrat informativ. (i-am cunoscut pe Feri bacsi si pe Feri junior). Crezi ca asta inseamna ca a devenit informator? Sau ca l-au convins s-o lasa mai moale si el a acceptat?.. Personal, ma indoiesc… Sunt curios ce crezi tu!
    Multumesc

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: