Posted by: DanutM | 3 July 2012

Filmul destituirii Dr. Dorin Dobrincu de la conducerea Arhivelor Nationale

Schimbarea directorului general la Arhivele Naţionale a luat opinia publică prin surprindere. Ce ar fi putut determina această grabă a ministrului Ioan Rus de a vă schimba de la conducerea Arhivelor?

Trebuie să menţionez că în seara zilei de 13 iunie 2012, la o aşa-numită „reuniune de socializare“, organizată de ministru, a avut loc o discuţie total neplăcută pentru mine. Erau prezenţi circa 30-40 de oameni (secretari de stat, secretari generali, şefi de inspectorate, directori generali, directori). La un moment dat, ministrul a venit şi la masa la care eram eu cu alte 6-7 persoane. Se discuta pe diverse teme, multe legate tot de serviciu. Mi-a spus foarte direct, în faţa celor care stăteau la masă cu mine: „Am să vă dau afară!“. Nedumerit, l-am întrebat: „Dar de ce, care sunt motivele?“. Mi-a reproşat că nu am gestionat corespunzător documentarea în cazul poetului Nyirő József, în jurul căruia fusese o dispută cu miză internă şi diplomatică la sfârşitul lunii mai. Am căutat să-i explic că în acea seară de 25 mai (vineri), după ce mă sunase pe telefonul mobil, eu aflându-mă în trenul Bucureşti-Iaşi, am mobilizat oamenii pentru cercetări în fondurile documentare deţinute de diverse servicii sau birouri ale Arhivelor Naţionale (la Bucureşti, Cluj, Harghita, Covasna), iar în doar câteva ore, în noaptea de 25/26 mai, documentele istorice privitoare la acest caz găsite la noi au ajuns la MAI. Domnia sa a decis că nu era adevărat. I-am spus: „Puteţi să-l întrebaţi şi pe Ioan Drăgan, directorul Arhivelor din Cluj“, cel care îmi trimise unele dintre aceste documente. „Lasă-mă şi cu Drăgan, că el era după privighetori. Am făcut eu rost de documente de la Ioan Pop (rectorul Universităţii „Babeş Bolyai“ din Cluj)“. Evident că mi-am susţinut în continuare punctul de vedere, insistând că-i pot arăta ce, când şi unde am trimis, că afirmaţiile mele pot fi verificate. Ceea ce îmi imputa ministrul era, factual, fals. Nu numai că rezolvasem dispoziţia domniei sale, dar o şi făcusem, cu implicarea directă şi profesionistă a colegilor mei, într-un timp foarte scurt. A mai spus o dată „Am să vă dau afară!“. I-am replicat: „Au mai încercat şi alţii!“. Ministrul a spus „Bine!…“. Şi asta a fost tot în acea seară.

Mă simţisem pur şi simplu jignit, insultat (şi încă în public), aşa că nu am putut să las fără răspuns afirmaţia ameninţătoare a ministrului, care părea să aparţină altor timpuri. Cum invocarea cazului Nyirő József era un pretext, nu pot înţelege decât că agenda ministrului Ioan Rus era făcută. Şi că, probabil, s-a dorit plecarea mea din Arhive într-un anume fel. Nu era nevoie să-mi arate că are o putere politică şi ministerială deosebită. Putea să-mi spună într-un cadru potrivit, pe un ton civilizat, fără ameninţări, că nu putem merge mai departe împreună. Dacă se dorea, s-ar fi putut găsi o formulă civilizată de despărţire instituţională. Din păcate, nu s-a întâmplat aşa.

Cititi intregul interviu i Revista 22.

http://www.revista22.ro/miza-destituirii-accesul-la-documentele-comunismului-16045.html

Mai jos gasiti linkul catre o inregistrare video pe aceeasi tema.

Responses

  1. Nu-i asa ca seamana cu apocaturile din perioada stalinista? Restauratie curata. Vorba ceia, ‘curat murdar, coane Fanica’.

  2. Reblogged this on Istorie Evanghelica and commented:
    Prin intermediul acestui interviu opinia publică este lămurită asupra contextului și motivelor care au determinat schimbarea din funcția de director al Arhivelor Naționale a istoricului Dorin Dobrincu.

  3. osa aveti iar parte de comunism si o dictatura..
    si abuzuri de tot felul..v-a pus dumnezeu maana in cap de usla.


Leave a Reply

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 253 other followers

